Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joiden tekee mieli mennä väliin, kun vanhempi puhuu lapselleen tosi rumasti esim kaupassa?

Vierailija
02.11.2022 |

Tulee usein niin paha mieli, kun kuuntelee miten jotkut vanhemmat puhuu lapsilleen. Välillä tekis mieli mennä sanoon jotain. Lahdessa la yks alakouluikänen lapsi tuli työntämään rannetta kohti äidin nenää ja sanoi että haista äiti tätä hajuvettä. Äiti vastasi: No hyi heltti!, ja työnsi lapsen käden pois oikeen mielenosotuksellisesti.
Tää toinen oikein superisti harmittanu tapahtu useampi viikko sitten Lahden Bauhausissa. Pieni, joku 3-4 v poika sanoi äidilleen, että äiti mua pissattaa. Äiti alko huutamaan että Viu mä just kysyin sulta kotona että pissataako voi heltti Isä lähti viemään lasta vessaan. miten ahdistavalta toi pienen korvissa varmaan kuulostaakaan, eikö tarvi ihmetellä mistä lapsi itekkin oppii puhumaan alentavalla ja rumalla tavalla. Ei maksa mitään puhua nätisti, kivasti, ystävällisesti.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollaista veeteejengiä näkee vähän väliä. Ei ole mitään käsitystä lasten kasvattamisesta, niin sittne vittuillaan ja kiukutellaan. Sääliksi käy lapsia, mutta minkäs teet

Vierailija
62/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tekee mieli, ja kerran olen mennytkin. Tavaratalon lastenvaateosastolla joku nainen työnsi rattaissa pientä tyttöä, ja jouduin oikein höristämään korviani, kun nainen minusta sanoi tyttöä h*oraksi. Jäin sitten vähän tarkkailemaan tilannetta, ja vähän ajan päästä tyttö sanoi naiselle jotain, johon nainen vastasi: älä v*ttu puhu p*skaa! Näin hän siis huusi tytölle, joka oli ehkä max. 3-vuotias.

Minulle tuli jostakin ihan mieletön adrenaliiniryöppy, ja sanoin jotain sellaista, että kuulehan, sanoit kyllä äsken todella rumasti lapsellesi. Ja että olen itsekin pienen lapsen äiti ja tiedän, miten raskasta lapsen kanssa voi olla, mutta tuolla tavalla ei vain voi lapselle puhua. Ja että apua on saatavilla, jos tuntuu liian raskaalta.

Nainen oli hyvin nolon näköinen ja soperteli jotain, että juu, sori. Minä sitten poistuin paikalta, mutta aivan hirveä olo jäi tuosta asiasta. Monesti olen miettinyt, että mitähän sillekin pikkutytölle nykyisin kuuluu ja millaista hänen elämänsä on. Harmittaa, etten soittanut hätäkeskukseen: olisinhan voinut sanoa, että täällä on nyt sellainen nainen, joka käyttäytyy niin sekavasti, että hän ei selvästikään pysty huolehtimaan lapsestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeät vanhemmat ovat asia erikseen, mutta minua vaivaa sekin kun lapseen ei kiinnitetä mitään huomiota. Omat vanhempani olivat ihan samanlaisia, mitä tahansa sanoin tai jos jostain innostuin, niin vastaus oli "mm m" tai "joo" tai jotain muuta yhtä innostavaa. Onko se todella niin vaikeaa osoittaa lapselle, että tämän ajatukset ja jutut ovat tärkeitä.

Vierailija
64/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupassa nähnyt, kun isä nostaa lastaan hiuksista ilmaan, kun lapsi otti hyllystä jotain. Sitten toinen asiakas meni ja repi sitä isää ponnarista ja veti pitkin lattioita ja raivos sille isälle. Se isä oli ihan kauhuissaan siiinä. Täytyy sanoa, että se isä tosiaan pyöri siinä lattialla tuskissaan. Sit se mies sano sille ettet niin kova äijä olekaan. Mitäs, jos rakastaisit lastas ja opettaisit järjellä etkä nosta ilmaan lasta hiuksista, joten kuspäää kysyn miltä tuntui, kun pyöritin sinua hiuksista pitkin lattiaa. Se isä ei saanu yhtään sanaa suuusta, kun oli lähes shokissa. Mietin mielessäni, että ihan oikein tolle isälle ja kerrankin joku näytti sille. Lapsen ilme oli hämmentynyt, mutta jotenkin samalla tyytyväinen. Se ihan aidosti näytti siltä se lapsi, että siitäs sait vttttu.

Toivottavasti isä teki rikosilmoituksen pahoinpitelystä. Väkivallan lopettaminen väkivallalla onkin lapselle paras opetus.

Vierailija
65/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuollainen Minähän sanoin, että.. kommentti on kyllä aika inhimillinen. Tai ihan aina ei jaksa ihan jokaista sähellystä. Ei lastenhankkimisen edellytys voi olla että muuttuu aivan lehmänhermoiseksi ja loputtoman joustavaksi. Mutta ei tietenkään ihan kohtuuton ja ilkeä saisi olla. Joskus olen pyytänyt anteeksi lapsiltani, ja ylipäänsä opetellut olemaan kärsivällisellisempi. Vähän lehmänhermoisempi:)

En kaipaa ulkopuolisten puuttumista asiaan, enkä kovin herkästi puuttuisi vastaaviin tilanteisiin. Vaikea sanoa mikä on tilanne. Et välttämättä näe normitilannetta, vaan jonkun erityisen vaikean hetken.

Vuosien aikana eniten on ahdistanut eräs tilanne, jossa perhe vaikutti isän johdolla ihan vain kiusaavan yhtä perheen lapsista. Jatkuvaa veetuilua ja ihme kommenttia pienelle kiltille tytölle. En uskaltanut sanoa mitään. Siihen olisi pitänyt puuttua.

Vierailija
66/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä näet vain yhden tilanteen. Ensimmäinen lapsi on voinut olle kujeilija ja "hajuvesi" ties mitä eritettä. Toinen taas voi harrastaa tuota pissatusleikkiä. Kyllä vanhemmillakin palaa käämi jos lapsi ei ole helppoa laatua.

Vierailija
67/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsen pitää nähdä vanhempiensa tunnekirjoa. Miten lapset oppivat käsittelemään omia tunteitaan jos eivät saa esimerkkiä? Kotona voi sitten hellemmin selittää tilanteen kun pinna ei enää ole kireällä.

Ei, vaan niiden VANHEMPIEN on opittava hallitsemaan sitä omaa tunnekirjoaan purkamalla sen ärtymyksensä johonkin muuhun kun siihen lapseen. Ei mikään ihme että koko maa on täynnä koulukiusausta, pahoinvoivia nuoria ja jopa lapsiakin kun jo pienestä pitäen opittu että se oma paha olo puretaan siihen lähimpään ihmiseen. 

Toki näinkin, mutta kun koko ajanhan sitä tehdään lepsummaksi ja lepsummaksi sitä miten lasta saa "kurittaa", ei siis sais korottaa ääntä, ei moittia mistään ja nippa nappa kieltääkään mitään, jota on pyydetty useammin kuin kerran, niin miksi se koulukiusaaminen ei sitten vähene? Lastenhan pitäis tuolla logiikalla olla täynnä rakkautta ja myötätuntoa, mutta enenevissä määrin se väkivaltaistuu jatkuvasti se kiusaaminen, eikä siinä muutenkaan ymmärtääkseni ole nähtävissä sen kummempia vähenemisen merkkejä. 

En mä sitä sano, että joku pieksäminen tai jatkuva huutaminen on mikään ratkaisu, mutta ei se sen paremmin toimi, että lapset esitetään jonain lasisen hauraina pikkuenkeleinä, jotka ei kestä minkäänlaista negatiivista tunnetta saati sanaa, ja jos se joutuukin jonkin pettymyksen kohtaamaan, niin vanhemmat on oikeutettuja vähintään jalkapuuhun ja julkiseen häpäisyyn.

Vierailija
68/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsen pitää nähdä vanhempiensa tunnekirjoa. Miten lapset oppivat käsittelemään omia tunteitaan jos eivät saa esimerkkiä? Kotona voi sitten hellemmin selittää tilanteen kun pinna ei enää ole kireällä.

Ei, vaan niiden VANHEMPIEN on opittava hallitsemaan sitä omaa tunnekirjoaan purkamalla sen ärtymyksensä johonkin muuhun kun siihen lapseen. Ei mikään ihme että koko maa on täynnä koulukiusausta, pahoinvoivia nuoria ja jopa lapsiakin kun jo pienestä pitäen opittu että se oma paha olo puretaan siihen lähimpään ihmiseen. 

Niin, eiköhän nämä pahoinvoivat nuoret johdu enemmän siitä ettei kotona ole kuria? Kyllä tää nykyajan meininki on sellainen ettei kestetä minkäänlaista vastoinkåymistä kun lapset on dipattu pumpuliin, kieretty vaahtomuoviin ja sitten vanhemmat käsittelevät silkkihansikoin heitä että varmasti lapsi ei pääse kosketuksiin minkään kanssa mistä voisi tulla pahamieli. Vaaditaan että vanhemmat eivät saa näyttää minkäänlaista negatiivista tunnetilaa tai käyttäytymistä vaikka se on täysin inhimillistä että joskus ihan normaali vanhempi kivahtaa turhasta lapselle. Se on inhimillistä, mutta vanhemman pitäisi osata myös pyytää anteeksi tilannetta mikä voi olla se mitä ei useinkaan tapahdu.

Täysin eriasia on jos vanhempi on henkisesti väkivaltainen lastakohtaan jatkuvasti, mutta en minä ensimmäisenä ajattele että jokainen vanhempi joka puhuu vähänkin ikävään sävyyn lapselleen on 24/7 p##kamainen ihminen. Kukaan ei voi tietää millainen päivä vanhemmallq on ollut tätä ennen ja hermot on vain kiireellä sen takia. Se on inhimillistä vaikka nykyään te herkät lumihiutaleet olette ottaneet tehtäväksi poistaa maailmasta kaikki ne asiat jotka aiheuttaa herkissä mielissänne pahaa mieltä.

Vierailija
69/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu nyt sekoittavan kaksi asiaa:

Varmaan suurin osa ihmisistä on sitä mieltä, että lapsia pitää kasvattaa ja että huonoon käytökseen on tarvittaessa puututtava tiukastikin. Ja että joskus voi vanhemmaltakin mennä hermo ihan totaalisesti, jolloin saattaa tulla esim. huutaneeksi lapselle.

Minusta ihan eri asia on se, että joistain vanhemmista huokuu aivan puhdas viha sitä lasta kohtaan. Sellainen pistää todellakin miettimään, että mitenköhän vanhempi mahtaa käyttäytyä neljän seinän sisällä, jos julkisella paikallakin näyttää siltä, että vanhempi on valmis tappamaan lapsensa hetkenä minä hyvänsä.

Vierailija
70/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kerran yksi naapuri huusi lapsilleen vittua ja saatanaa aamusta iltaan. Hän karjui joka asiasta ja uhkasi lahjoittaa lapset (alle kouluikäisiä) lastenkotiin. Se oli kamalaa kuultavaa. Aloitin siitä keskustelun tänne kysyäkseni neuvoja, mutta palstalaisten mielestä äidin käytös oli normaalia. He muuttivat pois aika pian, joten en tiedä, mitä lapsille kuuluu nykyään.

Vierailija
71/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää puuttuko muiden asioihin tai kasvatusmetodeihin. Ette tiedä asioiden taustoja ja vailla tietäisittekin, niin ette te ole mitään maailmanvaltiaita. Pysykää omalla reviirillänne älkääkä asettuko muiden yläpuolelle.

Vierailija
72/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puuttunut ,

Tulin kaupasta ja edelläni kuului huutoa.

Älä viitsi, lopeta, lopeta nyt jne. Kun saavutin äidin ja kouluikäisen pojan,

näin kun poika nakkeli äidin takin kaulukseen lunta ja pommitti lumisilla jäälohkareilla.

Huomautin pojalle, tiedätkö että jäälohkareet tuntuu kipeästi, kun nakkaa kohti.

Räksytystähän sieltä vastauksena tuli, ei kuulemma käy kipeää. Äiti oli sen näköinen, että itkee.

Itkikö siksi, että joku puolusti häntä. Vai olisiko ollut väsynyt.

-

Mut, joo kun pienelle lapselle huudetaan, se tuntuu todella pahalle. Fyysiseen pahoinpitelyn varmaan puuttuisin.

Vierailija
73/74 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupassa nähnyt, kun isä nostaa lastaan hiuksista ilmaan, kun lapsi otti hyllystä jotain. Sitten toinen asiakas meni ja repi sitä isää ponnarista ja veti pitkin lattioita ja raivos sille isälle. Se isä oli ihan kauhuissaan siiinä. Täytyy sanoa, että se isä tosiaan pyöri siinä lattialla tuskissaan. Sit se mies sano sille ettet niin kova äijä olekaan. Mitäs, jos rakastaisit lastas ja opettaisit järjellä etkä nosta ilmaan lasta hiuksista, joten kuspäää kysyn miltä tuntui, kun pyöritin sinua hiuksista pitkin lattiaa. Se isä ei saanu yhtään sanaa suuusta, kun oli lähes shokissa. Mietin mielessäni, että ihan oikein tolle isälle ja kerrankin joku näytti sille. Lapsen ilme oli hämmentynyt, mutta jotenkin samalla tyytyväinen. Se ihan aidosti näytti siltä se lapsi, että siitäs sait vttttu.

Toivottavasti isä teki rikosilmoituksen pahoinpitelystä. Väkivallan lopettaminen väkivallalla onkin lapselle paras opetus.

Ja tämä udiiottiko luuli tekevänsä palveluksen lapselle nolaamalla ja halventamalla tämän isää hänen edessään... itse olisin pitänyt tätä väliin menijää sidontaotteessa ja pyytänyt soittamaan poliisin. Tuon tollon käytös pahempaa kuin isän.

Vierailija
74/74 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on perheen tyyli. Ei se mihinkään muutu vaikka sinä sekaantuisit.

Ja jos nolaat vanhemman, hän voi hyvin kostaa tilanteen lapselle tai rankaista lasta jälkeenpäin.

Pahimmassa/parhaimmassa tapauksessa vanhempi voi menettää lapsensa lastensuojelulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan