Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentunut, todella väsynyt olo. En jaksa käydä kaupassa, tehdä ruokaa, miltein käydä töissä.

Vierailija
07.11.2022 |

Tätä on vaikeaa kuvailla.
Yritin tuossa tänään, että no nyt siivoan ja menen kauppaan, teen ruokaa moneksi päiväksi. Oikein motivoin itseäni ja puhelin kauniisti, että hyvin jaksat.

No siivosin jonkin verran. Tyhjensin tiskikoneen ja täytin. Pyyhin pinnat, osan pyykeistä viikkasin.
Laitoin roskat odottamaan eteiseen kauppareissulla veisin samalla.
Sitten laitoin hiuksia. Ja siihen se jäi.

En kertakaikkiaan päässyt kauppaan asti. Liikaa ponnisteluja. En vie roskia, en tänään.
Enkä aio syödäkään, lämmitin aamupäivällä lounasta ja se riittäkööt.

En vaan jaksa. Ei tätä olotilaa osaa kuvailla. Kuin sielu olisi kadoksissa, mikään ei sytytä.
Sitä on vain väsynyt ja elämää pelkäävä, kuin olisi juossut maratonin ja on pakko vetää henkeä maassa. Ei pysty mihinkään muuhun. Kaikki mitä pitäisi tehdä, on vain järkyttävän vaikeaa. Sitä tulee itseinhon ajatuksia kun tietää, että pitäisi mennä, toimia. En vain pysty. Olen ihan löysä rätti, ihan saamarin tyhjäksi mennyt.

Töihin menen huomenna. Päivä kerrallaan.

Ei voi käsittää.
Luen auswitchin tapahtumia ja ihailen selviytyneitä ja pahoillani sellaiselle leirille joutuneelle. Pohdin miten vahvoja ihmiset ovatkaan ja voivat nousta vaikka mistä.

Miksi minä olen tällainen? Yritän motivoitua mutta lennän taas perseelleni hetkessä.

Taustalla kaikkea, kaikenlaista kuten monilla muillakin.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Marraskuun harmaa vielä lisää väsymystä. Halaa itseäsi ja yritä olla itsesi paras ystävä. Kaikki täällä ollaan yhtä arvokkaita. Voimia ja halauksia sinulle.

Vierailija
22/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menopaussista tulee tollanen olo. Kaikki on merkityksetöntä ja väsyttää.

Olen kuullut, että tuollainenkin riesa usealla naisella on elämässä ollut tai tulee olemaan. Katsotaan sitä sitten kun se on ajankohtaista.

Se menee vielä onneksi ohi, paljon jaksamista, voin vain kuvitella.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla kun menet kauppaan niin ostat kotiin lisäksi jotain hyvin säilyvät nuudelia, makaronia, tonnikalaa yms ... Niistä sitten voi tehdä ruokaa niinä päivinä kun ei kauppaan jaksa. Sä kuitenkin olet tehnyt tänään kotona monta asiaa ja työt lisäksi, ei aina vaan jaksa kaikkea.

Vierailija
24/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap! Ota yhteyttä työterveyteen. Sinun täytyy nyt saada apua ja sairauslomaa, et ole työkuntoinen.

Toivon sinulle jaksamista!

T. Toinen mielenterveysongelmista kärsivä.

Vierailija
25/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua Ap. Tarvitsisit kipeästi tukitoimia. Hyvä kuitenkin jos isovanhemmista on lasten kanssa viikonloppuisin apua, mutta jaksavatko he todella? Olisiko tukiperhetoiminnasta apua teidän perheelle. Voi kun joku auttaisi sinua kotitöissä ja ruuanlaitossakin. Voisiko lapsia osallistuttaa?

Jos tunnet että työssäkäynti auttaa sinua henkisesti niin ok, mutta tuntuu kovasti siltä että et ole työkykyinen. Ensinhän pitäisi jaksaa hoitaa koti ja lapset ja sen jälkeen vasta työt.

Vierailija
26/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. En jaksa mitään muuta kuin työn juuri ja juuri. Kaiken muun ajan makaan sängyssä ja selaan nettiä tai katson ohjelmia etten ajattelisi masentuneita ajatuksia. Lapsille on pakko antaa ruokaa välillä ja avustaa iltatoimissa. Muuten saavat leikkiä keskenään ja pelata pleikkaria.

Mitään kotitöitä en saa aikaseksi, en ulkoilua, en ruuanlaittoa. Lämmitän lapsille valmisruokaa. Ja kerran kuukaudessa siivoan. Pyykit pesen viikonloppuna pakon edessä. Vien lapset isovanhemmille joka viikonloppu kun en jaksa mitään. Joka viikonloppu toivon että jaksaisin jotain tehdä ja yritän saada itseni ylös mutta voi mennä puoli päivää ennen kuin raahaudun syömään. Jos teen yhdenkin tehtävän niin väsyn ja lepään sen jälkeen.

