Uusioperhe - kulujen jako. Neuvoja vailla.
Hei,
Olen muuttanut yhteen miehen kanssa, jonka lapset asuvat meillä joka toinen viikko. Minun lapset asuvat omillaan (opiskelee)/ex kanssa. Ja heidän elämäänsä ei nykyinen mies ei osallistu (minä kylläkin).
Asumme uuden miehen asunnossa, josta maksan hänelle vuokraa 800€/kk. Tämä ok ja sisältää mun osuudet yhtiövastikkeesta yms kuluista & vähän extraa mutta miten pitäisi suhtautua ruokakustannuksiin? Maksaa puolet myös viikoista jolloin lapset täällä? Tällä hetkellä meillä menee ruokaan rahaa n. 1000€:kk.
Ennen kun muutimme yhteen kk ruokamenot oli minulla 250-300€. Eli vaikka muuttamalla olen voinut säästää asumisen kuluissa niin kokonaisuudessa tilanne aika sama.
Meillä on yhteinen tili, josta maksetaan elämisen kulut - mut olenko turhamainen jos pyydän häntä ottamaan isomman osuuden omien lasten elämisen kuluista (ruoka). Muut lasten kulut menee automaattisesti hänen omasta pussista.
Kommentit (39)
Montako lasta sillä miehellä on - 4? - jos saatte noin huimat ruokakulut aikaiseksi.
Eiköhän ole parasta jättää se sika nyt saman tien.
Ilman muuta maksat vähemmän ruoista. Mistä tuo 800€ koostuu?
Maksat tietenkin puolet kaikesta ilman pulinoita.
Aina puhutaan kaikki raha-asiat selviksi etukäteen...
800€ on sovittu summa. Käytännössä puolet juoksevista kuluista kuten yhtiövastike, sähkö, lämmitys, vakuutukset yms.. ja hieman extraa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan kaikki raha-asiat selviksi etukäteen...
Ja etukäteen tarkoittaa tässä ennen yhteenmuuttoa. Jos ei löydy yhteisymmärrystä, niin pidetään omat asunnot.
Tottakai mies maksaa omien lastensa kulut - myös ne ruokakulut.
Jos sinun lapsesi asuisivat teillä ja hänen ei, niin luuletko, että mies mukisematta makselisi heidän kulujaan?
Sinä autat omia lapsiasi, mies hoitaa omansa, ruokien ja muun osalta. Jos olet tuolla summalla yksin ruokien kanssa pärjäillyt, niin se summa sitten vaan yhteiseen kassaan omalta osaltasi. Miten miehen lasten äiti, hoitaako se lapsensa asiat omalta osaltaan? Tuntuu, että ei nyt mene oikein, maksat vuokranakin jo extraa.
Ei tuon nyt tarvitse sentilleen tai metrilleen mennä, mutta vuoden mittaan on jo iso summa. Miksi maksaisit miehen lapsen syömisiä? Käytä nekin rahat omiin lapsiisi. Eri asia sitten, jos mies maksaisi vaikka matkojasi tai harrastuksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai mies maksaa omien lastensa kulut - myös ne ruokakulut.
Jos sinun lapsesi asuisivat teillä ja hänen ei, niin luuletko, että mies mukisematta makselisi heidän kulujaan?
Yleensä suomalaisissa kierrätysperheissä katsotaan, että "me olemme perhe ja tietenkin mies maksaa kaiken".
Eli vastike ja sähköt on asunnossa noin 1600 e kuukaudessa? Aika kallista, mutta ehkä Norjassa on.
Vierailija kirjoitti:
Montako lasta sillä miehellä on - 4? - jos saatte noin huimat ruokakulut aikaiseksi.
Tätä minäkin ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Sinä autat omia lapsiasi, mies hoitaa omansa, ruokien ja muun osalta. Jos olet tuolla summalla yksin ruokien kanssa pärjäillyt, niin se summa sitten vaan yhteiseen kassaan omalta osaltasi. Miten miehen lasten äiti, hoitaako se lapsensa asiat omalta osaltaan? Tuntuu, että ei nyt mene oikein, maksat vuokranakin jo extraa.
Ei tuon nyt tarvitse sentilleen tai metrilleen mennä, mutta vuoden mittaan on jo iso summa. Miksi maksaisit miehen lapsen syömisiä? Käytä nekin rahat omiin lapsiisi. Eri asia sitten, jos mies maksaisi vaikka matkojasi tai harrastuksiasi.
Miehen ex ei hoida omaa osuuttaan. Enemmänkin lypsää vielä lisää rahaa hoitaakseen omat viikkonsa. Eli käytännössä mieheni kustantaa lastensa elämän yli 100%:sti (lähes 200%sti). Mutta tähän ex kuvioon ei aio sotkeutua. Siksi en haluaisi alkaa hiuksia halkomaan rahasta, vaikka tuntuukin minulle hieman epäreiluilta.
Kysyitkö tosissasi?
Tietenkään et maksa useita satasia kuussa toisen lasten ruuista. Haloo.
Mulla 3 lasta vuoroviikoin, miehellä menee varmaan vähän enemmän rahaa kauppaan mitä menisi ilman lapsia mutta esim kaikki lasten arkiruat kustannan. Miehelle ehkä tulee välipalaostoksia tms kohtuullista mutta en kehtais olettaa että maksaa mun kans puolia mun urheilevien lasteni ruokamääristä.
Ena kirjoitti:
800€ on sovittu summa. Käytännössä puolet juoksevista kuluista kuten yhtiövastike, sähkö, lämmitys, vakuutukset yms.. ja hieman extraa päälle.
Miksi ekstraa, jos sinua riepoo jo toisen lapsien ruokkiminen? Kattaisiko tuo ekstra jo tarpeeksi niitä?
Kulusi tuntuu järkyttäviltä. Maksatko isommasta asunnosta mitä yksin ei tarvitse. Näyttää siltä että osallistut miehen lasten elättämiseen. Minkälainen mies antaa maksaa lastensa ruuat.
Jos mies olisi fiksu, niin ottaisi jo oma-alotteisesti huomioon ruokakuluissa sen, että lapset ovat hänen elätettäviä, eikä sinun.
Vierailija kirjoitti:
Ena kirjoitti:
Miksi ekstraa, jos sinua riepoo jo toisen lapsien ruokkiminen? Kattaisiko tuo ekstra jo tarpeeksi niitä?
Tämä vuokrakuvio mulle tosi ok. Pitäähän mun maksaa asumisesta. Jos päätetään ostaa yhteinen koti, sit asia erikseen ja menee 50-50. Nyt kyse enemmänkin tästä ruokapuolesta. Ei muusta.
Suosittelen keskustelemaan asiasta. Kerrot paljonko sinulla aiemmin meni ruokaan rahaa ja että se olisi kohtuullinen nytkin, vaikka tuo 300€. Katsot mitä mieltä mies on asiasta. Jos järkevä, niin tajuaa että sinun kuuluukin maksaa vähemmän.