Lapsen joululahjatoiveet joihin ei enää millään varaa, mitä tehdä?
12v lapsen isä poistui kuvioista ja muutenkin velka painaa päälle. Tytöllä oli Jopo, joka varastettiin ja toivoo nyt samanlaista. Käytetty ei käy, koska siitä kiusataan. Lisäksi vesipullo pitäisi nyt olla joku n. 30 € muotipullo kun muillakin on. Sitten on lista kalliita meikkejä ja merkkivaatteita. Ostaako näiden tavaroiden "halpisversiot" vai säästääkö muutamaan tärkeimpään toiveeseen, jotka ovat sitä oikeaa merkkiä?
Kommentit (35)
Olet kasvattanut materialistin. Nauti.
Lapsensa arvomaailmaan pystyy vaikuttamaan aika paljon, kun tämä on pieni. Olen eronnut ja tienaan ylädesiilin palkkaa. Isänsä tienaa myös ja hoitaa puolet lapsen kustannuksista, kuten asumisratkaisut. Samanikäinen tyttäreni hihkuu ilosta kun löytyy esim pyörä tai kalliimpia urheiluvälineitä käytettynä. Jos joku yrittäisi v*ttuilla hänelle jostain käytetystä tavarasta, hän luultavasti kysyisi Ootko jotenkin tyhmä?.
Voisin heittämällä ostaa hänelle parilla tonnilla joululahjoja, muttei hän edes toivo kuin paria tarkkaan harkittua.
Onnellisuus ja ilo saadaan jostain muusta kuin tavarasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä 12v tekee kalliilla meikeillä? Taidat kasvattaa siellä pissistä.
Itse asuin lapsena ja teininä asuinalueella, jossa kaikki muut oli rikkaita, osa ökyrikkaita. Me asuttiin tuolla alueella perintönä saadun talon takia mutta muuten oli rahasta tiukkaa. Kaikilla muilla oli vain kalliita merkkimeikkejä ja merkkivaatteita. Tietenkin itsekin niitä halusin kun en muita missään nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vakuutus korvaa uutta jopoa varastetun tilalle?
Oletin että olisivat sellaisen ottaneet mutta isänsä sen osti eikä hoitanut asiaa. Ap
Ding ding ding ding. Avuttomuuden huippu palkinnon saaja on ap.
Miksei mies hoitanut
Meillä ainakin tuonikäinen ymmärsi kun kerroin että nyt ei ole paljoa rahaa ostaa kalliita juttuja, karsittiin yhdessä lahjalistaa ja jätettiin halpoja juttuja muutama ja yksi kalliimpi.
Kukaan muuten tuskin käytetystä joposta alkaa kiusaamaan.
Mistä kukaan tietää, että se jopo on käytetty? Edes se sun lapsesi, jos se on hyvin puhdistettu? Koska ne jotka jopolla ajaa, ei kyllä polkypyöristä mitään tiedä. Ja tosiaan se kotivakuutus todnäk ainakin osan tuosta korvaa. Jos ei, sitten kannattanee muuttaa sitä kotivakuutusta sen osalta. Ja sitten ostat muutaman toivotun lahjan, ei rekkalastilllista krääsää. Ja sen on nyt vaan sitten riitettävä tänä vuonna.
Siis mies ei ottanut kotivakuutusta vaikka ap oletti. Nyt mies on häipynyt. Onkohan ap älynnyt ottaa nyt kotivakuutuksen.
12 vuotiaalle MEIKKEJÄ!? Onneksi itsellä on vaan poikia... 12v haluttiin vielä pikkuautoja ja legoja lahjaksi.
En ymmärrä mikä tässä on ongelma. Mä toivoin varmaan joka vuosi lapsena ja nuorena koiraa ja hevosta enkä saanut kumpaakaan. Joitain toivejuttuja saatiin, ja joitain mitä ei oltu toivottu. Ei jäänyt lapsuustraumoja. Ymmärtämättömyyttä jäi, että miten tämä aihe voi olla ongelma? Jos lapselle kertoo että toivoa saa, mutta ne ovat toiveita ja kaikkea ei voi saada. Luulisi ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
12 vuotiaalle MEIKKEJÄ!? Onneksi itsellä on vaan poikia... 12v haluttiin vielä pikkuautoja ja legoja lahjaksi.
Ei tuo ole sukupuoliasia vaan enemmänkin yksilöstä riippuva.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiseltä voi jo odottaa, että osaa miettiä toiveensa tärkeysjärjestykseen.
Jopo ei ole keskellä talvea tarpeellinen ja niinpä voit sopia, että katsotaan keväämmällä ja kysytään isältä vähän apua Jopan rahoittamiseksi. Lapsesi voi itsekin siitä isälleen jutella, jos et sinä halua.
Anna lapsesi päättää haluaako hän kaikki halpisversioina vai sopiiko pari laadukkaampaa lahjaa? Hänellä on mahdollisuus silloin päättää itse ja marinaa on silloin vähemmän jouluna.
Siis oikeastiko teidän lapset marisee jouluna jos eivät saa haluamiaan asioita?
Enkä siis tarkoita että kettuullaakseen pitäisi olla välittämättä toiveista, mutta jos syystä x tai y ei ole juuri se toivelahja niin maristaan? On niin kaukana omasta kokemusmaailmasta että on vaikea tajuta jos tollaista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole sukupuoliasia vaan enemmänkin yksilöstä riippuva.
Jep. Mun 12v tyttö ei toivo meikkejä koska ei meikkaa ollenkaan, toivoi sen sijaan Schleich eläimiä, Sylvanian families hahmoja ja kirjoja.
En halua loukata mutta kysytkö ihan vakavissasi? Löytyykö Suomesta paikka, koulu tai kaveriporukka jossa kiusataan koska ei ole uutta Jopoa? Kiusaaminen on jatkuvaa, systemaattista toimintaa jonka tarkoitus on saada toiselle paha olo. Monta meikattuakaan 12-vuotiasta en ole nähnyt ja olen teinitytön äiti. Ymmärrän kyllä että paha mieli tai suuttumus voi tulla siitä kun ei ole samaa kuin parhaalla kaverilla. Itse hankkisin yhden tai kaksi laadukkaampaa lahjaa, yrittäisin neuvotella isänkin kanssa. Anna lapsen/nuoren valita lahja/lahjat, näytä budjetti. Anna aidosti ja lämmöllä se minkä annat, se mihin rahat riittävät. Tuo pyörän varastaminen on harmillista mutta siihenkään ei varmaan auta muu kuin se että joko ostaa käytetyn tai sitten säästää muutaman kuukauden että saa keväällä uuden. Kannattaa ostaa siihen myös toinen lukko jolla saa telineeseen kiinni niin varastaminen on vaikeampaa. Onko tytöllä jotain mitä voisi myydä esim. torissa tai fb-kirppiksillä niin voisi saada lisätuloja? Itse tein keikkatyötä ja myytiin tavaraa kirpparilla niin saatiin äkkilähtö lämpimään ja sinne käyttörahat.
Ei edes varakkaiden lapset saa kaikkia toivomiaan lahjoja. Se, että ei saa, on tapa kasvattaa kohtaamaan pettymyksiä ja vastoinkäymisiä elämässä. Lahjansaannista jää yksi ilo pois, jos lahjalista on tilauslista.
Minulle on joskus esitetty aikuiselta lapselta yksityiskohtainen toive. Vastasin toiveeseen lähettämällä tuotetta myyvän nettifirman osoitteen ja kerroin tulojakaumamme.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ikinä saanut mitään toivomaani ja aloin ajatella, etten ole yhtä hyvä ja nätti kuin muut tytöt. Etten siksi saa esim. kivoja farkkuja, jotka muillakin oli, vaan jouduin menemään kouluun "typerissä" housuissa joissa erotuin joukosta. Ja kuulin niistä housuista jopa parhaalta kaveriltani vielä aikuisenakin.. 😑
a) se on ajattelemaan ja
b) miksi tytöillä ja naisilla on aina tällaisia typeriä ajatusmalleja joka asiasta? Että jos asiaa x ei tapahdu, niin sitten minä olen asia y. Millä logiikalla?
Tuon ikäiseltä voi jo odottaa, että osaa miettiä toiveensa tärkeysjärjestykseen.
Jopo ei ole keskellä talvea tarpeellinen ja niinpä voit sopia, että katsotaan keväämmällä ja kysytään isältä vähän apua Jopan rahoittamiseksi. Lapsesi voi itsekin siitä isälleen jutella, jos et sinä halua.
Anna lapsesi päättää haluaako hän kaikki halpisversioina vai sopiiko pari laadukkaampaa lahjaa? Hänellä on mahdollisuus silloin päättää itse ja marinaa on silloin vähemmän jouluna.