Ja joo vaikeita psyykkisiä ongelmia on. Myös lääkitys. Sairaslomalla ja määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä olen ollut pitkiäkin aikoja vuosien varrella, mutta ei se helpottanut tilannetta ollenkaan. Työt jaksan joten kuten nykyään.

Kuulostaa kyllä siltä, että olet aivan loppu. Toivoisin kovasti, että saisit apua mitä tarvitset. Onneksi kuitenkin ilmeisesti olet saanut asiat voimavaroihisi suhteutettuna jotenkuten järjestykseen ja sinulla on tukihenkilöitä.

Saanko kysyä mistä epäilet masennuksesi johtuvan?

Ikävää, että ihmisillä on vuosikausia masennusta. Siis minulla myös vaihdellen (monisävyinen juttu) mutta tiedän juurisyyt nykyään, ne pitäisi vaan osata jotenkin nyt kohdata. Odotan terapiaa joka päivä, että pääsen aloittamaan prosessin. Jonot vain ovat todella pitkät tällä hetkellä päästä psykiatrille. Sinne ensin ennen terapiaa.

Paljon voimia.

AP

Kiitos.

Kyllä, onneksi lasten isovanhemmat ottavat lapset mielellään luokseen.

En tiedä mistä minun masennus johtuu, olen sitä sairastanut jo teini-ikäisestä asti. Välissä on ollut aikoja kun on mennyt hieman paremmin, lapsetkin sain tällaisen ajanjakson aikana.

Hyvä että pääset terapiaan ja se, että tiedät juurisyyt, kuulostaa lupaavalta. Itse en ole käynyt terapiassa, koen sen liian vaikeaksi ja kalliiksi. Psykiatrin ja psykiatrisen sairaanhoitajan hoitosuhde on.

Vierailija
27/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Marraskuun harmaa vielä lisää väsymystä. Halaa itseäsi ja yritä olla itsesi paras ystävä. Kaikki täällä ollaan yhtä arvokkaita. Voimia ja halauksia sinulle.

Kyllä, niin on.

Huomaan kyllä nykyään kun sitä on tässä omassa selviytymistaistelussaan, jotenkin ulkona maailmasta vaikka täällä haahuileekin, niin ei oikein pysy ajassa mukana. Sitä vain huomaa, että jaa, syksy vai mutta ei aisti elämää. Tiedättekö sen tunteen kun olisi jonkun läpinäkyvän kupolin alla? Siis kuin olisi jokin este sinun ja maailman välissä, hyvin huomaamaton mutta ei siellä oikein koe elämää normaalisti. Yhteys sielullisella tasolla kait puuttuu, miten sen sanottaisi.

Tsemppiä kaikille. En halua valittaa, tiedän, että meitä on niin monia. Silti tämä kirjoittaminen auttaa hetkeksi ja olen kiitollinen kun saan teiltä lohtua hieman.

On edes joku paikka jossa voi hetken miettiä mistä voisi saada langan päästä kiinni.

Ainakin nyt yritän vain hyväksyä, olla ilman alkoholia tai mitään sellaista. En halua paeta tätä enää.

AP

Vierailija
28/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, niin on. <3 täältä myös.

Huomaan kyllä nykyään kun sitä on tässä omassa selviytymistaistelussaan, jotenkin ulkona maailmasta vaikka täällä haahuileekin, niin ei oikein pysy ajassa mukana. Sitä vain huomaa, että jaa, syksy vai mutta ei aisti elämää. Tiedättekö sen tunteen kun olisi jonkun läpinäkyvän kupolin alla? Siis kuin olisi jokin este sinun ja maailman välissä, hyvin huomaamaton mutta ei siellä oikein koe elämää normaalisti. Yhteys sielullisella tasolla kait puuttuu, miten sen sanottaisi.

Tsemppiä kaikille. En halua valittaa, tiedän, että meitä on niin monia. Silti tämä kirjoittaminen auttaa hetkeksi ja olen kiitollinen kun saan teiltä lohtua hieman.

On edes joku paikka jossa voi hetken miettiä mistä voisi saada langan päästä kiinni.

Ainakin nyt yritän vain hyväksyä, olla ilman alkoholia tai mitään sellaista. En halua paeta tätä enää.

AP

Tsemppiä.

Ja alkoholin välttäminen on hyvä idea, se pahentaa vain masennusta.

Vierailija
29/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua Ap. Tarvitsisit kipeästi tukitoimia. Hyvä kuitenkin jos isovanhemmista on lasten kanssa viikonloppuisin apua, mutta jaksavatko he todella? Olisiko tukiperhetoiminnasta apua teidän perheelle. Voi kun joku auttaisi sinua kotitöissä ja ruuanlaitossakin. Voisiko lapsia osallistuttaa?

