Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, lääketiede-nörttejä paikalla? Outoja oireita vielä 2kk keskenmenon jälkeen

Roosa tikki
07.11.2022 |

Hei.
Raskauteni meni kesken rv 12.
Huomasin äkillisen muutoksen voinnissani, voimakas pahoinvointi vain katosi. Sitä edelsi kaksi vuotoepisodia, kumpikin pahoinvoinnin loppumista edeltävän viikon aikana.
Vuoto alkoi yhtäkkiä, veri oli kirkasta ja sitä tuli PALJON, toisella kerralla pelkäsin että henki lähtee.
Siis lorisemalla, kuin hanasta. Alakroppa kastui sukkia myöten heti, kyykkyynmeno sai vuodon yltymään.
Keskenmeno havaittiin ultrassa, sykettä ei näkynyt. Rv 12+5 aloitettiin lääkkeellinen tyhjennys, cytotecin aiheuttamat supistukset sattuivat enemmän kuin synnytyssupistukset ja huohotin kilpikonna-asennossa.
Verta tuli saman verran kuin menkkojen aikana, toisena cytotec-päivänä hieman jo hyytymiä.
Kolmantena päivänä olin niin kipeä että päättivät kaapia; tämä tosin tehtiin leikkaussaliin siirtymistä edeltävän ultrauksen yhteydessä, uskokaa tai älkää.
Lääkäri totesi kesken ultrauksen että hei, tämä oliskin ulottuvilla, pyysi hoitajalta instrumentteja ja alkoi töihin. En saanut mitään puudutteita tai mitään, eikä lääkäri edes kysynyt minulta voiko tyhjentää kohdun siinä, sillä tavalla.
Olin täysin poikki, olo oli niin huono. En jotenkin jaksanut puuttua siihen, halusin vain kotiin;
Pian alkoi tuntua kovaa, pistävää kipua, pyysin lääkäriä lopettamaan sen mitä ikinä olikaan tekemässä. Käytti jotain välinettä edestakaisin kohdussa, tunsin kipua pallean alapuolella, kohdun yläosassa (?).
Lääkäri ei ollut kuulevinaan, korotin ääntäni, hän jatkoi vielä vähän ja lopetti, ilmoitti että sinne jää nyt ihan vähän istukkaa mutta se tulee kyllä pois.
Sikiön poisti kokonaisena, eli ei ollut imukaavinta?
Sanoin, että tulen pitkän matkan takaa enkä haluaisi kohtutulehdusta, että pitäisikö sieltä ottaa nyt vain kaikki pois.
Lääkäri sanoi että oikeastaan toimenpiteen jatkaminen olisi suurempi riski kohtutulehdukselle, hymyili ja poistui.

Lähdin kotiin, vuoto oli kirkasta verta & pientä mustaa hyytymiä ja määrältään välillä aika runsasta (sairaalan maxisiteet läpikastuivat n.1,5 tunnissa vuodon aikana, joka painottui iltaan).

Viikossa vuoto väheni menkkojen kaltaiseksi mutta ruskeaksi ja venyväksi.

Alavatsa alkoi kipuilla 2-3vkoa kotiinlähdöstä, kuume nousi. Tk:sta määrättiin antibiootit, 10vrk flygol & kefexin - yhdistelmää, lääkäri tarkisti ainoastaan että vuoto tuli kohdusta eikä jostain muualta, ei raottanut kohdunsuuta. (Mistähän se sitten luuli minun ehkä vuotavan?)

Antibioottikuurin aikana tuli hillitön vuoto, jossa oli seassa kovempaa, vaaleanpunaista kudosta (istukkaa?), sekä aivan stnan isoja, mustia hyytymiä.

Jatkuu -->

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Too much information

Vierailija
2/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin tk:hon, olivat että hm, no pääasia että tyhjenee jos jotain jäänyt.

Tilanne rauhoittui, ruskea venyvä vuoto jatkui ja jatkui.

3 vkoa sitten tunsin kirvelyä, lämpö nousi, alavatsa kipeytyi, vuoto runsastui.

Menin taas lääkäriin. Uusi antibiootti samoilla antibiooteilla, vatsan painelua.

10 päivän kuuri loppui, mutta voin huonosti, kaikki huomauttelivat kalpeudesta.

Alapäästä tuli täysin vedenkaltaista, hyvin ohutta eritettä, joka ei haissut.

Tunsin että jokin tulehdus vieläkin on, alavatsaa alkoi särkeä kylkien puolelta.

Viikko sitten, yhdyntäkokeilun jälkeen, aloin vuotaa valtavia hyytymiä ja kirkasta verta jota tuli ja tuli ja tuli. Hyytymät eivät olleet mustia vaan niin kuin punaisenkirjavia, maksoittuneita verikasoja?

Nyt kipu paheni ja ylipäätään vointi huononi.

Menin taas lääkäriin. Nyt sain amorion-kuurin, vaikkei crp ollut noussut ja käskyn labroihin.

Hg 76 ja punasoluindeksit useimmilta kohdin viitearvojen alapuolella.

Laitan kaikki tulokset jos niistä on hyötyä?

Viikonloppuna olin niin heikkona että jalat tärisivät ja syke on korkealla koko ajan.

Sain ajan päivystävälle lääkärille tänään, hän ultrasi vatsan päältä. Oli että hm ehkä ollut suoni kohdussa joka vuotanut mutta ei näy nyt kyllä mitään.

Määräsi rautainfuusion loppuviikolle.

Mitä tämä on, mitä ihmettä voin tehdä?

Miehellä tullut oireita esinahan alueelle, punoittaa, kirvelee ja hilseilee.

Sanoin että laittaa silmä-tai korvatippoja siihen, että se on ehkä balaniitti joka aiheutunut antibiootin aiheuttamasta hiivatulehduksesta minulla?

Mutta siis? Olen siinä pisteessä että revin kohdun omin käsin pois ja syötän naapurin koiralle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Too much information

Tiedän, sori! Ei ole pakko lukea

Vierailija
4/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote vauriolta kuulostaa...

Vierailija
5/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kysy lääkäreiltä, vaan nörteiltä?

Vierailija
6/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen rokottamaton!

Vierailija
7/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo vitsi?

Enhän toki ole käynyt asian tiimoilta lääkärissä, kuten tekstistä ilmenee??!

Vierailija
8/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta toi ei ole kyllä mitään terveydenhuoltoa jota olet saanut osaksesi :(

Mitä järkeä säästellä puudutteissa jos raskaus on kuitenkin mennyt kesken?

Ja miten se istukka sieltä itsekseen tulisi, kun synnytyksessäkin ollaan tarkkana siitä että tulee kokonaisena ja tehdään toimenpiteitä jos ei tule?

Pidä nyt itsestäsi hyvä huoli ja heti päivystykseen jos yhtään epäilyttää <3

Vierailija
9/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roosa tikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rokottamaton!

No se selittääkin miksi olet sukupuoliyhteydessä tuossa kunnossa ja kyselet täältä amatöörien vinkkejä.

Vierailija
10/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta toi ei ole kyllä mitään terveydenhuoltoa jota olet saanut osaksesi :(

Mitä järkeä säästellä puudutteissa jos raskaus on kuitenkin mennyt kesken?

Ja miten se istukka sieltä itsekseen tulisi, kun synnytyksessäkin ollaan tarkkana siitä että tulee kokonaisena ja tehdään toimenpiteitä jos ei tule?

Pidä nyt itsestäsi hyvä huoli ja heti päivystykseen jos yhtään epäilyttää <3

Siis joo, tuntuu että jostain on säästetty, ihan hirveätä touhua. Olen ollut yhtämittaa puolikuntoinen koko tämän ajan, usko alkaa loppua kun pitää hoitaa lapset ym kuitenkin.

Asumme todella syrjässä, keskussairaalan (LKS) päivystys on satojen kilometrien päässä/suunta.

Tonnista vetoa niin laittaisivat minut sieltäkin bumerangina kotiin.

Vierailija
11/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roosa tikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rokottamaton!

No se selittääkin miksi olet sukupuoliyhteydessä tuossa kunnossa ja kyselet täältä amatöörien vinkkejä.

Mene viihdyttämään vaikka äitiäsi noilla aivokuolleilla jutuilla tai jatka minecrafrin pelaamista

Vierailija
12/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten, näytteissä hcg oli 13,0.

Lääkäri meinasi tänään että ihan normaali pitoisuus.

Vierailija
13/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roosa tikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo vitsi?

Enhän toki ole käynyt asian tiimoilta lääkärissä, kuten tekstistä ilmenee??!

Tragikoomista jos oikeasti kyselet nörteiltä av-palstalla neuvoa terveysongelmiin. Ajattelitko, että huutoäänestyksellä löytyy oikea neuvo? Vai että itse vain valkkaat sen kivoimmalta kuullostavan? Tämä jos joku on huono vitsi.

Sä oot huono vitsi. Hittoako itket siinä

Vierailija
14/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pimeetä juttua. Laittakaa joku seuraavaksi leikkauskertomus, vaikka sydänleikkauksesta.

Vierailija
15/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kuulla tarinanne peräpukamien poistosta tai paksusuoliavanteesta.

Vierailija
16/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka avun hakemista! Jos tilanne vaikuttaa siltä, niin uudelleen päivystykseen. Jos taas pärjäät kotona, niin ehdottomasti varaa jollekin erikoislääkärille aika tai hakeudu jonkun muun terveydenhuollon yksikön kautta (esim. terveydenhoitaja) eteenpäin tutkimuksiin.

Aina ne ei tajua julkisella tai edes päivystyksessä että on hätä.

Sun tilanne kuulostaa huolestuttavalta, voisko olla ett sulla ois jokin hoitovirhe tapahtunut? Entä onko sua tutkittu siten, että tiedät onko sulla mitään anatomisia poikkeavuuksia? Esim. tuplakohtu tai vastaavaa?

Todellakin hakeudu uudelleen hoitoon.

Vierailija
17/21 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka avun hakemista! Jos tilanne vaikuttaa siltä, niin uudelleen päivystykseen. Jos taas pärjäät kotona, niin ehdottomasti varaa jollekin erikoislääkärille aika tai hakeudu jonkun muun terveydenhuollon yksikön kautta (esim. terveydenhoitaja) eteenpäin tutkimuksiin.

Aina ne ei tajua julkisella tai edes päivystyksessä että on hätä.

Sun tilanne kuulostaa huolestuttavalta, voisko olla ett sulla ois jokin hoitovirhe tapahtunut? Entä onko sua tutkittu siten, että tiedät onko sulla mitään anatomisia poikkeavuuksia? Esim. tuplakohtu tai vastaavaa?

Todellakin hakeudu uudelleen hoitoon.

Googlasin noita oireitani + verenkuvan tuloksia ja tämä on mahdollisesti PID, sisäsynnytintulehdus /kohdun ja sen sivuelinten tulehdus jolle altistavia tekijöitä ovat mm. klamydia tai kohtutoimenpide.

Unohdin mainita aloituksessa jatkuvan, sitkeän lämpöilyn, tk:ssa mitattu joka käyntikerralla 37-37.4 astetta.

CRP nousee osalla potilaista vasta absessiovaiheessa, kun tila on kroonistunut ja

on muodostunut märkäpesäkkeitä.

Hoitamatta jätettynä voi levitä vatsakalvon sepsikseksi ja/tai aiheuttaa kohtuun ja munasarjoihin kiinnikkeitä joiden takia varsinkin kiinnikkeen tukkima munasarja joudutaan usein poistamaan. Kohdun kiinnikkeet heikentävät oleellisesti tulevien raskausten ennustetta ja aiheuttavat syklisiä, kovia alavatsakipuja.

Omassa elämässäni, täällä hiton periferiassa, olen julkisen hoidon varassa eri tavalla kuin muualla.

Kerron minua eilen hoitaneelle lääkärille tästä google-diagnoosistani. Saa nähdä mitä käy, jos ei tee lähetettä gynen polille niin ainoa vaihtoehto on tyhjentää säästötili ja mennä yksityiselle hakemaan lähete, tarkoittaa yön yli-reissua kaupunkiin jo tuo yksi käynti yksityisellä gynellä.

PID selittäisi tuon oudon, vedenkaltaisen valkovuodon myös.

Tiedoksi vain muille jos joku joskus samassa tilanteessa, kiitos ja hei.

Vierailija
18/21 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän samantyyppinen tarina takana. Keskenmeno ja lääkkeellinen tyhjennys. kohtutulehdus ja 2 abtibiootti kuuria. Vaadin ultrausta ja koska kohdussa jäämiä vaadin kaavintaa. Kaavinnan jälkeen kohtutulehdus jatkui ja sain jälleen syödä 2 antibiootti kuuria. Ei apua ja kaikki täytyi itse vaatia lopulta menin väkisin tkn päivystykseen ja sieltä pääsin lopulta jollekin nuorelle lääkärille joka antoi lähetteen taysin naistentautien klinikalle. Siellä suostuivat tekemään imukaavinnan jolla saatiin muka tyhjästä kohdusta loput istukkajäämät.

Olo parani ja uus raskauskin alkoi vuoden päästä ja nyt on terve 2v tossa touhuamassa.

Aplle voimia ja neuvo vaadi hoitoa niin kaun kun on oireita ei siellä kohdussa voi olla kaikki hyvin.

Vierailija
19/21 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhan tarkkaa selostusta, ei ketään hei kiinnosta! Itsellesi sä olet varmaan maailman tärkein, mutta huomioi plz muut.

Vierailija
20/21 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhan tarkkaa selostusta, ei ketään hei kiinnosta! Itsellesi sä olet varmaan maailman tärkein, mutta huomioi plz muut.

Olen oikeasti pahoillani siitä, mitä ikinä sulle onkaan tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi