Viherpeukalot! Amaryllis-apua!
Mulla oli viime jouluna kaksi komeasti kukkivaa amaryllistä. Ajattelin yrittää niiden kukittamista uudestaan, ja jätin siis purkkeihinsa kasvamaan. Olen kastellut ja lannoitinkin kukkimisen jälkeen, ja viihtyväthän ne hyvin. Niin hyvin, että kummassakin on edelleenkin komeat, vihreät lehdet ja kohta on kulunut vuosi! Eikö lehtien olisi pitänyt lakastua jo aikoja sitten? Sain uudelleen kukittamisen ohjeeksi, että pitää kastella ja lannoittaa niin kauan kuin lehdet kasvavat, sitten laittaa viileään paikkaan " talvea pitämään" ja sitten uudestaan purkkiin. Mutta nämä siis vain kasvavat hienon vihreänä ja elinvoimaisena kuin jotkut huonekasvit. Toinen oli ulkonakin kesällä, mutta nyt tietenkin sisällä yhtä vihreänä kuin ennenkin.
Kommentit (4)
Tai edes kellastua tms., mun käsittääkseni se siis olis merkki siitä, että lehdet ovat keränneet sipuliin tarpeeksi " voimaa" kukkia uudestaan? Kummassakin ovat lehdet siis täysin elinvoimaiset ja hyvän vihreät. Toisessa on vielä sellaisia " sivuversojakin" , eli pienee tehnyt pikkusipuleita sinne multaan.
Voinko siis antaa olla samassa ruukussa samoissa mullissa, vai pitääkö vaihtaa mullat nyt?
Se toinen sipuli, joka oli kesän ulkona, kuivikin ja lehdet lakastuivat, kun en kastellut. Sitten kun syksyllä otin sen sisälle, puski se uudet vihreät lehdet ja jatkoi kasvamista siihen mihin jäi, eikä merkkiäkään mistään kukinnosta, jonka olisi pitänyt siis tulla ensimmäiseksi.
Amaryllikset ovat niin pitkälle jalostettuja ja tarvitsevat hyvin kukkiakseen optimiolosuhteet, joita on hyvin vaikea kotioloissa järjestää. Vaikka miten tekisit ohjeen mukaan, niin voi olla, ettet saa kuin just noita lehtiä aikaan (mikä on hyvin tavallista), tai sitten sipuli mätänee tai kuivaa. Ja jos joskus saat kukkimaan, niin kukka saattaa olla tosi mitätön verrattuna alkuperäiseen.
Katkaise lehdet ja siirrä sipuli viileään kuivaan paikkaan. Voit laittaa uudet mullat ruukkuun. Anna olla viileässä tuonne joulukuun alkupuolelle. Ota sitten lämpimään mutta älä kastele ennenkuin mahdollisissa nupuissa väriä näkyvissä. Tuon lepoajan tulisi olla pidempi joten ei ole takeita että kukkii, mutta kannattaa yrittää.