Avaatko oven, jos tulee yllätysvieraita?
Itse en avaa. Vaikka siellä olisi kuka tahansa. Mielestäni on epäkohteliasta tulla koputtelemaan ovelle ilman että mitään ilmoitetaan.
Kommentit (24)
Onneksi ei ole sellaisia tuttuja, yleensä. Olisi hyvä sopia tapaaminen tutun kanssa ja sitten huudahtaa terpparallaa oven avatessa.
En avaa, sammutan valot ja kyylään verhonraosta kukavittu siellä pimpottelee.
En avaa. Tänne on turha pyrkiä ja kyllä se jo tiedetäänkin.
Jos ovessa on ovisilmä, kannattaa katsoa siitä ensin, ennen kuin avaa oven?
Olen introvertti ja kaikin puolin erakkoluonne. Olisi pahinta, jos joku soittaisi ovikelloa.
Eiväthän yllätysvieraat, poliisia tietenkin lukuun ottamatta, pääse sisälle nauttimaan hyvästä tarjoilustani, ellen avaa heille ovea.
Vierailija kirjoitti:
Jos ovessa on ovisilmä, kannattaa katsoa siitä ensin, ennen kuin avaa oven?
Stalkkaussilmä... sieltä naapurit kyyläilee rapussa meneviä...
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän yllätysvieraat, poliisia tietenkin lukuun ottamatta, pääse sisälle nauttimaan hyvästä tarjoilustani, ellen avaa heille ovea.
Ai sulla olis poliiseille tarjoilua oikeen?
Avaan. Meille saa tulla yllättäenkin kunhan kestää sen että kämppä saattaa olla sotkussa jne.
yllätysvieraita käy meillä aikalailla joka kuukausi. Toisinaan miehen veli on tullut yllättäen ihan yökyläänkin mutta kivaa on ollut eikä haitannut yhtään.
Tietysti avaan! Omakotitalosta näkee kyllä kadulle saakka, että kotona ollaan, joten olisihan se todella kiusallista olla avaamatta. Luulisivat vielä, että olen joku pelokas erakko. Jos oven takana on kaupustelija, osaan sanoa kohteliaasti ei kiitos. Ja jos on naapuri tai tuttu, pyydän peremmälle. Yleensä jos ovikello soi, ovella on kuitenkin joku lasten kavereista tai heidän vanhemmistaan. Silloinkin olisi todella outoa mennä vaatehuoneeseen piilottelemaan.
Meillä ei ole ovi koskaan lukossa joten tulijat avaavat sen itse.
Miksi avaisin? Hyvin osaavat avata itsekkin, ovi ei ole lukossa jos olen kotona tai lähistöllä.
En. Kärsin vaikeasta masennuksesta ja minä sekä kämppä ollaan siinä kunnossa, etten todellakaan päästä tänne ketään. Ei kyllä ole pelkoa, että kukaan pyrkisikään.
Meillä on ovi aina auki, ei sitä tarvitse erikseen mennä avaamaan. Oudommat eivät sitä tiedä vaan jäävät koputtelemaan ulkopuolelle.
En pidä yllätysvieraista, mutta avaan kyllä oven. Se kyllä häiritsee, kun eräs sukulaispariskunta tulee ovesta suoraan sisään soittamatta ovikelloa. En tykkää, vaikka he eivät yllätyksenä koskaan tulekaan. Maalta ovat kotoisin ja minä kaupungista, niin ymmärrän tuon tavan olevan sieltä lähtöisin, enkä siksi ole siihen puuttunut. Eivät käy kuin kerran tai kaksi vuodessa, mutta jos vaikka viikoittain kävisivät, niin ehkä sitten mainitsisin asiasta. Asutaan omakotitalossa ja meillä on päiväaikaan kotona ollessa ovi lukitsematta.
Yllätysvieraillekin aina olen sanonut, että pidän kyläilyjen sopimisesta etukäteen ja toivon, että seuraavan kerran tehdään niin. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa. Kannattaa siis ystävällisesti keskustella näistä. Suurin osa ihmisistä ymmärtää sen jälkeen toimia toivotulla tavalla.
Avaan ja yleensä oon vaan unohtanu sopineeni jtn :D
Vihaan kutsumattomia vieraita. En siis avaa ovea
Siellä seiskööt ei oo multa pois