Miten ihminen voi Iltalehden mukaan tienata ansiotuloa 100 145 euroa, mutta maksaa siitä mätkyjä vain 3 617 euroa?
Mätkyhän tarkoittaa tarkasti ottaen kai pelkästään jälkiveroa eikä suinkaan ansiotuloista maksettavien ennakonpidätyksen ja jälkiveron summaa yhteensä? Verotietojen osaltahan kiinnostaa tietysti vain maksettavien verojen kokonaismäärä. Sillä ei ole väliä, onko n maksettu ennakkoon vai jälkikäteen.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/3cd23ee0-bfe8-456f-876b-554625…
Kommentit (40)
niih...ja jos oikein tarkkaan laskee tulonsa niin saa tasattua ettei mene mitään 'mätkyjä' eikä saa takaisinkaan, mikäli oikein sen tekee. Ne takaisin saadut kun on sitä omaa rahaa, eikä mitään verottajan antamaa Enpä ole ikinä joutunut maksamaan juurikin oman ennakoinnin takia. Monet tiettää palkkansa melko tarkkaan jo alkuvuodesta mitä kokovuoden tulo on, palkankorotukset mukaan laskettuna.
Eikös lääkärit , tuomarit tms kierrätä tulonsa yritystensä kautta ja niin ollen palkkatuloa ei jää juuri verotukseen? Siksi monilla ei näy palkkatuloa ja niiden verotusta. Kieroa kiertämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole koskaan kuullut ennakonpidätyksistä ja ennakkoverosta?
Eikös Kelan ja sossun tuet ole verottomia? Ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Välillä tekis mieli vetää ittensä kiikkuun ja luopua toivosta ihmiskunnan suhteen.
Nyt on sellainen hetki.
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Olen koulutukseltani ekonomi. t. ap
Sitä ei usko edes naapurin labradorinnoutaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole koskaan kuullut ennakonpidätyksistä ja ennakkoverosta?
Eikös Kelan ja sossun tuet ole verottomia? Ei voi tietää.
Työmarkkinatuesta menee 20%.
No tällaisesta verottaja varoitteli, että yli miljoonalla suomalaisella menee tuloraja ylitse.... aloituksen perusteella en enään ihmettele 😱😂
Vierailija kirjoitti:
Kauppasurkeaan pääsee aivan liian helposti.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä AP:n näkökulmankin, sillä onhan tuo Iltalehden juttu kirjoitettu aivan perseestä.
"Tuoreiden verotietojen mukaan Linnonmaa tienasi vuonna 2021 ansiotuloa 140 875 euroa ja pääomatuloa 33 061 euroa. Mätkyjä Linnonmaalle kertyi maksettavaksi 21 856 euroa. Eli yhteensä Linnonmaa tienasi 173 936 euroa."
Mitä helvettiä tuo "eli" tekee tuossa???? Ihan kuin mätkyjen määrä jotenkin olisi suoraan yhteydessä. tulojen määrään (ei ole sillä mätkyjä ei tule ollenkaan jos maksaa riittävästi ennakkoon).
Niin, kyllähän mätkyjen määrä on suoraan yhteydessä siihen kuinka paljon tuloja on yli sen mitä on ennakkona maksanut.
Veikkaisin että tuossa Linnonmaan tapauksessa ongelmaksi on muodostuneet pääomatulot. Hän on ehkä maksanut ennakkoon 30% veroa, mutta koska tuloja onkin tullut himpun yli 30 000 euroa, verotus nousee siinä kohdassa 34 prossaan. Jos on ennakoinut alle 30 000 pääomatuloja verotuksessa, ja fyrkkaa tuleekin tuollainen 33 000 euroa, se ero verotuksessa on just jotain parin-kolmen tonnin luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt menetän uskoni suomalaiseen koulutukseen.
No jollain on veroprosentti niin iso ettei mätkyjä tule enempää ja sitten taas on tienannut sen verran vähän.
Olen aina saanut veronpalautuksia koska on veroprosentti niin iso. Elokussa tänä vuonna sain palautuksia 4600 euroa. Viime vuonna sain 4456 euroa. Tuloni on aika samat olleet vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Jäännösveroja on alettu jostain syystä nimittämään mätkyiksi. Mätkyillä ei kuitenkaan alunperin tarkoiteta jäännösveroja (jotka tulevat maksettavaksi kun ennakkoon veroja on maksettu liian vähän), vaan arvioverotusta, joka tehdään silloin kuin on ilmeistä, että tuloja on ollut enemmän kuin on verottajalle ilmoitettu. Silloin verottaja arvioi tulot ja mätkäisee arvioon perustuvan veron maksettavaksi ja päälle veronkorotuksen. Tämä on siis mätky.
Tätä en tiennytkään. Kiitos tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
No et ole. Tai sitten on mennyt koulutus hukkaan.
Ja miksi kysyt typeriä, ja vastaat itse sitten omaan typerään kysymykseesi?
Jaajohan oli maksanut ennakkoja n. 36,000€ ja sai tuon parikymppiä jäännösveroja maksettavaksi.
Toimittaja käyttelee tuota mätky-sanaa aika vapaasti, mutta sehän ei ole mitään uutta.
IP-lehtien juttuja ei kannata ehkä lukea kuin lakikirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on perustiedot verotuksesta aivan riittämättömät.
Kyllä ne ap:n perustiedot kasvaa, kunhan hän on saanut peruskoulun päätökseen.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä on sillä ei kukaan voi olla noin tyhmä.
Aloittaja on joko hyvin nuori ja tietämätön, tai tämä on puhdas provo.
Ei kukaan aikuinen luule että mätkyt ovat sama kuin tulovero!
Vierailija kirjoitti:
Juu. 🤣🤣🤣
Erittäin asiallinen täsmennys.
Yleensäkin tuntuu siltä, ettei porukalla ole kovinkaan selkeää käsitystä verotuksesta.
Tavallisen palkansaajan verotus on normaalitilanteessa melko selkeä.
Ja muuten, kaikki mikä tulee Citymarketin kassalle ei ole kauppiaan voittoa.