Keinoa miedontaa laatikkoruuan tulisuutta?
Tein lapsille tonnikalaperunalaatikon, ainoa tonnikala oli chilimaustettu ja laitoin sitten sen...eihän lapset pysty syödä. Onko mitään niksiä että ruuasta saisi miedomman? Munamaitoa on jo reilusti seassa eli sitäkään ei voi lisätä.
Kommentit (35)
Joskun menee ruoka pilalle. Tee lapsille oma versio tavallisella tonnikalalla. Tulisuutta on vaikea häivyttää.
Mä en myöskään ole tulisen ruuan ystävä, enkä söisi. Tavallinen ruoka ei maistu miltään tulisiin mausteisiin tottuneiden suussa, joten aivan suotta opettaisit lapsesi tulisia syömään.
Laita juustosiivuja laatikon päälle ja mikroon. Maitoa juomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Joskun menee ruoka pilalle. Tee lapsille oma versio tavallisella tonnikalalla. Tulisuutta on vaikea häivyttää.
Mä en myöskään ole tulisen ruuan ystävä, enkä söisi. Tavallinen ruoka ei maistu miltään tulisiin mausteisiin tottuneiden suussa, joten aivan suotta opettaisit lapsesi tulisia syömään.
Ei multa ainakaan ole makuaisti kadonnut siksi että syön myös tulista ruokaa. En mä sitä chiliä jokaiseen ruokaan laita, ja hyvältä edelleen maistuu vaikka pinaattikeitto tai muu mieto ruokakin.
Laita raejuustoa annoksen päälle, leikkaa hyvin tulisuutta.
Pullo stolichnaya sekaakaan ja syömään.
Yäk, tee uusi.
Ei tulisuus käy kaikille.
Itse pidän mausteista, mutta en tulisesta. Tulisesta tulee ihan paha olo.
Meillä neljästä lapsesta kolme söisi tuota tyytyväisenä, mutta se neljäs joutuisi todennäköisesti lähtemään päivystykseen allergiaoireiden takia. Reagoi sen verran hätäisesti chiliin, paprikaan huomattavasti miedommin.
Mutta en ole kyllä vielä tulista chilitonnikalaa löytänyt, mutta tottakai ihmiset on erilaisia!
Ainoa keino miedontaa, on laimentaa sitä reippaasti. Riisi on hyvää siihen, se muutenkin hieman lieventää chilin poltetta. Maitotuotteet, nimenomaan rasvaiset maitotuotteet, lieventävät poltetta. Vesi pahentaa sitä tunnetta! eikä rasvaton maitokaan kauheasti auta. Myös vaalea leipä auttaa vähän.
Eli yksi vaihtoehto on, että sekoitat siihen laatikkoon vaikka smetanaa/turkkilaista jugurttia/kermaa ja keität lisäkkeeksi riisiä, eli teet siitä ennemminkin kastiketta kuin laatikkoa. Ja annat tarjolle vaaleaa leipää+kulutusmaitoa (punaista maitoa).
Smetana on niin rasvasta että auttaa parhaiten chilin polttoon.
Laita maustamatonta jugurttia siihen kastikkeeksi.
Jos ei kerran pennulle kelpaa niin olkoon sitten syömättä. Nirso pentu. Hankala lapsi ei voi muuta sanoa. Olisi lasun paikka.
"Lapset ei pysty syödä".. Opettele suomea
Toiset syö, toiset ei. Se on muuten ihan sama juttu aikuisten kanssa.