Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä maksaa hoitaja kotiin?

06.11.2006 |

Töihin meno ei juuri nyt ole ajankohtaista mutta silti mietin noita tulevia hoitoasioita jne. Espoon kaupungin sivuilta katselin espoo-lisistä jne.

Pitääkö paikkansa , että voisimme maksaa kotiin tulevalle hoitajalle palkkaa noin 1300 euroa (miinus verot...) seuraavasti:

675 e Kelalta alle 3v. lapsesta (sis. espoo lisän)

255 e kelalta yli 3v. lapsesta

plus 380e joka menisi jos lapset menisi päiväkotiin

Näinkö se menee? Tuo määrä taitaa olla kuitenkin liian vähän? Kuinka paljon kahta lasta hoitavat ottavat palkkaa suunnilleen?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. eläkevakuutusmaksu, työttömyysvakuutusmaksu, sotu-maksu jne. Näistä tulee yhteensä noin 25 % palkan päälle. Lisäksi sinun kannattaa ottaa huomioon se, että joudut maksamaan hoitajalle palkan myös loma-ajalta (tosin tähän saat varmaan yksityisen hoidon tukea, mutta päivähoidossa heinäkuu on maksuton) sekä hoitajan lomarahan.

Vierailija
2/5 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannatan hoitajan palkkaamista kotiin. Meillä on lyhyeltä ajalta kokemusta omasta hoitajasta, ja kyllä se vähän kalliimmaksi ainakin täällä Helsingissä tuli kuin päiväkotipaikka, mutta onhan laatukin ihan toista! Ja hintaero oli ehkä satasen luokkaa kuussa, mikä on lopultakin tosi vähän jos vertaa plussapuoliin.

Plussat:

- helppoa itselle ja lapsille: ei tartte aamuisin pukea eikä viedä lapsia mihinkään

- lapsille turvallista, rauhallista, ei tartuntatauteja jne.

- taatusti yksilöllistä hoitoa, omat rytmit ja säännöt

Miinukset:

- olette pulassa kun hoitaja sairastuu

- vaikea löytää hyvää hoitajaa joka pysyisi pitkään hommassa

- ruokakulut tulee vielä muiden menojen lisäksi. Myös ruoanlaittohomma on mietittävä (jos hoitaja kokkaa, huomio on lapsilta pois - itse etukäteen ruokien laittaminen on taas iso vaiva pitemmän päälle)

- koti sotkeutuu ja " kuluu" eri tavoin kuin jos lapset olisivat päivät hoidossa (hoitajat eivät yleensä ehdi siivota eivätkä halua toimenkuvaan kuuluvan siivousta)

Useimmat meidän haastattelemamme hoitajat pyysivät vähintään sen 1400 kuussa.

Työnantajamaksut ei olleet niin kovat kuin luulin ja vakuutuksetkin aika edulliset. Ja kotityössä (siis omassa tai toisen kotona tehtävässä työssä) työaika on muuten 9 tuntia, eli hoitoaika riittää normaalia 8-tuntista päivää tekevälle vanhemmalle useimmiten hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatiltani olen lähihoitaja ja päiväkodissa saisin ilmeisesti (olen ollut 3,5 v kotona hoitamassa omia lapsia, joten en tiedä tarkkaa summaa) n. 1500 ¿/kk bruttona. Mä itse koen, että kahden lapsen hoitajana heidän omassa kodissa mun työ olisi sen verran leppoisampaa, jos työhön ei kuulu mitään viikkosiivousta, pyykinpesua tms, että se 1300 ¿/kk riittäisi palkaksi. Tai kivahan se olisi enemmän saada, mutta tolla summalla voisin töihin mennä (kylläkin max 40 h/vko), jos sellaista työtä haluaisin. Huvittavaa muuten, että pidän kahden vieraan lapsen hoitamista leppoisana, mutta näiden omien (8 kk sekä 3 v) hoitaminen on välillä kaikkea muuta kuin leppoista...

Vierailija
4/5 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuosia ollut hoitajana perheessä, ammatiltani lähihoitaja. Parissa viimeisessä työsuhteessa(Helsingissä ja Espoossa) palkkani oli 1400¿/kk. Itse olen palkkatoivettani nostanut kokemuksen myötä. Helsingissä työnantajat(kaksi perhettä, lapset 1,3,4 ja 5 v)maksoivat yhteensä n 600¿ mun palkasta, tuohon summaan sisältyi sivukulut. Espoossa hoidin muutama vuosi sitten kahta 1-v. neitiä jolloin palkka oli myös tuon 1400, kela maksoi mun palkasta reilut 1300, eli työnantajat maksoi sivukulut ja mun palkasta alle 100. Tässä oli myös kaksi perhettä, jolloin lastenhoitajan palkkaus tulee tietty halvemmaksi.

Oisko teillä mahdollisuutta ottaa toista alle 3-v:tä hoitokuvioon mukaan niin olisi halvempaa? Jos siis muuten tuntuu liian kalliilta. Joo ja tosiaan kelan/kaupungin tuilla ei rahoiteta viikkosiivouksia tms mutta mulla ollut aina sellainen sopimus että koti aamulla ja illalla samalta, eli omat jäljet korjataan ja esim keittiön ja eteisen olen yleensä päivittäin imuroinut koska sitä sotkuahan tulee!!

Vierailija
5/5 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri nuo kaikki tuet mitä saa (ainakin kotohoidontuesta joutuu kuitenkin maksamaan veroa joten sehän ei ole ihan niin paljoa mitä sieltä käteen saa kun se kelan sivuilla oleva summa) plus siiihen päälle sen mitä maksaisi päivähoidostakin ja koska on se nk. parempi vaihtoehto niin siitä hyvästä voi/pitää maksaa extraakin. Ja vaikka summa välillä isolta tuntuisikin niin on se rahan arvoistakin kun ei tarvitse aamulla lapsia herättää ja varata pukemisiin yms viemisiin aikaa vaan riittää kun huolehtii itsensä, on siis plussaa lapsille mutta myös iso plussa aikuisille! :) Tuo hoitajan pysyvyys ym tietysti sitten ikävämpiä juttuja mutta meillä kyseessä oli sen verran lyhyempi ennalta määrätty jakso että ongelmaa ei ollut ja sairastapauksissa olisi saatu isovanhemmat apuun.

Täällä meilläpäin ei ole käytössä mitään kuntalisiä tms ja tuet on ihan nuo kelan perustuet joten hoitajille maksettavat palkatkin varmasti pienempiä kuin teilläpäin mutta 5e tunti on jonkinlainen " sääntö" mitä jonkin verran tunnutaan noudattavan ja kai se että palkka menisi sen jonkin minimin yli (vähän alle 1000e/kk) mutta teillä tietysti eriasia kun tuetkin enemmän.

oisko hoitopaikka.net nimeltään sivusto missä on aiheesta jotain.