Minua syytetään toisaalta narsistiksi. Olenko sitä? Kysy mitä tahansa, vastaan rehellisesti (asiallisiin)
Kommentit (74)
Oletko huomionhakuinen ja suutut, jos et saa huomiota?
Kuinka monta prosenttia ihmisistä pitäisi poistaa vahvuudesta ja millä perustein?
Vierailija kirjoitti:
Raivoatko esim. ystävillesi? Haukutko heidät suuttuessasi? Myöhemmin taas naureskelet ihan hyvällä tuulella? Nämä ovat aika varmoja merkkejä. Lisäksi vääryyksien kostaminen ja tilien tasaaminen.
Olen ennen raivonnut, nykyään en. En hauku.
En kosta mutta sanon suoraan jos joku tekee minulle jotain väärin. Jää harmittamaan jos en puolusta itseäni.
Ap
Heitätkö ihmisiä menemään kun et enää hyödy heistä?
Onko sinulle vaikeaa tehdä kompromisseja? Entä työntää omat tarpeesi syrjään jonkun toisen henkilön takia?
Vierailija kirjoitti:
Oletko huomionhakuinen ja suutut, jos et saa huomiota?
En kaipaa ihan kaikkien huomiota, mutta ärsyttää jos keskustelukumppani esim selaa puhelinta koko ajan samalla kun keskustellaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta prosenttia ihmisistä pitäisi poistaa vahvuudesta ja millä perustein?
Ei yhtäkään tai sitten kaikki, en määritä ihmisarvoa.
Ap
Oletko/ oletko joskus ollut asiakaspalveluammatissa?
Vierailija kirjoitti:
Heitätkö ihmisiä menemään kun et enää hyödy heistä?
Heitän menemään jos ihmissuhde tuntuu jollain tapaa ikävältä. En tiedosta hyötyvän kenestäkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanotko aina suorat sanat?
En aina, mutta tarvittaessa. Minun ajatukseni eivät ole joka tilanteessa tarpeen tuoda ilmi varsinkin, jos ei kysytä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko/ oletko joskus ollut asiakaspalveluammatissa?
Olen ollut useissa erilaisissa.
Ap
Ootkohan koskaan ns. puolustanut itseäsi vaikka oikeasti kukaan ei todellisuudessa tahtonut sinua loukata?
Joutuvatko läheisesti olemaan varpaillaan kanssasi ja miettimään millä tuulella olet ja mistä kanssasi uskaltaa keskustella?
Välttelevätkö läheisesti sinua pelätessään esim. syyttelyäsi tai "itsepuolustustasi"?
Minun mielestäni et vaikuta narsistiselta.
Vilejeletkö kielenkäytössäsi jatkuvasti seuraavia ilmaisuja: uhriutuminen, skitso, päässä vikaa, vauva, kehitysvammainen, koko aika itkemässä (muuta pilkkasanastoa liittyen itkemiseen ja loukkaantumiseen), mt-potilas (mt-kortilla kohteen syyttäminen), et kestä "kritiikkiä", "minä sanon totuuden", onko kaikki hyvin (nappien painelemisten jälkeen), laske tasoa, uskotko ja pilkkanaurua, "se on narsisti vaatii erityiskohtelua!" (narsisti syyttää kohdetta), "syyttää aina muita vika ei muissa" (nimenomaan kääntää kaiken toisinpäin, niin ettei ketkään älyäisi syyttää tätä syyttäjää, joka ei koskaan ota vastuuta pahuudestaan), noitavaino! (jos häntä kyseenalaistetaan useammalta tahiolta).
Narsisti ei halua joutua tosiasioiden ja syyttämisen eteen, hän kääntää todellisuuden, hän kääntää muiden mielet vaikka se vaatisi mitä loanheittoa ja valheita, pelkkää valetta ja vääristelyä päivästä toiseen kunnes porukka alkaa kallistua hänen "todellisuuden" tarjontaan kun kohde ei jaksa suoristaa asioita loputtomuuksiin.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulle vaikeaa tehdä kompromisseja? Entä työntää omat tarpeesi syrjään jonkun toisen henkilön takia?
Ei vaikeaa, mutta ei kovin miellyttävääkään. En kovin usein työnnä omia tarpeitani syrjään, mutta olen kyllä tehnyt niin tarvittaessa. Esim hoitanut sairasta vanhempaa tai siivonnut masentuneelle.
Ap
Tuosta tilien tasaamisesta... En voisi kuvitellakaan, että joku hyvistä ystävistäni koskaan tekisi niin tai kokisi sellaiseen edes tarvetta. Miksi pitäisi tasata jotakin tilejä ja antaa toiselle opetuksia ja rangaistuksia, jos suhteemme perustuu hyväntahtoisuuteen ja luottamukseen. Sellainen olisi itse asiassa erittäin järkyttävää.
Olen huomannut, että ihan oma ihmisyyppinsä pitää muiden ihmisten rankaisemista ja tilien tasaamista normaalina toimintana. Eli juuri ne aika aggressiiviset narsistiset tyypit, joiden kanssa saa olla aika varpaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ootkohan koskaan ns. puolustanut itseäsi vaikka oikeasti kukaan ei todellisuudessa tahtonut sinua loukata?
Joutuvatko läheisesti olemaan varpaillaan kanssasi ja miettimään millä tuulella olet ja mistä kanssasi uskaltaa keskustella?
Välttelevätkö läheisesti sinua pelätessään esim. syyttelyäsi tai "itsepuolustustasi"?
- Varsin mahdollista, en ole meedio
- Toivottavasti ei, joku ehkä saattaa?
- Sama kuin edellä
Ap
Väitin, että Noomi Rapace näytteli sekä ruotsalaisessa, että jenkkiversiossa eräässä elokuvassa, mutta olin väärässä ja puolisoni oli oikeassa.
Ap