Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matilda, 23, meni naimisiin velipuolensa kanssa: Muiden reaktiot pelottivat

Vierailija
04.11.2022 |

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/838b4b4e-9423-4fc0-9b1c-5395080ddfe0

Olenko ainut jonka mielestä on hölmöä nimittää äidin uuden puolison poikaa velipuoleksi? Eihän hän ole Matildalle velipuoli sen enempää kuin kokonainenkaan, tai edes sadasosaveli.

Totta puhuen inhoan noita puoli-nimityksiä. Jos vanhempani eroaisivat ja hommaisivat uudet kumppanit, eivät nämä tyypit olisi minulle mitään isä- ja äitipuolia vaan vanhempien uudet kumppanit Pirjo ja Esa.

Kukaan tuntemistani ihmisistä ei puhu äiti- tai isäpuolista sen enempää kuin veli- ja siskopuolistaan kun puhuvat omasta elämästään. Miksi joillekin ihmisille on niin tärkeää yrittää nitoa sellaisista ihmisistä sukulaisia keskenään jotka eivät sitä ole?

Jutussahan on kyse ihan tavallisesta nuoresta parista, ei mistään sisko-veli-asetelmasta.

Miksi tämä menee mulla niin tunteisiin?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, just kuin kans tän jutun.

Olen edelleen vähän et So??

Miksi tehdä tällainen uutinen asiasta?

Vierailija
2/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Englanniksikin erotetaan step brother ja half brother. Tosin tuossa ei tosiaan kyseessä ole mikään brother.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole velipuoli.

Vierailija
4/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo verisukulainen, niin mikä tossa on niin ihmeellistä? Käsittääkseni heillä ei ole kumpikaan vanhemmista sama?

Vierailija
5/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut hivenen paheksua, jos olisivat jostain alle kymmenvuotiaasta asti kasvaneet yhdessä, mutta ovat siis tavanneet aikuisina.

Joo, sanojen tasolla velipuolen kanssa avioituminen on vähän outoa. Mutta käytännössä kun tietää tilanteen niin ei.

Vierailija
6/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Englanniksikin erotetaan step brother ja half brother. Tosin tuossa ei tosiaan kyseessä ole mikään brother.

Mielenkiintoista muuten, tajusin juuri etten ole edes ajatellut mitä stepbrother tarkoittaa. Olen luullut tietäväni, mutta olen tainnut sekoittaa halfbrotherin ja stepbrotherin. Ilmeisesti stepbrother on siis se joka ei ole mitään sukua itselle (jos siis puhuisin omasta stepbrotheristani), mutta juuri sen takia en ymmärrä miksi puheeseen pitää ympätä sana brother. Ei jostain tuntemattomasta häiskästä tule minun veljeäni vaikka kuinka vanhempamme rakastuisivat ja menisivät naimisiin. Mulla on veljet ihan omasta takaa.

Ap

Vierailija
7/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tuo haittaa, niin silloinhan vanhemmatkaan ei periaatteessa voisi olla yhdessä. Ihan yhtä sukua keskenään, kuin nuo nuoret.

Vierailija
8/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tehdään ongelmaa olemattomasta.

Perhe on sosiaalinen yksikkö, he voisivat olla sisarpuolia ilman biologistakin sidettä jos olisivat kasvaneet yhdessä samana perheenä. Mutta koska eivät ole, on heidän suhteensa toisiinsa vain "vanhemman puolison lapsi".

Ei minunkaan vanhempieni uudet puolisot ole minulle mitään isä/äitipuolia, koska he eivät ole ikinä kasvattaneet minua tai olleet muodostamassa perhettä johon kuulun. He ovat vain vanhempieni puolisoja eikä minulla ole heihin sukulaisuus- tai perhesidettä.

Vierailija
9/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

velipuolella pitäisi olla jompikumpi vanhempi yhteinen, eli otsikko on pielessä

Vierailija
10/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klikkien kalastelua

Vierailija
11/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

velipuolella pitäisi olla jompikumpi vanhempi yhteinen, eli otsikko on pielessä

Jutussa Matilda kertoo itse viitanneensa nykyiseen aviomieheensä ennen sanalla velipuoli.

Ap

Vierailija
12/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Matildan ja hänen puolisonsa kumpaisenkin vanhempi on avioitunut keskenään ennen Matildaa, se tekee Matildasta "veljeen" avioituneen.

Vierailija
13/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä muka kiinnostaa? Ei nuo ole mitään sukua eikä edes kasvaneet yhdessä.

Vierailija
14/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun äiti ja isä erosi ja äiti löysi uuden miehen, niin ei se ole isä eikä isäpuoli vaan hänen oma nimi. En pidä häntä isänä vaan äitini miehenä. Minulla ei ole mitään tekemistä sen miehen kanssa enkä odota häneltä yhtään mitään. Ihan ok mies joo, mutta en häneltä pyydä mitään eikä hän kuskaa tai hae minua mistään. Minulla on isä sitä varten.

Hän on kerran puhelimessa sanonut jollekin kaverille, että tyttären kanssa tässä kotosalla. Sanoin hänelle etten ole tyttäresi ja älä kutsu minua tyttäreksi. Minulla on isä ja sinä olet äitini mies. Pöyrysteenä sanoi, että näinkö se on. Sanoin joo. Luuletko, että kisailet isänroolista isäni kanssa. Äitini ja isäni on eronnut keskenään. En minä ole eronnut kummastakaan.

Vierailija
15/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ei ole velipuoli. Eihän nuo ole biologisesti sukua toisilleen.

Vierailija
16/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Matildan ja hänen puolisonsa kumpaisenkin vanhempi on avioitunut keskenään ennen Matildaa, se tekee Matildasta "veljeen" avioituneen.

Ei kai vanhempien avioliitto kenestäkään veljeä tai siskoa tee? Tai toisen aiemman liiton lapsesta uuden aviopuolison lasta, ellei käydä läpi adoptioprosessia. Olen aina kuvitellut että veli- ja siskostatukset edellyttäisivät tietynlaisen geneettisen yhteyden (poislukien ne adoptiolapset).

Ap

Vierailija
17/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttävät kyllä siskoksilta.

Vierailija
18/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisinta tässä on se, että joku menee naimisiin noin nuorena

Vierailija
19/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto tekee huollettavista "sisaruksia" (riippumatta huoltaja-huollettava -suhteen laadusta), mutta ei tee sitä enää täysi-ikäisistä?

Vierailija
20/52 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin voinut hivenen paheksua, jos olisivat jostain alle kymmenvuotiaasta asti kasvaneet yhdessä, mutta ovat siis tavanneet aikuisina.

Joo, sanojen tasolla velipuolen kanssa avioituminen on vähän outoa. Mutta käytännössä kun tietää tilanteen niin ei.

Tässäkin voi miettiä että miksi pitäisi paheksua jos olisivat viettäneet lapsuuden yhdessä. Siitä huolimatta he eivät olisi sukua keskenään. Tosin Westermarck-ilmiö ilmenee siten, että ihminen harvoin tuntee seksuaalista vetoa niitä kohtaan joiden kanssa on kasvanut samassa perheessä. Mutta jos tuntisikin vetoa siihen ei-sukua olevaan perheenjäseneen niin ei kai siihen muilla pitäisi olla nokankoputtamista.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi