Veljeni perheestä tulee aina joulun alla toivelistat heidän neljältä lapseltaan?
Miten sanoisin nätisti että ostetaan jatkossa vain omille lapsille (meillä yksi)?
Kommentit (61)
Minäkin lähetän lahjatoivelistan minun ja miehen sisaruksille (tosin menee samalla myös isovanhemmille kun ovat samassa wa ryhmässä). Ei ole tullut mieleenkään että siinä olisi jotain ongelmaa?! Se on vaan toivelista, jos ei halua ostaa siltä mitään tai ei ollenkaan mitään niin ok, sitten ei osta. Sukulaiset on vaan kyselleet niitä lahjatoiveita, että tietää vähän mille vois olla tarvetta.
En halua ostaa mitään enkä halua saada yhtään mitään. Mitä tarvitsen niin ostan ITSE
Vierailija kirjoitti:
Veljelläni on 2 lasta. Ovat nyt jo yli 20 vuotiaita.
Kaikki vuodet olen ostanut heille lahjat jouluna ja synttärinäMeidän lapset ovat nyt 5, 3 ja 1 v.
Vuosi sitten veljeni vaimo ilmoitti he ovat päättäneet eivät enää osta kenellekään lahjoja.Reilua.
Veljelleni mainitsin asiasta, etenkin kun esikoinen on heidän kummilapsi ja muiden lasten kummit muistavat.
Onneksi itse voin paikata
Ohhoh, jollain on pokkaa!
Mitä veli vastasi?
Mulle tuli kummilapsen vanhemmilta viesti puhelimeen, missä toivottiin meiltä läppäriä ja uutta luuria kummilapselle. Viesti tuli siis molemmilta. Eka laitto äiti ja sit tuli isältä. Isi kuitenkin oli sen verran reilu, että kertoi omassa viestissä, että jos haluat jonkun lahjan, niin mielellään ei liian kallista sitten.
Näytin miehelleni viestit ja hän oli ok onko tämä siis vitsi. Sanoin ei ole. Mies sanoi en usko. Pakko olla ihan vaan pelkkä vitsi. Sanoin ei ole.
Mies alkoi nauraa ja sanoi, että elikkäs läppäri ja uusi puhelin kummilapselle ja sinä et saa sitten mielellään kallista pyytää ja näköjään minut on unohdettu kokonaan. Ollaan siis molemmat kaverin kummeja ja tajusin, kun mies sanoi ettei häntä ole mainittu ollenkaan. Niin sinähän et siis saa mitään.
Mies sanoi minulle ajat sitten, että kun suostuttiin kummeiksi, niin ongelmat kasvaa joka vuosi, kun se lapsi kasvaa ja nyt se on kasvanut ettei mikä tahansa kelpaa. Muistan, kun mieheni sanoi, että kummiudesta voi kieltäytyä. En kehdannut silloin ja sain mieheni mukaan hammasta purren. Mies oli oikeasssa.
Vierailija kirjoitti:
Veljelläni on 2 lasta. Ovat nyt jo yli 20 vuotiaita.
Kaikki vuodet olen ostanut heille lahjat jouluna ja synttärinäMeidän lapset ovat nyt 5, 3 ja 1 v.
Vuosi sitten veljeni vaimo ilmoitti he ovat päättäneet eivät enää osta kenellekään lahjoja.Reilua.
Veljelleni mainitsin asiasta, etenkin kun esikoinen on heidän kummilapsi ja muiden lasten kummit muistavat.
Onneksi itse voin paikata
Ymmärrän harmistuksen oikein hyvin. Me, lapseton pariskunta osteltiin kaste-, syntymä-, joulu-, rippi- ja lakkiaislahjoja seitsemälle sisarusten lapselle, ihan mielellämme, lähes kolmenkymmenen vuoden ajan. Nyt kun kaikki ovat aikuisia, ei tule edes joulukorttia, ei edes ilmaista invalidiliiton korttia. Ei minkäänlaista muistamista, kun on täytetty pyöreitä vuosia, Tavatessa ovat ihan yhtä ystävällisiä kuin aina ennenkin. Ilmeisesti minulla ja sisaruksillani on aivan erilainen käsitys siitä miten perheenjäsenten kanssa ollaan , mikä on tullut yllätyksenä. :-(
Ei vietetä joulua niin kukaan ei vaadi mitään. Ärsyttävää tuollainen vaatiminen. Sitten on hyvin vaikeaa kieltäytyä.
Minä ostan siskon perheen lapsille yhden lautapelin ja laitan koko perheen sille vastaanottajaksi. Lisäksi vielä jotain suklaata tai muuta herkkua.
Minä tätinä ja kummitätinä ostan lahjoja vain niille joiden kanssa vietän jouluaattoa. Kummilapsille saatan ostaa jotain jos rahatilanne sallii ja saajan perheellä tiukempi taloustilanne kuin itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kummilapsen vanhemmilta viesti puhelimeen, missä toivottiin meiltä läppäriä ja uutta luuria kummilapselle. Viesti tuli siis molemmilta. Eka laitto äiti ja sit tuli isältä. Isi kuitenkin oli sen verran reilu, että kertoi omassa viestissä, että jos haluat jonkun lahjan, niin mielellään ei liian kallista sitten.
Näytin miehelleni viestit ja hän oli ok onko tämä siis vitsi. Sanoin ei ole. Mies sanoi en usko. Pakko olla ihan vaan pelkkä vitsi. Sanoin ei ole.
Mies alkoi nauraa ja sanoi, että elikkäs läppäri ja uusi puhelin kummilapselle ja sinä et saa sitten mielellään kallista pyytää ja näköjään minut on unohdettu kokonaan. Ollaan siis molemmat kaverin kummeja ja tajusin, kun mies sanoi ettei häntä ole mainittu ollenkaan. Niin sinähän et siis saa mitään.
Mies sanoi minulle ajat sitten, että kun suostuttiin kummeiksi, niin ongelmat kasvaa joka vuosi, kun se lapsi kasvaa ja nyt se on kasvanut ettei mikä tahansa kelpaa. Muistan, kun mieheni sanoi, että kummiudesta voi kieltäytyä. En kehdannut silloin ja sain mieheni mukaan hammasta purren. Mies oli oikeasssa.
Läppäri ja puhelin? Ei ole todellista. Vastaisin, että ei ole varaa noin kalliisiin lahjoihin, laitan kummilapselle 50€:n lahjakortin Giganttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis keneltä se lista tulee? Lapset lähettää sinulle vai veljesi? Jos lapset lähettää, kehottaisin toivomaan joulupukilta ja puhuisin veljelle.
Veli tai käly lähettää
Ap
Jättäisin vain noteeraamatta.
Jos tulee kyselyitä, sanoisin että en osta kuin omalle lapselle
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun ja miehen suvussa on ja on ollut ihan normaalia ostaa lahjat myös sisarusten lapsille. Ihan tulee kyselyä lahjatoiveista jos ei ajoissa ole niistä kerrottu. Mutta minusta kyseessä on ihan sopimuskysymys, ihan järkevää sopia sekin että ei lahjoja kuin omille, varsinkin jos niitä sisarusten lapsia on paljon. Sen kun vaan sanotte sille veljelle, että jos ei jatkossa osteta lahjoja kuin omille lapsille.
Mun äidillä on 9 sisarusta ja kaikilla lapsia (nykyään toki olemme jo suurin osa aikuisia). He sopivat jo aikaisessa vaiheessa, että jokainen lahjoo omia lapsia ja sisarusten lapsista lahjotaan vain kummilapsia. Samaa linjaa olemme jatkaneet itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin tätinä haluan ostaa siskojen lapsille joululahjat. Syntymäpäivälahjoja en osta, ellei ole tullut kutsua juhliin.
Meiltä taas odotetaan siskon lapsille lahjoja ja he ostaisivat meidän lapsille. Mutta itse mielummin tutustuisin paremmin siskon lapsiin, enkä toimisi vain lahja-automaattina. Tämän vuoksi lopetin jo aikaa sitten lahjojen vaihdon.
Kuulostaa monet kommentit pelkältä hyväksikäytöltä. Miten ei voi vain sanoa EI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppii siihen, mihin heidät opettaa. Veljesi ei myöskään ole ajatustenlukija. Kannattaa vain rohkeasti sanoa asiasta, fiksu veli kyllä ymmärtää.
Tässä ei oo fiksu veli kyseessä. Tuon tyyppinen loukkaantuu jos sanoo. Paras että hankit lahjat oman pääsi mukaan.
Mistä tässä nyt voi päätellä ettei veli ole fiksu vaan loukkaantuu?
Ei osaa pitää housuja jalassa, vaan pakottaa lisää viattomia valmiiksi ylibuukatulle saastuneelle pallolle kuolemaan.
-eri
Sovitte, että jatkossa kukin ostaa vain omille lapsilleen,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läppäri ja puhelin? Ei ole todellista. Vastaisin, että ei ole varaa noin kalliisiin lahjoihin, laitan kummilapselle 50€:n lahjakortin Giganttiin.
Tämä . En ole kummi, mutta meiltä pyydettiin sukulaislapselle 70-100€ maksavia pikkulego paketteja. Kohteliaasti annoimme lahjakortin s ryhmään ja sanoimme, että tässä alkupanos siihen toivomaasi legopakettiin, voitte jutella isin ja äidin kanssa jos sellaisen meinaatte hankkia 😇 Katsotaan onko enää pokkaa heitellä tuollaisia ideoita
Sanot suoraan taloudelinen tilanne nyt on sellainen, enää ei paketteja vaihdeta.Mitä häpeämistä on olla suora?
Vierailija kirjoitti:
Onko tällaiset asiat oikeasti ketjun tekemisen arvoisia asioita ihmisille?
Ovat. Osassa suvuissa hankitaan ristiin rastiin lahjoja jopa aikuisille, kun joulu on lähinnä lasten juhla ja lahjoja voivat omat vanhemmat ostaa lapsilleen.
Ei ihme, että rahat ovat lopussa.
Jos se on ihan vaan sen takia, että jos olet ajatellut ostaa jotain näille lapsille, niin toivelista voisi helpottaa asiaa.
Sano sille sun veljelle, että kohta entinen käly tekee nyt ihan väärin vaatimalla lahjoja.
Nainenhan on täysi kusipää-ääliö kun pistää sun veljensä asialle, koska tietää itsekin liikkuvansa heikoilla jäillä. Tsiisus miten köyhää käytöstä!
Mun lokki-kälylle tuli kämänen loppu kun oli kolunnut jo kaikki kyläpaikat läpi. Hän luuli olevansa niin ihana, että loikoili vuosikaudet toisten nurkissa. 2 viikon asumisesta ja ruuista maksoi tuttavalle 60e.
Käly yritti punkea meille asumaan ja repesin nauruun: ihanko totta, että olet niin kuin vain tulossa?
Ei käy ja suksi hevonkuusen v**uun niin syvälle, että siellä ei kasva edes alkueläimet.
Sun pitää itse pistää rajat tai tulee käymään hassusti. Tee se nyt ja heti. Hörönlörön juttuja riittää ja höynäytettäviä myös. Valinta on sinun.