Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei puhuta oikeasti pienituloisten palkoista?

Vierailija
09.11.2022 |

Miksi puhutaan vain hoitoalan kuormittavuudesta ja heidän pienipalkkaisuudesta? He sentään tienaa mukavasti yli 2000 euroa kuukaudessa.

On myös muita aloja ja niissä tienataan vielä vähemmän, alle 2000 euroa kuukaudessa. Tällaisia mm. vartiointiala ja siivousala.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro kirjoitti:

Pienipalkkaisia on muitakin aloja, esim puhelinpalvelu, ei siis myyntiä, vaan juurikin niitä sisääntulevia puheluita vastaanottavat. Saattavat olla koulutettujakin, mutta ikä ja terveys ei päästä "omiin" töihin tai koulutusta vastaavaan. Esim nyt vaikka nuo teleoperaattorit, kopiokoneiden huoltoilmoitukset ja muut palvelut, joissa työtä riittää, mutta palkka on surkea, kielilisä on naurettava eikä bonuksiakaan tule. Liksa on usein juuri sen 10 E/tunti. Ja vaikka painaa pitkää päivää, ei palkka nouse. Toista työtä ei vaan saa, kun on yli 50. Pärjätä täytyy koska ei ole vaihtoehtoja.

Mä vaihdoin siivoustyöstä tuollaiseen homman sotelle, ja palkka nousi (tptes). Telemarkkinoinnin tessillä se olisi laskenut, se on kyllä surkea.

Vierailija
22/71 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla aloilla ei ole vahvaa liittoa, toisin kuin hoitajilla.

Hoiva-alan liitothan ovat laittaneet rahaa haisemaan syöttääkseen ihmisille propagandaa pienipalkkaisesta kutsumustyötä tekevästä hoitajasta joka haluaa vain vähän lisää arvostusta...eli neljä tonnia kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanpa sitten. Mikset ole kouluttautunutalalle. Jossa saapi enempi liksaa?

Ketä ne lääkärien ja lakimiesten lapset hoitaa, jos kaikki kouluttautuu lääkäreiksi ja lakimiehiksi? Toisaalta voisi kyllä olla niin, että yhteenkään koulutukseen ei ole suljettu numeroa sisäänpääsyyn ja kaikille koulutuksen käyneille taataan kunnon palkka.

Vierailija
24/71 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet aivan oikeassa. Pienituloistenkin pitäisi näkyä verotilastoissa.

Ei vaan pienituloiset pitäisi vapauttaa kokonaan veroista. Maksakoot ne, joilla on siihen varaa.

Kaikille sama vero%, se olisi tasapuolista.

eipäs kun kaikille sama vero (kaikki maksaisi oman osuutensa yhteisistä kuluista) se olisi tasapuolista. Olisiko se oikeudenmukaista on taas toinen kysymys. Joka vuosi lätkäistäs lasku kouraan että 14 000 € kiitos, 12 erässä...  Näin tuloverokertymä pysyisi kutakuinkin ennalla.

Vierailija
25/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten on turha valittaa, että suomessa on kallista elää, itse ovat nostaneet asuntojen hinnat ja vuokrat pilviin. Keväällä korko on 3 %

Vierailija
26/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten on turha valittaa, että suomessa on kallista elää, itse ovat nostaneet asuntojen hinnat ja vuokrat pilviin. Keväällä korko on 3 %

Ja korkovähennys on 0 ensi vuonna eli joutuvat nostamaan veroprosenttia.

Vierailija
27/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää peljätkö, sillä seuraavissa vaaleissa äänestämme kaikki kokoomusta, joka pääsee taas kerran valtaan ja joka taas kerran leikkaa sosiaaliturvasta. Sillä tavalla kaikki kohenee: työttömyys katoaa, ostovoima vahvistuu ja ihmisten keskuudessa vallitsee hyvä tahto.

Vierailija
28/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanpa sitten. Mikset ole kouluttautunutalalle. Jossa saapi enempi liksaa?

Ketä ne lääkärien ja lakimiesten lapset hoitaa, jos kaikki kouluttautuu lääkäreiksi ja lakimiehiksi? Toisaalta voisi kyllä olla niin, että yhteenkään koulutukseen ei ole suljettu numeroa sisäänpääsyyn ja kaikille koulutuksen käyneille taataan kunnon palkka.

Miksi lääkärien ja lakimiesten lasten täytyisi hoitaa ketään?

Vierailija
29/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei se täällä puhuminen oikein auta eikä ole auttanut sekään, että osa ei suostu 10 euron tuntipalkalla töihin. Asia on ratkaistu tuontityövoimalla.

Veroja ei kyllä pienistä tuloista paljoa makseta. Tellin, lellin ja vellin osuus on suurempi kuin verojen.

Vierailija
30/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on oikeasti huolestuttavaa, koska itse olen vartiointialalla ja moni työkaveri alkanut puhua, ettei ole varaa eikä enää edes järkeäkään käydä töissä. Työnantaja valittelee kun ei löydy työntekijöitä ja koko ajan pomo soittelee ja pyytää jäämään ylitöihin, kun on vuoroja auki ihan kamalasti. Kohta lähtee vanhatkin.

Sitten ihmetellään samalla kun turvattomuus lisääntyy ja katujengien & pahoinpitelyiden, ryöstöjen ym. määrä kasvaa.

Turvallisuusala on naurettavan huonosti palkattua. Mun poikaystävä on vartija ja joutuu melkein joka päivä tekemisiin narkkien ym kanssa. Joutuu painimaankin joskus ja saa palkaksi vähän reilu 10 euroa tunti, että riskeeraa terveytensä. Ei mitään järkeä. Yritykset (securitas, avarn js muut) voisivat maksaa yli tessin palkkojen, jos vain haluaisivat työntekijöiden pysyvän, mutta eivät halua.

Vierailija
31/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisten verotusta voisi keventää.

Sanaa mieltä. Tosin kuinka pieni on esim alle 1000-1500 tienaavan verotus. Veikkaan max 10%. Se on niin matala, että maksut, jotka menee verotuksen päälle näyttelee isompaa prosenttia.

Eli ne verotuksen päälle tulevat maksut on liian suuret. Ja kasvaneet esim. viimeisen kymmenen vuoden aikana kohtuuttomasti.

Vierailija
32/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitäisi julkaista vähiten tienaavat verokone😅Ehkä se herättää ihmiset. Itse olin viime verotuksen tuolla parjatulla kotihoidontuella mitä moni sanoo et pitäs poistaa kun se passivoi eikä naiset lähde töihin. No vuositulot n.4000e tuskin passivoi ketään olemaan kotona..

Vierailija
33/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on oikeasti huolestuttavaa, koska itse olen vartiointialalla ja moni työkaveri alkanut puhua, ettei ole varaa eikä enää edes järkeäkään käydä töissä. Työnantaja valittelee kun ei löydy työntekijöitä ja koko ajan pomo soittelee ja pyytää jäämään ylitöihin, kun on vuoroja auki ihan kamalasti. Kohta lähtee vanhatkin.

Sitten ihmetellään samalla kun turvattomuus lisääntyy ja katujengien & pahoinpitelyiden, ryöstöjen ym. määrä kasvaa.

Meilläkin työpääivä leikattiin 6 tunnin pituiseksi viime kilpailutuksen yhteydessä ja nyt bruttopalkka on noin 1400e, tukia joutuu nostamaan ja tukien kanssa tulot ovat nyt identtiset kuin kaverilla, jonka juuri nyt työtön.

Vierailija
34/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet aivan oikeassa. Pienituloistenkin pitäisi näkyä verotilastoissa.

Ei vaan pienituloiset pitäisi vapauttaa kokonaan veroista. Maksakoot ne, joilla on siihen varaa.

Kaikille sama vero%, se olisi tasapuolista.

Vaikka olenkin pienipalkkainen niin tuo kyllä kuulostaisi reilulta, koska jos on ansainnut paremman palkan niin kuuluuko siitä rangaista kovalla verotuksella?

Jotain "taika-kikkoja" näihin pitäisi kyllä keksiä, systeemi on vähän hölmö ja kömpelö.

Vierailija
35/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivooja ja nettopalkka kuussa n. 1400€ vaikka teen kokoaikaista työtä.. Aiemmin toisessa työpaikassa (osa-aikatyö) jossa oli myös vloppuvuoroja olisin ollut rikas jos olisin tehnyt täyttä päivää :D Osa-aikaisena sai n. 300-400€/kk enemmän kuin nyt Duuni meni valitettavasti alta koronan takia..

Vierailija
36/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempiin päihin ikään kuin palkkakatto ja osa-aikatyöt sallittaisiin vain erityisluvilla (opiskelijat, eläkeläiset...) ja näin myös perustulo toimisi kun jokainen olisi selkeästi joko töissä tai työtön.

Myös provikkatyöt ja muut porsaanreikä-kikkailut tulisi kieltää.

Alimmat palkat tulisi riittää elämiseen ja ottaa tämä raha pois yritysten suurista voitoista, eikä maksattaaa niitä valtiolla tukina, kuten nyt tehdään.

Kaikki täysin kohtuuttomat palkat tulisi myös kieltää, ei mitään attendon 2 miljoonaa vuodessa liksoja, kun pätevät ihmeset tekisivät tuon johonkin 100 tonnia vuodessa korvauksella. Eli miksi näitä ei vaikka kilpailuteta kun kaikki muukin kilpailutetaan.

Vierailija
37/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvallisuusala on naurettavan huonosti palkattua. Mun poikaystävä on vartija ja joutuu melkein joka päivä tekemisiin narkkien ym kanssa. Joutuu painimaankin joskus ja saa palkaksi vähän reilu 10 euroa tunti, että riskeeraa terveytensä. Ei mitään järkeä. Yritykset (securitas, avarn js muut) voisivat maksaa yli tessin palkkojen, jos vain haluaisivat työntekijöiden pysyvän, mutta eivät halua.

Itse arvostan vartiointityötä ja toivon että palkat nousevat.

Vierailija
38/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen vasta sitten töihin, kun keksin mistä vaan väh. 4000e kuukaudessa. Ei saa olla vuorotyö, pitää kiinnostaa itseä, koulutukseen suht vaivatonta päästä. Opiskeluajalla ei niin väliä.

Vierailija
39/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siivooja ja nettopalkka kuussa n. 1400€ vaikka teen kokoaikaista työtä.. Aiemmin toisessa työpaikassa (osa-aikatyö) jossa oli myös vloppuvuoroja olisin ollut rikas jos olisin tehnyt täyttä päivää :D Osa-aikaisena sai n. 300-400€/kk enemmän kuin nyt Duuni meni valitettavasti alta koronan takia..

Meillä kouluvaksi oli ennen kouluisäntä ja liksa 2400e, sitten nimike muutettiin kohdevastaavaksi ja palkka tippui 1800e MUTTA sitten tekivät vielä hattutempun ja pudotti tunnit kuuteen, eli nyt liksa 1400e brutto ja nyt hoidetaan 6 tunnissa 2 koulua, ennen 8 tunnin aikana 1 koulu.

Vierailija
40/71 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme maassa missä pienituloisella ei ole minkäänlaista arvoa. Tulot vaikuttaa parisuhteenkin löytymiseen, tosin siinä tulee sukupuoli erot esille kun köyhä nainen löytää kyllä helposti parisuhteen mutta köyhä mies ei

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi