Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljeni perheestä tulee aina joulun alla toivelistat heidän neljältä lapseltaan?

Vierailija
05.11.2022 |

Miten sanoisin nätisti että ostetaan jatkossa vain omille lapsille (meillä yksi)?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällaiset asiat oikeasti ketjun tekemisen arvoisia asioita ihmisille?

Vierailija
22/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pari karkkipussia/lapsi ja laita joulupaperi päälle. Karkilla ei voi mennä vikaan, siitä pitää kaikki. Tuommoiset lahjatoivelistat voi nakata roskakoriin jos semmoisia joku lähettelee. Näin olen toiminut itse ja sukulaissuhteet ovat pysyneet ehjinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, Kun lahjatoiveet tulee veljeltäsi tai kälyltäsi, niin ilmoita että olet jo ehtinyt ostamaan lapsille jotain muuta. Näin ollen voi ostaa pienet paketit jokaiselle, esim. sukat ja karkkia jokaiselle. Noihin ei mene paljoa rahaa.

Vierailija
24/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään monilla lapsilla on niin paljon kaikkea. Meillä lapset ovat kyllästyneet tavarakrääsään, toivoivat jo pari joulua sitten että ei mitään lahjavuorta. (8-, 10- ja 11-vuotiaita olivat silloin) Että yksi lahja per naama, ja se on sitten sellainen tosi toivottu ja jos on joku kalliimpi (uusi tietokone tms), niin sitten sukulaiset voi osallistua jos haluaa. Aluksi tämä oli tosi vaikeaa molempien puolten isovanhemmille, mutta nyt ovat tottuneet. Joulu on lahjojen jakamisen sijaan enemmän yhdessä oloa ja siitä nauttimista. Eikä lapset ole pettyneitä lahjoihin, kun saavat juuri sen mitä kovasti toivovat. Ovat myös huomanneet arvostavansa sitä saatua lahjaa, kun niitä on vain yksi. Kannattaa ap:n vain ihan suoraan sanoa että tänä jouluna ostatte vain omalle perheelle lahjoja. Ei ole oikein tämänhetkisen maailmantilanteen mukaista isot lahjavuoret ja sukulaisten lahjomiset.

Vierailija
25/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos sä aina ostat siltä listalta, etkä sano mitään, niin sille voi jäädä sellainen käsitys, että haluat ostaa lapsille lahjat ja tykkäät kun on lista mistä valita. Jos et halua, niin silloin sanot, että et halua.

Vierailija
26/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tällaiset asiat oikeasti ketjun tekemisen arvoisia asioita ihmisille?

Siis oikeasti? Oletko vilkaissut minkälaisia aloituksia on? Ei kyllä tämä ole mistään joutavimmasta päästä. Mieluummin tätä lukee kuin esim dannyn edesottamuksia.

Vierailija
27/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin että me hommaamme lahjat omalle perheelle ja se riittää. Muut voivat tehdä samoin jos haluavat.

Toki jos edelleen silti haluavat lähetellä meille joutavanpäiväisiä hedelmäveitsiä, rumia koriste-esineitä ja finnkinon leffalippuja vaikka asumme Savon Kinojen alueella, niin EVVK ja kiertoon menee.

Monen vuoden jälkeen on pikkuhiljaa viesti tainnut mennä perille.

Vierailija
28/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidettiin sisarusten ja isovanhempien kanssa yks vuosi kierrätysjoulu. Eli kaikki lahjat muille oli käytettyjä. Omilleen kaikki osti sitten mitä osti. Kun lapset oli pienempiä ostettiin jotain yhteistä lautapeli tms. Tai halvat pienet lahjat. Nyt kun kaikkien lapset jo teinejä ei lahjoja lähetellä.

Veljesi lahjalista on vain osviittaa siitä mitä hänen lapsensa toivovat. Ei käsky ostaa mitään. Ei lapset edes ens vuonna muista kaikkea mitä pukki tänävuonna tuo.

Vierailija
29/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No avaat suun ja sanot että nyt emme osta kuin omille

Vierailija
30/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin tätinä haluan ostaa siskojen lapsille joululahjat. Syntymäpäivälahjoja en osta, ellei ole tullut kutsua juhliin.

Vierailija
31/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin jonkun koko perheen pelin, esim. Kimblen. Ja laittaisin siihen kaikkien nimet.

Tää on mun mielestä tosi hyvä idea!  :) 

Vierailija
32/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun ja miehen suvussa on ja on ollut ihan normaalia ostaa lahjat myös sisarusten lapsille. Ihan tulee kyselyä lahjatoiveista jos ei ajoissa ole niistä kerrottu. Mutta minusta kyseessä on ihan sopimuskysymys, ihan järkevää sopia sekin että ei lahjoja kuin omille, varsinkin jos niitä sisarusten lapsia on paljon. Sen kun vaan sanotte sille veljelle, että jos ei jatkossa osteta lahjoja kuin omille lapsille.

Vierailija
33/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin tätinä haluan ostaa siskojen lapsille joululahjat. Syntymäpäivälahjoja en osta, ellei ole tullut kutsua juhliin.

Siinähän ostat, kun kerran haluat. Pointti onkin se, ettei siihen pidä olla pakkoa.

Vierailija
34/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole edes omia lapsia enkä siltikään osta toisten lapsille yhtään mitään. Pienituloisena olen köyhempi kuin lapsiperheelliset. Lapsiperheelliset sanoivatkin jollekkin joka koitti niitä lahjoja tuupata että heillä on kyllä varaa ostaa lahjat lapsille, ettei tarvitse vähävaraisen miettiä riittääkö rahat edes omiin tarpeisiin.

Vierailija
35/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelläni on 2 lasta. Ovat nyt jo yli 20 vuotiaita.

Kaikki vuodet olen ostanut heille lahjat jouluna ja synttärinä

Meidän lapset ovat nyt 5, 3 ja 1 v.

Vuosi sitten veljeni vaimo ilmoitti he ovat päättäneet eivät enää osta kenellekään lahjoja.

Reilua.

Veljelleni mainitsin asiasta, etenkin kun esikoinen on heidän kummilapsi ja muiden lasten kummit muistavat.

Onneksi itse voin paikata

Vierailija
36/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset oppii siihen, mihin heidät opettaa. Veljesi ei myöskään ole ajatustenlukija. Kannattaa vain rohkeasti sanoa asiasta, fiksu veli kyllä ymmärtää.

Tässä ei oo fiksu veli kyseessä. Tuon tyyppinen loukkaantuu jos sanoo. Paras että hankit lahjat oman pääsi mukaan.

Mistä tässä nyt voi päätellä ettei veli ole fiksu vaan loukkaantuu?

Vierailija
37/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lähipiirin lapset ovat jo aikuistuneet. Oli aina stressiä etsiä niitä lahjoja pää märkänä. Nykyään ostan vain noille mun kahdelle nuorelle jotain pientä. Ovat itse ostaneet kännykät tienaamillaan rahoilla. Ei heillä ole mitään toiveita, kun kysyy.

Vierailija
38/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos sä aina ostat siltä listalta, etkä sano mitään, niin sille voi jäädä sellainen käsitys, että haluat ostaa lapsille lahjat ja tykkäät kun on lista mistä valita. Jos et halua, niin silloin sanot, että et halua.

Jep. Se tapa lähettää lahjatoiveet on voinut alkaa joskus vuosia sitten kun on ollut vain yksi lapsi, ehkä suvun ensimmäinen aikoihin. Kaikki ovat halunneet ostaa lahjan ja kyselleet toiveita, joten ovat todenneet että kätevintä lähettää toivelista. Eikä ole sitten tullut mieleen muuttaa käytäntöä, kun kukaan ei ole mitään sanonut. Oikeasti, ei ole mikään pakko ostaa lahjoja jos ei halua tai ei ainakaan toivelistalta. Mutta ei se veli voi tietää että ap pitää tuota outona jos on jo vuosia näin toimittu ja lahjat toiveiden mukaan ostettu.

Vierailija
39/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule aloittaja, muistutan taas kerran että joululahjojen ostaminen on täysin vapaaehtoista toimintaa.

On ihan ok jättää veljen lasten lahjat kauppaan.

Älä ole naiivi.

Vierailija
40/61 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä oli pitkään tapana ostaa lahjoja sisarusten lapsille, alussahan se oli vain kivaa kun sukuun saatiin ensimmäiset pienet joita oli mukava muistaa. Kun serkkukatras kasvoi, sovittiin porukalla että ostetaan lahjoja enää kummilapsille. Pienimpien kohdalla tästä on joustettu ja saatettu laittaa pikkupaketteja, kun isommat serkut saivat nauttia lahjaedusta paljon muita kauemmin.

Ymmärrän nro 35 harmistuksen omien lastensa osalta. 😕