Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tämä ruotsiksi kirjoittelu palstalla oikein on?

Vierailija
04.11.2022 |

Sama kuin menisi ruotsalaiselle palstalle kirjoittelemaan suomeksi. Niin vähän ruotsia käytetään Suomessa.

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Strumpbyxor, strumpbyxorna!

Vet du vad betyder 'rumpa' på finska?

Vierailija
42/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Si hay que escribir en algun otro idioma que finés,  preferiria escribir en castellano.

Tämä. Miksi ei vain voi kirjoittaa kaikilla kielillä? Miksi ne, jotka eivät osaa, määräävät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannan aina nää svedutrollikommentit

Gör det ont när man är så dum som du?

Vierailija
44/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa on virkistävää lukea noita ruotsiksi kirjoitettuja mielipiteitä!

Vierailija
45/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on vain hauskaa kun alemmuuskompleksista kärsivät triggeröityvät.

t. kaksikielinen

Osaan ruotsia ja sain siitä koulussa hyviä numeroita, enkä tunne alemmuuskompleksia..

On vain outoa tehdä kommentteja eri kielellä suomenkieliselle palstalle, ja tätä on esiintynyt vasta hiljattain oman huomioni mukaan.

T. Ap

Vierailija
46/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aliquando insanire iucundum est.

Vierailija
47/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on virkistävää lukea noita ruotsiksi kirjoitettuja mielipiteitä!

Jag är av samma mening.

Vierailija
48/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, svenskit itse tästä kärsii. Lietsoo eripuraa, ellei peräti vihaa, suomalaisten ja suomenruotsalaisten välille.

Vierailija
49/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Si hay que escribir en algun otro idioma que finés,  preferiria escribir en castellano.

Tämä. Miksi ei vain voi kirjoittaa kaikilla kielillä? Miksi ne, jotka eivät osaa, määräävät?

Men det gör dom ju inte. Dom kanske försöker bestämma, men det är ju sen en anna sak. Vem bryr sej? Vi skriver ju iallafall vad vi vill.

Vierailija
50/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannan aina nää svedutrollikommentit

Gör det ont när man är så dum som du?

Nog måtte det lite svida i rumpan tror jag🤣

Vierailija
51/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Swenglish menee kyllä pahasti tunteisiin. Sehän bastardisoi koko ruotsin kielen.

Vierailija
52/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko kyseessä joku uusi trolli? Monesti on joku ketju ja ihan mielenkiintokin juttua, ja sitten yhtäkkiä joku mokeltanut ruotsiksi jotakin sinne. En kommentoi niihin mitään mutta ihmettelen.

Minusta on kiva lukea ruotsiksi, ja ne on ihan asiaankuuluvia viestejä, ei mitään trollailua. Oon tainnut vastatakin joskus. Ehkä ne on jonkun, joka osaa riittävästi suomea lukeakseen ja osallistuakseen, mutta ei rohkene kirjoittaa suomeksi, kun pelkää tekevänsä virheitä. Tiedätte itse, että täällä ei sille irvistelylle loppua näkyisi.

Eli jos ette halua lukea, hypätkää yli, mutta älkää poistako.

Vierailija
53/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kaksikielinen maa .Ruotsi on toinen åidinkielemme. 

Suomessa on 311 kuntaa joista 16 on ruotsinkielisiä. Ne kaikki ruootsinkieliset sijaitsee Ahvenanmaalla. Eli Suomessa puhutaan enimmäkseen Suomea. 5% väestöstä ruotsinkielisiä ja suurin osa asuu Ahvenanmaalla.

Väärässä olet! Pohjanmaalla on useita ruotsinkielisiä kuntia. Myös Turun saariston seudulla, esimerkiksi!

Vierailija
54/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai onko kyseessä joku uusi trolli? Monesti on joku ketju ja ihan mielenkiintokin juttua, ja sitten yhtäkkiä joku mokeltanut ruotsiksi jotakin sinne. En kommentoi niihin mitään mutta ihmettelen.

Minusta on kiva lukea ruotsiksi, ja ne on ihan asiaankuuluvia viestejä, ei mitään trollailua. Oon tainnut vastatakin joskus. Ehkä ne on jonkun, joka osaa riittävästi suomea lukeakseen ja osallistuakseen, mutta ei rohkene kirjoittaa suomeksi, kun pelkää tekevänsä virheitä. Tiedätte itse, että täällä ei sille irvistelylle loppua näkyisi.

Joka viestissä hän kritisoi Suomea suoraan tai epäsuoraan. Mikähän hänen motiivinsa on?

Vierailija
55/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kaksikielinen

Osaan ruotsia ja sain siitä koulussa hyviä numeroita, enkä tunne alemmuuskompleksia..

On vain outoa tehdä kommentteja eri kielellä suomenkieliselle palstalle, ja tätä on esiintynyt vasta hiljattain oman huomioni mukaan.

T. Ap

Kyllä nämä ruotsinkieliset kommentit ja käännöspähkinät voittavat kaikki wt-jankkaukset ja elimistä keskustelut mennen tullen.

Vierailija
56/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka viestissä hän kritisoi Suomea suoraan tai epäsuoraan. Mikähän hänen motiivinsa on?

Ei hän kritisoi Suomea. Hän kritisoi ihan aiheestakin suomenkielisten vihamielistä asennetta suunnilleen kaikkiin muihin paitsi englanninkielisiin.

Vierailija
57/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kaksikielinen

T. Ap

Kyllä nämä ruotsinkieliset kommentit ja käännöspähkinät voittavat kaikki wt-jankkaukset ja elimistä keskustelut mennen tullen.

No se on kyllä totta.

Vierailija
58/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittelen palstalla välillä ruotsiksi. Tekee hyvää aivoille miettiä asioita toisella kotimaisella.

Pikemminkin häkeltyy hetkeksi kun näyttää oudolta änkeä eri kieltä keskusteluun yhtäkkiä. Ei kukaan yleensä englanniksikaan ala kirjoittaa, vaikka sitä puhutaan paljon yleisimmin ja osataan paremmin kuin ruotsia. Itsekin puhun englantia päivittäin.

Speak for yourself. Minä kirjoittelen aika usein englanniksikin, och på svenska. Svenska är det bästa av alla främmande språk för mig, så främmande!

Vierailija
59/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Du har alldeles rätt.

Vierailija
60/182 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kaksikielinen

T. Ap

Oletko ajatellut vaikka sitä että joku suomenruotsalainen, joka tulee ruotsinkieliseltä seudulta, ei ehkä hallitse suomen kielen kirjoitusta niin hyvin. Vaikka ymmärtääkin mitä suomeksi on kirjoitettu?

Eli ymmärtää tekstin, mutta ei pysty kirjoittamaan suomea niin hyvin että saa asiansa sanotuksi?

Eikö suomenkielisilläkin ole aika yleistä että ruotsinkielen kirjoittaminen on huomattavasti vaikeampaa, kun lukeminen?

T. Suomenruotsalainen Helsingistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi