Mitä ajattelet ihmisistä jotka eivät käy Pyhäinpäivänä haudoilla koska kohtahan sinne mennään jouluna muutenkin?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
mitä mä siellä haudalla tekisin?
Siellä voi tehdä hyvinkin monenlaisia asioita.
En ajattele heistä yhtään mitään.
Haudoilla ei ole pakko käydä. Jos kuitenkin haluaa käydä, niin sekin on ihan ok. Jokainen voi muistella ja kunnioittaa kuolleita läheisiään itselleen sopivimmalla tavalla. Minä esim. käytän isäni perintöpuukkoa ja leivon äitini reseptillä pikkuleipiä, ihan meitä muistaakseni. Haudoilla käyn, jos ohi kuljen. Syksyn pimeällä vien pitkään kestävät led-hautakynttilät ja keväällä istutan orvokit.
Hassu tämä suomalainen ajatusmalli, jonka mukaan kaikista muiden tekemisistä ja tekemättäjättämisistä pitäisi ajatella jotain. Tai enemmänkin, että kuvitellaan, että ne omat tekemiset ja tekemättäjättämiset ovat niin helv'in mielenkiintoisia, että kaikki muut niitä haluavat ajatella.
Niitä vainajia ei varmaan enää liikauta suuntaan eikä toiseen, käytkö joku viemässä kynttilöitä heidän haudalle vai. Viekää ne kynttilät ja kukat ihmisen vielä eläessä.
Ajattelen, että se on jokaisen oma asia käykö vai eikö. Itse en käy koskaan, mutta en toisaalta ole uskossakaan, joten en näe maatuvien ruumiiden tarkkailua kovin tärkeänä.
Miksi heistä pitäisi jotain ajatella?