70-vuotias nainen lähetti huijarille rahaa 130 000 euroa - nyt on tilit nollilla ja poika maksaa elämisen
"Suomalaiset ovat menettäneet rakkaushuijareille tämän vuoden tammi-kesäkuun välisenä aikana pankkien tietojen mukaan jo 3,8 miljoonaa.
Kommentit (499)
Vierailija kirjoitti:
Liian monet suomalaiset on sinisilmäisesti oppinut luottamaan vääriin ihmisiin. Halusin vaan sanoa, että olisi meitä kunnon miehiäkin ollut ihan koti maassa, mutta jotkut valitsi toisin. Sitten voi joutua lipevien ja valehtelijoiden huijaamaksi.
Voin kuvitella jonkun suomalaisen vanhuksen rakastuvan komeaan eksoottisen näköiseen nuoreen ulkomaalais mieheen ja lähettävän sille rahaa. Mutta minkäs sille voi. Ei siellä netissäkään välttämättä niitä ilmaisia lounaita tarjoilla....
Tämä! Ja sekin, että moni synt. Peräinen ja suomalaisen kasvatuksen saanut mues on ja voi olla luotettava mihin voi uskoa. Ja mihin suomessa on moni tottunut, uskomaan puhujan sanaan sekä luottamaan ihmiseen ja apuun. Mutta tämä ei välttämättä päde ulkomailla ja ihmisillä siellä voi olla löyhempi moraali noin yleistäenkin, varsinkin köyhemmissä maissa. Ihmiset voivat olla enemmän opportunisteja ulkomailla ja se näkyy näiss huijauksissakin. Myös ulkonäön häikäilemätön hyväksikäyttö voi olla eri tasolla kuin suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.. Minua suojelee huijauksilta se että olen niin helev.. pihi:D Ei kyllä tipu rahaa, vaikka kuinka olisin rakkauden janossa. Miksi ei perusteta laillista maksullisen seuralaispalvelun haaraa, josta vanhemmat ihmiset voisivat tilata itselleen turvallisen seuralaisen "mies/naiskaveriksi"? Ai niin.. Onhan niitä ollut ammoisista ajoista, maksullisia naisia ja miehiä, mutta olisi näille rakkaushuijauksille altiille vanhemmille ihmisille suunnattu joku oma erityispalvelu. Maksut, alvit ja kikyt maksaisi käyttäjä itse, mutta taksa ei olisi suinkaan 130,000 e..
Täydennän vielä, että usein mitenhän nämä suhteet ovat täysin virtuaalirakkauksia, joten huolestunut omainen tai rakkauden janoinen itse voisi tilata nettipalvelusta esim. komean eläkkeellä olevan U:S army generalin, varakkaan sydänkirurgin, joka tietysti eronnut, leskeksi jääneen avaruuskirurgin jne. puhumaan itselleen mukavia. Palveluun sisältyisi rakkauden täyteiset ja kauniit puheet, kauniiksi/komeaksi kehuminen, yhteisen tulevaisuuden maalailu jne. siis kaikki se mitä huijaritkin tekevät, mutta kohteen ei tarvitse menettää omaisuuttaan. Kohtuullista kuukausikorvausta vastaan huolestusta herättänyt omainen saisi itselleen turvallisen nettirakkauden, kokisi mielenterveydelle tärkeitä rakkauden tunteita ja säästyisi petollisilta nettituttavuuksilta. Tässäpä oiva bisnesvinkki :D
Eihän tuo toimisi, jos se vanhus ei uskoisi tarinan olevan oikeasti totta.
Eiköhän alkaisi uskomaan kun tarpeeksi lievästi uskottelee. Täyttä valettahan se on ollut kaikissa näissä tapauksissa mutta eipä ole usko horjunut. Siihen kun omainen vähä höystää että "sua huijataan" niin sen jälkeen uskoo varmasti:D Hyväuskoisimmilla näkyy menevän vaikka mikä utopia läpi, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisiä vanhuksia voi olla monesta syystä. Olisiko kannattanut kohdella niitä omia lapsia paremmin? Se voi olla että se 'ihana' vanhus on aikoinaan valinnut esim. viinanjuonnin lastensa edelle. Sitä saa mitä tilaa.
Jep oikeassa olet, osittain. Enkä vähättele kokemustasi. Toivottavasti kuitenkin, ihan itsesi takia, pystyt antamaan anteeksi, etkä kanna katkeruutta loppuelämääsi.
Alkiholistilla, edes toipuneella, tuskin on varaa laittaa nettihuijareille rahaa tai saada lainaa.
Alkoholismi on muuten diagnosoitu vuosikymmeniä sitten riippuvuussairaudeksi, ei sitä itse valita.
Surullista kyllä, harva saa apua ajoissa, edes vaikka sitä olisi valmis ottamaan vastaan.
Olisivatko huijarien uhriksi joutuvat hieman samaa joukkoa kuin feissarien uhreiksi huijatut ja Plan- ym kuukausilahjoittajat? Samanlaisesta sinisilmäisyydestä molemmissa on kyse.
Kyllä pankki korvaa ne menetetyt rahat. Suomi on sentään oikeusvaltio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi vaikeaa tuntea sympatiaa esim tämän kyseessä olevan artikkelin uhria kohtaan, kun poikakin oli moneen kertaan varoitellut ja näyttänyt juttuja näistä huijareista ja uhri ei silti uskonut ja valehteli ettei lähetä rahaa ilmiselvälle huijarille. Kyllä ihmisillä pitää joku omavastuukin olla näin selvissä asioissa tai sitten jos on jo näin kykenemätön hoitamaan asioitaan, niin omaisilla pitäisi olla mahdollisuus asettaa tällainen henkilö edunvalvontaan.
Rakkaus tyhmentää. Ja nimenomaan PITÄISI olla omaisille mahdollista laittaa tällainen henkilö edunvalvontaan, mutta sekin on niin hankalaa. Esimerkiksi omalla äidilläni ei ollut sellaista sairautta etteikö hän olisi pärjännyt itsenäisesti. Hänellä oli ainoastaan pikkasen skarppius heikentynyt infarktien takia. Mutta kyllä hän omat laskunsa aina maksoi. Sitten vaan siihen hänen kylkeensä lyöttäytyi mies joka maksatti omiakin törttöilyjänsä äidilläni. Vaikeaa tuollaiseen on puuttua ja varsinkin kun ei me tiedetty ihan kaikkea. Tiedettiin että hän oli pari pikavippiä ottanut sille miehelle, mutta ei sitä että hän edelleen jatkoi niiden ottamista. Lupasi meille ettei enää ota niitä lisää. Olen siis se jonka äiti joutui ihan suomalaisen miehen huijaamaksi. Eikä se ollut mikään "merikapteeni" tai vastaava vaan ihan tavallinen eläkkeellä oleva mies itsekin, äidin nuoruuden ihastus. Joka oli sotkenut omat raha-asiansa ja veti sitten äitini samaan suohon mukaansa kun äitini yritti häntä auttaa. Hänellä kun ei ollut luottotietojakaan enää niin ei saanut asuntoakaan vuokrattua.
Ei nämä kaikki ole noin ilmiselviä tapauksia mitä nämä julkisuuteen nostetut jutut. Jos kyseessä on tällainen tapaus kuin äidilläni niin se nostaa kynnystä tuoda asia julkisuuteen, kyllähän nämä hävettää uhreja. Tuossakin tapauksessa vain poika kehtasi näyttää naamansa.
Sun äidin huijari oli sentään ihan elävä ihminen jonka kanssa hän oli fyysisesti tekemisissä ja vielä nuoruuden ihastus, joten toi on ihan eri tilanne kuin joku netti tyyppi jota ei ole ikinä edes livenä nähnyt eikä tavannut. Tuollaiseen nettijuttuun lankeaminen ja siihen rahan syytäminen vaatii ihmiseltä jo ihan erikoisluokan hölmöyttä ja syyntakeettomuutta.
Ihmisille pitäisi jo lapsena opettaa ettei kaikkiin muihin ihmisiin ole luottaminen ja uskominen, vaikka he niin esittäytyisivät vaikuttavasti, sillä aina on valheen mahdollisuus olemassa. Esim luotettava tuttavakin voi vahingossa muistaa jonkun asian väärin ja olla väärässä. Saatikka ihan aitoihin huijareihin jotka on opetelleet valehtelemaan rikollisurasta lähtien ja osaavat tuoda asiansa hyvin ilmi. Miksi näitä ei ole opetettu tai sisäistetty, niin siihen on hankala vastata muiden puolesta. Ehkä näissä rakkaus tapauksissa se usko siihen asiaan vaikuttaa edellä auttavasti.
Elokuva, joka on aina ajankohtainen:
Gabriel, tule takaisin
Eikö nuo jenkki kapiaiset voisi laittaa jonkin kirjanmerkin työkuviinsa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.. Minua suojelee huijauksilta se että olen niin helev.. pihi:D Ei kyllä tipu rahaa, vaikka kuinka olisin rakkauden janossa. Miksi ei perusteta laillista maksullisen seuralaispalvelun haaraa, josta vanhemmat ihmiset voisivat tilata itselleen turvallisen seuralaisen "mies/naiskaveriksi"? Ai niin.. Onhan niitä ollut ammoisista ajoista, maksullisia naisia ja miehiä, mutta olisi näille rakkaushuijauksille altiille vanhemmille ihmisille suunnattu joku oma erityispalvelu. Maksut, alvit ja kikyt maksaisi käyttäjä itse, mutta taksa ei olisi suinkaan 130,000 e..
Täydennän vielä, että usein mitenhän nämä suhteet ovat täysin virtuaalirakkauksia, joten huolestunut omainen tai rakkauden janoinen itse voisi tilata nettipalvelusta esim. komean eläkkeellä olevan U:S army generalin, varakkaan sydänkirurgin, joka tietysti eronnut, leskeksi jääneen avaruuskirurgin jne. puhumaan itselleen mukavia. Palveluun sisältyisi rakkauden täyteiset ja kauniit puheet, kauniiksi/komeaksi kehuminen, yhteisen tulevaisuuden maalailu jne. siis kaikki se mitä huijaritkin tekevät, mutta kohteen ei tarvitse menettää omaisuuttaan. Kohtuullista kuukausikorvausta vastaan huolestusta herättänyt omainen saisi itselleen turvallisen nettirakkauden, kokisi mielenterveydelle tärkeitä rakkauden tunteita ja säästyisi petollisilta nettituttavuuksilta. Tässäpä oiva bisnesvinkki :D
Tuo olisi ihan hyvä. Tosin kyllähän tuollaiseenkin moni varmasti koukuttuisi ja menettäisi paljon rahaa, onhan monilla vanhuksilla peliongelmiakin, kun ne niitä rahapelejä paukuttaa.
Pähkähullua kuin jokaviikkoinen lottoaminen, tai muu uhkapelaaminen. Ymmärrän kyllä,että siihen jää koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää. Näistäkin koko ajan puhutaan niin miten jotkut lankeaa näihin aina vaan?
Mullekin on instan kautta koittanut laittaa viestiä ihan selvä huijari. Oli kans joku kenraali ulkomailta. Ihan komea vanhempi herrasmies. Teki mieli alkaa kirjoitella ja odottaa koska tulee eka rahapyyntö ja vähän huijata takaisin mutta mies sanoi että anna olla 😅
Jos joku on liian hyvää ollakseen totta niin se on liian hyvää ollakseen totta 😬
Mä joskus aikani kuluksi vastailin tuollaiselle. Tyyliin oiii, sinäkin olet komea, mikä sattuma, että ollaan kohdattu. Kyllä, kaltaisesi kanssa olisin heti valmis vakavaan suhteeseen, oikein tunnen kemiamme. <3 Kyselin jotain ja kun ei heti vastannut niin ihmettelin, että mihin katosit, oi kohtaloni! <3 Suuttui aika nopeasti ja syytti mua huijariksi, ja lopetti viestittelyn. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi ihan hyvä. Tosin kyllähän tuollaiseenkin moni varmasti koukuttuisi ja menettäisi paljon rahaa, onhan monilla vanhuksilla peliongelmiakin, kun ne niitä rahapelejä paukuttaa.
Tähän tietysti pitäisi kehittää joku turvajärjestelmä kuten muihinkin rahapelijärjestelmiin eli tunnistautuminen kun kirjautuu virtuaali seuralaispalvelun järjestelmään ja jos näyttää siltä että esim muori villiintyy liikaa uusista "nettirakastajistaan" ja tilaa heidän palveluitaan holtittomasti niin silloin mummu pistetään palvelun käyttökieltoon ja jäähylle vähäksi aikaa, kuten ongelmapelaajatkin.
Vierailija kirjoitti:
Pähkähullua kuin jokaviikkoinen lottoaminen, tai muu uhkapelaaminen. Ymmärrän kyllä,että siihen jää koukkuun.
Parempihan se on, että laittaa kerran viikossa loton ja jokerin vetämään, jollain 14 eurolla, eikä pelaa sitten mitään muuta, kuin se että kierrellään peliluolia, pelataan netissä jne. ja hävitetään sinne kuukaudessa nelinumeroisia summia.
Seuraan paraikaa Twitterissä yhtä tapausta, joka väittää olevansa Ukrainan armeijassa etulinjassa. En usko kyllä ollenkaan. Miksi he kertoisivat tällaisia itsestään? Hän jo kutsuu minua kullaksi ja vaikka miksi ja pitää tahallaan viesteissä pitkiä taukoja varmaan saadakseen minut huolestumaan. Viimeisin viesti on tällainen:"En ole kuullut sinusta. Ajattelin laittaa viestiä. Anteeksi kun minusta ei ole kuulunut, toivottavasti et ollut huolissasi". Laitoin takaisin vain, että oli hänen vuoronsa vastata ja että hyvää kuuluu. Muuhun en reagoinut mitenkään 😂😂
Olen ehkä kylmä äm*mä mutta jos tuo tyyppi on rehellinen, kyllä se ajan kuluessa näkyy. Ei hän minulle sen kummempaa merkitse koska emme tiedä edes toistemme henkilöllisyyksiä 😁😁
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pankki korvaa ne menetetyt rahat. Suomi on sentään oikeusvaltio.
Ei muuten onneksi korvaa.
En minä ainakaan halua olla yhteisvastuulliseen kustantamassa ihmisten idiotismia.
Pankissa usein kiinnitetään huomiota näihin maksuihin, ja pankkivirkailija jopa yrittää varoittaa ja puhua asiakasta pois maksusiirrosta - mutta oikeustoimikelpoinen ihminen saa Suomessa tehdä rahoillaan suunnilleen mitä vaan, jopa tieten tahtoen lähettää kaikki jollekin Juliolle.
Miksi sitä kenenkään muun pitäisi kustantaa??
Vierailija kirjoitti:
Liian monet suomalaiset on sinisilmäisesti oppinut luottamaan vääriin ihmisiin. Halusin vaan sanoa, että olisi meitä kunnon miehiäkin ollut ihan koti maassa, mutta jotkut valitsi toisin. Sitten voi joutua lipevien ja valehtelijoiden huijaamaksi.
Voin kuvitella jonkun suomalaisen vanhuksen rakastuvan komeaan eksoottisen näköiseen nuoreen ulkomaalais mieheen ja lähettävän sille rahaa. Mutta minkäs sille voi. Ei siellä netissäkään välttämättä niitä ilmaisia lounaita tarjoilla....
Ei nämä Mairet useinkaan mitään eksoottista nuorta rakastajaa etsi, eikä edes elämänkumppania - he ovat yksinäisiä ja heillä on paljon aikaa ja he "ajautuvat" keskusteluyhteyteen (sieltä toisesta päästä otetaan yhteyttä) eivätkä sinisilmäisyyttään tajua, että tämä miellyttävä nuori mies, joka haluaa minun kanssani jakaa aikaansa, onkin oikeasti joku sarjahuijari.
Ja onhan näitä suomalaisia auervaaroja Suomessakin pyörinyt ja pyörii yhä, jotka vain etsivät laskujensa maksajaa. Niissä ulkomaisissa on vain se etu, että ne eivät oleta että pyykkäät ja passaar..
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa iäkkäille naisille ei todellakaan riitä kunnollisia miehiä valittavaksi. Siinä ikäluokassa miehistä on pulaa. Ja jos nainen sattuu olemaan vähän höpsähtänyt ja samalla epätoivoinen ja miehenkipeä, niin kyllä hän valitettavasti tarttuu helposti koukkuun kun joku vihdoinkin hänet huomioi.