Mitä työtä etänä tehdään?
Mitään konkreettista työtähän ei voi etänä tehdä: siirtää tavaroita, korjata sähkövikoja tai putkia, leikata hiuksia, siivota, avata ovia, hiekottaa pihoja, korjata autoja, paikata hampaita, jne
Onko valtaosa etätöistä kuitenkin melko turhia, joita tehdään vain kun voidaan, käydään vaikka etäneuvotteluja, joita ei olisi pakko käydä, viestitellään siitä sun tästä tuhat kertaa vaikka sama hoituisi yhdellä näkemällä jne...
Kommentit (78)
Minä teen käännöstyötä 100 % etänä.
Olen järjestelmäsuunnittelija. Teen 100% etänä omassa kotona. Työ ei ole edes kovin yksinäistä. Pidän myös koulutuksia ja useamman kerran viikossa on palaveri kollegoiden, esimiehen tai tuotteen tilaajan kanssa.
Ennen kuin kukaan pääsee sanomaan, niin olen nyt lomalla
Otetaan vaikka yritys joka rakentaa taloja:
Myyjä - etänä
Arkkitehti - etänä
Rakennuspiirtäjä - etänä
Logistiikka - etänä, paitsi ne jotka ajaa niillä autoilla
Työvuorosuunnittelu - etänä
Palkanlaskenta - etänä
Asiakaspalvelu - etänä
Tyämies- työmaalla.
Toki, jos itse rakennusmiehenä sinun pitäisi sumplia 15 työmaasta missä sinun pitäisi olla, kenen muun pitäisi siellä olla, valita asiakkaan kanssa jotain oven ripoja, katsoa missä pitäisi sähkärin jat putkarin olla, varmistaa kaikki materiaalit on tilattu ja paikalla jokaisella työmaalla, varsinkin kun erikoisalojen ammattilaiset on paikalla, varmistaa että kaikkien työkavereiden palkat on oikein ja tunnit ilmoitettu, vastailla asiakkaiden kysymyksiin aikataulusta, varmistaa että rakennusmääräyksiä ja työaika- työturvallisuus yms lakeja noudatetaan ja rakentaa samalla se talo, niin anna mennä.
Minä teen taloustehtäviä, eli talousarviota, tilinpäätöstä ja yleistä kustannuslaskentaa. Ihan sama missä läppärini kanssa istun. Ja kyllä myös huomattaisiin, jos jättäisin työni tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vaativan tason sosiaalialan asiantuntija eli suomeksi lasun sossu. Mukulat tapaan, mutta heidän suunnitelmansa, päätöksensä jne. Hoidan etänä. Eli kirjoitan suunnitelmia, päätöksiä, lausuntoja. Tiimit ovat etänä ja puhelin toimii.
Oletko tiktok-sossu :D
No ei nämä etätyöt mitään vaativaa asiantuntijatyötä ole, samaa saatanan palkanmaksua, laskujen maksua jne. Jotkut alamittaiset vaan on keksineet tuon vaativan asiantuntijatyön termin. Naurattaa aina kun sen kuulen. Samoja töitä teki ennen muinoin ihmiset toimistovirkailijan tittelillä.
Ennen kuin putkimies tulee tekemään töitä raksalle, on LVI-suunnittelija tehnyt jo aika monta tuntia etänä töitä kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
No ei nämä etätyöt mitään vaativaa asiantuntijatyötä ole, samaa saatanan palkanmaksua, laskujen maksua jne. Jotkut alamittaiset vaan on keksineet tuon vaativan asiantuntijatyön termin. Naurattaa aina kun sen kuulen. Samoja töitä teki ennen muinoin ihmiset toimistovirkailijan tittelillä.
Mun mies tekee kotoa käsin vaativaa asiantuntijatyötä. Samaa työtä tekee Suomessa kaksi henkilöä ja koko maailmassa yhteensä 34.
Menee vähän ohi, mutta ketjua kun lukee, niin tulee ihmetys, miksei etätyö ole yleisempää ja ihmiset vapaampia. Sinne työpaikalle pitää tietokoneen naputtajien raahautua, vaikka työt ei selkeästi ole paikkaan sidottuja.
