Millaisen rosollin teet? Laitatko esim pieniksi paloiteltua omenaa tai suolakurkkua sekaan?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Ostan Saarioisten rosollia. Meillä ei äitikään tehnyt itse. En edes tajunnut kuin vasta työpaikassa kolmikymppisenä, että jotkut tosiaan itse pilkkoo rosollinsa ja syö sitä jonkun vaaleanpunaisen kermavaahdon kanssa...
Mun äiti taas aina teki itse. Ja mä teen myös. Tosin ei syödä kermavaahdon kanssa. Ei paljon yksinkertaisempaa asiaa voi olla tehdä. Saarioisten maistuu tunkkaselle, niinkuin kaikki muukin Saarioisten ruoka. Ei syödä meillä.
Punajuurta, porkkanaa, perunaa, kananmunaa. Itse en pidä raskasta sipulista, niin se on erikseen. Ei etikkapunajuurta vaan keitettyä. Siihen päälle vähän karjalanpaistia. Lapsuudessa oli näin, välillä teen näin itsekin.
Mulla on vähän erilainen rosolli: etikkapunajuurikuutiota, keitettyä porkkanakuutiota, granny smith omena kuutiota. Kastike sekoitetaan mukaan eli oliiviöljy, sitruunamehu, suola, pippuri, tuore yrtti esim. persilja yms.
Jos olen joulun yksin, en tee rosollia enkä muitakaan perinteisiä jouluruokia. Jotain saatan kuitenkin kaupasta ostaa ex tempore.
Jos tulee jouluvieraita, saatan tehdä rosollia, jossa punajuurta, porkkanaa, omenaa, punasipulia, suolakurkkua, silliä tms.kalaa.
Kastike kermaviilistä, kevyesti maustan.
Huom. En sekoita rosollin aineksia keskenään vaan tuon ne tarjolle erillisissä pikku rasioissa. On vaan tullut tavaksi ja itsekin tykkään, että ovat erikseen. Jokainen saa sitten tehdä "sekoituksen" lautaselleen.