Tunnetko ketään varakasta ihmistä, joka elää hyvin vaatimatonta elämää?
Kommentit (34)
Ihmisiä jotka jatkuvasti valitaa köyhyys.Silti risteilevät,käyvät kylpylä lomalla ja loma matkoilla ulkomaat usein.Puheissa köyhiä ja puheissa kaikki ostokset köyhiä.
Monikin kertoo elävänsä vaatimatonta elämää.
Mutta millainen ja minkä arvoinen kämppä? Vanha rintamamiestalo? Entäs auto? Onko Tesla vai vanha Nissan?
Ei se vielä tee elämästä vaatimatonta ettei vedä täysin överiksi ja leuhki varallisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Mutta millainen ja minkä arvoinen kämppä? Vanha rintamamiestalo? Entäs auto? Onko Tesla vai vanha Nissan?
Ei se vielä tee elämästä vaatimatonta ettei vedä täysin överiksi ja leuhki varallisuudella.
Kunnan vuokra-asunto johon menee alle 300e/kk. Autona halvin, minkä paikalliselta jobbarilta saa. Ajan sen loppuun ja ostan uuden. Viimeisin maksoi toissa huonna 500€ ja kuukauden kuluttua selviää pitääkö ostaa seuraava.
Saan noin 2000€ kk palkkaa. Siitä puolet heti sivuun. Tonni kuukaudessa jää laskuihin, polttoaineeseen, ruokaan, muuhun kulutukseen.
Miljonääri.
Oman veljeni. Rahaa on kuin roskaa mutta elää hyvin niukasti ja saidasti.
Ihailen hänen itsekuriaan, itse varmaan ostelisin jatkuvasti itselleni juttuja joista tykkään, uusisin huonekalut, remppaisin jne.
Deittailen tällaista miestä ja ihmettelen asiaa. Mitä järkeä ja iloa pihdata ja elää kurjasti vaikka voisi nauttia elämästä? Harkitsen että lopetan suhteen koska tämä piirre ärsyttää ja en halua sellaista elämää.
Olen itse ihan ok tuloinen ja haluan myös nauttia kovasta työnteostani.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tarkoitetaan varmaan myös suhteellisen vaatimatonta elämää tuloihin verrattuna.
Ei kai tuo mitenkään harvinaista Suomessa ole? Oikeastaan kaikki tuntemani hyvätuloiset elävät hyvin vaatimattomasti. Ei suomalaiseen kulttuuriin oikein kuulu kerskailu ja pröystäily. Monissa maissa on tärkeää näyttää ulospäin varakkaalta vaikka ei edes oltaisi sellaisia. Täällä se menee pikemminkin päinvastoin. Tietysti täälläkin on niitä poikkeuksia. Mutta yleensä he jäävät kiinni siitä esittämisestään, mikä on heille aika noloa.
Vierailija kirjoitti:
Oman veljeni. Rahaa on kuin roskaa mutta elää hyvin niukasti ja saidasti.
Ihailen hänen itsekuriaan, itse varmaan ostelisin jatkuvasti itselleni juttuja joista tykkään, uusisin huonekalut, remppaisin jne.
No kyllähän remppaa on välillä ihan järkevää tehdä että asunto säilyttää arvonsa. Mutta en ymmärrä sellaista remppaa mikä tehdään vain koska on kyllästytty vanhaan. Juuri tuollaiseen typeryyteen ne rahat on yllättävän äkkiä haaskattu.
Tunnen 80-vuotias tuttava rouva. Reikäiset ja kuluneet vaatteet, käyttää aina ihan rievuiksi asti kaikki. Ei osta mitään ylimääräistä koskaan, asuu 150 neliön talossa yksin. Viljelee itse juurekset ja kerää luonnosta teeainekset. Ollut korkeassa virassa kuten edesmennyt miehensäkin. Ostaa tarjousruokia ja pakastaa niitä. Lämmittää ylijääneet kahvit mikrossa. Luonteva elämäntapa hänelle, miten sitä oppisi rahaa kuluttamaan. kun ei ole tähän ikään mennessä oppinut.
Millionnaire next door. Tuo on ihan tavallista, että hyvinkin köyhän ja vaatimattoman oloiset voi olla varakkaita.
Isäni on. Hän käyttää edelleen 70-luvulla hankkimiaan vaatteita. Työuransa hän teki n. 2000 euron bruttokuukausipalkalla. 90-luvun lamassa teki töitä ilman palkkaa pitkään. Silti hän oli jo vuosia sitten markka-miljonääri, koska säästi ja sijoitti säästönsä. En tiedä, onko hän nykyisin myös euromiljonääri. Lapsena totuin vaatimattomaan elämään, joten jatkan sitä itsekin vaikka tienaan enemmän.
Tunnen yhden, päälle päin varallisuus ei näy - ellei ole tarkkasilmäinen: kaikki hänen vaatteensa ovat laadukkaita. Brändit eivät ole tyrkyllä. Hän on oikeastaan todella tarkka rahastaan, jopa muutamien eurojen ostoksia jaetaan huolellisesti tasan. Ei ole itse hankkinut omaa varallisuuttaan, vaan saanut hurjan(!) perinnön suvultaan jo pikkulapsena. Itse työskentelee asiakaspalvelijana.
Vierailija kirjoitti:
Joo Putin. Vaatimaton osakeasunto Moskovassa, ja venäläinen tavisauto.
Olihan sillä Ladassa myös peräkärry.
Olen tuntenut montakin ja sehän on heidän asiansa miten elävät.
Ainoastaan kerran olen ihmetellyt sitä, että kun ihmisellä ei ole rahasta puutetta, niin eikö hän voisi ainakin ostaa ehjiä vaatteita itselleen, eikä käyttää teipattuja silmälaseja.