Kuinka nopeasti olisi teoreettisesti mahdollista päästä lievästä ylipainosta timmiin kuntoon
Ja millä keinolla? Reilusti hyvää ruokaa + sali ja sitten kiristely? Miltä voisi teoriassa näyttää vaikka 3kk:dessa jos ottaa tosissaan?
Kommentit (61)
En ihan ymmärrä ap:ta, miksi moinen kiire. Jos olet jo saamassa asiat hyvään malliin, niin miksi vaarantaa hyvä kehitys liiallisella hätäilyllä? Yritä kehittää vähän kärsivällisyyttä, sitäkin tarvitaan elämäntapamuutoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähtisin miettimään tätä mielummin niin, että millä tavalla saisi aikaan mahdollisimman pysyvän muutoksen elintapoihin. Ei siis mahdollisimman nopeasti vaan mahdollisimman pysyvästi. Tämä voi tarkoittaa alussa hieman hitaampaa tahtia.
Mahdollisimman nopeasti tehdessä on suurempi riski ryhtyä "jojoilemaan" tiukan kuntokuurin&dieetin ja täysin retuperällä olemisen välillä, ja harmi kyllä usein jokainen retkahdus nostaa painoa hieman entistä ylemmäs.
On kunnossa. Olen jo nyt eri ihminen kuin kesällä. Masennus parantunut, addiktio selitetty, elämänhallinta kunnossa yms. Osaan todella hyvin säädellä tekemisen voimien mukaan, pitkä kokemus.
Mutta ymmärrän ennakkoluulonne, paljon näkee sellasta, että halutaan jollain lentoemäntädieetillä ihmeitä aikaan. Olen lukenut nälkä/kylläisyyshormoneista ja ymmärrän jojolaihdutuksen psykologian. En ole jojolaihduttaja vaan hyvillä geeneillä pysynyt hoikkana koronaan asti.
Nyt olen jo tehnyt elämäntaparemonttia monin tavoin ja olen kiinnostunut kannustavasta alkuboostista. Olen jo nyt noussut sohvalta lenkkipolulle ja nostan liikuntaa asteittain sekä siistin ruokavaliota. Ap
Hmm, minusta kuulostaa siltä, että sulla on siis oikeastaan homma jo hallussa. Teet jo oikeita asioita. Mihin oikeastaan enää tarvitset "alkuboostia"? Pelkäätkö, että motivaatio loppuu muuten kesken?
Lievä kognitiivinen dissonanssi varmaan. Koen, että ulkonäkö ja sisin eivät vastaa toisiaan. Ehkä se. Ja tietty malttamattomuus jo päästä näkemään peilistä uusi itsensä :) Ap
OK, ihan ymmärrettävää. Silti kehottaisin malttiin, koska liika kiirehtiminen voi itseasiassa kostautua. Joko jojo-efektillä tai sitten ihan vaan sillä, että menetät alussa rasvan lisäksi lihasmassaa. Yleensä vähän hitaampi alku takaa paremmat (ja pysyvämmät!) tulokset.
Elämäntapojen ja kropan saaminen kuntoon on vähän niinkuin pitkän matkan juoksua. Siinä ratkaisee sitkeys ja se, että jaksaa pitkään toistaa sitä samaa silloinkin, kun tekisi mieli jättää leikki kesken. Alkuspurtilla voi päästä vähän nopeammin liikkeelle, mutta se voi kostautua myöhemmin, jos vetää itsensä liian hapoille alussa. Eikä se kokonaisaika kovasti siitä parane, jos maratonilla kiritti ekan kilsan täysillä.
Lenkillä käyty. Hölkkää sykkeellä noin 120 ja hiki tuli pintaan. Tässä ei ole mitään omituista, ärsyttävä vaan kun nytkin spurtatessa pullahti vatsamakkara esiin takin alta. En halua ostaa isompia vaatteita, mutta ei tämäkään kovin kivaa ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lenkillä käyty. Hölkkää sykkeellä noin 120 ja hiki tuli pintaan. Tässä ei ole mitään omituista, ärsyttävä vaan kun nytkin spurtatessa pullahti vatsamakkara esiin takin alta. En halua ostaa isompia vaatteita, mutta ei tämäkään kovin kivaa ole. Ap
Eihän sinun nyt tarvitsekaan ostaa uusia vaatteita. Vaikka tuo kinnaava takki nyt harmittaa, niin se ongelma poistuu viikko viikolta. Siinähän sen edistymisen näkee, kun vaatteet alkavat sopia paremmin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin kesän lopulta noin kilon viikossa ja paino tippui 10 kg 3 kuukaudessa. Nyt noin kuukauden ollut sama paino.