Jos tunnet että työssäkäynti auttaa sinua henkisesti niin ok, mutta tuntuu kovasti siltä että et ole työkykyinen. Ensinhän pitäisi jaksaa hoitaa koti ja lapset ja sen jälkeen vasta työt.

Tämän piti mennä varmasti numero 17:ta.

Kauniita ajatuksia ja neuvoja. Tsemppaan myös.

AP

Vierailija
30/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, niin on. <3 täältä myös.

AP

Tsemppiä.

Ja alkoholin välttäminen on hyvä idea, se pahentaa vain masennusta.

Se on välttämätöntä, kyllä. Siis lopettaa kokonaan.

AP

Vierailija
31/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla kun menet kauppaan niin ostat kotiin lisäksi jotain hyvin säilyvät nuudelia, makaronia, tonnikalaa yms ... Niistä sitten voi tehdä ruokaa niinä päivinä kun ei kauppaan jaksa. Sä kuitenkin olet tehnyt tänään kotona monta asiaa ja työt lisäksi, ei aina vaan jaksa kaikkea.

Hyvä idea, on minulla tuolla jotain mutta en vain sitten saa aikaiseksi laittaa. Minulla on eräs juttu ruoan suhteen ja vaikka ruokaa olisi niin en vain voi tehdä välttämättä vaan pakko käydä kaupassa. Ehkä eräänlaista syömishäiriöön viittaavaa ajattelua

Ajatus olisi, että käyn ylihuomenna Prismassa. Ostan terveellisiä juttuja.

Töitä ei ollut tänään. Vasta huomenna. Silti en vain pystynyt, en millään omilla tsemppiviesteillä. Tänään ei vaan syttyneet neuronit.

AP

Vierailija
32/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli varmaan minulle, ei ap:lle. :)

Uskon vilpittömästi että meillä isovanhemmat jaksavat hyvin. Lapset ovat jo koululaisia ja isovanhemmat virkeitä juuri eläkkeelle jääneitä. Haluavat todella lapset luokseen ja näin on ollut jo vuosia. Lapsille ovat laittaneet oman huoneen, pelikoneet, leluja, vaatteita, se on kuin toinen koti.

Olet oikeassa että en varmastikaan olisi työkykyinen, ensisijaisesti pitäisi hoitaa lapset ja koti. Välillä on parempia aikoja ja pystyn olemaan enemmän lapsille. Sairasloma ei ole pitkäaikaisestikaan parantanut minua, joten olen yrittänyt tehdä välillä töitä etten syrjäydy kokonaan ja työ vie ajatukset muualle. Varmaan kohta jään kyllä taas sairaslomalle.

Vierailija
33/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa testata rauta-arvot. Tee pieniä asioita joka päivä ja vähitellen lisäten niitä. Oletko soittanut auttavaan puhelimeen? Siellä ne katsoi minulla olevan uupumusta eikä masennusta mututuntumalla. Soitin joskus korona-aikana.

Joskus voi olla uupumusta joka diagnosoidaan masennukseksi. Toivottavasti oli edes jotain apua

Vierailija
34/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa testata rauta-arvot. Tee pieniä asioita joka päivä ja vähitellen lisäten niitä. Oletko soittanut auttavaan puhelimeen? Siellä ne katsoi minulla olevan uupumusta eikä masennusta mututuntumalla. Soitin joskus korona-aikana.

Joskus voi olla uupumusta joka diagnosoidaan masennukseksi. Toivottavasti oli edes jotain apua

Kilpirauhasarvot kannattaa myös testata. Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet voivat aiheuttaa hiukan samantyyppisiä oireita kuin nuo kuvaamasi oireet.

Vierailija
35/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.

Vierailija
36/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla ole muuta kuin väsymystä. Ei masentunut tee niitä vähiäkään arkiaskareita. Ikää kun tulee niin välillä alkaa olemaan päiviä ettei saa mainittavasti aikaisekseen, aika menee palautuessa. Vuorotyö, huonot yöunet on monella se juurisyy jaksamattomuuteen. Jos menee viikko ettet saa mitään aikaan, kannattaa huolestua.

Vierailija
37/37 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiinia syön päivittäin(yritän ainakin muistaa, joskus unohtuu viikoksi ja aloitan taas) .200 mikrog.

B-12 tbl imeytymään huulen alle.

Ferrit oli yli 100 vuosi sitten joka oli outoa koska ennen sitä oli vain 32 muutama vuosi takaperin.

Ilmeisesti ruokavalio auttoi silloin kun pidin huolta itsestäni vielä 2020 ja sen jälkeen alamäkeen ryminällä. Kaikki on muuttunut, jopa minä itse enkä parempaan suuntaan. No, ainakaan en ole niin herkkä ja empaattinen ehkä kuin ennen. Ehkä jotkut asiat ovat paremminkin.

AP

Joku tulehdus voi nostaa ferritiinin epätavallisen korkeaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi