Miten ihminen voi Iltalehden mukaan tienata ansiotuloa 100 145 euroa, mutta maksaa siitä mätkyjä vain 3 617 euroa?
Mätkyhän tarkoittaa tarkasti ottaen kai pelkästään jälkiveroa eikä suinkaan ansiotuloista maksettavien ennakonpidätyksen ja jälkiveron summaa yhteensä? Verotietojen osaltahan kiinnostaa tietysti vain maksettavien verojen kokonaismäärä. Sillä ei ole väliä, onko n maksettu ennakkoon vai jälkikäteen.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/3cd23ee0-bfe8-456f-876b-554625…
Kommentit (40)
Välillä tekis mieli vetää ittensä kiikkuun ja luopua toivosta ihmiskunnan suhteen.
Nyt on sellainen hetki.
Provohan tämä on sillä ei kukaan voi olla noin tyhmä.
Sulla on perustiedot verotuksesta aivan riittämättömät.
Ap ei ole koskaan kuullut ennakonpidätyksistä ja ennakkoverosta?
Kaikki eivät ole kuin sinä, että yrittää selvitä maksamatta yhtään ennakkoa.
Mätky = jäännösvero eli se osuus, joka ennakkojen jälkeen jäi maksamatta.
Olen koulutukseltani ekonomi. t. ap
Nyt kipinkapin oppimaan verotuksen perusteet, koskaan ei ole liian vanha oppimaan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lehti kirjoittaa jäännösveron osuudesta eikä paljon kiinnostavammasta kokonaisveron määrästä?
Vierailija kirjoitti:
Olen koulutukseltani ekonomi. t. ap
Unissas
Ymmärrän kyllä AP:n näkökulmankin, sillä onhan tuo Iltalehden juttu kirjoitettu aivan perseestä.
"Tuoreiden verotietojen mukaan Linnonmaa tienasi vuonna 2021 ansiotuloa 140 875 euroa ja pääomatuloa 33 061 euroa. Mätkyjä Linnonmaalle kertyi maksettavaksi 21 856 euroa. Eli yhteensä Linnonmaa tienasi 173 936 euroa."
Mitä helvettiä tuo "eli" tekee tuossa???? Ihan kuin mätkyjen määrä jotenkin olisi suoraan yhteydessä. tulojen määrään (ei ole sillä mätkyjä ei tule ollenkaan jos maksaa riittävästi ennakkoon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lehti kirjoittaa jäännösveron osuudesta eikä paljon kiinnostavammasta kokonaisveron määrästä?