Korona nosti maksa-arvot, mitäs nyt?!
Kenelläkään kokemuksia? Itse koronan oireet helpottaneet mutta maksa ei voi hyvin. Alat ja gt oli lähes 200. Koskaan ei ole arvoissa ollut häikkää. Vuosia seurattu arvoja kun on muita sairauksia. Laskeekohan nuo millonka normaaleiksi, voiko ne mennä vielä huonommaksi? Uudet kokeet otetaan jonkun ajan päästä. Ja sitten lääkäri päättää jatkoista.
Kommentit (36)
COVID-19 ei vaikuta vain keuhkoihin. Se voi vaikuttaa sydämeen, maksaan, munuaisiin, aivoihin, umpieritysjärjestelmään ja verenkiertoon. Sen maksavaurion vuoksi arvot nousevat, 200 ei kuitenkaan ole mikään erityisen hälyttävä arvo. Joillakin ihmisillä nämä koronaviruksen aiheuttamat elinvauriot jäävät pysyviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity aiheeseen kuin osin, mutta kahdellakin ystävällä romahti rauta-arvot koronatartunnan sairastamisen jälkeen. Toisella lähti hiuksiakin ihan liki tuppoina.
Mulla kävi tämä!! Ihan vaan kun koski päähän irtosi tupoittain hiuksia, kauniit pitkät tuuheat hiukset meni siinä. Varmaan n puolet putosi päästä ja oli ihan pakko leikata pituutta pois kun näytti ihan naurettavalta lirulta. Lääkärissä kävin ja otettiin verikokeita, rauta-arvot oli ihan olemattomiin pudonneet, mutta maksa-arvot oli onneksi kunnossa.
Se itse korona oli niin omituinen ja hirveä kokemus. Nuo oli vain jälkiseurauksia. Oli kuumetta, kurkkukipua, ripulia, silmätulehdusta, etovaa oloa, ruokahaluttomuutta, aivan totaalista väsymystä, sydämen muljahteluja, jäätäviä lihaskipuja, kuukausia sen jälkeen yhä toivun ja kamppailen väsymyksen ja muljahtelujen kanssa.
Voi kurjuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään tietoa? Onko nuo arvot erityisen huonot vaiko vain jonkin verran koholla? Jos olisi esim. joku maksatulehdus, vaurio niin olisiko ne yli tuhat vaiko mitä? ap
Tosi korkea tuo arvo on ja koska gt koholla, alkoholia kulunut runsaasti.
Itse olen absolutisti ja korkeat gt-arvot johtuivat sappitiehyen sairaudesta, joten ei kannata yleistää.
Mutta sulla ne ei ole yhtäkkiä nousseet vaan niihin on syy. Gt nousee alkoholista ja piste.
Ei se piste ole. GT:tä nostaa myös ylipaino. Ota selvää asioista äläkä puoskaroi.
Ei nosta.
Vierailija kirjoitti:
Taidat hörppiä miestä väkevämpää. Ei maksa arvo noin vain nouse. Taitaa votka ja kalja maistua.
juntti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään tietoa? Onko nuo arvot erityisen huonot vaiko vain jonkin verran koholla? Jos olisi esim. joku maksatulehdus, vaurio niin olisiko ne yli tuhat vaiko mitä? ap
Tosi korkea tuo arvo on ja koska gt koholla, alkoholia kulunut runsaasti.
Itse olen absolutisti ja korkeat gt-arvot johtuivat sappitiehyen sairaudesta, joten ei kannata yleistää.
Mutta sulla ne ei ole yhtäkkiä nousseet vaan niihin on syy. Gt nousee alkoholista ja piste.
Ei se piste ole. GT:tä nostaa myös ylipaino. Ota selvää asioista äläkä puoskaroi.
Ei nosta.
https://www.terveyskirjasto.fi/snk03073
Luepas tuo viimeinen syy arvon nousulle.
Juu mää taas kuulin jotta tua noi jollai ol tippunut käsi koronan jälkeen ny sitte yrittää ellää ykshi kätisenä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli keuhkot sökönä ja yskin ihan hulluna mutta lääkärin tyhmä lanttu määräsi jotain kortisoni pilleriä ja sanoi että se yskä johtuu ylipainosta. Olen ollut koko ikäni ylipainoinen eikä sellaista yskää ole ollut koskaan niin että meinaa tukehtua siihen. Kortisonista ei ollut mitään apua kun se oli keuhkoputken tulehdus ja tiedän kun sellainen oli aikaisemminkin ollut. Ja siihen olisi pitänyt antaa antibiootteja eikä antaa minua vain kärsiä sitä.
Työssä käyvä hoikka ystäväni sai heti antibiootteja mutta ylipainoista ihmistä lääkärit kiusaavat niin että kärsi ja kaikki tautisi johtuu ylipainosta. Vaikka en ollut syönyt antibiootteja kahteenkymmeneen vuoteen niin ne suojeli minua liialliselta antibiootilta etten vaan syö niitä liikaa ihan joka vaivaan. Toisille annetaan lääke kuureja vaikka joka vuosi kunhan vain on normaali painoinen.
Meinasin kuolla mutta sairastin sen sitten ilman lääkkeitä ja ajattelin jos ei itsehoito keinoja ole niin enemmin kuolen pois täältä. Tässä yhteiskunnassa en halua yhtään pitkittää elämääni jos vain mahdollista.
Keuhkoputkentulehdus on yleensä viruksen aiheuttama, ja jos tämä oli koronaviruksen aiheuttama, niin kortisonikuuri oli aivan oikea siihen. Yskä voi jatkua koronan tai yleensäkin hengitystieinfektion jälkeen viikkoja, eikä siihen antibiootteja tarvita. Ylipainosta se ei toki johdu.
Minulla sappikivitauti nosti maksa-arvoja. Kun se hoidettiin, arvot normalisoitui. Aluksi ei meinattu löytää syytä kohonneille maksa-arvoille ja luultiin jopa alkoholistiksikin vaikka juominen on todella vähäistä.
En ole ottanut yhtään rokotetta, nyt minut varmaankin kivitetään ja sanotaan että mitäs et ottanut! Mutta joo. Tämä maksa-arvojen muutos pistää kyllä miettimään ja hermoilemaan kun näin ei ole koskaan käynyt. ap
Vierailija kirjoitti:
En ole ottanut yhtään rokotetta, nyt minut varmaankin kivitetään ja sanotaan että mitäs et ottanut! Mutta joo. Tämä maksa-arvojen muutos pistää kyllä miettimään ja hermoilemaan kun näin ei ole koskaan käynyt. ap
Sait koronainfektion seurauksena jonkinasteisen maksavaurion. Mahdollisesti se on pysyvä. Elät nyt rokottamattomana sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sait koronainfektion seurauksena jonkinasteisen maksavaurion. Mahdollisesti se on pysyvä. Elät nyt rokottamattomana sen kanssa.
Haloo! Estääkö muka rokotus maksavauriot?Eikö niitä muka tule kuin rokottamattomille?
Mulla meni maksaarvot vitamiinilisien seurauksena. Ihan oli apteekista ostettu ja ohjeiden mukaan annosteltu.
Tieto lisää tuskaa. Ei pitäisi mennä lukemaan mitään. Hepatiitti voi kehittyä näköjään koronan vuoksi ja monenlaisia vakavia sairauksia tulla maksaan. Kiva juttu, levitetään vaan kaikille koronaa, eihän se ole kuin flunssa! ap
Täällä nyt saa pelätä läpi elämän, jos tuolle linjalle lähtee...
Miljoonia asioita ja tauteja mihin voi kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Tieto lisää tuskaa. Ei pitäisi mennä lukemaan mitään. Hepatiitti voi kehittyä näköjään koronan vuoksi ja monenlaisia vakavia sairauksia tulla maksaan. Kiva juttu, levitetään vaan kaikille koronaa, eihän se ole kuin flunssa! ap
ei sitten ole tullut mieleen mitä ne piikit aiheuttaaa, eikö järki sano mitään
Ja ei ole ylipainoakaan. Ennen kuin joku alkaa tätä epäillä. ap