Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä työtä etänä tehdään?

Vierailija
03.11.2022 |

Mitään konkreettista työtähän ei voi etänä tehdä: siirtää tavaroita, korjata sähkövikoja tai putkia, leikata hiuksia, siivota, avata ovia, hiekottaa pihoja, korjata autoja, paikata hampaita, jne

Onko valtaosa etätöistä kuitenkin melko turhia, joita tehdään vain kun voidaan, käydään vaikka etäneuvotteluja, joita ei olisi pakko käydä, viestitellään siitä sun tästä tuhat kertaa vaikka sama hoituisi yhdellä näkemällä jne...

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ainoa vastaus toistaiseksi "vaativa asiantuntijatyö", sehän ei ole edes ammatti ja tuollaista työtä ei monella ole ja tunttuu, että erittäin moni on etätöissä.

Katsotaan jatkuuko kömpelöt selitykset vai löytyykö ihan oikeita vastauksia.

Voi voi... "Vaativa asiantuntijatyö" voi olla hyvin monenlaista työtä. Itse olen tuon määritelmän alla tehnyt mm. viestintään liittyvää työtä sekä hyvin monenlaisia sosiaalialan suunnittelutehtäviä. Kahdessa viimeisimmässä pestissä olen tehnyt koronan vuoksi pelkästään etätyötä, mutta työn sisältöjen puolesta olisin hyvin voinut työskennellä etänä myös joissakin aiemmissa tehtävissäni, jos tekniikka (Teamsit, Zoomit sun muut ohjelmistot) olisi silloin ollut jo siihen valmis. Omassa tuttavapiirissäni on paljon ihmisiä, jotka tekevät etätyötä tai voisivat halutessaan sitä tehdä, esimerkiksi insinöörejä, suunnittelijoita, toimittajia, arkkitehtejä jne.

Vierailija
62/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen markkinoinnin ja viestinnän suunnittelija. Teen kotona esimerkiksi kirjoitustyötä, rauhassa, pois avokonttorin hälystä: asiakasviestejä ja ohjeita, artikkeleita, tiedotteita, päivityksiä web-sivuille, kampanja-aineistoja, sisäisiä dokumentteja, kuten viestintäsuunnitelmia ja toimintaohjeita.

Lisäksi käyn suunnittelupalavereja oman tiimin, muiden yksiköiden ja ulkopuolisten toimijoiden kanssa, joista suuri osa on maan rajojen ulkopuolella eli kasvokkain olisi liian työlästä ja kallista tavata joka tapauksessa. Suunnittelutyö voi olla vaikkapa, mitä jonkin uuden toiminnon tai järjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto vaatii, ja minun roolini on ennen kaikkea varmistaa, että asiakkaat (ja henkilöstö) ymmärtävät mistä on kyse ja että heidät saadaan käyttämään kyseistä palvelua/toiminnallisuutta halutulla tavalla: onko ohjeistus kunnossa, onko se ymmärrettävää ja selkeää, miten asiakasta ohjataan palvelussa, mitä ja miten uudesta asiasta tiedotetaan ja kenelle, missä vaiheessa, missä kanavissa, millä budjetilla jne. 

Suuri osa päivästä menee myös analysointiin eli seuraan erilaisia lukuja ja teen niiden perusteella johtopäätöksiä, mitä pitäisi muuttaa. Esim. seuraan web-sivujen liikennettä, mainosten toimivuutta, myyntilukuja... 

Tässä nyt yksinkertaistettu selostus työstäni. Tiedostan, ettei se ole yhtä tärkeää kuin vaikkapa hoitotyö, mutta aika hankalaksi menisi tarjoamiemme palvelujen käyttö, jos en auttaisi asiakasta kertomalla niistä ja opastamalla myös henkilöstöä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä jossa ei käytetä luovuutta, keskustella kenenkään kanssa, ei innovoida mitään uutta, ei innostuta asioista yhdessä eikä iloita työstä.

Sellaista tehdään etänä. Numeroita, tilastoja ja muuta haukotutttavaa.

Esim. kirjailijan tai arkkitehdin työ ei mielestäsi vaadi luovuutta?

Vierailija
64/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kemian alan yrityksessä. Teen käyttöturvallisuustiedotteita ja kuluttajapakkausten tekstejä ja käännöksiä. Lähetän tekstit taittoon ja hyväksyn etikettiaineistot, jotka sitten lähetän painoon ja hyväksyn vedokset. Eli siis vaikkapa kotoasi löytyvän pesuainepakkauksen käyttöohje- ja varoitustekstit voisivat olla näppäimistöltäni. Onnistuu täysin etänä. Täysin turhaa työtäkö?

Vierailija
65/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sai saada tarpeeksi esimerkkejä kun vaikeni (tai siis provohan tämä vaan olikin)?

Vierailija
66/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä on niitä ammatteja sitten:

Insinöörit: koneiden., laitteiden, rakennusten suunnittelutyö hoituu hyvin kotona, kun nettiyhteydet pelaa.

It-puolen työntekijät voi hyvin koodata koodia kotona.

Palkanlaskenta onnistuu etänä.

Pankin asiakaspalvelijat voivat vastata puhelimeen ja näpyttää tietokonetta etänä.

Periaatteessa varmaan kaikkien yritysten asiakaspalvelu tai kuluttajaneuvonta voidaan hoitaa etänä olematta työpaikalla.

Oliko tarpeeksi konkreettisia erimerkkejä?

Tässä melko selkeä lista kyllä mutta ihmetyttää, että miksi joku etätyöntekijä ei voi sitten sanoa "teen palkanlaskentaa kotona" vaan vastaukset on aina jotain todella epämääräisiä ja puheenaihetta vaihtiva ym kuten tästäkin keskustelusta käy ilmi.

Vierailija
67/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järjestelmäsuunnittelija. Teen 100% etänä omassa kotona. Työ ei ole edes kovin yksinäistä. Pidän myös koulutuksia ja useamman kerran viikossa on palaveri kollegoiden, esimiehen tai tuotteen tilaajan kanssa.

Ennen kuin kukaan pääsee sanomaan, niin olen nyt lomalla

järjestelmäsuunnittelija on tuo synonyyni ei millekään, nää on niin just näitä, teen etänä en mitään

Vierailija
68/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen noin 5-6 etätyötä tekevää tapausta, melko loppuun kuluneilla läppäreillä työskentelee, eikä ole varautunut tuleviin sähkökatkoihin mitenkään, läppärin akussa virta riittää ehkä 15-45 minuuttia kun sähköt menee ja tulee väkisin mieleen, että miten tärkeitä töitä ne oikein on, jos ei tähänkään tarvitse mitenkään varautua?

Vierailija
69/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ainoa vastaus toistaiseksi "vaativa asiantuntijatyö", sehän ei ole edes ammatti ja tuollaista työtä ei monella ole ja tunttuu, että erittäin moni on etätöissä.

Katsotaan jatkuuko kömpelöt selitykset vai löytyykö ihan oikeita vastauksia.

Vaativa asiantuntijatyö, asiantuntijatyö, normi toimihenkilöt, siis kaikki toimistotyö - joko alkaa kellot soimaan? Esimerkiksi erilaiset talouden ja hallinnon tehtävät, henkilöstöhallinto, vienti/tuonti, markkinointi...onhan noita. 

Vaativa asiantuntijatyö on esimerkiksi financial controller, veroasiantuntija, erikoisasiantuntija. group controller, trade finance manager, CFO, COO yms.

Vierailija
70/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan sama ottaako sen etäyhteyden toisen koneeseen jossain päin Suomea tai maailmalla kotoa vai työpaikalta, jos nettiyhteydet toimivat.

Vierailija
71/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on oikeassa siinä, että suurin osa "etätöistä" on ihan muuta kuin oikeaa työtä. Jos mennään muutama vuosi taaksepäin, niin sellaisia "töitä" ei edes ollut, ne on keksitty, kun ensin on keksitty tarpeeton tarve.

Mä olen tehnyt töitäni etänä jo hyvinkin 2000-luvun alkuvuosina. Se kun riittää, että pääasiallisena työvälineenä on tietokone, on puhelin, pikaviestimet, mahdollisuus verkkopalavereihin.

Vierailija
72/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään konkreettista työtähän ei voi etänä tehdä: siirtää tavaroita, korjata sähkövikoja tai putkia, leikata hiuksia, siivota, avata ovia, hiekottaa pihoja, korjata autoja, paikata hampaita, jne

Koodaan etänä.

Noissa mainitsemissasi konkreettisissa töissä on nykyään usein mukana ohjelmakoodia. Minä voin tehdä etänä sen koodin, jota joku hyödyntää lähitöissään. Hammaslääketieteellistä teknologiaa olen tehnytkin.

Aika piankin voi olla, että kirurgi työskentelee etänä: https://www.kaleva.fi/etakirurgia-voisi-olla-suomessa-teknisesti-mahdol…

Myös palkanmaksu voidaan hoitaa etänä. Ilman sitä tuskin kovin moni noista konkreettisten töiden tekijöistä tekisi konkreettisesti yhtään mitään.

Ovenavaus etänä on ihan arkipäivää. 

Vierailija
73/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika monta työn lajia joissa vain istutaan tietokoneella, ja jos ei sitä tiedä, voi etätyö käsitteenä kuulostaa lusmuilulta.

Insinöörit, assistentit, logistiikka, arkistointi... veikkaan, että aika monelle etätyö onnistuu hyvin, paremmin kuin toimistolla.

Vierailija
74/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ne työt joita tehdään tänä päivänä tietokoneella. Enpä jaksa alkaa tähän luetella. Omaan elämääni vaikuttavia asioita esim. palkanmaksu, pankkiasiat, sähkö-, puhelin- ym laskut, netti- ja puhelinyhteydet ja niihin liittyvät asiat, satunnaiset asioinnit Kelan/Työkkärin ym viranomaisten kanssa. Kaikki nämä hoidetaan sähköisesti tänä päivänä.

Mutta varmaan tämä olikin provo, joten menen jatkamaan omaa etätyöpäivääni.

Vierailija
75/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitä vaan. Kuljettajan työt ja ktihoito poislukien. Hommaa vaan kotiin välineet millä tehdä. Ei kirurgiltakaan leikkauksia ole kotona kielletty.

Vierailija
76/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko esimerkiksi palkkasi maksaminen turhaa?

Vierailija
77/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mitä vaan. Kuljettajan työt ja ktihoito poislukien. Hommaa vaan kotiin välineet millä tehdä. Ei kirurgiltakaan leikkauksia ole kotona kielletty.

Ja nykyisinhän leikkauksiakin tehdään etänä. Robotti leikkaa, kirurgi ohjaa etänä.

Vierailija
78/78 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä jossa ei käytetä luovuutta, keskustella kenenkään kanssa, ei innovoida mitään uutta, ei innostuta asioista yhdessä eikä iloita työstä.

Sellaista tehdään etänä. Numeroita, tilastoja ja muuta haukotutttavaa.

Mitä ihmettä? 😀 kuvailit juuri aikalailla työni mainostoimistograafikkona. Sillä erotuksella toki, että tätä työtä pystyy tekemään 100% etänä. Pidän vain ihmisistä (ja hyvällä näytöllä varustetusta sähköpöydästä toimistolla) sen verran paljon, että pääosan ajasta olen lähitöissä.