Mies heittää kaikki roskat samaan astiaan vaikka minä yritän parhaani mukaan kierrättää, esim, lamput, patterit, hedelmien kuoret, muovit, metallit "mitä väliä kun joku Kiina paskoo kaiken kumminkin"
Joka kerta v tuttaa yhä enemmän viedä roskia, kun saan poimia roskiksesta kaikki erikseen omiin pusseihinsa. En ymmärrä, miksen saisi omalta osaltani tehdä parhaani?
Kommentit (218)
Onhan tuo kierrätys välillä joo, palkatonta työtä siinä tekee. Kierrätän silti ainakin pääosin
Miksi vaihdat roskien paikkaa miehesi perässä? Kierrätä sinä ja anna hänen tehdä kuten parhaaksi näkee. Hänen kierrättämättömyytensä ei vähennä sinun kierrätyksesi merkitystä. Maailmassa on paljon muitakin ihmisiä, jotka eivät kierrätä, etkä voi sille mitään.
Näin olen omalla kohdallani ratkaissut asian. Helpointa ja mukavinta kaikille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta v tuttaa yhä enemmän viedä roskia, kun saan poimia roskiksesta kaikki erikseen omiin pusseihinsa. En ymmärrä, miksen saisi omalta osaltani tehdä parhaani?
Saathan sinä mutta nyt astut miehen tontille ja vaadit häntä tekemään sinun parhaasi.
Ap mitä jos laittaisit miehelle yhden oman roskispussin. Sitten ohjeistat että niihin lajittelupusseihin joita sinä käytät ei saa laittaa mitään lajittelematonta. Jos ei halua lajitella niin käyttää sitä yhtä omaa roskapussia mutta myös vie sen itse roskiin.
Tai sitten kysyt mieheltäsi onko mies tajunnut että sinulle olisi tärkeää että teidän perheessä lajiteltaisiin roskat (jos lapsia niin perustele että haluat opettaa heidät lajittelemaan roskat myös). Kysy voisiko mies sinun mieliksesi lajitella roskat vai onko Kiina miehelle tärkeämpi kuin oma vaimo.
Meillä mies ei vastustanut lajittelua mutta ei jaksa siitä oikein kiinnostua. Mutta koska tietää että minä haluan lajitella roskat suunnilleen oikein (en jaksa murehtia jos poltettaviin menee joskus pikkasen biojätettä jne) niin mies lajittelee. Jos jotain oudompaa tavaraa niin kysyy minulta neuvoa mihin laitan. Hauskinta kun mies nykyään joskus kävelyllä ihmettelee naapuruston pursuavia roskiksia etteikö nuo tajua viedä pahvia kierrätykseen tai edes litistää laatikoita kun roskikseen kun roskikseen pursuaa ihan täynnä isoja pahvilaatikoita ym.
En voisi elää sellaisen ihmisen kanssa, olisi aivan liian erilainen arvomaailma.
Mutta miksi, ap, kirjoitit asiasi otsikkokenttään? Eikö otsikko olisi voinut olla "Lajittelusta" ja sitten teksti kommenttikenttään. Niin normaalit ihmiset tekevät.
Olen miehen kanssa samaa mieltä vaikka olenkin nainen. Tee itse mitä haluat ja jätä mies rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap mitä jos laittaisit miehelle yhden oman roskispussin. Sitten ohjeistat että niihin lajittelupusseihin joita sinä käytät ei saa laittaa mitään lajittelematonta. Jos ei halua lajitella niin käyttää sitä yhtä omaa roskapussia mutta myös vie sen itse roskiin.
Tai sitten kysyt mieheltäsi onko mies tajunnut että sinulle olisi tärkeää että teidän perheessä lajiteltaisiin roskat (jos lapsia niin perustele että haluat opettaa heidät lajittelemaan roskat myös). Kysy voisiko mies sinun mieliksesi lajitella roskat vai onko Kiina miehelle tärkeämpi kuin oma vaimo.
Meillä mies ei vastustanut lajittelua mutta ei jaksa siitä oikein kiinnostua. Mutta koska tietää että minä haluan lajitella roskat suunnilleen oikein (en jaksa murehtia jos poltettaviin menee joskus pikkasen biojätettä jne) niin mies lajittelee. Jos jotain oudompaa tavaraa niin kysyy minulta neuvoa mihin laitan. Hauskinta kun mies nykyään joskus kävelyllä ihmettelee naapuruston pursuavia roskiksia etteikö nuo tajua viedä pahvia kierrätykseen tai edes litistää laatikoita kun roskikseen kun roskikseen pursuaa ihan täynnä isoja pahvilaatikoita ym.
Missä vaiheessa miehen voidaan olettaa kasvavan aikuiseksi? On parisuhde palavereita, mikin kautta sanottamista ja roskisten sekä pyykkikorien jättöjä miehelle suotuisiin paikkoihin. Lapsen kohdalla ymmärrän liitutaulujen käytön ja palautteen annon. Aikuisen pitäisi jo osata toimia. Ap et ole äiti.
Päätä itse haluatko jatkaa ylikasvuisen lapsen kasvatusta.
Meillä mies alkoi edes yrittää sen jälkeen, kun rautalangasta väänsin, että jokaikinen kierrätetty metallihippunen ja edes polttoon päätyvä muovi on pois Putinin sotakassasta. Vaikka se keräysmuovi päätyisikin poltettavaksi, niin sen lämpöarvo on kuitenkin merkittävä, ja vähentää maakaasun ja öljyn tarvetta.
ELi miehesi ilmeisesti sitten kannattaa Putinia?
Meillä mies oli nolona ja koska hän ei kannata Putinia, niin nyt yrittää edes lajitella.
KoskaKiina on monien vakiovastaus, kun pitäisi itse tehdä jotain. Kiinalaiset eivät kuitenkaan tuhlaa maapalloa yhtä paljon kuin me.
Luonnonvarojen ylikulutus per asukas:
Kiina 2,0 maapalloa vuodessa
Suomi 3,6 maapalloa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Olen miehen kanssa samaa mieltä vaikka olenkin nainen. Tee itse mitä haluat ja jätä mies rauhaan.
Sähän voit ottaa ton miehen
Miehellä on asennevamma. Omat lapset oppivat lajittelemaan suunnilleen 1,5-vuotiaina ihan vain katsomalla, mitä aikuiset tekevät. Sen monimutkaisempaa se ei oikeasti ole.
Jokainen tehkööt kuten parhaaksi näen. Itse en jaksa lajitella muuta kuin biojätteet ja sekajätteen omiin pusseihinsa. Näiden lisäksi vien sähköromut niille kuuluvaan kierrätyspisteisiin muutaman vuoden välein. Se mitä täällä tehdään on kuitenkin aina kärpäsen pa*ka valtameressä niin kauan kun afrikassa ja aasiassa kipataan jätteet surutta luontoon sadevesien mereen huuhdottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
KoskaKiina on monien vakiovastaus, kun pitäisi itse tehdä jotain. Kiinalaiset eivät kuitenkaan tuhlaa maapalloa yhtä paljon kuin me.
Luonnonvarojen ylikulutus per asukas:
Kiina 2,0 maapalloa vuodessa
Suomi 3,6 maapalloa vuodessa
vihreiden matematiikkaa.
Tämä systeemi on tehty ääliömäiseksi.
Meidän kahden hengen talous on kierrättänyt jäteitä ja roskis täytyy 1/5 kuukaudessa ja se on jäteyhtiön pisin tyhjennys väli.
Harmittaa maksaa tuosta lähes tyhjän roskiksen pakko tyhjennyksestä, joten olen alkanut heittämään sinne kaiken ja vaimo ei tietysti tykkää.
Lisäksi kierrätys maksaa, kun autolla joutuu etäisyyden vuoksi viemään tavaraa pisteelle.
Mies ei suostu siihen, että veisi työmatkalla bussissa roskat mennessään. Kuulemma ei halua, että koko bussi haisee ja että hänellä on Ikea-kassillinen jätteitä mukanaan. Ihme kermaperseilyä.
kierrättäjät tuottavat hirveästi muovipussijätettä, kun kaikki roskat pakataan eri pusseihin. loppujenlopuksi ne kuitenkin kuskataan samaan polttolaitokseen