Miksi aina, kun joku käyttää sanaa 'lihota', joku tulee kommentoimaan, että se on väärin
Kielioppipoliisien luulis tietävän, että sanoilla voi olla rinnakkaisia oikeita muotoja. Että tarkistakaa, ennenkuin pädette.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon Etelä-Pohjanmaalta ja meillä käytettiin sanaa lihota. Siis "älä syö enempää kakkua ettet lihoa" ja "Kaisa on lihonnut". Olen joskus yrittänyt opetella tuosta pois, mutta omassa päässä ajattelen sen aina niin koska meillä se oli ihan normaali sana. Hassua että jotkut suuttuu siitä, käsittäisin että se on murretta. Suututteko vaikka siitä että täällä päin sanotaan myös verellä kun tarkoitetaan vedellä?
Itse myös olen tottunut käyttämään murteesta johtuen lihonnut sanaa. Tänään sitten opin, että se on jotai white trash-kieltä. No ei ihme, että murteet katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon Etelä-Pohjanmaalta ja meillä käytettiin sanaa lihota. Siis "älä syö enempää kakkua ettet lihoa" ja "Kaisa on lihonnut". Olen joskus yrittänyt opetella tuosta pois, mutta omassa päässä ajattelen sen aina niin koska meillä se oli ihan normaali sana. Hassua että jotkut suuttuu siitä, käsittäisin että se on murretta. Suututteko vaikka siitä että täällä päin sanotaan myös verellä kun tarkoitetaan vedellä?
Itse en suutu, mutta toivon, että jos korjaan jotain, siitä ei myöskään suututa. Virheitä teen minäkin. Eräässä ketjussa puhuttiin romaneista ja niin vaan minun kommenttiini se vääntyi romaaniksi. Joku huomautti, mutta pystyin nauramaan myös itselleni.
T: Suamenkiälenkiälipolliisi 😎👍
Vierailija kirjoitti:
Lihota on oikea muoto sinänsä. Se vaan ei tarkoita lihomista vaan sitä että käsketään jotakuta lihottamaan joku muu. Oliko muuta epäselvää?
Taitaa olla kyse murteesta, olisko jostain Länsi-Suomesta kysyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en suutu, mutta toivon, että jos korjaan jotain, siitä ei myöskään suututa. Virheitä teen minäkin. Eräässä ketjussa puhuttiin romaneista ja niin vaan minun kommenttiini se vääntyi romaaniksi. Joku huomautti, mutta pystyin nauramaan myös itselleni.
T: Suamenkiälenkiälipolliisi 😎👍
Kun ei omassa elämässä ole tottunut alatyyliseen nokitteluun, niin täällä se tuntuu erityisen rasittavalta. Siinähän korjaaja itse osoittaa kyvyttömyytensä ymmärtää asiaa tai keskittyä olennaiseen, jos keskustelussa joku sanoo ihan vähän väärin. Tai sitten se on sitä alempitasoisten arkista pätemisen tarpeen täyttämistä.
Porissa käytetään muotoa lihota