Olen saanut yhdeltä henkilöltä säännöllisesti rahallista apua ruokaan. Olen yh ja minulla on pieniä lapsia. Lasten isä kuoli tapaturmaisesti vuosia sitten.
Tämä henkilö lupasi auttaa minua niin kauan, kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä/rahatilanteeni on huono. Olen ollut tästä todella kiitollinen ja tämä raha on tullut tarpeeseen.
Nyt kyseinen henkilö ei ole rahaa enää laittanut. En oikein tiedä, miten ottaisin asian esille vai otanko? Annanko olla? Olin tietysti laskenut sen varaan, että pärjäämme rahallisesti joulun yli lasten kanssa ja ostin lapsille jo joululahjat. Saan toki palkkaa, mutta se ei ole ihan hirveän paljon ja rahaa menee iso siivu vuokraan ja pitäisi hankkia lapsille talvivaatteetkin.
Toki ymmärrän, että ei ole hänen velvollisuus minulle rahaa antaa. Ihmettelen vain, kun vuosia olen saanut säännöllisesti tietyn summan, niin yhtäkkiä mitään ilmoittamatta lopettanut.
Pärjätään kyllä varmasti lasten kanssa, kun tingin ylimääräisistä menoista, mutta kehtaanko kysyä asiasta? Tätä nyt mietin.
Kommentit (30)
Tiedätkö, onko tämä sinulle aiemmin rahaa antanut henkilö edelleen hengissä, kunnossa ja varoissaan? Ehkä hänellä on jotenkin tilanne muuttunut, eikä ole kehdannut sanoa sitä. Parempi tuollaisessa toki olisi, että ilmoittaa selkeästi muutoksesta, kun on kerran mennyt säännöllistä rahaa lupaamaan.
Kunnassasi on sosiaalitoimisto ja siellä perhetyön osasto.
He neuvovat sinua hakemaan kelalta toimeentulotukea ja saattavat antaa täydentävää.
Tehän saatte perhe-eläkettä ja lesken eläkettä, yh lapsilusät, vuokralla asumistukea jne.
Lapsesihan saavat eläkäkettä isänsä kuoleman jälkeen.
Ja tapaturma korvauksen, jos on ollut vakuutus, tai kuollut työtehtävissä.
Lisäksi lapsinlisät ja sinun oma palkkasi.
Nyt eletään tiukkoja aikoja, inflaatio nostanut kaikkia hintoja, sinun rahallinen avustajaskin todennäköisesti elää nyt niukemmin.
Parempi jos tuo rahanantaja ostaisi suoraan lapsille tarvittavaa, eikä antaisi niitä rahoja suoraan ap:lle.
Näin taatusti tietäisi, että raha käytetään lasten hyväksi.
Ja miten hän rahat, että ap välttyy veroilta.
Käteisenäkö?
Ehkä avustaja on tajunnut että yhteiskunta tukee lapsiperheitä.
Lahjaveroon asti ette ehkä ole rahaa saaneet?
Et varmasti ota esille. Et kehtaa.
Lapsilisä on lapselle ei äidille tai isälle.
Et varasta lapselta kirjoitti:
Eipäs ole kun vanhemmalle lapsen elatusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Et varasta lapselta kirjoitti:
Eipäs ole kun vanhemmalle lapsen elatusta varten.
Lapselle se on, sijoitukseen rahat (ja lapsi) ?
Lapsilisä on vähän kuin boonusta äitiliinille siitä, että on viitsinyt pyöräyttää lapsen. Siiderirahaa.
Pikkulapsia ja lasten isä kuollut vuosia sitten?
Oletko pitänyt häneen muuten yhteyttä vai onko hän ollut pelkkä raha-automaatti?
Vierailija kirjoitti:
Missä lukee, että ovat pikkulapsia? Vai saako vain alle kouluikäisille ostaa lahjoja?
Onko tämä henkilö joku sinun tai miehesi sukulainen, tai läheinen ystävä? Itse en melkein vieraalta ihmiseltä kyllä olisi ottanut rahaa, tai ainakin haluaisin maksaa ne takaisin.
Rositaa, miss sie oot kaajeiden tapaa oppinu kirjottaa?
Antaaks se valkolaine siul vieläki louvvoo?
Vierailija kirjoitti:
Oletko pitänyt häneen muuten yhteyttä vai onko hän ollut pelkkä raha-automaatti?
Tämä. Se avustaja on ehkä jo vuosia miettinyt, että uskomatonta, hän laittaa rahaa hyvästä sydämestään ja lokki ei edes kiitosta ole kertaakaan sanonut. Ja nyt sitten viimein rohkaistui lopettamaan kiittämättömän lokin ruokkimisen. Ehkä joku oli hänelle niin sanonutkin? Eli että mietis nyt: olet vuosia auttanut ja edes kiitosta ei ole sanonut. Siitä rohkaistuneena viimein kehtasi lopettaa. Ei ole kehdannut aiemmin, kun itsehän lupasi auttaa.
Ja nyt lokki miettii seuraavaa siirtoa: miten saisin rahahanat taas aukeamaan? Ei juma.
Tähän olette saaneet ryhmähenkivakuutuksesta korvauksena monta kymmentä tuhatta ja lapset saavat perhe-eläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lukee, että ovat pikkulapsia? Vai saako vain alle kouluikäisille ostaa lahjoja?
Otsikossa: Olen yh ja minulla on pieniä lapsia.
Kyllä minä tulkitsen pienet lapset alle kouluikäisiksi, ja ap on vuosia saanut tätä taloudellista apua.
Että vähän ihmettelen edelleen.
Ei muuta kuin pakotat lakiteitse maksamaan elareita. Hänhän on isyytensä tunnustanut maksamalla menot jo vuosikausia.
Tupla lapsilisät tulee ensi kuussa.