Ysiluokkalaisemme lomailee 2 TET-viikkoa
Jostain syystä koululla ei olla ilmeisesti huomattu, ettei hän löytänyt harjoittelupaikkaa.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Tet harjoittelu on yksi monista turhuuksien turhuuksista. Jäänne ajoilta, jolloin enemmistö oli minimikouulutuksen käyneitä amiksia.
On se meillä toiminut erinomaisena buustina siihen, että miksi kannattaa opiskella. Kun kaksi viikkoa hyllytät maitoja Lidlissä, koulunkäynti alkaa maistua kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Tet harjoittelu on yksi monista turhuuksien turhuuksista. Jäänne ajoilta, jolloin enemmistö oli minimikouulutuksen käyneitä amiksia.
Juuri näin. Kuka kuvittelee, että jollekin on tetistä hyötyä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se meillä toiminut erinomaisena buustina siihen, että miksi kannattaa opiskella. Kun kaksi viikkoa hyllytät maitoja Lidlissä, koulunkäynti alkaa maistua kummasti.
Itse ainakin tajusin tämän ilman hyllytyksiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ne amiksen käyneet tienaa hyvin, nyt on puute työntekijöistä, ei mitään osaamattomista maisterihihhuleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis valehdellut paikasta, vai miten ei ole huomattu? Täällä jos joku ei saa paikkaa, menee koulun keittiöön tai koulun siivoajien apulaiseksi.
Ei, kun isänsä, jonka kanssa asuu, ei ollut tehnyt tämän enempää. Itse en muistanut asiaa.
Ap
Niin eli ei sulla kiinnosta. Ei se omena kauas puusta putoa.
No ei kiinnostakaan. Miksi pitäisi? Ei siinä (tetissä) saada aikaan YHTÄÄN MITÄÄN.
No tässäpä vastaus. Lapsi ajattelee ihan samoin, joten jos teitä kahta ei kiinnosta, miksi meitä kiinnostas?
Voi kuule, ääliö, mä ajattelin noin itse jo kouluaikoinani. Tosin ei meillä vanhemmatkaan siitä missään täpinöissään olleet. korkeakoulutettuja, katsos.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin 😂 Miten tyhmä pitää perheen olla, että ei tajua ilman tettiä? :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kuka kuvittelee, että jollekin on tetistä hyötyä?
Ap
No eihän sun tarvii olla huolissaan sit yhtään, ettei pääse tet:iin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis valehdellut paikasta, vai miten ei ole huomattu? Täällä jos joku ei saa paikkaa, menee koulun keittiöön tai koulun siivoajien apulaiseksi.
Ei, kun isänsä, jonka kanssa asuu, ei ollut tehnyt tämän enempää. Itse en muistanut asiaa.
Ap
Niin eli ei sulla kiinnosta. Ei se omena kauas puusta putoa.
No ei kiinnostakaan. Miksi pitäisi? Ei siinä (tetissä) saada aikaan YHTÄÄN MITÄÄN.
No tässäpä vastaus. Lapsi ajattelee ihan samoin, joten jos teitä kahta ei kiinnosta, miksi meitä kiinnostas?
Voi kuule, ääliö, mä ajattelin noin itse jo kouluaikoinani. Tosin ei meillä vanhemmatkaan siitä missään täpinöissään olleet. korkeakoulutettuja, katsos.
Ap
No sukupolvesta toiseen se omena seisoo siinä puun juurella. Tässäpä näkee korkeakoulutettujen jälkikasvun. Haukkuu ääliöksi.
Äitihullu taas.
Vuoden äiti-palkinto lähtee postiin just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin 😂 Miten tyhmä pitää perheen olla, että ei tajua ilman tettiä? :D
Ap
Miksi sä teit koko aloituksen, jos ketään ei kiinnosta nuoren tekemiset ja koulunkäynnit?
Joo en mä kyllä muista, että olisi hirveästi mitään kyselty perään koululta, ei työsopimusta tai mitään raportteja. Omasta ysiluokan TETistä on kyllä jo 17 vuotta aikaa.. Olin siis isäni apurina rakennustöissä sen kaksi viikkoa, mutten muista muuta kun että töitä tehtiin ja sitten mentiin takaisin kouluun..
Eli ehkä poikasi pääsee pälkähästä, tai sitten hän on osannut valehdella koululle jotain? Sanomattakin on mielestäni kuitenkin selvää, että kyllä tuon ikäisen pitäisi jo itse osata hakea harjoittelupaikkaa. Jos osaa somea selata, niin osaa lähettää viestejä edes vaikka somen kautta lähikauppaan, vaatekauppaan, varastoille yms. teollisuuteen.. Minä .pääsin isälleni tuohon TETiin, mutta ihan itse hain kesätyöt ja muut jo 14-vuotiaasta asti. Ja mitä tulee itsenäisyyteen, niin muutin pois kotoa yläasteen jälkeen jatko-opintojen vuoksi. Eli kyllä se itsenäistyminen ja karaistaminen aikuisuuden haasteisiin kannattaisi pikkuhiljaa jo aloitella.....
Meidän 14-vuotias haki itse tet-paikan kaupasta ja hyllytti siellä kaksi viikkoa. Teki työnsä tunnollisesti ja varmisti kesätyöpaikan seuraavalle kesälle... Mielestäni kokemus itsenäisestä työnhakuprosessista ja työelämätaidoista on arvokasta kokemusta, ihan sama mikä työpaikka kyseessä. Omassa työssäni olen kyllä huomannut, että nykyään monilla harjoittelijoilla nämä omatoimisuustaidot ovat valitettavan huonolla tasolla....
Olen siinä käsityksessä, että tet on suoritettava. Ainakin meidän koulussa järjestetään keväällä vielä toinen tet-jakso niille yseille, jotka eivät syksyllä syystä tai toisesta suorittaneet tetiä.
Minä lähdin ysiluokan jälkeen amikseen alalle, joka ei kiinnostanut yhtään. En olisi halunnut, mutta johonkin piti lähteä. Pyysin ekana syksynä vaihtoa eri alalle eri kouluun, mutta joka paikasta tuli vaan vastaukseksi ei ei ja ei. Lopetin sitten amiksen siihen ja pidin välivuoden. Pelasin kotona vuoden pleikkaa ja soitin kitaraa, tein musaa ja katselin leffoja. Toki tein myös ruokaa ja kotitöitä. Valvoin myöhään ja nukuin aamupäivään samalla kun muut olivat koulussa ja töissä. Heräsin joka päivä hymyillen, kun sain vain tehdä vain omia juttunani. Nykyään olen johtavassa asemassa, mutta tuo välivuosielämäni on tavoitteeni vielä jossain vaiheessa. Elää rauhassa, kiireettä, omilla ehdoilla, ilman mitään pakkoa mihinkään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs vanhempien työpaikat? Eikö teillä ole ketään keltä kysyä? Vai pitääkö lapsen osata itse löytää tet paikka?
hmm, pitäisiköhän ysiluokkalaisen osata jo itse? Itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä olevan nuoren?
Meillä opo muistutti, että työt saadaan verkostojen avulla muutenkin eli vanhemmat, naapurit, kummit jne. kannattaa ottaa avuksi. Ei pidä ajatella, että työt pitää löytää yksin, koko oma yhteisö pitää ottaa avuksi. Lopulta toki itse otetaan yhteyttä potentiaaliseen työpaikkaan, mutta silloin siellä jo tiedetään, että kysely on tulossa ja positiivinenkin vastaus todennäköinen.
Jos ei olisi provo niin kävisi lasta sääliksi. Eihän lapsi sille mitään voi että syntyy huonoon perheeseen. Jotkut lapset osaavat ponnistaa tuollaisista oloista pois mutta todella monet jäävät tuolle tielle, syrjäytyvät ja voivat sekaantua huumeisiin.
Miksi nämä elämänkoululaiset saavat lisääntyä? Tuovat vain kärsimystä maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi provo niin kävisi lasta sääliksi. Eihän lapsi sille mitään voi että syntyy huonoon perheeseen. Jotkut lapset osaavat ponnistaa tuollaisista oloista pois mutta todella monet jäävät tuolle tielle, syrjäytyvät ja voivat sekaantua huumeisiin.
Miksi nämä elämänkoululaiset saavat lisääntyä? Tuovat vain kärsimystä maailmaan.
Aloittajaa ei nyt kannata pitää minään vanhemmuuden esimerkkinä. Piti poikaansa nälässä kun halusi antaa tämän isälle opetuksen. Jatkuvasti haukkuu tytärtään tämän lapsellisista jutuista. Ja kymmeniä muita esimerkkejä. Surkea äiti ja ihminen.
Se on pakollinen suoritus. Ole heti yhteydessä opoon, jotta päättötodistus ei vaarannu.
Omien lasten kanssa on mietitty tet paikkoja jo yläkoulun mentyä. Koska me kannustamme miettimään tet jaksoa mahdollisuutena tutustua itseä kiinnostavaan alaan tai vaihtoehtoisesti mahdollisuutena löytää kesätyöpaikka.
Vanhin lapsista on ollut kahdessa eri paikassa tet-harjoittelussa ja molemmissa on myös ollut kesätöissä. Toinen lapsi on ollut vain yhdessä tet paikassa (korona) mutta sai jäädä suoraan tet harjoittelun jälkeen sinne kesätöihin ja aina kaikilla lomilla saa vain ilmoittaa että on tulossa ja pääsee töihin. Nyt opiskelee myös kyseistä alaa.
Kolmas lapsi on ollut kahdessa eri paikassa tet harjoittelussa. Ensimmäinen sellainen mikä kiinnostaa ammattina ja sai sieltä vahvistusta että kyseiselle alalle kannattaisi suunnata. Ala kuitenkin sellainen että kyseiselle yliopistoalalle on vaikea päästä ja siksikin oli tärkeää päästä ajoissa tuntumaan alaan paremmin niin on motivaatiota lukea pääsykokeisiin hyvin.
Eli meillä tet on koettu hyvin hyödylliseksi.
Jos 15 vuotiaan esim äiti alkaisi kyselemään paikkaa jäisi minulta ainakin ottamatta.