Miksi ei puhuta oikeasti pienituloisten palkoista?
Miksi puhutaan vain hoitoalan kuormittavuudesta ja heidän pienipalkkaisuudesta? He sentään tienaa mukavasti yli 2000 euroa kuukaudessa.
On myös muita aloja ja niissä tienataan vielä vähemmän, alle 2000 euroa kuukaudessa. Tällaisia mm. vartiointiala ja siivousala.
Kommentit (71)
Itse olen sihteeri jo 15 vuoden ajan enkä tule koskaan tienaamaan yli 2000 e netto. Nyt tienaan 1800 e/kk ja aivan täyspäiväistä työtä siis teen. Eipä tuolla paljoa juhlita...
Itse olen ollut parikymmentä vuotta tehtaassa ja palkkani on noin 11 euroa tunnissa plus vuorolisät. Tuskin saan koskaan juurikaan enempää paitsi ne liiton neuvottelevat korotukset mitä nyt aina tulee.
Karjakko.
16 000€~/vuosi.
Olen toistaiseksi pärjännyt hyvin mutta mitään ylellisyyttä ei juurikaan ole.
En ota velkaa, en kuluta kun ehdottoman minimin ja kuljen töihin jalkaisin kesät talvet.
Harrastuksena kuntoilu/lenkkeily.
Syön yhtä halpaa ruokaa ja talossa palaa yksi 25w lamppu kun olen paikalla.
En käytä päihteitä.
Telkkaria en omista.
Ei perhettä tai kumppania.
Pärjään. Elämä on hyvin yksinkertaista mutta kestävää. Aion jatkaa samalla mallilla vaikka palkka joskus nousisikin.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisten verotusta voisi keventää.
Verotus on nytkin pieni, mutta Tyel-maksu on suhteettoman iso, etenkin kun Sipilä siirsi työntekijöille suuremman maksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siivooja ja nettopalkka kuussa n. 1400€ vaikka teen kokoaikaista työtä.. Aiemmin toisessa työpaikassa (osa-aikatyö) jossa oli myös vloppuvuoroja olisin ollut rikas jos olisin tehnyt täyttä päivää :D Osa-aikaisena sai n. 300-400€/kk enemmän kuin nyt Duuni meni valitettavasti alta koronan takia..
Meillä kouluvaksi oli ennen kouluisäntä ja liksa 2400e, sitten nimike muutettiin kohdevastaavaksi ja palkka tippui 1800e MUTTA sitten tekivät vielä hattutempun ja pudotti tunnit kuuteen, eli nyt liksa 1400e brutto ja nyt hoidetaan 6 tunnissa 2 koulua, ennen 8 tunnin aikana 1 koulu.
Sama se on siivoojillakin. 2000-luvun alussa siivottavat työalueet eivät olleet niin poskettoman isoja kuin ne ovat tänä päivänä. Aikaisemmin työt ehti tehdä rauhassa päivän aikana ja nykyään joutuu juoksemaan tukka putkella, koska yhdelle tyypille on nakitettu kahden työntekijän työt. Kova kiire ja silti vaaditaan priimaa jälkeä.
Mulla on palkka 1000€ kuussa, siihen saan päälle työttömyyskorvauksen. Miksi en tee jotain muuta? Koska en osaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeasti huolestuttavaa, koska itse olen vartiointialalla ja moni työkaveri alkanut puhua, ettei ole varaa eikä enää edes järkeäkään käydä töissä. Työnantaja valittelee kun ei löydy työntekijöitä ja koko ajan pomo soittelee ja pyytää jäämään ylitöihin, kun on vuoroja auki ihan kamalasti. Kohta lähtee vanhatkin.
Sitten ihmetellään samalla kun turvattomuus lisääntyy ja katujengien & pahoinpitelyiden, ryöstöjen ym. määrä kasvaa.
Minä niin toivon, että turvattomuus ei olisi kiinni vartijoiden määrästä.
Mutta pienet palkat ovat kyllä häpeä, pitäisikö pienipalkkaisten perustaa joku yhdistys, jolla ajaa yhdessä asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanpa sitten. Mikset ole kouluttautunutalalle. Jossa saapi enempi liksaa?
No puhutaan. Itse asiassa olen kouluttautunut, mutta hyvä koulutus ei pelastanut sairastumiselta ja työkyvyn alentumiselta. Nyt teen kokopäivätyötä, jonka kuukausipalkka on bruttonakin reilusti alle 2000€, mutta ois vissiin parempi jäädä sohvalle itkemään kurjaa kohtaloa. Vai?
Sitten jos työkaveritkin heittäis hanskansa tiskiin niin olis koko kaupunki kusessa kirjaimellisesti.
En kerro kirjoitti:
Pienipalkkaisia on muitakin aloja, esim puhelinpalvelu, ei siis myyntiä, vaan juurikin niitä sisääntulevia puheluita vastaanottavat. Saattavat olla koulutettujakin, mutta ikä ja terveys ei päästä "omiin" töihin tai koulutusta vastaavaan. Esim nyt vaikka nuo teleoperaattorit, kopiokoneiden huoltoilmoitukset ja muut palvelut, joissa työtä riittää, mutta palkka on surkea, kielilisä on naurettava eikä bonuksiakaan tule. Liksa on usein juuri sen 10 E/tunti. Ja vaikka painaa pitkää päivää, ei palkka nouse. Toista työtä ei vaan saa, kun on yli 50. Pärjätä täytyy koska ei ole vaihtoehtoja.
Oikeastiko luulet etta esim tuosta kuvaillusta tyosta pitaisi maksaa enemman?
Eikohan se tyonkuva maarittele aika paljon palkan maaraa. Jos istuu puhelimessa ja "joutuu" kayttaan vahan vaikka koulussa oppimaansa enkkua ja ruotsia, niin ei tuo ole mikaan taito josta voi vaatia enemman rahaa. Joku roti tahan jatkuvaan "minulle lisaa" touhuun.
Tyosta maksetaan sen verran minka arvoista se on! Jos et tee yhtaan enempaa firmalle rahaa, et siis myoskaan saa sita. Jos olet tuottoisa, saat toki palkankorotuksen.
Pienipalkkaisille pitäisi rakentaa viihtyisiä vuokra-asuntoja joissa on kohtuullinen vuokra. Asuminen on tärkeällä sijalla kun puhutaan elämänlaadusta. Tällä osoitettaisiin arvostusta pienituloisia kohtaan ja sitä kautta saataisiin myös tekijöitä matalapalkka-aloille.
Tottakai myös palkkoja tulee nostaa mutta viihtyisä asumisympäristö on tärkeällä sijalla myös. Ja tietenkin työskentelyolosuhteet ja työntekemisen ehdot tulee saada kuntoon.
Ei ole oikein että esim. siivoojilla ei lasketa työaikaan siirtymisiä kohteesta toiseen eikä se että työtahti on liian kova ts. tietyn kohteen siivoamiseen on varattu liian vähän aikaa. Tuo on ihmisten alistamista, kyykyttämistä ja riistämistä. Ei ihme että siivousalalle ei kukaan halua.
Miten pienituloisten verotusta voisi keventää, kun he eivät maksa nytkään tuloveroa käytännössä yhtään? Vero.fi voi jokainen tarkistaa että esim Helsingissä kirkkoonkuulumaton 20te vuodessa tienaava maksaa tuloveroja KOKO VUONNA yhteensä 670,55 euroa. 15 tonnia vuodessa tienaava maksaa veroja koko vuonna kokonaiset 6,25 euroa.
Pienempien verojen perään huutajat eivät siis edes itse tiedä paljonko niitä veroja nytkään maksetaan (ei oikeastaan yhtään). Vie vähän uskottavuutta vaatimuksilta. Toki kai tuon 15 tonnia tienaavan verot voisi laskea tasan nollaan, tulisihan siitä lisänettoa 50c kuussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeasti huolestuttavaa, koska itse olen vartiointialalla ja moni työkaveri alkanut puhua, ettei ole varaa eikä enää edes järkeäkään käydä töissä. Työnantaja valittelee kun ei löydy työntekijöitä ja koko ajan pomo soittelee ja pyytää jäämään ylitöihin, kun on vuoroja auki ihan kamalasti. Kohta lähtee vanhatkin.
Sitten ihmetellään samalla kun turvattomuus lisääntyy ja katujengien & pahoinpitelyiden, ryöstöjen ym. määrä kasvaa.
Meilläkin työpääivä leikattiin 6 tunnin pituiseksi viime kilpailutuksen yhteydessä ja nyt bruttopalkka on noin 1400e, tukia joutuu nostamaan ja tukien kanssa tulot ovat nyt identtiset kuin kaverilla, jonka juuri nyt työtön.
Onneksi saat tukia, kaikki ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanpa sitten. Mikset ole kouluttautunut alalle jossa saapi enempi liksaa? (joku kysyi) ja joku ääliö vastasi: Kysyttiinkö sitä?.
