¨§§¨SYYSKEIJUT VIIKKO 45¨§§¨
no jopas ei pinoa vielä tälle viikolle?? Ainakaan en löytänynnä..
Minjuska
Kommentit (29)
Saisinkohan minäkin aikaiseksi kirjoitella, kumpikin pikkuneiti on päiväunilla ja pullataikina tuolla odottaa leipojaansa.
Meilläkin on jonkinmoinen rytmi toistaiseksi alkanut muodostumaan. Aamulla neiti herää 7-9 välillä ja on vajaan pari tuntia hereillä. Sitten laitan vaunuihin nukkumaan jossa nukkuu 9-10:stä sinne 14-15 (kerran jopa 16 saakka) eli tosi pitkät päikkärit. Iltasella on sitten melkolailla hereillä, yhdet pitemmät nokoset 30-60 minuuttia ehkä ottaa ja sitten pikkutirsoja. Yöunille mennään toistaiseksi 22-24 välisenä aikana. Iltaisin neiti syö vajaan tunnin välein, ja yöllä pariin kertaan. Olenkin ajatellut et tuo tiheä iltasyöpöttely johtuu varmaan siitä et päivällä tulee niin pitkä pätkä ilman maitoa, ja yölläkin eka nukkumispätkä on 3-4 tuntia.
Ristiäiset meillä oli pari viikkoa sitten, ja neiti sai nimekseen Erin Isabella. Juhlat meni hyvin, vaikka typy itse toimituksen ajan mekastikin.
Mulla oli jälkitarkastus viime viikolla, ja kaikki oli kunnossa. Imetyksen aikaiseksi ehka-4 jäljellä raskauden alkuaikoihin, mutta saishan noita tippua 10-15 kiloa kevyestikin, et olisin tyytyväinen. Ei kyllä tapahdu tällä syömisellä =), herkkuja menee aivan mahdottomat määrät, varsinkin suklaata ja leivontatuotteita. Pitäis lopettaa, mutta kun ei pysty! Kuka se olikaan jo aloittanut, annahan vinkkejä kuinka sitä onnistuis.
Masuvaivat meilläkin helpottii pari, viikkoa sitten, onneksi! Pahinta aikaa kesti 3-4 viikkoa. Lopetin kans Jekovitit vähäksi aikaa, ja pitäis aloittaa uudelleen. Ruisleipää en ole myöskään syönyt. Ihanaa kun on nyt niin aurinkoinen neiti hereillä olo ajat. On se vain ihana tuo pikkuinen, harmi kun tämä vauva aika kestää kuitenkin niin vähän aikaa.
Mutta nyt pullataikinan kimppuun. (tämä varmasti edistää kilojen karistamista =)
T. Heann ja pikkuneidit 1 v 5 kk ja 8 vk
Ompa ihana ilma,tosin aika liukasta.Oltiin poikien kanssa ulkona ja esikoinen taas ihan innoissaan.
Miehellä alko työt tänää,ollu kotona lokakuun alusta,kun intistä pääsi.
Työtö on kyllä vain aluksi 8pvää,mutta jos hyvin menee,ni sitten työt jatkuu.
Noista kiloista..Mulla ne kilo jäi sinne laitokselle,esikoisen kanssa meni n.1kk ku kilot karisi.Tosin ei mulla tuota painoa paljon tullu kummankaan odotusaikana.Nyt viime raskaudessa kilo rupes tippumaan jo ennen synnytystä.
Pikkusella on edelleen mahavaivoja,huutaa päivät pitkät naama punasena ja rauhottuu ainostaan ulos vaunuhin ja sinneki yleesä 30-45minuutiksi.Mutta onneksi toi kolikki loppuu aikanaa.Sitä odotelessa..
Nyt täytyy mennä kotihommia tekemään,kun kerranki molemmat nukkuu yhtä aikaa.
Aurinkoista päivän jatkoa!
puoltui ja pojat
aattelin tulla taas kirjottelemaan kuulumisia kun poika nukkuu.meillä ristiäispäivä jo varattu;26.12.
meillä tyttö täytti just 2 vuotta,miehellä kohta synttärit ja sitten iskee joulukiireet,joten halusin ristiäiset joulun jälkeen.sain vielä saman papin joka on kastanut kaksi nuorimmaista.
eilen meni ilta päivystyspolilla.tyttö astui ompeluneulan päälle ja neula katkesi.sitten vaan puudutus ja kirurgi poisti neulanpätkän jalkapohjasta.yksi tikki tuli pienelle.neula oli matossa kinni,kun vaihdoin synttäreitä varten olkkariin uuden maton.täytyy tästä lähtien tutkia matot ennen kuin laittaa lattialle.
neuvolassa käytiin viime viikolla.paino on noussut hurjasti.edellisellä kerralla painoa oli 4300g ja nyt oli 5005g ja pituutta on 56,8cm.päivisin mennään tuttelin voimin,yöllä ja aamuisin poika saa ehtaa tissimaitoa.kun poika jää ihan kokonaan pullolle,alkaa meikäläisen laihis.kaurapuuroa,tummaa leipää ja kasviksia ja hedelmiä.toivottavasti mahtuu pian entisiin farkkuihin.sitten kun laihtuu,niin pakko tarkkailla painoa sittenkin,musta tuntuu että lihon 5 kiloa kun katonkin jotain hyvää.
mutta täytyy lähtä kaventamaan pyykkivuorta,on taas ruvennut kasvamaan.hyvää päivänjatkoa kaikille!
Oon pariin kertaan kirjoitellut, mutta aina kone hukkaa viestit jonnekkin... jospa nyt onnistaisi - tai pitää luovuttaa kokonaan, koneella ilmeisesti jotain mun pinoutumista vastaan :).
Tänään taas vaihteeksi elämä hymyilee, äiti ja molemmat lapset tyytyväisinä. Käytiin jopa vaunuilemassa ja vaunulenkin jälkeen jäätiin pihaan touhuamaan. Vaunuissa vauva nukkuu vieläkin poikkeuksellisen tyytyväisenä. Isosisko 2½v näyttää hiljalleen jättävän päiväunia pois, mutta nyt lepäilee kirjaa lukien hänkin - ihana rauha talossa.
Masuvaivoista on meilläkin kärsitty. Käytiin vyöhyketerapeutilla, ei voi kun suositella. 2h kesti ja maksoi 55¿, ja oli joka euron arvoista jo oman itseluottamuksen kannalta. Sai jutella omista tuntemuksistakin, kun vyöhyketerapeutti oli joku psykologinen sellainen. Saatiin hierontavinkkejä ja opastusta röyhyttämiseen yms. Devitol on meillä myös tauolla tällä hetkellä. Jekovit on hankittuna, jos huomenna aloitettais sillä. Maitohappobakteereita menee jauheena Tuttelin joukossa niinä päivinä kun lisämaitoa tarvitaan. Lisäksi jätin omasta ruokavaliosta pois kaiken ne mitä terapeutti suositteli, jopa Fazerin sinisen, mistä olen erityisen ylpeä! Eipä silti ilmaa on edelleenkin itsellä, joten ihmekkös se jos vauvallakin. Vähän tuskastuttaa tämä imetys, kun korvikkeella voisi päästä kokonaan masuvaivoista - välillä olen jo ollut luovuttamassa imetyksen kokonaan.
Rytmiä meillä ei oikein vielä ole. Pääasiassa öisin on saatu nukkua, poikkeuksena viime yö, kun valvottiin vaikkakin poika tyytyväisenä ja äiti väsyneenä. Saattaa öisin kuitenkin nukkua jopa 10h putkeen, normaalisti nukkuu 22-09 välillä 8h pätkän. Nukahtaa lähes poikkeuksetta syliin, mutta siirto sänkyyn epäonnistuu liian usein. Masentaa välillä nukuttaa toista neljään kertaan ennen kuin saa nukkuvana sylistä ;). Edes kapalo ei auta. Masullaan nukkuu kaikista parhaiten, ja niin olen myös antanut nukkua.
Nyt pitää lopetella, vauva kuuluu heräilevän...
ja märkää sellaista. Koetan saada jotain kirjotetuks kun muksut katsoo lasten ohjelmia ja pienin jutustelee tyytyväisenä sängyssään.
Mullepa mahtu farkut tänään jalkaan!! Mainittakoon että se ei varmasti johtunu painon putoamisesta vaan ihanasta strechistä ja siitä että ne oli takuulla kaapin suurimmat farkut :D, mutta ihanaa kulkea muissakin kuin verkkareissa ja kuminauhavyötäröisissä! Hirveen iso on vielä tuo pino, joita on turha edes kokeilla ennen kuin 5kg on pudonnu. Ja onhan siellä niitäkin, joiden mahtumiseen vaaditaan reipas 10kg ja sielläpä se miun tavote onkin n.12kg päässä.
Suklaata tekis ihan hulluna mieli...miun painonhallinan kompastuskivet on väsymys ja viikonloput. Ja koska nyt ei ole viikonloppu, voitte päätellä että olen väsynyt. Hepposesti nukuttu yö taas takana ( ei kyllä johtunu vauvan valvomisesta, oli muuten vaan katkonainen yö) ja siihen vielä päälle junttasin pojan ja vaunujen kanssa seurakunnan kerhoon (epätoivoisesti aikuisia ihmisiä nähdäkseni) vain todetakseni ettei kerhoa just tällä viikolla olekaan :( Harmitti ja nyt väsyttää.
Tympii jo nyt välillä nämä kotiseinät ja mie haaveilin taas olevani 3v kotona, kuinkahan käy...
Tietääkö kukaan, voiko äitiyslomalla tehdä töitä ja jos voi niin miten se vaikuttaa päivärahaan?? Mulla kun on tuollanen alusasuedustajan homma oman työn ohella ja ajattelin että josko sitä rupeis vaikka sunnuntaisin ensi vuoden puolella taas tekemään, pääsis vähän kotoa pois...aktiivisemmin olis tarkotus työskennellä äippäloman päätyttyä, mutta vähän mielessä kytee jo aikasemmin alottaminen. Ajattelin vaan kun sunnuntailtahan ei makseta äippärahaa, niin vaikuttaako sunnuntaityöskentely miten? Onko siinä joku tietty tuloraja, jonka jälkeen äipppäraha putoaa vai miten? Täytys ihan ottaa selvää..jos ei kukaan täällä tiedä.
*tuokaa mulle suklaata, pliis*
Minjuska
Ihan oli vaan pakko laittaa otsikoksi :D Älkää kauheesti huolestuko!
Tjaahas, neuvola ja jälkitarkastus oli tänään. Täytyy ihan ensiksi kehua isoja muksuja, loppujen lopuksi käyttäytyivät tosi hyvin, vaikka pelkäsin kiukun valtaavan. Oli nimittäin keskimmäisen päikkäriaika..
Eli Ilonan 1,5kk mitat: 6200g (4730g) ja 60cm (51cm). Oikein muhevasti kasvanut meijän möttönen :) Muutenkin oli Ilonalla kaikki mallillaan. Itsellä jälkitarkastuskopelointi meni hyvin ja Cerazette-resepti kourassa tulin takaisin. Ne mie käynkiin, vaikka esikoisen jäljiltä muistona on tiputteluvuoto. Muut vaihtoehdot ei nappaa.
KUUKAUTISET: Kai jonkinmoista mulla. Jälkivuoto loppui reilu viikko sitten, mutta nyt on pari kolme päivää ollut ihan veristä vuotoa. Lääkäri oli sitä mieltä, et ovat menkat ja terkka sanoi, et jälkivuoto voi oikkuilla tolleenkin. Mites muiden vuodot???
KILPIRAUHASOIREET (nyt tulee sekavaa, kommentoikaa, jos kokemusta!): Loppukesästä -04 keskimmäisen ollessa pari kuinen alkoi mulla olla pala nielussa ja paineen tunnetta kaulalla. Kävin lääkärillä useampaan otteeseen ja lääkäri epäili vaikka mitä stressistä lähtien, kunnes antoi lähetteen ohutneulanäytteeseen. Siitä piti sitten tohtorin ottaa yhteyttä, mutta loppujen lopuksi ite soittelin tulospaperit kotiin. Siitä kapulakielestä sain selvää, et minua oli vaivannu krooninen kilpirauhastulehdus. Oireet loppuivat sit aikanaan. No, nyt sitten samoja oireita. Onneksi olivat jo nyt, niin sain jälkitarkastuksessa jutella lääkärin kanssa asiasta. Laittoi lähetteen labraan, mutta vahvisti just tuon parin vuoden takaisen diagnoosin: mitä todennäköisemmin just tuo tulehdus, joka häviää aikanaan.
Eilen nappasin 4 tuntia itselleni ja luuhasin kampaajalla. Ripset ja kulmat laitatin, leikkuutin tukkaa ja värjyytin tukan alta tummaksi, päällinen oli ja on vaalea. Mukavata mukavata :) Ilonan nukutin vaunuihin lähtöä tehessäni ja jääkaappiin jäi desi tisumaitoa. Hienosti oli kotona mennyt! Neiti oli koisinut suurimman osan ajasta, herännyt, syönyt maidon ja nukahtanut taas.
Ristiäiset lauantaina, kämppä ihan mullin mallin ja kehtuuttaa. Tuvan alueen ainakin siivoan ja eteisen huomenna. Ne riittäisi vallan mainiosti mulle, mut äiti vouhkaa huomenna tietty, kun illalla tulevat. Huokaus. Onneksi leivonnaiset, paitsi kasvispiiraan, oon buulannut muille.
Nyt hätähätä Ilonalla, riennän! -piias- ja Ilona pian 7vko
Sunnuntaisin ja pyhäpäivisin (esim.joulupyhät,uudenvuodenpv. jne) voi tehdä töitä ilman että se vaikuttaa äippärahaan. Mutta jos teet arkipäivisin,niin saat niiltä päiviltä sen minimipäivärahan. Työpäivät täytyy siis ilmottaa Kelaan.
Jahas,kuvittelin ehtiväni kirjoittaa,mutta haaveeksi jäi taas. Mutta myötäelän tunnelmissa ja myös kilojen karistuksissa,iiisoot farkut mahtuu kyllä jo,mutta ne ei tunnu yhtään " omilta" ,joten se 5-6kg täältäkin sai hävitä. Mutta nyt siis imetyspuuhiin...
Hönttä kera kuuden kullanmurun
Empähän oo kerenny (muka) kirjotella, vaikka ahkerasti käyn lukemassa...
Meillä arki tuntuu olevan vielä hakusessa. Varsinkin aamut, kun pitäis saada syödyksi ja muut aamutoimet tehtyä, niin että kun poika menee unille niin pääsis viemään koiria. Mutta kun pojan unille meno vaihtelee 9-12.
Kilot on kaikki pikkuhiljaa karisseet, vaikka suklaata kuluu päivässä vähintään puolen levyn verran :) Ja uusin suosikki on DaCapo konvehdit, nam!! Tulee varmaan jo ennen joulua korvista :D
Nimeä ei vieläkään pojalla oo. Mutta eilen mies sanoi että Onni olis hyvä. Täytyy se huomioida, kun mies ei muuten ole nimiasiaa mitenkään kommentoinut. Minulla päälimmäisenä on nyt Oskari. Saa nyt sit nähä mitä tulee, pitäis vaan pikkuhiljaa saada poitsulle nimi.
Kiva että alkaa vatsavaivat syysvauvoilla helpottaan. Meillä niitä ei juurikaan oo edes ollu. Sillon kaksviikkosena oli vähän aikaa, mut sit unohdin parina päivänä antaa d-vitamiinin ja kitinät katosi. Eipä ole siis nyt sitä saanutkaan. Aattelin uudestaan kohta alotella jos vaikka massu jo kestäis.
Imetys meillä hieman takkuaa. Lähes rintamaidolla kyllä mennään (eilen ei saanut lainkaan korviketta), mutta imemisotteessa on joku vika, enkä sitä ole saanut korjattua :/ Sellanen tyhjä louskaus aina imastessa kuuluu, ihan kuin ei imu pysyis päällä. Mutta sitkeesti yritän, vähintään 3kk ikään, koska esikoinenkin sai tissiä siihen asti, niin täytyyhän tämänkin saada (äidin pakkomielle).
Koti on ku pyörremyrskyn jäljiltä, kun tuntuu ettei aika riitä siivoamiseen. Esikoinen kun tuntuu vaan riehuvan tai tekevän jotain kiellettyä. Joka asiasta tulee huuto ja hampaiden kiristys. Onneks sentään oon saanu sen päiväunille, muuten olis tämä äiti jo ihan sippi. Eiköhän se ajan kanssa helpota.
Vaikka toisaalta just mietin että, on se kumma kun ennen vauvaa tuntui ettei saa mitään tehdyksi kun tyttö vie kaiken ajan, mutta nyt sitä huomaa että silloinhan oli vielä helppoa :D Muistan minä senkin kun ennen ensimmäistä lastakaan ei meinannut aika riittää :DD
Mutta nyt täytyy lähtä kattoo, mitä tuolla pihalla tapahtuu.
kirsikka ja lapset 3v2kk/6vko4pv