Uusioperhe - kulujen jako. Neuvoja vailla.
Hei,
Olen muuttanut yhteen miehen kanssa, jonka lapset asuvat meillä joka toinen viikko. Minun lapset asuvat omillaan (opiskelee)/ex kanssa. Ja heidän elämäänsä ei nykyinen mies ei osallistu (minä kylläkin).
Asumme uuden miehen asunnossa, josta maksan hänelle vuokraa 800€/kk. Tämä ok ja sisältää mun osuudet yhtiövastikkeesta yms kuluista & vähän extraa mutta miten pitäisi suhtautua ruokakustannuksiin? Maksaa puolet myös viikoista jolloin lapset täällä? Tällä hetkellä meillä menee ruokaan rahaa n. 1000€:kk.
Ennen kun muutimme yhteen kk ruokamenot oli minulla 250-300€. Eli vaikka muuttamalla olen voinut säästää asumisen kuluissa niin kokonaisuudessa tilanne aika sama.
Meillä on yhteinen tili, josta maksetaan elämisen kulut - mut olenko turhamainen jos pyydän häntä ottamaan isomman osuuden omien lasten elämisen kuluista (ruoka). Muut lasten kulut menee automaattisesti hänen omasta pussista.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Maksat tietenkin puolet kaikesta ilman pulinoita.
MIKSI ihmeessä pitäs maksaa miehen lasten ruuat?
Ena kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä autat omia lapsiasi, mies hoitaa omansa, ruokien ja muun osalta. Jos olet tuolla summalla yksin ruokien kanssa pärjäillyt, niin se summa sitten vaan yhteiseen kassaan omalta osaltasi. Miten miehen lasten äiti, hoitaako se lapsensa asiat omalta osaltaan? Tuntuu, että ei nyt mene oikein, maksat vuokranakin jo extraa.
Ei tuon nyt tarvitse sentilleen tai metrilleen mennä, mutta vuoden mittaan on jo iso summa. Miksi maksaisit miehen lapsen syömisiä? Käytä nekin rahat omiin lapsiisi. Eri asia sitten, jos mies maksaisi vaikka matkojasi tai harrastuksiasi.
Miehen ex ei hoida omaa osuuttaan. Enemmänkin lypsää vielä lisää rahaa hoitaakseen omat viikkonsa. Eli käytännössä mieheni kustantaa lastensa elämän yli 100%:sti (lähes 200%sti). Mutta tähän ex kuvioon ei aio sotkeutua. Siksi en haluaisi alkaa hiuksia halkomaan rahasta, vaikka tuntuukin minulle hieman epäreiluilta.
Just.
Mies kätevästi maksattaa sinulla kulut, jotka kuuluvat hänen exälleen.
Ei ole sinun päänvaiva (eikä rahanreikä) , jos mies ei osaa pitää rajojaan rahankäytössä exänsä suhteen.
Ena kirjoitti:
800€ on sovittu summa. Käytännössä puolet juoksevista kuluista kuten yhtiövastike, sähkö, lämmitys, vakuutukset yms.. ja hieman extraa päälle.
Mikä extra, kikkelikö*? Miksi sitten pitäsisi maksaa miehen lasten ruuat? Mietis nyt vähän uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kulusi tuntuu järkyttäviltä. Maksatko isommasta asunnosta mitä yksin ei tarvitse. Näyttää siltä että osallistut miehen lasten elättämiseen. Minkälainen mies antaa maksaa lastensa ruuat.
Yksin asuessani vuokra oli 2000€/kk. Eli nyt mennään halvalla. Täällä oikeasti eläminen kallista. Mut siitä tässä ei nyt ole kyse. Kustannukset on mitä on.
Eli taidan kyllä ottaa tämän puheeksi ja ehdottaa et hän ottaa hieman isomman osuuden kk-kuluista. Suostuu varmasti, enemmänkin mietin annanko asian olla.
Vierailija kirjoitti:
Ena kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ena kirjoitti:
800€ on sovittu summa. Käytännössä puolet juoksevista kuluista kuten yhtiövastike, sähkö, lämmitys, vakuutukset yms.. ja hieman extraa päälle.
Miksi ekstraa, jos sinua riepoo jo toisen lapsien ruokkiminen? Kattaisiko tuo ekstra jo tarpeeksi niitä?
Tämä vuokrakuvio mulle tosi ok. Pitäähän mun maksaa asumisesta. Jos päätetään ostaa yhteinen koti, sit asia erikseen ja menee 50-50. Nyt kyse enemmänkin tästä ruokapuolesta. Ei muusta.
Miten teillä voi mennä kuussa tonni ruokaan, jos asutte puolet ajasta kahdestaan?
Ei se ruoka niin kallista Norjassakaan ole! Oletko kuullut ODAsta, eikös se ole teillä se halpakauppa, tuo kotiin asti.
Laskelmat olisi pitänyt tehdä huolellisesti jo ennen kuin muutit. Mutta ehtii sen tehdä vieläkin.
Suosittelen taas kerran ammattilaisen pakeilla käymistä. Ulkopuolinen ihminen on hyvä tällaisissa uusperhesotkuissa, kun ei asetu kummankaan puolelle vaan katsoo asiaa molempien kantilta ja perhenäkökulmasta.
Täh?! En ikinä edes KEHTAISI maksattaa omien lasteni ruokia avopuolisolla.
Onko mies vähän yksinkertainen vai käyttääkö sinua tarkoituksella rahapussina?
Minusta reiluinta olisi että mies maksaa ruoat lapsiviikoilla ja sinä lapsivapailla. Silloin mies maksaa lasten ruoar ja sinä puolet teidän yhteisistä ruokakustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Onko mies vähän yksinkertainen vai käyttääkö sinua tarkoituksella rahapussina?
Ei selvästi olla mietitty tätä loppuun asti. Mies fiksu ja reilu, ensimmäinen kk nyt takana et on yhteinen tili ja nähdään miten kustannukset todellisuudessa menee. Tai hän ei varmaan edes seuraa, minä kyllä. Molemmilla talous hyvässä kuosissa eikä rahasta ole tarvinnut paljoa keskustella. Mutta nyt selvästi aika ottaa puheeksi.
Ena kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulusi tuntuu järkyttäviltä. Maksatko isommasta asunnosta mitä yksin ei tarvitse. Näyttää siltä että osallistut miehen lasten elättämiseen. Minkälainen mies antaa maksaa lastensa ruuat.
Yksin asuessani vuokra oli 2000€/kk. Eli nyt mennään halvalla. Täällä oikeasti eläminen kallista. Mut siitä tässä ei nyt ole kyse. Kustannukset on mitä on.
Eli taidan kyllä ottaa tämän puheeksi ja ehdottaa et hän ottaa hieman isomman osuuden kk-kuluista. Suostuu varmasti, enemmänkin mietin annanko asian olla.
Et tietenkään anna asian olla.
Epäreiluus (/hyväksikäyttö?) syö pikkuhiljaa pohjan pois koko suhteelta, jollet ota kaihertavia asioita puheeksi.
Jos mies yhtään nihkeilee asiasta, niin ennustan ongelmia jatkossa muillakin osa-alueilla.
Minusta on hämmästyttävää, ettei mies ole ollut oma-alotteinen asian suhteen.
Ena kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mies vähän yksinkertainen vai käyttääkö sinua tarkoituksella rahapussina?Ei selvästi olla mietitty tätä loppuun asti. Mies fiksu ja reilu, ensimmäinen kk nyt takana et on yhteinen tili ja nähdään miten kustannukset todellisuudessa menee. Tai hän ei varmaan edes seuraa, minä kyllä. Molemmilla talous hyvässä kuosissa eikä rahasta ole tarvinnut paljoa keskustella. Mutta nyt selvästi aika ottaa puheeksi.
Olette asian suhteen noin alussa, niin tilanne on siis vielä hyvinkin korjattavissa, ennenkuin patoutuu...
Vierailija kirjoitti:
Eli 200€/kk kulu kaihertaa sua nyt NOIN PALJON? Vaikka kuten itsekkin totesit, asut nyt halvemmin kuin ennen? Ehkä se on sulla nyt sit sianjättöaika käsillä
Tuskin ap:ta itse raha niinkään kaihertaa, kuin se, että tilanne vaan on epäreilu.
No sanon vaan, ettei nämä vaan toimi. Meillä lopussa riideltiin jopa siitä, kuka maksoi viimeksi kahvimaidon, kun ohimennen käytiin kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Eli 200€/kk kulu kaihertaa sua nyt NOIN PALJON? Vaikka kuten itsekkin totesit, asut nyt halvemmin kuin ennen? Ehkä se on sulla nyt sit sianjättöaika käsillä
Ahaa. Mietippä omalle kohdalle. Sulla on tänään tilipäivä, tulen ja otan sulta 200€ ja tilalle,...et saa mitään, sä vaan annat sen 200 mulle. 12x 200€ on paljon, ei mistään! Annat vuodessa mulle 2400€ etkä saa mitään, reilua...ainakin mulle.
Hänen pitää maksaa 200€ ei mistään, lapset eivät ole hänen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ap:ta itse raha niinkään kaihertaa, kuin se, että tilanne vaan on epäreilu.
Jos tuon kokee epäreiluksi, sitten on syytä tosiaan palata takaisin sinkuksi maksamaan sitä 2000€ vuokraa. Kun on perheellisen miehen ottanut, siinä tosiaan tulee niitä muitakin puolia kuin vain se mies mukana. seuraavaksi alkaakin sitten kaihertamaan se, että se mies viettää aikaa,joka kuuluu ap:lle niiden lasten kanssa. Ja ei mä en ole yh tai uusioperheellinen, mutta kyllä mun lapsuudessa myös mun isäpuoli mun kuluihin osallistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Mietippä omalle kohdalle. Sulla on tänään tilipäivä, tulen ja otan sulta 200€ ja tilalle,...et saa mitään, sä vaan annat sen 200 mulle. 12x 200€ on paljon, ei mistään! Annat vuodessa mulle 2400€ etkä saa mitään, reilua...ainakin mulle.
Hänen pitää maksaa 200€ ei mistään, lapset eivät ole hänen.
Mä todnäk annan sulle aika paljon enemmän joka kuukausi kuin 200€. Maksan veroja kuitenkin sellaisen 2000€ joka palkasta... ja kovin paljon siitä ei tosiaan mulle vastineeksi tule. Noi lapset nyt on kuitenkin, tai pitäisi olla, perheenjäseniä.
Miten teillä voi mennä kuussa tonni ruokaan, jos asutte puolet ajasta kahdestaan?