Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te iäkkäiden vanhempienne asioita hoitavat jaksatte?

Väsynyt omainen
09.11.2022 |

Miten jaksatte, etenkin töiden ja oman perheen asioiden lisäksi?

Minulla menee viikossa vähintään yksi arkipäivä muistisairaan vanhemman asioiden hoitoon sote-byrokratiassa (teen niitä paloissa, joka päivä noin tunnin ajan. Onneksi en ole kokopäivätöissä nyt) Lisäksi vierailut parinsadan km päähän pari kertaa kuussa, ruokatilausten teko netin kautta vanhemmille, laskujen maksu verkkopankissa, vero- ja vakuutusasiat jne.

Toki meillä tilanne on kehittynyt yllättäen ja nopeassa tahdissa, hyvin nopeasti edennyt muistisairaus, joten kaikki hoidettavat asiat tulee samaan aikaan päälle. Mutta kun omainen on Vantaan kaupungin asiakas niin se byrokratian määrä ja sählääminen sote-palveluiden puolelta on ihan järkyttävää. Koko ajan joutuu selvittelemään asioita ja korjaamaan jotain kun hoitavilla tahoilla ei tieto kulje yhdestä puljusta toiseen. Nytkin meinas lääkkeet jäädä saamatta osastolle kun hoitaja väitti että lääketoimitussopimus on tehty, eikä sitä ollutkaan tehty....

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa varmaan kamalalta mutta olen onnellinen, että omat ja miehen vanhemmat kuoli lähes saappaat jalassa. 2 kuoli syöpään, yksi lääkkeiden ja alkoholin sekakäyttöön ja yksi koronaan. Rankkoja vuosia takana mutta ei toivottavasti enää edessä. Tsemppiä teille kaikille.

Vierailija
42/44 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla, kun äitini jaksoi silloin kun minä ja sisarukset olimme pieniä. 

Aivan eri asia hoitaa nuorena täysissä voimissaan 20-35 vuotiaana omia lapsia kuin jo itsekin raihnaisena 50-70 vuotiaana 70-90 vuotiaita vielä raihnaisempia vanhempiaan.

20-35 vuotiaana olisi ehkä jaksanutkin hoitaa vielä vanhemmatkin lapsiperherumban lisäksi, mutta eivät olleet vielä silloin ollenkaan avun tarpeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko jaksaa perintöä odotellessa! Ei muuten tietenkään.  Sotaveteraanit ja heidän lesket saa kaikki hoidot ja hoitopaikat  ilmaiseksi-eli lasten perintöosuus kasvaa.  Mihin nämä miljoonat menee kun kohta ei ole yhtäkään veteraania?  Olin vähän kade kun sukulaisten isä ja äiti hoidettiin ilmaiseksi hienoissa hoitolaitoksissa, saivat ruuat ja taksit ja sairaalat ilmaiseksi.  Omalla äidilläni meni muutamassa vuodessa kaikki säästöt hoitoihin-eli ei perintöä-

Eikä saa mitään ilmaiseksi. Anoppi on itsekin veteraani ja niin oli miehensä.

Kerro ihmeessä ilmaisista asioista enemmin.

Mistä olette hakeneet yms. Jatkut rahakkaat ovat nyt kehua retostamassa.

Anoppi ei saa mitäänmilmaista. Vielä omassa kodissa asuessa kävi veteraanien "siivooja" halvalla lakaisemassa roskat maton alle.

Loppuvuodesta 2019 tuli voimaan lakimuutos, jonka mukaan Valtionkonttori maksaa sotaveteraanin hoidon. Anoppini (ilmavalvontalotta) asui hyvässä yksityisessä hoitokodissa eikä hänen tarvinnut sen jälkeen maksaa mitään muuta kuin oman huoneensa vuokra. Valtionkonttori maksoi niin ympärivuorokautisen hoidon kuin ruoan. Jos jonkun sotaveteraaniomainen maksaa vielä itse hoidostaan, kannattaa ehdottomasti selvittää tömä.

Vierailija
44/44 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen äitini on koko ikänsä haukkunut minua kaikesta, nyt kun hän on muisti sairas tilanne on mennyt vielä pahemmaksi. Hakkuu myös kaikki muutkin ihmiset, joten kukaan ei halua olla hänen kanssaan tekemisissä. Että näinkin voi itse aiheuttaa oman surkean loppuelämänsä. Hänelle ei ole koskaan välittänyt muusta kuin rahoistaan ja jos häntä yrittää auttaa niin hän epäilee, että hänen rahojaan yritetään viedä. Mihinkään lääkäriin häntä ei saa, koska se maksaa. Surullista.