Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varusmiestä ammuttu päähän harjoituksissa

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei epäillä muita, eli liekö itse losauttanut. Case closed

Vierailija
2/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläpä ap puhu paskaa. Otsikkosi tarkoittaisi että joku olisi tahallaan ampunut uhria, ja moisesta ei ole mitään näyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädetön törppö koheltanut oman rynsesterinsä kanssa.

Vierailija
4/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampumarata on pelottavin paikka armeijassa! Siellä on niin monenlaista töhöä joille ei saisi asetta antaa missään tapauksessa! Olin 2006 Kainuun prikaatissa suorittamassa asepalvelusta ja ampumaradalla "tötterström" ampui peltikattoon reiän!

Vierailija
5/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisesta näkyy, että laukauksen on ampunut uhri. Oli sitten vahinko tai tahallinen.

Vierailija
6/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ampumarata on pelottavin paikka armeijassa! Siellä on niin monenlaista töhöä joille ei saisi asetta antaa missään tapauksessa! Olin 2006 Kainuun prikaatissa suorittamassa asepalvelusta ja ampumaradalla "tötterström" ampui peltikattoon reiän!

80-luvulla vieressä ampunut toope kääntyi kesken harjoituksen mua kohti ja totesi: "Tää on jumissa". Aseen piippu osoitti suoraan minua naamaan...

Vierailija
7/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varushenkilö ampui vahingossa itse itseään. Käsitteli asetta huolimattomasti eikä tajunnut että lippaaseen oli jäänyt yksi patruuna. Oma lapsi kertoi, on samassa yksikössä Hoikankankaalla. Eli ketään ei ammuttu vaan joku ampui vahingossa itse itseään. Mutta toki tuolla otsikolla saa uutisklikkauksia ja iltapäivälehtien kassa kiittää.

Vierailija
8/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varushenkilö ampui vahingossa itse itseään. Käsitteli asetta huolimattomasti eikä tajunnut että lippaaseen oli jäänyt yksi patruuna. Oma lapsi kertoi, on samassa yksikössä Hoikankankaalla. Eli ketään ei ammuttu vaan joku ampui vahingossa itse itseään. Mutta toki tuolla otsikolla saa uutisklikkauksia ja iltapäivälehtien kassa kiittää.

Miten pahasti loukkaantui ?

Vierailija
9/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarvetta on nykypäivänä käyttää kovia ammuksia?

Tarkkuutta voi treenata ilmankin.

Vierailija
10/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen vahinko armeijassa oli että kun lipas oli jo poistettu, niin piipussa oli edelleen yksi patruuna joka sinne aina automaattisesti jää. Ei ollut kerta eikä kaksikaan kun jokun aseesta kasarmilla tipahti patruuna lattialle kun alettiin puhdistamaan aseita.

Vierailija
11/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisjutun mukaan ilmeinen vahinkotapahtuma omassa käytössä olleen kiväärin kanssa.

Vierailija
12/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijan käyneenä täytyy vaan ihmetellä että miten käsikranaatti harjoituksissa ei ole sattunut koskaan pahemmin? Kun katsoi juoksuhaudan yli mistä niitä heiteltiin niin ensimmäiset kranaatin kraaterit oli 2 metrin päässä siitä mistä niitä kranuja heitettiin. Vaikka siinä on kouluttaja heti vieressä niin herkästi varmaan iskee paniikki jos kranu lipeää käsistä ja aikaa on 3-4 sekunttia ennekuin jysähtää.

Vierailija
13/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen vahinko armeijassa oli että kun lipas oli jo poistettu, niin piipussa oli edelleen yksi patruuna joka sinne aina automaattisesti jää. Ei ollut kerta eikä kaksikaan kun jokun aseesta kasarmilla tipahti patruuna lattialle kun alettiin puhdistamaan aseita.

Ai? Joskus jossain oli käytäntö että ennen kuin joukkue käskettiin parakkiin, koksu ärähti "aseet tyhjäksi", esimerkkiä näyttäen lipas irti ja kaksi latausliikettä (tyhjä laaki). Tämän jälkeen ryhmänjohtajat suorittivat saman liikkeen, ja ykkösryhmästä alkaen sisään rakennukseen siten, että ryhmyri jokaisen soldaatin kohdalla "lipas irti, kaksi latausliikettä" ja sen jälkeen lupa ovelle.

Kumma juttu, koskaan ei kajahtanut sisätiloissa. Paitsi sen kerran kun yksi jääkäri syystä tai toisesta tuli muita myöhemmin reissusta (jotain varastohärväystä tms kapiaisen käskystä), väsyneenä veti ovella lipas kiinni kerran taakse ja kävellessään eteiseen rennosti lojautti räkäpään kun piti tyhjää laukausta nipsauttaa.

Vierailija
14/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla vieressä ampunut toope kääntyi kesken harjoituksen mua kohti ja totesi: "Tää on jumissa". Aseen piippu osoitti suoraan minua naamaan...

Ja et sanonu mittääm

Vierailija
15/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun vänrikki on kuulemma ampunut rk 62:lla sarjan päähän.

Vierailija
16/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai? Joskus jossain oli käytäntö että ennen kuin joukkue käskettiin parakkiin, koksu ärähti "aseet tyhjäksi", esimerkkiä näyttäen lipas irti ja kaksi latausliikettä (tyhjä laaki). Tämän jälkeen ryhmänjohtajat suorittivat saman liikkeen, ja ykkösryhmästä alkaen sisään rakennukseen siten, että ryhmyri jokaisen soldaatin kohdalla "lipas irti, kaksi latausliikettä" ja sen jälkeen lupa ovelle.

Kumma juttu, koskaan ei kajahtanut sisätiloissa. Paitsi sen kerran kun yksi jääkäri syystä tai toisesta tuli muita myöhemmin reissusta (jotain varastohärväystä tms kapiaisen käskystä), väsyneenä veti ovella lipas kiinni kerran taakse ja kävellessään eteiseen rennosti lojautti räkäpään kun piti tyhjää laukausta nipsauttaa.

En ole tuo jolle vastasit. Joskus tarkastettiin ja joskus ei. Riippui paljon johtiko joukkoa kantahenkilökunta vai alikersantit. Metsäleireillä oli homma vähän kaiken kirjavaa ja räkäpää poksahti teltassa jolloin kaikilla soi korvat. Kovien kanssa oltiin yleensä tarkkana ja aseet tarkastettin heti radalla kun amumaharjoitus loppui ja uudelleen kasarmilla juuri kuten sanoit.

Vierailija
17/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samansuuntainen kokemus minulla 70-luvulta. Hieman heikkolahjainen tyyppi käänsi aseensa ylikessua kohti ja sanoi "tämä ee laukee".

Vierailija
18/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten täälläkin monet hinkuvat omaa asetta ja yhteiskuntaa jossa rehvakkaasti kuljetaan marketissa se pyssy reisitaskussa kuin joku teksasilainen ja parkkiksella pidetään kaksintaisteluita. Kun todellisuudessa ampuisivat ekana päivänä omat varpaansa. 

Vierailija
19/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryshä?

Vierailija
20/24 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alokasaikana  (1985) ylikersantti demosi meille napalmin käyttöä. Kaivettiin syvä potero ja sitten poteroon yksi "vapaaehtoinen" jonka jälkeen potero peitettiin oksilla ja havuilla. Sen jälkeen ylikersantti lorautti palavaa napalmia poteron päälle jonka oli tarkoitus jäädä havujen ja oksien päälle palamaan, mutta lorahtikin niistä läpi alokkaan niskaan. Tuli kiire repiä kaveri pois poterosta, onnekksi taikaviitta suojasi sen verran ettei kaveri ehtinyt palaa poteroon.

Samaisesta koulutuksesta muistan ohjeet ydinlaskeuman varalle. Taitetaan sopiva "hosa" ja pyyhitään sillä laskeumat olkapäiltä ja taas ollaan taisteluvalmiita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä