Olen köyhä - neuvokaa minua, miten ostan 20 eurolla monen viikon ruuat?
Olen siis oikeasti köyhä sairaseläkeläinen.
Tässä kuussa eläke tuli ja meni - laskuihin, mikäs sen mukavampaa.
Saan tämän kuun 7 pvä kansaneläkkeen kuten kaikki muutkin sitä saavat..
Mutta kysymys kuuluukin, että miten saan (olisi mukava jopa säästää puskuria laskuihin) 20 eurolla monen viikon ruuat itselleni?
Tilanne ruuan suhteen on tämä:
- En syö punaista lihaa, kana/kananmunat/kala/maitotuotteet kyllä kelpaavat kaikki.
Jääkaapissa on ruokaa muutamaksi päiväksi.
-Kuivaruokaa on kaapissani vain mannapuuroa, paketti riisiä sekä makaronia muutama pussi.
-Mausteina (loppuu pian, niitä pieniä pusseja) taitaa olla vain cyrryä ja suolaa, sokeri unohtunut kauppaan ja loppuu kohtaa..
- Kahvia ei ole, teetä on...
Koska eletään aikoja, että kaikki kallistuu ja haluaisin säästää niin osaatteko neuvoa tyhmää, miten saan 20 e riittämään viikoiksi?
Syön myös aika isoja määriä, vaikka suht pieni nainen olenkin..
Voiko joku auttaa, ilman veetuiluja jooko?
Kommentit (140)
Itsetehty hernekeitto on hyvää ja riittoisaa sekä jäljelle jää vielä hyvin rahaa aineksista. Voi laittaa sekaan vaikka porkkanaa ja jos ei punaista lihaa syö niin jotain muuta mistä tykkää. Kananmunasta saa tehtyä vaikka munakasta.
Leipää/sämpylää helppo tehdä isompi satsi joka riittää pidemmäksi aikaa.
Kaali on myös nyt vissiin aika edullista, niin siitä voi tehdä vaikka mitä. Erilaisia puuroja aamupalaksi, jos mahdollista hankkia ainekset niihin.
Syksyisin kannattaa olla metsässä siihen aikaan kun luonto tarjoaa satoaan, jos tuntee syötäviä sieniä ja mustikkaa sekä puolukkaa voi pakastaa. Kaupasta ostettuna nyt ne saattaa olla aika hintavia.
Lehdessä kerrottiin, että peruna, sipuli, porkkana ja kananmuna riittävät terveenä pysymiseen. Minä kyllä tarvitsen myös purkki c-vitamiinia ja rautaa.
Tarjouksista/halpakaupoista:
- Kuivattuja herneitä
- Kaurapuuroa
- Kananmunia
- Teetä
- Sipulia/porkkanaa/muita juureksia jos raha riittää
- Halvinta makaroonia/riisiä sen lisäksi mitä kaapista löytyy
-Halvinta öljyä/marganiinia
- Säilöttyä tomaattia, maissia jos raha riittää
Kauppojen roskiksista/ ruokajakeluista lisäherkkuja, suolaa/pippurria/sokeria kahviloista/McDonaldsista.
Ruuaksi kaurapuuroa, hernekeittoa, papu-juurespataa, paistettua riisiä herneillä, sipulilla ja kananmunalla, pastaa herneillä ja kananmunalla, riisiä/pastaa tomaattikastikkeella...
Herneet. Muista, että 1 kg kuivia herneitä turpoaa moneksi kiloksi ruokaa. Itse kuivaherneistä tehty hernekeitto on ehkä hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaisin ruoka. Siitä saa proteiinin, kuidun, monet vitamiinit lukuunottamatta C-vitamiinia. Ja on halpaa. Itse teen usein hernekeiton niin, että siihen ei tule mitään muuta. Pelkkä herne ja vesi. Ja se maistuu ihan samalta kuin monimutkaisemmat versiot, joissa on porkkanaa ja lihaa mukana. Herneessä on niin karaktäärinen maku, että se peittää muut maut alleen. Yksinkertainen, halpa, terveellinen. Ota kuivattu herne ruokavalioon, säästät hirmusti rahaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/613072ea-ee86-4d86-bc20-cc7c2283635a
Siinä on kokoomuksen ostettu juttu(?) siitä, millaisen terveellisen ruokakorin 20 eurolla saa. Tosin tuossa on vain punaista lihaa. On myös kalliimpia luomutuotteita jne ja muitakin epäkohtia.
En ehkä itse söisi tuolla viikkoakaan, jos kaapissa ei olisi todella hyvät varastot valmiiksi ruokaa. Ehkä listaa joudutaan hieman miettimään uusiksi täällä?
Ei millään riitä kaikkiin perus tarvikkeisiin. Hengissä pysyisi ja ostaa 10kg perunasäkin, kaalia, sipulia ja juurespussit, porkkana, lanttu, punajuuri ja tekee niistä kasvisruuat kahdelle viikolle. Höyryperuna kuorineen syötynä on kaikkein terveellisintä eikä kahden viikon aikana tule puutostauteja. Voihin, näkkileipään, puuroon, kaura leseihin, kananmuniin ja maitoon tuo raha ei enää riittäisi mitkä pitäisi kuulua perustarpeisiin.
Kaurapuuropaketti, kanamakaronilaatikko, hernekeitto, mansikkakiisseli. Vettä juomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuropaketti, kanamakaronilaatikko, hernekeitto, mansikkakiisseli. Vettä juomaksi.
Kana ja mansikka aivan turhia tuossa listassa. Molemmat kalliita. Mieluummin lisäksi perunaa ja linssejä. Rasvassa paistetut perunat ovat herkku jo itsessään. Moni karkkipussi tai halvin jäätelö tulee halvemmaksi kuin halvin kiisseli ja maistuu paremmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää ostaa juuri 20 eurolla? Onko sinulla siis rahaa vain 20 euroa?
Rahaa on hieman enemmän.
Olen kuitenkin kuullut, että parilla(kin) kympillä ihminen ostaa vaikka monen viikon ruuat.
Tämä sai pohtimaan, että miksi en onnistu tässä vaan ruokaan menee paljon enemmän.
Jos saisin joillakin kympillä esim kuukauden ruuat, niin säästäisin tosi paljon eikä aina tarvitsisi kituuttaa.
Siksi ehkä hieman tyhmänä kyselen neuvoja, miten onnistun ostamaan noin halvalla (20 e) useamman viikon ruuat?
Listaa tai jotain, kai joku on tässä onnistunut?
Ap
Ei tämmöistä ole kukaan ajatellut.
onko tämä nyt vain niin hyvää wt-läppää, että tätä Sarkomaan sanomista väännetään joka paikassa, vaikka hän tarkoitti sillä nimenomaan hyvää eli ei saisi poistaa kelakorvauksia lääkärikäynneistä, sillä 20e on jo iso raha ruokaostoksilla..ei sillä että, siitä syödään koko kuukausi. Onhan siinä nyt vähän eroa onko viikon ruokiin käytettävissä 30e vai 50e?
Ja en ole poliitikassa mukana enkä kannata kokoomusta. Tällä menolla Suomella ei ole kyllä toivoa selviytyä mistään kriisistä kun jengi tarkertuu jonkun. puolikkaaseen lauseeseen ja hekumoi sillä kuukauden. Ei koske pelkästään tätä palstaa, twitterhirmut taisi pissata innoissaan housuun kun tämän kuulivat.
Sieniä löytyy lumen tuloon asti metsästä. Kaupoista voi pyytää perkeitä ilmaiseksi. On hävikki-appeja, joista voi ostaa kaupan poistoja -90%. Itse tehty hernekeitto, perunat + pelkkä kastike ilman sattumia on halpaa. Ilmoita somessa ottavasi vastaan muiden hävikin ja noutavasi ne. Kananmuna + puuro aamulla ja illalla. Metsässä voi pureskella kuusen havuja, niistä tulee rikas maku. Käy kalassa mato-ongella.
Nyt myöhäistä, mutta hyödynnä kesän satokausi. Kerää talteen nokkosta ym villiyrtit. Marjasta.
Olen työsskäyvä, 3 lapsen köyhä äiti. Ruokabudjetti on viikossa meillä 10e. Mutta ollaan selvitty! :)
Ei varmasti kukaan ole ajatellut jos ei ole koskaan opiskelija budjetilla joutunut elämään ja kokenut itse mitenkä halvimmalla pystyy kitkuttelemaan pysyäkseen hengissä, varsinkaan jos ei ole varakkaita vanhempia sponsoreina tuomassa ruokapusseja joka viikko.
Ensin tutkit laskusi ja katsot mitkä niistä ovat olleet turhia kulutuksiasi.
Pakollisiin laskuihin kuuluu, asuminen ( siihen sisältyy vesi+ sähkö ) ja puhelinkulut ja pakolliset lääkekulut.
Mitään lehtiä ei ihminen tarvitse, koska niitä voi käydä lukemassa kirjastossa.
Yleisen kulkuneuvon käyttämiseen moni tarvitsee rahaa, bussilipun ja siinäkin on useilla paikkakunnilla vaihtoehtoja. On 10, 20, 30 päivän matkoja tai kuukausikortti. Mikä on kunkin kohdalla edullisin sen tietää itse.
Itse työeläkeläisenä kävelen 2- 3 km matkat asioille. Ruokakaupat ja apteekki on vieressä.
Useimmiten löydän kirppareilta vaatteet joten niihin ei mene paljoa ja löytyy muutakin tarpeellista edullisesti.
Sinun kannattaa kysyä apua seurakunnan diakoniasta sillä he auttavat vaikka et kuuluisi kirkkoon. Ja tietysti sosiaalipuoli voi myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea. Kukaan ei tule kotiin tarjoamaan mitään vaan pitää olla itse aktiivinen.
Hernekeitto on halpaa. 500g hernepussi maksaa n. 1,20e.
Meidän 3:n hengen perheessä siitä saa jokaiselle 3 ateriaa, joten yksinäiselle se on 9 ateriaa. Voi pakastaa annosteltuna, niin ei tarvitse montaa päivää syödä samaa ruokaa.
Itse laitan sekaan 400g jauhelihaa ja sipulia. Mutta ap:n tapauksessa korvaisin jauhelihan porkkanalla.
Ja ylipäätään keitot ovat edullisia ja riittoisia ruokia.
Keiton kylkeen itse leivotut sämpylät.
Tämä on nyt ohis mutta minkä perusteella jotkut saa kansaneläkettä kuten ap ja toiset takuueläkettä? Eikös se takuueläke ole parisen sataa euroa suurempi?
Soijarouhe, makaroni, paseerattu tomaatti, riisi, kananmuna, peruna, pavut, herneet, kaali, porkkana ja kaurahiutaleet on asioita joita kaupasta kannattaa ostaa.
Edullisia ruokia mitä noista saa:
Kaalikeitto, kaalilaatikko, makaronilaatikko, makaroni/spagetti ja bolognesekatike soijarouheesta, peruna ja soijarouhekastike(ruskea), riisi ja papukastike, riisipapupata, kaurapuuro, hernekeitto soijarouheesta ja kuivatuista herneistä, kaurapuuro. Porkkanaraastetta salaatiksi.
T. Välillä todella pienellä budjetilla elänyt.
Vierailija kirjoitti:
PARAS NEUVO MENE KYSYMÄÄN KOKOOMUKSEN ORPOLTA ETTÄ MITÄ TEHDÄ,,,,20E,lla ETTÄ PITÄÄKÖ SE RAHA ANTAA HEILLE .....
Kyllä se köyhyys tyhmistää ihmistä, enpä muuta sano. Täällä haukutaan kokoomusta, joka on niitä harvoja puolueita jotka ovat sen yrittäjän ja työntekijöiden puolella, ilman yrityksiä ei ole työpaikkoja eikä ihmiset jaksa töissä käydä kun kotona olevat saa saman rahan makaamalla.
Kyllähän ne menee aika vähiin vaihtoehdot, jos jotain ostaa niin se on kilohinnan mukaan edullisimmat kananmunat, kaurahiutaleet, makarooni, juurekset. Mausteeksi voi ostaa kappaleittain myytäviä sipulia ja valkosipulia, mustapippureita ja jotain tomaattipyrettä. Kuivatut herneet ja niistä kasvishernaria, herne- ja soijarouhetta kastikkeeksi, jos tykkää niistä.