Minä olen ison kemianlaitoksen kehitysosastolla työskentelevä prosessi-insinööri. Teen töitä sekä tehtaalla että etänä, kulloisenkin tarpeen mukaan. Kehitysprojektien eteenpäin vieminen sisältää paljon tiedonhakua eri järjestelmistä ja yhteistyöpalavereita mm. suunnittelijoiden kanssa. Tämän lisäksi budjetoin, aikataulutan, koulutan, välitän infoa sidosryhmille, kirjoitan raportteja jne. Kaiken tämän voi hoitaa etänä.
Mitä tulee työni tarpeellisuuteen, ilman minua homma jatkuu varmasti ja mutta JONKUN on nämäkin työt tehtävä tai sitten viimeistään siinä vaiheessa kun 70-luvulla rakennetun laitoksen laitteista tulee prosessiaineet läpi kun korroosio on riittävän pitkään nakertanut eikä kukaan ole uusinut materiaaleja, on laitettava lappu luukulle ja tuhansille ihmisille kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin putkimies tulee tekemään töitä raksalle, on LVI-suunnittelija tehnyt jo aika monta tuntia etänä töitä kotoa käsin.
Niin vai onko? Meillä on vuodet valunu pitkin välikattoja kondensiovedet töissä, kun nyt vasta tajusivat vetää putket.
Onkos lähityö verrattavissa etätyöhön. Olen eläkkeellä ja teen lähityötä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ainoa vastaus toistaiseksi "vaativa asiantuntijatyö", sehän ei ole edes ammatti ja tuollaista työtä ei monella ole ja tunttuu, että erittäin moni on etätöissä.
Katsotaan jatkuuko kömpelöt selitykset vai löytyykö ihan oikeita vastauksia.
Tuotekehitystehtävistä voi valtaosan tehdä etänä. Esim. mekaniikka- ja piirilevysuunnittelu tehdään melkein loppuun asti tietokoneella. Koodaamisesta puhumattakaan. Ohjausohjelmat pystyy tyypillisesti tekemään pitkälle loppuun simulaattorilla tai vastaavalla ympäristöllä. Parhaassa tapauksessa laitetta kun voi ohjata etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies tekee kotoa käsin vaativaa asiantuntijatyötä. Samaa työtä tekee Suomessa kaksi henkilöä ja koko maailmassa yhteensä 34.
Ok. Osaan kuvitella, että ei saa häiritä, ei tippaakaan kun tekee töitä.
No nythän tässä on annettu ap:lle jo monta esimerkkiä siitä, mitä ihmiset tekevät työkseen etänä. Onko ap tyytyväinen?
Aloittaja on oikeassa siinä, että suurin osa "etätöistä" on ihan muuta kuin oikeaa työtä. Jos mennään muutama vuosi taaksepäin, niin sellaisia "töitä" ei edes ollut, ne on keksitty, kun ensin on keksitty tarpeeton tarve.
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän ohi, mutta ketjua kun lukee, niin tulee ihmetys, miksei etätyö ole yleisempää ja ihmiset vapaampia. Sinne työpaikalle pitää tietokoneen naputtajien raahautua, vaikka työt ei selkeästi ole paikkaan sidottuja.
No tässä nyt vastataan kysymykseen mitä työtä *voi* tehdä etänä. Ja vastaus on, että aika montaa työtä. Vähän organisaatiosta, projektista ja työntekijästä itsestään riippuu kumpi tapa on sitten parempi/tehokkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on oikeassa siinä, että suurin osa "etätöistä" on ihan muuta kuin oikeaa työtä. Jos mennään muutama vuosi taaksepäin, niin sellaisia "töitä" ei edes ollut, ne on keksitty, kun ensin on keksitty tarpeeton tarve.
Ennen videokonferensseja ei ole ollut oikein keinoja toteuttaa isoa osaa toista etänä. Mutta toisaalta, aina on ollut porukkaa, joka on tehnyt osan töistä etänä. Muistattehan käsitteen "tuoda töitä kotiin"?
Minä olen kirjanpitäjä ja teen 100% etätyötä. Varmaan täysin turhaa työtä monen mielestä, mutta eipä tässä maassa yksikään yritys pyörisi ilman kirjanpitäjiä, jonkun täytyy se turha byrokratia hoitaa että hitsaaja voi jatkossakin hitsata.
Lisäksi meidän firmassa etänä tekee mm. palkanlaskenta, suunnittelijat, ostajat ja logistiikasta vastaavat.