Onko muita joiden tekee mieli mennä väliin, kun vanhempi puhuu lapselleen tosi rumasti esim kaupassa?
Tulee usein niin paha mieli, kun kuuntelee miten jotkut vanhemmat puhuu lapsilleen. Välillä tekis mieli mennä sanoon jotain. Lahdessa la yks alakouluikänen lapsi tuli työntämään rannetta kohti äidin nenää ja sanoi että haista äiti tätä hajuvettä. Äiti vastasi: No hyi heltti!, ja työnsi lapsen käden pois oikeen mielenosotuksellisesti.
Tää toinen oikein superisti harmittanu tapahtu useampi viikko sitten Lahden Bauhausissa. Pieni, joku 3-4 v poika sanoi äidilleen, että äiti mua pissattaa. Äiti alko huutamaan että Viu mä just kysyin sulta kotona että pissataako voi heltti Isä lähti viemään lasta vessaan. miten ahdistavalta toi pienen korvissa varmaan kuulostaakaan, eikö tarvi ihmetellä mistä lapsi itekkin oppii puhumaan alentavalla ja rumalla tavalla. Ei maksa mitään puhua nätisti, kivasti, ystävällisesti.
Kommentit (74)
jos lapsi on alle 6 vuotias.huutaminen on aika turhaa ja henkistä väkivaltaa. esim.kaupassa jos lapsi perseilee niin nostaa sen lapsen syliin ja sanoo "me ei oteta hyllystä mitään"tms. lapsi ei aina ymmärrä toivottua käytöstä. eli huutamiseen sijaan, lapsi kärryyn istuun tai toisen vanhemman syliin.
tietysti on kurittomia ja vaikeita lapsia, mutta huuto saattaa vaan lisätä käytöshäiriöitä. mielummin kannattaa esim. käskyttää lasta oikeaan käytökseen esim.vilkas lapsi voi avustaa ostoksissa."ota kolme omenaa pussiin ja painetaan yhdessä nappi" äidin kanssa ja opetellaan ,käyttämään vaakaa.
itseä ahdistaa jos joku rääkyy kiltille ja pelokkaalle lapselle ihan turhaan. aikuinen purkaa omaa ahdistusta ja omaa vihaa lapseen. tämä on suomessa yleistä ja väärää käytöstä.aikuinen on aikuinen,pitää olla valmis henkiseen kypsyyteen, että ei huuda alle 5 v lapselle koska lapsen kehitys kesken.jos joku, joskus ollut töissä lastenhoidossa,tietää että, ei vieraita lapsia esim.voi kohdella, kuten jotkut vanhemmat kohtelee lastaan miettikää sitä.tulis heti syyte.
Ei jokaisen oma asia. Fyysinen väkivalta eri sitten.
Vierailija kirjoitti:
jos lapsi on alle 6 vuotias.huutaminen on aika turhaa ja henkistä väkivaltaa. esim.kaupassa jos lapsi perseilee niin nostaa sen lapsen syliin ja sanoo "me ei oteta hyllystä mitään"tms. lapsi ei aina ymmärrä toivottua käytöstä. eli huutamiseen sijaan, lapsi kärryyn istuun tai toisen vanhemman syliin.
tietysti on kurittomia ja vaikeita lapsia, mutta huuto saattaa vaan lisätä käytöshäiriöitä. mielummin kannattaa esim. käskyttää lasta oikeaan käytökseen esim.vilkas lapsi voi avustaa ostoksissa."ota kolme omenaa pussiin ja painetaan yhdessä nappi" äidin kanssa ja opetellaan ,käyttämään vaakaa.
itseä ahdistaa jos joku rääkyy kiltille ja pelokkaalle lapselle ihan turhaan. aikuinen purkaa omaa ahdistusta ja omaa vihaa lapseen. tämä on suomessa yleistä ja väärää käytöstä.aikuinen on aikuinen,pitää olla valmis henkiseen kypsyyteen, että ei huuda alle 5 v lapselle koska lapsen kehitys kesken.jos joku, joskus ollut töissä lastenhoidossa,tietää että, ei vieraita lapsia esim.voi kohdella, kuten jotkut vanhemmat kohtelee lastaan miettikää sitä.tulis heti syyte.
Lapsi on niin pieni ja kehittymätön ja tulee syyte jos lapselle pitää kuria. Tässä homman nimi niin kuin pähkinänkuoressa.
Lumihiutaleet, sankarittaret jylhän kuusiston, pelastamassa pienokaisia pahojen vanhempiensa kynsistä 😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puutu muiden kasvatusmetodeihin.
Itse pidän velvollisuutenani puuttua jos näen että viaton lapsi turhaan kärsii tai on peloissaan vanhemman asiattoman käytöksen takia.
Metsään menee tuollainen mestarointi. Jonkun äänensävyn perusteella menet opettamaan tuntematonta ihmistä. Tulet saamaan välittömän palautteen toiminnastasi, mikä on ihan oikein. Toivottavasti osaat ottaa sen vastaan, opiksi tulevaisuutta varten.
Ei varsinaisesti, mutta sattuu kyllä korviin.
Joo ja toisinkin päin näkee. Annetaan lapsen puhua rumasti aikuiselle. Eräänkin kerran noin nelivuotias tyttö puhutteli isäänsä persreijäksi kävelylenkillä, tulivat ohitseni. Kaduttaa vieläkin kun en pöyristykseltäni kääntynyt ja kysynyt lapselta että miten sinä oikein julkeat puhua isällesi? Onneksi yleensä en jää sanattomaksi vaan ojentelen vieraita nulikoita kyllä ihan huolella.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla mennä väliin, mutta kyllä tulee lapsen kannalta paha mieli kun vaikka aikuinen huutaa lapselleen julkisella paikalla ja väkisin tulee ajatelleeksi, että miten lapsia kotona kohdellaan, jos julkisella paikallakin ihmisten nähden heitä kohdellaan huonosti. Kotona kun ei ole edes ketään näkemässä kun taas kaupassa sitä käytöstä varmasti hillitsee se, että siellä on muitakin ihmisiä joiden nähden ei sentään ihan mitä tahansa voi tehdä tai sanoa.
Jos sin' aikuinen ihminen et uskalla niin ajattele miten pahalta tuntuu siitä pienestä lapsesta.
Ei. En kuuntele muiden puheita.
Pitää kyllä sanoa tosi kovaa ja rumasti sitten, että edes reagoin.
Muistan kun itse joskus lapsena huusin kaverilleni "painu nyt h*vettiin siitä!" ja ihan aidosti hämmästyin, kun kaveri alkoi itkemään ja loukkaantui tuosta ihan hirveästi. Itselleni tuo oli ihan normaalia käytöstä, sain jatkuvasti kotona kuunnella huutoa, kiroilua ja haukkumista.
Vielä aikuisenakin puskee päälle joskus tuo ruma puhetapa jostain syövereistä, vaikka nyt tietenkin ymmärrän, ettei noin saa puhua kenellekään. Lapsia minulla ei ole eikä tule, ei tarvitse pelätä että niille puhuisin rumasti, mutta aikuisten kanssa joskus lipsahtaa. Ja olen kyllä edelleen pahoillani, jos niin käy, en todellakaan haluaisi puhua kenellekään noin.
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan huomaan itse puhuvani lapsilleni (omasta mielestäni) rumasti ja asiattomasti. En kylläkään kiroile mutta jos kotoa lähtiessä on käsketty käymään pissalla ja se hätä on ihan heti kun kauppaan päästään, niin kyllä minä lähes aina lapselle napisen "Ihan hetki sitten kotona käskin käymään pissalla, ei se hätä nyt taas voi olla, etkös sitten käynytkään, täh? No ei mulla mitään vessaa ole mukana, sitä varten käydään aina vessassa ennen lähtöä jne". Toki asian voisi sanoa ihan asiallisesti ja nalkuttamatta (ilman sitä tiettyä äänensävyä) mutta kun se harmittaa! Kyllä lapsenkin kuuluu nähdä tunteita ja saada palautetta toiminnastaan niin hyvässä kuin pahassa, mutta sitä palautteen antamistapaa voisi joskus pysähtyä miettimään.
Niin, en laittaisi pahakseni jos joku kauniisti tulisi huomauttamaan, ettei reagointini ehkä ole nyt aivan osuvaa. Joku toinen voisi menettää ne loputkin hermonsa.
Kylläpä sä olet ilkeä.
Ei tuolleen saa sanoa vaikka ajattelisikin. Siitä tulee traumoja ja pahoja muistoja lapsille.
Mun äiti oli tuollainen mäkättäjä ja eipä olla enää kovin kummosissa väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Kiroamista en ymmärrä, mutta kyllä lapselle pitää pystyä sanomaan tiukasti ja ankarasti, mikäli tilanne niin vaatii.
Ja kiva jos teillä joillain on helppoa lapsen kanssa. Kyllä minulla pääsee välillä kotona huuto, kun lapsi juoksee pitkin seiniä.
Ei se lapsi siihen kuole, vaikka nykyään monet niin ajattelevatkin.
Näissä aloittajan esimerkeissä lapsi ei juossut pitkin seiniä ja tapahtui kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsen pitää nähdä vanhempiensa tunnekirjoa. Miten lapset oppivat käsittelemään omia tunteitaan jos eivät saa esimerkkiä? Kotona voi sitten hellemmin selittää tilanteen kun pinna ei enää ole kireällä.
Ei, vaan niiden VANHEMPIEN on opittava hallitsemaan sitä omaa tunnekirjoaan purkamalla sen ärtymyksensä johonkin muuhun kun siihen lapseen. Ei mikään ihme että koko maa on täynnä koulukiusausta, pahoinvoivia nuoria ja jopa lapsiakin kun jo pienestä pitäen opittu että se oma paha olo puretaan siihen lähimpään ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsen pitää nähdä vanhempiensa tunnekirjoa. Miten lapset oppivat käsittelemään omia tunteitaan jos eivät saa esimerkkiä? Kotona voi sitten hellemmin selittää tilanteen kun pinna ei enää ole kireällä.
Ei, vaan niiden VANHEMPIEN on opittava hallitsemaan sitä omaa tunnekirjoaan purkamalla sen ärtymyksensä johonkin muuhun kun siihen lapseen. Ei mikään ihme että koko maa on täynnä koulukiusausta, pahoinvoivia nuoria ja jopa lapsiakin kun jo pienestä pitäen opittu että se oma paha olo puretaan siihen lähimpään ihmiseen.
Tämä! Kuinka voidaan olettaa että se lapsi oppii hillitsemään omaa käytöstään kun ei se vanhempikaan osaa näyttää esimerkkiä miten itse pysyy rauhallisena.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään toisen kasvatusmetodit eivät kuulu sinulle.
Se, että sinä haluat opettaa niistä uniikeista lumihiutaleistasi alati marisevia, suorastaan sietämättömiä, herkkämielisiä ressukoita, joiden pillin mukaan on vaikka improvisoitava, ei tarkoita, että muut haluavat jälkikasvustaan samanlaisia.
Jos kiroilee sättien lapselleen pikkuasioista, on huono vanhempi. Ei liity mihinkään lumihiutaleisiin.
Mutta herkkyydestä halveksiminen antaa kyllä aina säälittävän vaikutelman, ettei kestä herkkyyttä itsessään. Että olisi muka hyvä asia olla karu, kova, epämiellyttävä ja sivistymätön. Niin mennyttä perämetsien Suomi-kulttuuria.
Maailmasta ja yhteiskunnasta ei saa lapsiturvallista ja lapsien ehdoilla toimivaa vaikka kuinka naiset niin vaatisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai lasta saa komentaa tarpeen tullen ja vaikka huutaakin esim. jos lapsi on väkivaltainen tai itse vaarassa (pitää käydä tilanne läpi jälkikäteen ja selittää, miksi huudettiin) mutta en ymmärrä mitä huutamista on esim. siinä, että lapsella on vessahätä? Eikö siinä kohti voida vaan etsiä vessa ja sanoa lapselle nätisti, että ensi kerralla pitää käydä jo lähtiessä vessassa?
Ei huutaa eikä kiroilla tarvi, mutta kyllä minä ainakin huomauttaisin tuossa kohtaa hyvinkin tiukasti, että tästä asiasta muistutettiin ennen kuin lähdettiin kotoa, että käy pissalla. Jos sen olisi voinut hoitaa kotona, se olisi pitänyt hoitaa kotona, ettei tarvitse julkiseen vessaan mennä. Lapset on erilaisia, useimmat ei moista nätisti huomauttamista muista enää edes tullessaan pois sieltä vessassa. Hyvä jos sinun muistaa ja vielä seuraavalla kauppareissulla.
Virtsarakko ei ole mikään kellopeli joka toimii täsmälleen silloin kuin itse tai se vanhempi haluaa. Ei se pissa välttämättä tule silloin kun väkipakolla yritettiin ja vaikka olisikin käynyt vessassa voi silti tulla uudestaan pissahätä siellä kauppareissulla. Jos jatkuvasti lapselle tulee pissahätä niin silloin kannattaa kääntyä lääkärin puoleen ja varmistaa ettei ole mikään terveydellinen syy takana.
Vierailija kirjoitti:
Tunnekirjoaan voi ilmaista terveilläkin tavoilla. Sairaasta esimerkistä lapsi oppii joko itse samanlaiseksi tai pelkäämään ko. tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Kiroamista en ymmärrä, mutta kyllä lapselle pitää pystyä sanomaan tiukasti ja ankarasti, mikäli tilanne niin vaatii.
Ja kiva jos teillä joillain on helppoa lapsen kanssa. Kyllä minulla pääsee välillä kotona huuto, kun lapsi juoksee pitkin seiniä.
Ei se lapsi siihen kuole, vaikka nykyään monet niin ajattelevatkin.
Mutta hieman eri tilanne, jos pieni lapsi pyytää päästä vessaan. Tottakai lapsia pitää komentaa ja ääntäkin voi välillä korottaa, mutta toisen tietoinen lyttääminen ei varmasti auta mitään asiaa.