Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lastasi kiusataan: mitkä on sinun keinot?

Vierailija
08.11.2022 |

Tasaisin väliajoin nousee keskusteluita joissa lasta kiusataan ja koulu ei saa loppumaan. Minkä vastuun lapsen vanhempi ottaa näissä? Jos koulu ei toimi, vanhemman on toimittava. Ei voi vain odottaa ja odottaa, että koulu toimii, jos se ei kerran toimi jo kerrasta.

Ketjut on täynnä kun kunnon WT-meiningillä uhotaan väkivallalla. Luolamiestyyliin, seurauksista viis. Vaikka siinähän kusee omille kintuille?!

On myös järkeviä keinoja. Voit saattaa lapsen kouluun. Voit mennä tunnille, välitunnille. Voit ottaa lapsen kotikouluun tai etäkouluun. Keinoja on paljon, jotka on vanhemman vastuulla, mutta nämä ei tule mieleen vai näitä ei viitsitä?

Nosta asia luokan vanhempien wa-ryhmässä esille. Pyydä myös kiusaajan vanhempi tai ylipäätään joitain vanhempia valvomaan tunteja.
Koulun keinot on rajalliset. Siellä ei yksinkertaisesti ole riittävästi aikuisia valvomaan.

Jos tarvittaisiin vanhemmuutta, mitä keinoja käyttäisit? Miten näytät lapselle että olet hänen puolellaan?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, no 100% työaikaa tekevälle ihmiselle joku kotikoulu ei ole oikeasti edes vaihtoehto. Ja etäkoulua ei enää ole. Ja sama koskee tuota koulussa kaikki päivät norkumista lapsen selän takana valvomassa. Jos ei keskustelu koulun henkilökunnalle auta, sitten otetaan yhteys heidän esimiehiinsä  jne jne. Loppujen lopuksi sitten poliisiin ja lastensuojeluun. Poliisiin toki samantien jos kiusaaminen on fyysistä, sitten en edes soittele koululle erikseen. Mä en henkkoht koululta paljon muuta odota kuin, että mun lapseni on siellä turvassa sekä fyyisesti että henkisesti.  Oma kokemus on kyllä osoittanut, että ihan sillä poliisilla uhkaaminen saa jo kiusaamisen loppumaan samantien. Yksikään rehtori ei halua virkavaltaa tontilleen.

Kyllä se voi olla vaihtoehto. Onko aivan mahdoton ajatus tehdä muutoksia siihen omaan työhön. Kumpi on tärkeämpi? Työt odottaa senkin jälkeen kun lapsi on jo kasvanut isoksi. Esim vuorotteluvapaata? Etätyö itselle? Kahden vanhemman perheessä voidaan vuorotella.

Ja itse asiassa.

Kotikoulussa ei ole mitenkään määritelty, miten monta tuntia pitää koulua käydä päivässä. Sen voi tehdä myös niin (jos lapsi on tarpeeksi vanha) että lapsi on työpäivän ajan kotona, tekee vaikka jotain annettua tehtävää tms, ja vanhemman työpäivän jälkeen on varsinainen koulunkäynti. 

Mikään ei ole mahdollista jos asenne on heti tuo, että ei tule onnistumaan. 

Turun Sanomissa oli juttu naisesta, jolla on oma yritys ja opettaa kotikoulua lapselleen yrityksen takahuoneessa. Muitakin on jotka kotikouluttavat, tähän on oma yhdistys ja järjestävät tapaamisia. 

Aika usein se on nepsylapsi, jolle tehdään tällainen ratkaisu, kun nykykoulussa ei pärjää. Miksi ei kiusatullekin. "No siksi kun ei ole mahdollista kokopäivätyötä tekevälle" ai jessus, jos lapsi itse näkisi tämän kommentin. Kiva olla tärkeysjärjestyksessä kakkonen kun vanhempi ei halua luopua urastaan. 

Jos kotikoulu tuntuu aivan ylitsepääsemättömältä ja ei itse jaksa tai osaa työpäivänsä jälkeen lasta opettaa, niin koulusta voi etäkoulua pyytää. Koulun tehtävä on huolehtia että jokainen oppii, se on velvollisuus koululla. Ja jos ei voi tulla kouluun esim väkivallan uhan vuoksi, koulu järjestää etäkoulun. 

Mitään ei saa jos ei vaadi, sehän on selvä. Ei näitä anneta ilmaiseksi ja tarjottimella. 

Siinä taas puhuu joku, joka ei mistään mitään tiedä. Vuorotteluvapaan saaminen vaatii KAHDENKYMMEN VUODEN työhistorian. Monellako vaikka 7v vanhemmalla on moinen? Ja sitä saa MAKSIMISSAAN 180 KALANTERIPÄIVÄÄ  eli noin 6 kuukautta eli kaksi vanhempaa yhteensä 12 kuukautta ja tähänhän ei työnantajan tarvitse ikinä edes suostua. Ja meillä esim on kolme lasta eli esikoinen aloitti peruskoulun (vai pitäisikö vahtimassa olla jo eskarissa?) elokuussa 2009 ja kuopus on nyt ysillä eli koulu loppuu kesäkuussa 2023 eli jomman kumman olisi pitänyt olla kotona siltä varalta, että lasta kiusataan koulussa 13 vuotta ja 10 kuukautta. Etätyö on TYÖTÄ, ei mahdollisuus nostaa palkkaa ja opettaa kotikoulussa lasta. Ainakin mulla on ollut viimeiset 2,5 vuotta, susta en tiedä. Ja ihan virka-aikaan, eli koulu olisi lapsella ollut mun työpäivän päälle, missäs välissä sitten oltaisiin perheenä vapaalla tai lapsi harrastaisi, jos hän kävisi koulua kaikki illat? Tai tapaisi kavereita, jotka nekin on aika tärkeitä? Ai niin, mutta nehän vaan kiusaa, eikö, ei niitä tarvita. Ja tässä omassa kunnassa ainakin on hyvin selväsanaisesti ilmoitettu jo ajat sitten, että etäkoulua ei enää ole, eikä se ole mikään lapsen oikeus perusopetuslaissa eli ei kuntien sitä edes tarvitse järjestää. Ja muutenkin: eiköhän se ongelma nyt pidä käsitellä eikä paeta sitä? Nepsy-lapsista en kommentoi mitään, heistä minulla ei ole mitään kokemusta, paitsi että lasten koululla pahimmat kiusaajat ovat tällä nepsy-luokalla.

Vierailija
22/29 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistäisin 3 karaatin kivet sormeen, ajaisin 100ke autolla pihaan, soittaisin ovikelloa ja kysyisin, voinko tulla hieman juttelemaan lapseni ja hänen lapsensa asioista.

Toteaisin, että tässä on nyt hieman pulmaa siinä, että lapsenne on ollut ilkeä omalleni. On ollut välikohtauksia a, b ja c. Ja että opettajan ja reksin kanssa on keskusteltu, muttei asiat ole muuttuneet. Että nyt on aika heidän itse pistää lapsensa kuriin, miten sitten ikinä sen tekevätkään.

Ja jos tämä asia ei onnistu, niin seuraavaksi perheemme asianajaja tulee ottamaan yhteyttä. Kertoisin myös, että toivottavasti tähän ei edetä, koska mieheni on oikeustoimihullu ja käyttänyt asianajajiin viime vuonna 50ke.

Lopuksi toteaisin, että lapseni kolme kaksimetristä isoveljeä asuvat koulun lähistöllä ja ovat erittäin innokkaita suojelemaan pienempiä sisaruksiaan kaikilta koopäiltä. Että koittakaa hoitaa hommat niin, ettei asiat tule heidän tietoon.

asiaosuuden jälkeen voisi pahoitella että jos vaikuttaakin tylyltä, niin pitkän väkivaltarikoksista saadun tuomion jälkeen yrittää vain sopeutua normaalielämään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä saa lukea kauhutarinoita kiusattujen kertomana, kun on kiusattu vaikka koko peruskouluaika, tai koko yläaste jne. 

Että miksi heidän vanhemmat ei ole viheltäneet peliä poikki. Ottaneet lasta pois koulusta ja opettaneet kotona.

Miksi? Opettajissa on varmasti sellaisiakin, jotka vain tekee työtä eikä jaksa välittää. Vanhempien pitäisi välittää. Kotikoulu on ihan oikeasti vaihtoehto, riittää pelkkä ilmoitus. Vain huoltajan ilmoitus. Ei tarvita lupia tai proseduureja.

Työpäivän jälkeen opiskelu vanhemman kanssa riittää normaaliälyiselle lapselle, kyllä siinä jo oppii ja edistyy ja pysyy tahdissa. Viikonloppuinakin voi tehdä jotain jos ei arkena jaksa. 

Miten on sydäntä lähettää lapsi joka aamu kouluun vaikka on pelko ihan todellisesta ja pahasta kiusaamisesta??

Arvot puntariin. 

Miksi se on aina, siis ihan aina se kiusattu, jonka pitää vaihtaa koulua? Kiusaaja saa jatkaa entisessä koulussa. Kiusaajan ei koskaan tarvitse kärsiä mitään seurauksia kun on alaikäinen eikä rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan. Kakarathan tietävät tämän ja sen takia ne niin piruja toisilleen ovatkin. "Mä voin tehä mitä vaan, kukaan ei voi mulle mitää"

Vierailija
24/29 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenemisjärjestys, jos edeltävä neuvo ei tehoa:

1) kerrotaan opettajalle

2) opetetaan lapselle miten sanoa vastaan, asiallisesti mutta nokkelasti

3) kiusaajan vanhempiin yhteys

4) menen yhdessä lapsen kanssa jututtamaan kiusaajia

5) jos pakko niin pienellä väkivallalla/tönimisellä luulot pois

6) lastensuojelu

7) poliisi

8) virolainen mafia/tuttu portsarien pikkurikollinen työnantaja asialle ym muut hämärähemmot omista tutuistani ja lapsen isän puolelta

Vaikka olemmekin kunnon kansalaisia niin en kaihda keinoja kun kyse on omasta lapsestani enkä aio antaa minkään huonosti kasvatetun järkijätön pilata lapseni elämää. Onneksi mitään kiusaamista ei tällä hetkellä ole. Tämä kirjoitettu jälkivimmassa mikä tuli luettuani kirjan Koskelan murhasta.

En kyllä ole ennenkään jäänyt sanattomaksi lapselleni huutelijoiden edessä.

Vierailija
25/29 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, no 100% työaikaa tekevälle ihmiselle joku kotikoulu ei ole oikeasti edes vaihtoehto. Ja etäkoulua ei enää ole. Ja sama koskee tuota koulussa kaikki päivät norkumista lapsen selän takana valvomassa. Jos ei keskustelu koulun henkilökunnalle auta, sitten otetaan yhteys heidän esimiehiinsä  jne jne. Loppujen lopuksi sitten poliisiin ja lastensuojeluun. Poliisiin toki samantien jos kiusaaminen on fyysistä, sitten en edes soittele koululle erikseen. Mä en henkkoht koululta paljon muuta odota kuin, että mun lapseni on siellä turvassa sekä fyyisesti että henkisesti.  Oma kokemus on kyllä osoittanut, että ihan sillä poliisilla uhkaaminen saa jo kiusaamisen loppumaan samantien. Yksikään rehtori ei halua virkavaltaa tontilleen.

Kyllä se voi olla vaihtoehto. Onko aivan mahdoton ajatus tehdä muutoksia siihen omaan työhön. Kumpi on tärkeämpi? Työt odottaa senkin jälkeen kun lapsi on jo kasvanut isoksi. Esim vuorotteluvapaata? Etätyö itselle? Kahden vanhemman perheessä voidaan vuorotella.

Ja itse asiassa.

Kotikoulussa ei ole mitenkään määritelty, miten monta tuntia pitää koulua käydä päivässä. Sen voi tehdä myös niin (jos lapsi on tarpeeksi vanha) että lapsi on työpäivän ajan kotona, tekee vaikka jotain annettua tehtävää tms, ja vanhemman työpäivän jälkeen on varsinainen koulunkäynti. 

Turun Sanomissa oli juttu naisesta, jolla on oma yritys ja opettaa kotikoulua lapselleen yrityksen takahuoneessa. Muitakin on jotka kotikouluttavat, tähän on oma yhdistys ja järjestävät tapaamisia. 

Aika usein se on nepsylapsi, jolle tehdään tällainen ratkaisu, kun nykykoulussa ei pärjää. Miksi ei kiusatullekin. "No siksi kun ei ole mahdollista kokopäivätyötä tekevälle" ai jessus, jos lapsi itse näkisi tämän kommentin. Kiva olla tärkeysjärjestyksessä kakkonen kun vanhempi ei halua luopua urastaan. 

Jos kotikoulu tuntuu aivan ylitsepääsemättömältä ja ei itse jaksa tai osaa työpäivänsä jälkeen lasta opettaa, niin koulusta voi etäkoulua pyytää. Koulun tehtävä on huolehtia että jokainen oppii, se on velvollisuus koululla. Ja jos ei voi tulla kouluun esim väkivallan uhan vuoksi, koulu järjestää etäkoulun. 

Mitään ei saa jos ei vaadi, sehän on selvä. Ei näitä anneta ilmaiseksi ja tarjottimella. 

Siinä taas puhuu joku, joka ei mistään mitään tiedä. Vuorotteluvapaan saaminen vaatii KAHDENKYMMEN VUODEN työhistorian. Monellako vaikka 7v vanhemmalla on moinen? Ja sitä saa MAKSIMISSAAN 180 KALANTERIPÄIVÄÄ  eli noin 6 kuukautta eli kaksi vanhempaa yhteensä 12 kuukautta ja tähänhän ei työnantajan tarvitse ikinä edes suostua. Ja meillä esim on kolme lasta eli esikoinen aloitti peruskoulun (vai pitäisikö vahtimassa olla jo eskarissa?) elokuussa 2009 ja kuopus on nyt ysillä eli koulu loppuu kesäkuussa 2023 eli jomman kumman olisi pitänyt olla kotona siltä varalta, että lasta kiusataan koulussa 13 vuotta ja 10 kuukautta. Etätyö on TYÖTÄ, ei mahdollisuus nostaa palkkaa ja opettaa kotikoulussa lasta. Ainakin mulla on ollut viimeiset 2,5 vuotta, susta en tiedä. Ja ihan virka-aikaan, eli koulu olisi lapsella ollut mun työpäivän päälle, missäs välissä sitten oltaisiin perheenä vapaalla tai lapsi harrastaisi, jos hän kävisi koulua kaikki illat? Tai tapaisi kavereita, jotka nekin on aika tärkeitä? Ai niin, mutta nehän vaan kiusaa, eikö, ei niitä tarvita. Ja tässä omassa kunnassa ainakin on hyvin selväsanaisesti ilmoitettu jo ajat sitten, että etäkoulua ei enää ole, eikä se ole mikään lapsen oikeus perusopetuslaissa eli ei kuntien sitä edes tarvitse järjestää. Ja muutenkin: eiköhän se ongelma nyt pidä käsitellä eikä paeta sitä? Nepsy-lapsista en kommentoi mitään, heistä minulla ei ole mitään kokemusta, paitsi että lasten koululla pahimmat kiusaajat ovat tällä nepsy-luokalla.

Kauhea mouhotus, mutta luitko ajatuksella? Ja eikö keskiössä ole lapsi, hänen hyvinvointi, ja mitä se lapsi haluaa? Jos koulu on yhtä h e lvettiä, niin pelkkä itsekeskeinen sadisti laittaa lapsen sinne päivä toisensa jälkeen. Vuosi toisensa jälkeen. 

Mun tekstissä oli monta eri vaihtoehtoa, miten homman voi hoitaa, muitakin varmasti on. Aivan turha mouhottaa, miten en tietäisi, osa keinoista voi käydä jollekin, osa jollekin muulle. Olen itse ollut työelämässä kolmisenkymmentä vuotta useassa työssä ja muutamakin työkaveri on vuorotteluvapaita järjestänyt. Myös palkattomia vapaita, lomarahojen vaihtamisia vapaiksi, osittaista hoitovapaata, opintovapaata... on monenlaisia keinoja jos vaan vanhemmalla on halua muuttaa tilannetta. Ei ole mikään pakko istua uraputkessa "mitään en voi" tyylisesti. Lapsi ei sitä tilannetta kykene muuttamaan, opettaja ei välttämättä, vain vanhemmalla on avaimet kädessä. 

Helpoin vaihtoehto on ottaa vain lapsi kotiin ja opettaa lasta omalla vapaa-ajalla. Kavereita kyllä ehtii nähdä. Sinulla on todella erilainen arvomaailma kuin itselläni. Laitat esim harrastukset lapsen koulunkäynnin ja mielenterveyden hyvinvoinnin edelle. 

Taisi käydä sinulla jostain syystä ihon alle. Onko teillä tällainen tilanne kotona ja koit syyllistystä? 

Vierailija
26/29 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse asiassa.

Mikään pakko ei ole opettaa lasta samaan aikaan kun tekee töitä. Työpäivä on 8 tuntia, siinä jää vuorokauteen vielä paljon aikaa lapsenkin kanssa olemiseen. 

Se on oikeasti toteutettavissa ja lähinnä kuulostaa tekosyiden keksimiseltä nuo sinun argumenttisi. Vastuun välttelyltä. Ei viitsitä.

Kuten jossain edellä jo kirjoitettiin, lasta voi opettaa vaikka vain pari tuntia illassa. Tai antaa hänelle vaikka äidinkielestä projektin, esim kirjallisuus ja lukeminen, jota tekee itsenäisesti työpäivän aikana. Tai kuvaamataidosta. On aineita, joissa itsenäinen työskentely ainakin ajoittain onnistuu helposti - jos on normaali, tavalinen lapsi, joka kykenee toimimaan ohjeen mukaan vaikka aikuinen ei ole vieressä, niin täysin mahdollista. 

Nepsy tarvitsee viereensä aikuisen koko ajan. Tavalliset yläkouluikäiset eivät. 

Ehdottomasti harkinnan arvoinen juttu jos lasta kiusataan pahasti. 

Vierailija
27/29 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä saa lukea kauhutarinoita kiusattujen kertomana, kun on kiusattu vaikka koko peruskouluaika, tai koko yläaste jne. 

Että miksi heidän vanhemmat ei ole viheltäneet peliä poikki. Ottaneet lasta pois koulusta ja opettaneet kotona.

Miksi? Opettajissa on varmasti sellaisiakin, jotka vain tekee työtä eikä jaksa välittää. Vanhempien pitäisi välittää. Kotikoulu on ihan oikeasti vaihtoehto, riittää pelkkä ilmoitus. Vain huoltajan ilmoitus. Ei tarvita lupia tai proseduureja.

Työpäivän jälkeen opiskelu vanhemman kanssa riittää normaaliälyiselle lapselle, kyllä siinä jo oppii ja edistyy ja pysyy tahdissa. Viikonloppuinakin voi tehdä jotain jos ei arkena jaksa. 

Miten on sydäntä lähettää lapsi joka aamu kouluun vaikka on pelko ihan todellisesta ja pahasta kiusaamisesta??

Arvot puntariin. 

Miksi se on aina, siis ihan aina se kiusattu, jonka pitää vaihtaa koulua? Kiusaaja saa jatkaa entisessä koulussa. Kiusaajan ei koskaan tarvitse kärsiä mitään seurauksia kun on alaikäinen eikä rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan. Kakarathan tietävät tämän ja sen takia ne niin piruja toisilleen ovatkin. "Mä voin tehä mitä vaan, kukaan ei voi mulle mitää"

Näin se vaan menee. Kiusatun vanhemmilla on vastuu lapsensa hyvinvoinnista, ei sitä kiusaajan / kiusaajien vastuulle voi laittaa, että odottaa että se / he tekee järjestelyt siirtymiselle. 

Vierailija
28/29 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikouluun ottaminen, asian puiminen julkisuudessa ja rikosilmoituksen tekeminen. Vanhempien kanssa keskustelu oli turhaa, eivät välittäneet kuten ei koulukaan.

Vierailija
29/29 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoituksia uudestaan ja uudestaan, lasuja samoin. Poliisit muuten kyllästyvät kolmannen ilmoituksen kohdalla ja sanovat, että sopikaa asia. Siihen kuuluu vastata, että rikosasioita ei tarvitse sopia keskenään.