Tapailisitko skitsofreniaa sairastavaa?
Kommentit (10)
Ei enää ikinä mt-ongelmaista, kiitos.
Mun mies tapailee ja asutaankin yhdessä.
En. On omiakin ongelmia ihan riittämiin.
Olen parisuhteessa sellaisen kanssa. Aloin seurustelemaan terveen kanssa mutta tuo sairaus voi yllättää alkamalla vasta aikuisiälläkin.
en. ystävänä oli joskus psyykkottinen persoonallisuus ja kestin sitä kaksi viikkoa. Lähipiiristä tunnen erään skitsofreniaa sairastavan ja on aika rankkaa, kun hän ei kestä minkäänlaista hiljaisuutta. Koko ajan pitää siis jommankumman pölistä, muuten tulee äänet hänen päähänsä haukkumaan. Ja tämän henkilön sairaus on psykiatrin mukaan hyvässä hoitotasapainossa.
Itse pidän nimenomaan olla hiljaa ja hiljaisuudessa. Ei kuulu ääniä päässä ja nautin hiljaisuuden tuomasta tilasta. Persoonallisuuteni ei siis sovi yhteen skitsofreniaa sairastavan kanssa ja siksi vastaus on ei.
Erään tuttavani lapsi oli naimisissa skitsofreniaa sairastavan ihmisen kanssa. Liitto päättyi, kun tuo sairastava henkilö koki ettei voi enää elää parisuhteessa: se kuulemma toi liikaa oireilua.
En kuitenkaan usko, etteikö liitot voisi onnistua skitsofreenikoillakin. Se on vain hyvin ikävä sairaus ja pitää olla sen vuoksi todella hyvät hoitokontaktit ja osaamista lääkityksen säätämisten kanssa.
En