Saako nukkua niin pitkään kun haluaa?
Perheessämme saa normaalisti vapaapäivinä nukkua niin pitkään kuin haluaa. Olemme jo vuosia sitten sopineet, että emme puolison kanssa yritetä muuttaa toistemme unirytmejä, jotka ovat aivan ääripäätä.
Nyt tuntuu, että miehellä ykkösasia on se nukkuminen. Muuta ei huomioida. Esim. olimme menossa juhlalounaalle hänen vanhempiensa luokse sovittuun aikaan (myös miehen sisarukset perheineen tulivat). Olimme yli tunnin myöhässä, kun mies ei vaan suostunut heräämään ja sitten rauhassa halusi juoda aamukahvinsa. Teki tuollakin mieli mummolassa kirkua, että se on teidän oma lapsi, joka ei herännyt, me muut kyllä oltiin valmiina lähtöön jo ajoissa.
Nyt taas ärsyttää. Meillä on tänään lasten kanssa aika tiukka aikataulu aamupäivästä. Pyysin, että mies tekisi suunnitellun ruoan valmiiksi kun tulemme kotiin klo 11.30. Toisella lapsella on meno, johon hänen pitää lähteä klo 11.45. Eli tuossa on vartti aikaa syödä. Ko. ruoan valmistus kestäisi alle 15 min.
Mies vaan totesi, ettei jaksa. Eikä nyt ainakaan vartin vuoksi ala heräämään. Eikä tietenkään ole pakko. Lapsi voi myöhästyä siitä hupimenostaan tai vaikka syödä vaan jotain mikrossa lämmitettyä tai vaikka leipää.
Mun mielestä tuo on kus*päistä. Mutta pitääkö muiden mielestä vanhemman herätä jo klo 11.15 vapaapäivänään mahdollistaaksen lapsensa ei pakollisen hauskan tapahtuman?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään muuhun kantaa ottamatta kysyn vain miksi lasten sunnuntaiaamu on ihan täyteen aikataulutettu?
No kun esikoisen puhelin meni illalla rikki ja nyt pitää pikaisesti ostaa uusi. Näin sunnuntaina kauppa ei aukea ihan aamusta, joten mennään kauppaan just kun se aukeaa. Sitten omasta halustaan esikoinen on menossa tyttökaverinsa kanssa leffaan naapurikaupunkiin. Liput on jo ostettu. En tiedä, miksi sopivat juuri tästä päivänäytöksestä. Joka tapauksessa liput oli ostettu jo ennen puhelimen hajoamista.
Kuopus on menossa tallille kaverin kanssa, koska haluaa.
Eli vastaus kysymykseen = koska haluavat.
Ap
Lapset pompottaa, anoppi pompottaa ja mies pompottaa. Marttyyrina sitten valitetaan kun joutuu passaamaan muita koko ajan.
Miten olisi sellainen vaihtoehto, että lopetat tuollaisen muiden pillin mukaan hyppäämisen? Muiden pitää ottaa myös sinut huomioon, etkä sinä ole aina se joka joustaa ja järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sovi mitään joululounaita aamupäiväksi jos tiedät toisen haluavan nukkua.
Miksi ihmeessä sopisinkaan? Meille tuli kutsu miehen vanhempien luokse lounaalle tiettyyn aikaan ja tuo aika oli klo 14. Mies itse olisi voinut sanoa, että ei tule, kun haluaa mieluummin nukkua. Oltaisiin toki muut voitu mennä.
Ap
Jos isovanhempien luona lounas on klo 14, miksi ihmeessä mies pitäisi herätä aikaisemmin ja valmistaa lounas sinulle klo 11.00.
Eikö aamupalalla pärjää klo 14. asti tai jääkaapista pientä purtavaa.
Eihän tuossa ole mitään järkeä, lounastatte kotona klo 11.00 ja toinen lounas klo 14.00 isovanhemmilla.
Ihan avauksesta luettuna että aloittajalla ei ole tänään mitään juhlalounasta appivanhempien luona, vaan se lounas on syöty jo joskus aiemmin. Tänään on muita menoja minkä vuoksi ruokaa tarvittaisiin niiden välissä.
Kertoo aloittajasta paljon, että märehtii jotain vuosi sitten syötyä joululounasta. Aika pitkävihaista katkeruutta omaa rakasta kultaa kohtaan...
Tästä on pari viikkoa. Tuo oli edellinen kerta, kun olisi pitänyt herätä aamupäivästä.
Ap
Enemmän säälittää lapset, miksi lasten vapaapäivä (pyhäpäivä) on aikataulutettu heti aamusta iltaan?
Jos isovanhemmilla ruokailu klo 14.00, niin oletusti se kestää useamman tunnin.
Milloin nämä lapset lepäävät ja touhuilevat kotona, kun on aikataulutettu koko päivä, kellon tarkkuudella ja kiireellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sopisinkaan? Meille tuli kutsu miehen vanhempien luokse lounaalle tiettyyn aikaan ja tuo aika oli klo 14. Mies itse olisi voinut sanoa, että ei tule, kun haluaa mieluummin nukkua. Oltaisiin toki muut voitu mennä.
Ap
Jos isovanhempien luona lounas on klo 14, miksi ihmeessä mies pitäisi herätä aikaisemmin ja valmistaa lounas sinulle klo 11.00.
Eihän tuossa ole mitään järkeä, lounastatte kotona klo 11.00 ja toinen lounas klo 14.00 isovanhemmilla.
Ihan avauksesta luettuna että aloittajalla ei ole tänään mitään juhlalounasta appivanhempien luona, vaan se lounas on syöty jo joskus aiemmin. Tänään on muita menoja minkä vuoksi ruokaa tarvittaisiin niiden välissä.
Kertoo aloittajasta paljon, että märehtii jotain vuosi sitten syötyä joululounasta. Aika pitkävihaista katkeruutta omaa rakasta kultaa kohtaan...
Mistä ihmeestä ihmiset päättelevät että kyse olisi ollut joululounaasta? Aloittaja on maininnut vain juhlalounaan. Käsittääkseni on olemassa monia muitakin juhlatilaisuuksia kuin joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKertoo aloittajasta paljon, että märehtii jotain vuosi sitten syötyä joululounasta. Aika pitkävihaista katkeruutta omaa rakasta kultaa kohtaan...
Jaa, mä olen edelleen kiukkuinen miehelle kun ihan yllättäen kutsupäivänä ilmoitti ettei häntä huvita lähteä mun sukulaisen 70-vuotiskahvikutsuille. Tästä on 15 VUOTTA aikaa! Mä olen kasvanut kuttuurissa että joskus joutuu tekemään asioita, jotka ei huvita tai ole omasta mielestä se kaikkein hauskin juttu. Mies osaa olla itsekäs kusipää monessa jutussa mutta oma mukavuudenhalu on pitänyt kiinni tässä liitossa, jossa on monta hyvääkin puolta. Ap:lle tsemppiä, ymmärrän 100% miten ärsyttävää tuo käytös ja joustamattomuus miehen puolelta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään muuhun kantaa ottamatta kysyn vain miksi lasten sunnuntaiaamu on ihan täyteen aikataulutettu?
No kun esikoisen puhelin meni illalla rikki ja nyt pitää pikaisesti ostaa uusi. Näin sunnuntaina kauppa ei aukea ihan aamusta, joten mennään kauppaan just kun se aukeaa. Sitten omasta halustaan esikoinen on menossa tyttökaverinsa kanssa leffaan naapurikaupunkiin. Liput on jo ostettu. En tiedä, miksi sopivat juuri tästä päivänäytöksestä. Joka tapauksessa liput oli ostettu jo ennen puhelimen hajoamista.
Ap
Jos esikoisella on jo tyttöystäväkin ja toinen osaa käydä talilla, niin luulisi tuonikäiset jo osaavan pitää huolta syömisistään hätä/kiireellisissä tilanteissa ja osaavan itse lämmittää ruokaa mikrossa, eikä siihen vanhempia tarvita.
Miten lapsesi pärjää koulun jälkeen yksin kotona ja saa syömisensä, vai onko vanhemmat kotona passaamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ens kerralla sit kysyy appivanhemmilta, haluavatko mieluummin että te tulette lasten kanssa sovitusti ja mies herättyään bussilla/taksilla, vai sovitteko suoraan tulevanne kuuteen mennessä. Miehen kuullen tietysti, eikä selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos esikoisella on jo tyttöystäväkin ja toinen osaa käydä talilla, niin luulisi tuonikäiset jo osaavan pitää huolta syömisistään hätä/kiireellisissä tilanteissa ja osaavan itse lämmittää ruokaa mikrossa, eikä siihen vanhempia tarvita.
Miten lapsesi pärjää koulun jälkeen yksin kotona ja saa syömisensä, vai onko vanhemmat kotona passaamassa?
Kuten aloitukseen kirjoitinkin, voi syödä lämmitettyä tai vaikka leipää. Nyt vaan olisi niin hyvä hetki syödä kunnon ruokaa. Eilinen meni pojalla ranskalaisia ja patonkia syöden kavereiden kanssa, samoin pe kävi Hesessä. Nyt sitten olisi mahdollista syödä kunnolla kotona. Aikoo loppupäivän olla tyttöystävällään (kotiin klo 21). Varmaan saa tuolla ruokaa. Teinipojat kun syövät kamalasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuten aloitukseen kirjoitinkin, voi syödä lämmitettyä tai vaikka leipää. Nyt vaan olisi niin hyvä hetki syödä kunnon ruokaa. Eilinen meni pojalla ranskalaisia ja patonkia syöden kavereiden kanssa, samoin pe kävi Hesessä. Nyt sitten olisi mahdollista syödä kunnolla kotona. Aikoo loppupäivän olla tyttöystävällään (kotiin klo 21). Varmaan saa tuolla ruokaa. Teinipojat kun syövät kamalasti.
Ap
Syödään kun on ruoka-aika. Ei käydä heseissä vaan tullaan kotiin syömään. Problem solved!
Minä en ymmärrä näitä nukkujia. Herään joka päivä viimeistään klo. 6.00. m37
Vierailija kirjoitti:
Meet sit varmaan nukkumaan aikaisin. Ihan sama mihin aikaan päivästä on hereillä.
Mulla on myös aamu-uninen mies. Arkiaamuina mun täytyy hissutella kotona, kun itse lähden töihin melkein aina jo ennen kuin miehen kello edes soi. Päivätyötä tekee kuitenkin, mutta etäilee aika paljon ja laittaa kellon soimaan niin myöhään kuin voi. Viikonloppuna sitten nukkuu vähintään kymmeneen, aika usein yhteentoista, ja tietenkin taas täytyy muun perheen olla hiljaa, että saa nukkua. Mulla on luonnollisesti paljon lyhyemmät yöt viikolla kuin hänellä, kun joudun nousemaan paljon aikaisemmin, enkä kuitenkaan vielä iltakympiltä osaa mennä nukkumaan. Siitä huolimatta nousen viikonloppuisin ennen häntä.
Ei tässä mitään, jos ei ole menoa, mutta jos on, vaatii ponnisteluja ehtiä jonnekin vaikka klo 13. Ei se musta ihan normaalilta kuulosta. Naapurustossa on ihmiset lenkeillä ja pihahommissa jo aamupäivällä, kun mun mies vielä kuorsaa sängyn pohjalla.
Ap:lle siis ymmärtäväiset tsempit! Koita olla välittämättä asiasta aina kun voit. Menopäivinä kannattaa vain herättää mies, ellei hän ole edellisiltana sanonut, ettei aio lähteä. Ja syyksi voi aina sanoa, että mies halusi nukkua. Valehtelemalla ja tekosyitä keksimällä et voita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei vaan kyllästymistä siihen ettei aikuinen mies ota vastuuta elämästään. Jos lupaa mennä syntymäpäiville niin huolehtii että ehtii. Kiva kärsiä häpeää siitä että hommat aina kusee kun mies ei huolehdi omaa osuuttaan. Ei ole ap.n tehtävä herättää miestä. Toisaalta mitä tekee anopin synttäreillä jos edes poikansa Ei vaivaudu paikalle.
Toisekseen pitäisikö lasten kököttää koko viikonloppu sisällä kun isä ei jaksa herätä kuin illaksi?
Tähän aikaan vuodesta valoisuus alkaa vasta klo 8-9 n niin herään myös niihin aikoihin. Joulukuussa varmasti siirtyy herääminen lähemmäksi klo 10 sitten niin kuin aina.
Olisit lähtenyt sinne anopille lasten kanssa ja jättänyt miehen nukkumaan. Itsepä olisi selittänyt miksei tullut. Miksi sä aikuisen ihmisen tekemisiä häpeilet ja säädät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin, mikä on ongelma? Ei kutsu ole mikään "pakko ehtiä paikalle sakon uhalla". Siihen voi vastata, ettei ajankohta sovi meille. Jos kerran näin on. Vai anoppiko teillä määrää elämän rytmin?
Ei aloittajan mieskään voi yksinään alkaa määräillä muiden puolesta juhlien alkamisajankohtaa. Klo 14 on aivan normaali lounasaika, melko myöhäinenkin. Vaikka nukkuisi mielellään pitkään, niin kuin minä, jää tossa silti aikaa. Toki täytyy kello laittaa soittamaan vaikka klo 12, mikä lienee reilusti myöhemmin kuin työaamuina? Kahvi jätetään myös juomatta, jos ollaan jo myöhässä tai otetaan termoksessa mukaan.
Eri asia on, jos vanhemmat asuvat toisella puolen maata, jolloin tosiaan täytyy sanoa, ettei sovi tai matkustaa jo edellisenä iltana perille.
Kaiken kaikkiaan ihmettelen miten lapsiperheessä on onnistunut tuollaisen sopimuksen noudattaminen tähän asti?
Vierailija kirjoitti:
Sit ei kannata ottaa puolisoksi aamutorkkua
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan ihmettelen miten lapsiperheessä on onnistunut tuollaisen sopimuksen noudattaminen tähän asti?
Lasten ollessa pieniä yritettiin joskus sitä, että mies heräisi lasten kassa, mutta eihän tuosta vaan tullut mitään. Mies nukahti sohvalle tai ei alunperinkään herännyt.
Sen jälkeen on ollut itsestäänselvää, että jos on jotain harrastuskuskausta tms. aamulla, niin minä tietenkin olen hoitanut. Esim. juuri hetki sitten oli koulun avointen ovien päivä/ vanhempainatapaaminen la 10-14 välillä. Aivan liian aikaista miehelle, joten tietenkään hän ei osallistunut, vaikka periaatteessa olisi halunnut (siis sai tuolla välillä käydä tapaamassa opea ja katsomassa koulua ja esityksiä).
Ap
Antakaa ihmisten nukkua! Kyllä muut voivat odottaa, jos tutut omaiset vielä tietävät että Markku nukkuu niin pitkään kuin nukuttaa. Ruokaa voi ruveta laittamaan kun Markku herää, voi vaikka laittaa tekstarin. Lapset voivat kulkea itsekseen harrastuksiin tai kaverin kanssa.
Kai ne lapset olisivat voineet sinne laittaa suoraan, että isä nukkuu pitkään ja siksi olette myöhässä.