Tästä juuri PITÄISI puhua. Koulu ei kiinnosta, mikään ammatti ei kiinnosta. Kaikki työ on tylsää kun sitä pitää oikeasti siellä tehdä! Sitten ollaan siivoojia ja vartiohommissa jä elämän täyttää kateellisuus niitä kohtaan, jotka ovat käyneet koulunsa kunnolla, opiskelleet, maksavat opintolainojaan ja tulevat paremmin toimeen! Mikä oikeus on valittaa? Ei mikään! Älkääkä narisko, että verotus on liian kova pienituloisille. Ei ole. Se on törkeän korkea niille, jotka tienaavat hyvin ja vielä pitävät huolta siitä, että omat lapset kasvatetaan hyvin ja heille painotetaan oppimisen tärkeyttä!
Miksi tänne tulee nämä rikkaat keuhkoamaan? :D Painukaa rikkaiden keskusteluunne tai vastatkaa otsikkoon.
Kaikkia meitä ei kiinnosta mikään uraputki tai mikään tietty ala, tai sitten ei vain yksinkertaisesti ole lukupäätä pyrkiä sinne oikikseen tai lääkikseen tai minnelie. Itse olen 34v enkä vieläkään tiedä mitä haluan tehdä isona Tottakai olen kateellinen niille jotka tienaa sen 3000-5000€/kk istumalla tietokoneella päivät pitkät :D Mutta haluanko itse kökkiä koneen ääressä päivät pitkät? EN!
Vierailija kirjoitti:
Miksi tänne tulee nämä rikkaat keuhkoamaan? :D Painukaa rikkaiden keskusteluunne tai vastatkaa otsikkoon.
Kaikkia meitä ei kiinnosta mikään uraputki tai mikään tietty ala, tai sitten ei vain yksinkertaisesti ole lukupäätä pyrkiä sinne oikikseen tai lääkikseen tai minnelie. Itse olen 34v enkä vieläkään tiedä mitä haluan tehdä isona Tottakai olen kateellinen niille jotka tienaa sen 3000-5000€/kk istumalla tietokoneella päivät pitkät :D Mutta haluanko itse kökkiä koneen ääressä päivät pitkät? EN!
Miten voit olla yhtä aikaa kateellinen, ja kuitenkin ymmärtää kuinka ko töissä on se kurjakin puoli? Siis ymmärrät ettei ne hommat ole hauskoja ja vaativat pitkän koulutuksen, mutta silti olet kateellinen... Ei tee järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Miten pienituloisten verotusta voisi keventää, kun he eivät maksa nytkään tuloveroa käytännössä yhtään? Vero.fi voi jokainen tarkistaa että esim Helsingissä kirkkoonkuulumaton 20te vuodessa tienaava maksaa tuloveroja KOKO VUONNA yhteensä 670,55 euroa. 15 tonnia vuodessa tienaava maksaa veroja koko vuonna kokonaiset 6,25 euroa.
Pienempien verojen perään huutajat eivät siis edes itse tiedä paljonko niitä veroja nytkään maksetaan (ei oikeastaan yhtään). Vie vähän uskottavuutta vaatimuksilta. Toki kai tuon 15 tonnia tienaavan verot voisi laskea tasan nollaan, tulisihan siitä lisänettoa 50c kuussa...
Teen kahta työtä ja veroprosenttini on 0,5. Olisi se tavallaan hauskaa, jos verotus vielä kevenisi.
Kyllä se vaan on niin, että jos joku ihminen käy töissä vuoden ympäri, ainakin täysipäiväisesti ja joutuu kulkemaan työmatkansa, niin kyllä siitä tosiaankin pitäisi saada sen verran palkkaa, että tulee toimeen ja todellakin enemmän, kuin kotona makaamisesta. Pienipalkkaiset työt ovat usein niitä, joiden tekemättä jättäminen yleensä näkyy lyhyessäkin ajassa, siis töitä, jotka eivät todellakaan ole turhia. Mikään yhteiskunta ei pystyisi kouluttamaan kaikkia asukkaitaan korkeakouluissa/yliopistoissa ym. eikä tosiaan olisi järkeäkään, koska työtä on niin erilaista. Mutta tekemällä työtä pitäisi pystyä elämään, piste!
Alle 50 000€ tulot maksimi veroprosentti 10%.
Hehkutetaan vaan suurituloisista ja heidän miljoonista jotka kaiken maailman
peliyhtiöillä rikastuttavat itseään.
Tässä maassa ketään ei kiinnosta köyhät työtä tekevät pienellä palkalla
kituuttavat, ja niitä on paljon.
Näin saatiin työntekijät tukien varaan ja työnantaja tekee entistä parempaa voittoa kun valtio toimii tukien muodossa osana palkan maksua, kun ei palkka elämiseenkään enää riitä.