Ei ollut vaikeaa.
No vau! Katsotaan tilannetta vaikkapa parin vuoden päästä. Jos silloin on tulokset pysyneet, niin on jo parempi saavutus. Keholla kun on aina tarkoitus palata saavutettuihin kiloihin > niihin ylikiloihin, niin harva pystyy pitämään painonpudotustaan. Jokusen vuoden voi onnistua, mutta pikkuhiljaa elimistö alkaa taas nostamaan painoa ja henkilö alkaa olemaan lähtöpainossaan. Tästä syystä meillä on niin paljon jojo-laihduttelijoita, koska melkeinpä aina kilot tulevat takaisin, kun on sen ensimmäisen kerran lihonut.
Ja tässä ei ole mistään itsekurista kyse, vaan elimistöstämme. Joten jos oikeasti pysyvää painonpudotusta haluaa, niin hiljaa hyvä tulee pätee tässäkin, eli niiden kuuluisien elämäntapojen muutos ja omaksuminen hiljakseen. Tämäkään ei takaa mitään, eli jonkin ajan kuluttua voi henkilö silti saada pudotetut kilot taklaisin ja risat päälle.
Miksi sinun pitää mollata toisen saavutusta? 1 kk on hieno startti ja siitä on hyvä jatkaa! Tällä palstallakin oli useampi aloitus, kun Ozempic lääkettä ei saanut ja paino lähti samantien nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Ap mitat 170/75 ja pohjakunto varmaan joku 3/5 eli jaksan liikkua mutta en ole urheilija.
Paljonko meinaatpudottaa? 20-25kg???
Saako AP udella, että miten olet joutunut tuohon painoon? Mikä on omasta mielestäsi pää syy?
Minulla meni kahdeksan kuukautta (-36 kg). Tosin jos tarkoitat sixpackia niin sinne asti en edes yrittänyt. Riitti, että vyötärö kapeni 68 cm:in.
Vierailija kirjoitti:
Saako AP udella, että miten olet joutunut tuohon painoon? Mikä on omasta mielestäsi pää syy?
Alkoholi, masennus, lohtusyöminen ja liikkumattomuus.
Ennen koronaa olin aina liikkeessä, vilkas sosiaalinen elämä, ei ehtinyt makoilla sohvalla tai mättää lohturuokaa kaksin käsin. Liikuntaa tuli arkiliikunnasta.
Nyt 10-15 lihavampana haluan laihtua takaisin elämäntapamuutoksen myötä ja olla lopulta terveempi kuin ennen koronaa. Ap
Kuukaudessa tiukalla treenillä. Rasvaa palaa ja lihasta muodostuu jää aika hyvä fitti. Ihan perus bulkkausta välillä olla hieman ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mitat 170/75 ja pohjakunto varmaan joku 3/5 eli jaksan liikkua mutta en ole urheilija.
Paljonko meinaatpudottaa? 20-25kg???
Noeiriitä??? 30kg ehkä 35kg???
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa tiukalla treenillä. Rasvaa palaa ja lihasta muodostuu jää aika hyvä fitti. Ihan perus bulkkausta välillä olla hieman ylipainoinen.
Pitäisköhän joskus kokeilla tuota ylipainoa. En ole koskaan ollut ylipainoinen. Joskus BMI kävi 24 paikkeilla mutta nyt on ollut 10v. 21-22 välillä. Jääkö siitä ylipainosta löysää ihoa, jos sitten laihduttaa takaisin. En mihinkään kiristysleikkauksiin kuitenkaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän joskus kokeilla tuota ylipainoa. En ole koskaan ollut ylipainoinen. Joskus BMI kävi 24 paikkeilla mutta nyt on ollut 10v. 21-22 välillä. Jääkö siitä ylipainosta löysää ihoa, jos sitten laihduttaa takaisin. En mihinkään kiristysleikkauksiin kuitenkaan halua.
Ja ikä oli?? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä on 36, mutta miten se liittyy tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä on 36, mutta miten se liittyy tähän.
Tahdittomuutesi ja itsekeskeisyys, sekä ymmärrystasol tuntui tosi nuorelta. Mut juu iik varo siis kauheit läskei niinku vähän noloo jos joutuu sit heti leikkauksee ku lihoo esim BMI24 hihih.
Olen aina ollut liikunnallinen, mutta aloitettuani töiden ohessa insinööriopinnot ja samalla erosin lasteni isästä, lihoin puolessa vuodessa 8kg.
Omaan silmään en huomannut muutosta, mutta huomasin että leukoja on "hieman" helpompi vetää 63- kuin 71-kiloisena (olen 171 pitkä). Ärsytti, kun kävin tavoitteellisesti salilla mutta tuloksia tuli vain jenkkalahvoihin.
Aloin nukkua enemmän ja lopetin kahvipullan syönnin, kävin edelleen salilla ja lenkillä, sain ne ylimääräiset kilot pois neljässä kuukaudessa. Tästä on nyt aikaa 7 vuotta ja edelleen elopaino pyörii 63-64 kilon välimaastossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut liikunnallinen, mutta aloitettuani töiden ohessa insinööriopinnot ja samalla erosin lasteni isästä, lihoin puolessa vuodessa 8kg.
Omaan silmään en huomannut muutosta, mutta huomasin että leukoja on "hieman" helpompi vetää 63- kuin 71-kiloisena (olen 171 pitkä). Ärsytti, kun kävin tavoitteellisesti salilla mutta tuloksia tuli vain jenkkalahvoihin.
Aloin nukkua enemmän ja lopetin kahvipullan syönnin, kävin edelleen salilla ja lenkillä, sain ne ylimääräiset kilot pois neljässä kuukaudessa. Tästä on nyt aikaa 7 vuotta ja edelleen elopaino pyörii 63-64 kilon välimaastossa.
Ahistaa lukea tämmösiä, kun ite merkkasin kolme kuukautta joka ikisen suupalan laihdutusappiin, pysyin 1500 -1700 kcal/vrk ruokavaliolla, kävin kolmesti viikossa salilla ja pyöräilin joka päivä töihin (30 min) ja kävin lenkillä kaksi kertaa viikossa. Minä nukun jo 8-10h/vrk, joten unta tulee tarpeeksi. Laihduin kolme kiloa ja ne tuli kahdessa viikossa takaisin, kun aloin syödä tavallisesti (mikä ei nyt mun tapauksessa tarkoita mitään roskaruokailua tai järjettömiä annoskokoja, vaan ihan sellasta normaalia syömistä)
Vierailija kirjoitti:
Ahistaa lukea tämmösiä, kun ite merkkasin kolme kuukautta joka ikisen suupalan laihdutusappiin, pysyin 1500 -1700 kcal/vrk ruokavaliolla, kävin kolmesti viikossa salilla ja pyöräilin joka päivä töihin (30 min) ja kävin lenkillä kaksi kertaa viikossa. Minä nukun jo 8-10h/vrk, joten unta tulee tarpeeksi. Laihduin kolme kiloa ja ne tuli kahdessa viikossa takaisin, kun aloin syödä tavallisesti (mikä ei nyt mun tapauksessa tarkoita mitään roskaruokailua tai järjettömiä annoskokoja, vaan ihan sellasta normaalia syömistä)
Sinulle kertyi lihasta ja kehonkoostumus parani varmasti huimaa vauhtia. Olisit ihmeessä jatkanut. -eri
Vierailija kirjoitti:
Stressin vähentäminen ja hyvät unet on hyvä yhdistelmä painonpudotukseen. Samoin tietoien syöminen, mitä keho oikeasti tarvitsee.
Laskemalla pääsee jojoiluun ja jos ne asiat on käsittelemättä joiden vuoksi lihoi (tunnelukot) niin ne keksii uuden tavan haitata elämää.
Lievä kognitiivinen dissonanssi varmaan. Koen, että ulkonäkö ja sisin eivät vastaa toisiaan. Ehkä se. Ja tietty malttamattomuus jo päästä näkemään peilistä uusi itsensä :) Ap