Onko muita joiden tekee mieli mennä väliin, kun vanhempi puhuu lapselleen tosi rumasti esim kaupassa?
Tulee usein niin paha mieli, kun kuuntelee miten jotkut vanhemmat puhuu lapsilleen. Välillä tekis mieli mennä sanoon jotain. Lahdessa la yks alakouluikänen lapsi tuli työntämään rannetta kohti äidin nenää ja sanoi että haista äiti tätä hajuvettä. Äiti vastasi: No hyi heltti!, ja työnsi lapsen käden pois oikeen mielenosotuksellisesti.
Tää toinen oikein superisti harmittanu tapahtu useampi viikko sitten Lahden Bauhausissa. Pieni, joku 3-4 v poika sanoi äidilleen, että äiti mua pissattaa. Äiti alko huutamaan että Viu mä just kysyin sulta kotona että pissataako voi heltti Isä lähti viemään lasta vessaan. miten ahdistavalta toi pienen korvissa varmaan kuulostaakaan, eikö tarvi ihmetellä mistä lapsi itekkin oppii puhumaan alentavalla ja rumalla tavalla. Ei maksa mitään puhua nätisti, kivasti, ystävällisesti.
Kommentit (74)
Toisinaan huomaan itse puhuvani lapsilleni (omasta mielestäni) rumasti ja asiattomasti. En kylläkään kiroile mutta jos kotoa lähtiessä on käsketty käymään pissalla ja se hätä on ihan heti kun kauppaan päästään, niin kyllä minä lähes aina lapselle napisen "Ihan hetki sitten kotona käskin käymään pissalla, ei se hätä nyt taas voi olla, etkös sitten käynytkään, täh? No ei mulla mitään vessaa ole mukana, sitä varten käydään aina vessassa ennen lähtöä jne". Toki asian voisi sanoa ihan asiallisesti ja nalkuttamatta (ilman sitä tiettyä äänensävyä) mutta kun se harmittaa! Kyllä lapsenkin kuuluu nähdä tunteita ja saada palautetta toiminnastaan niin hyvässä kuin pahassa, mutta sitä palautteen antamistapaa voisi joskus pysähtyä miettimään.
Niin, en laittaisi pahakseni jos joku kauniisti tulisi huomauttamaan, ettei reagointini ehkä ole nyt aivan osuvaa. Joku toinen voisi menettää ne loputkin hermonsa.
Vierailija kirjoitti:
En puutu muiden kasvatusmetodeihin.
Itse pidän velvollisuutenani puuttua jos näen että viaton lapsi turhaan kärsii tai on peloissaan vanhemman asiattoman käytöksen takia.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut miksi ihmiset, jotka tuntuvat vihaavan lapsia hankkivat kuitenkin niitä lapsia.
Melko harva tietää millaista on pikkulapsiarki ennen kuin elää sitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään toisen kasvatusmetodit eivät kuulu sinulle.
Se, että sinä haluat opettaa niistä uniikeista lumihiutaleistasi alati marisevia, suorastaan sietämättömiä, herkkämielisiä ressukoita, joiden pillin mukaan on vaikka improvisoitava, ei tarkoita, että muut haluavat jälkikasvustaan samanlaisia.
Koko kylä kasvattaa jne.
Lapsi on yhteiskunnan jäsen ja kyllä tilanteita voi kommentoida. Kannattaa toki muistaa, että kommentoi myös myönteisesti, kun sellainen tilanne sattuu kohdalle.
Se on perheen tyyli. Ei se mihinkään muutu vaikka sinä sekaantuisit.
Ja jos nolaat vanhemman, hän voi hyvin kostaa tilanteen lapselle tai rankaista lasta jälkeenpäin.
Olen kaupassa nähnyt, kun isä nostaa lastaan hiuksista ilmaan, kun lapsi otti hyllystä jotain. Sitten toinen asiakas meni ja repi sitä isää ponnarista ja veti pitkin lattioita ja raivos sille isälle. Se isä oli ihan kauhuissaan siiinä. Täytyy sanoa, että se isä tosiaan pyöri siinä lattialla tuskissaan. Sit se mies sano sille ettet niin kova äijä olekaan. Mitäs, jos rakastaisit lastas ja opettaisit järjellä etkä nosta ilmaan lasta hiuksista, joten kuspäää kysyn miltä tuntui, kun pyöritin sinua hiuksista pitkin lattiaa. Se isä ei saanu yhtään sanaa suuusta, kun oli lähes shokissa. Mietin mielessäni, että ihan oikein tolle isälle ja kerrankin joku näytti sille. Lapsen ilme oli hämmentynyt, mutta jotenkin samalla tyytyväinen. Se ihan aidosti näytti siltä se lapsi, että siitäs sait vttttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään toisen kasvatusmetodit eivät kuulu sinulle.
Se, että sinä haluat opettaa niistä uniikeista lumihiutaleistasi alati marisevia, suorastaan sietämättömiä, herkkämielisiä ressukoita, joiden pillin mukaan on vaikka improvisoitava, ei tarkoita, että muut haluavat jälkikasvustaan samanlaisia.
Koko kylä kasvattaa jne.
Lapsi on yhteiskunnan jäsen ja kyllä tilanteita voi kommentoida. Kannattaa toki muistaa, että kommentoi myös myönteisesti, kun sellainen tilanne sattuu kohdalle.
Tervetuloa sitten kommentoimaan. Voit tulla yhteiskunnan jäsenenä ihan meille kotiin asti näyttämään miten niitä lapsia kasvatetaan. Ilomielin annan meidän kolme venkulaa huomasi vaikka koko päiväksi. Vaikka kahdeksi! Käyt sitten kaupassakin heidän kanssaan. Ihanaa kun yhteiskunta tällä lailla osallistuu!
Mä oon kerran mennyt väliin ja ihan aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut miksi ihmiset, jotka tuntuvat vihaavan lapsia hankkivat kuitenkin niitä lapsia.
Miten se on mahdollista? Ei tarvitse kuin pitää hiukan silmät ja korvat auki esim. kauppakeskuksissa niin kyllä sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiroamista en ymmärrä, mutta kyllä lapselle pitää pystyä sanomaan tiukasti ja ankarasti, mikäli tilanne niin vaatii.
Ja kiva jos teillä joillain on helppoa lapsen kanssa. Kyllä minulla pääsee välillä kotona huuto, kun lapsi juoksee pitkin seiniä.
Ei se lapsi siihen kuole, vaikka nykyään monet niin ajattelevatkin.Ei ehkä kuole, mutta viha sinua eli huutavaa vanhempaa kohtaan kasvaa kasvamistaan. Ei kannata ihmetellä vanhempana, miksei lapset käy kylässä.
No onko nyt vähän liioittelua?
Kyllä minä aikoinaan huusin ja räyhäsin lapselleni (taisi muutamat luunapit ja tukkapöllytkin saada), eikä yhtään vähentänyt meidän tapaamisia sun muuta yhteydenpitoa. Toki nyt kun on välimatkaa enemmän, niin ei nähdä kuin muutaman kerran vuodessa, mutta aikaisemmin joka viikko lapsi kävi kylässä, välillä pariinkin kertaan. Eilenkin juteltiin kaksi tuntia puhelimessa ja Whatsapp laulaa lähes joka päivä.
Jos huutaminen ei ihan jokapäiväistä ole, eikä mitään vakavaa pahoinpitelyä tapahdu, niin ei lapsi mene rikki, jos välillä vanhempi menettää hermonsa, sanallisesti. Kunhan jälkikäteen pyydetään anteeksi, halataan ja selitetään tilanne lapsen tason mukaisesti, niin useimmille lapsille tämä riittää.
Tämä maailma on raadollinen ja on hyvä lapsenkin oppia, ettei kaikki ole pumpulia ja hattaraa. Eihän kukaan meistä keski-ikäisistä tapaisi omia vanhempiaan, jos se olisi jostain huutamisesta kiinni. 70-80-luvuilla sai kuulla kunniansa niin opettajilta, naapureilta, tuntemattomilta kaduilla kuin niiltä omilta vanhemmiltaan, eikä varmastikaan suurimmasta osasta kasvanut joitain yliherkkiksiä nurkassa kyhjöttäjiä, "kun nyt vähän joku mulle huusi, nih".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on mahdollista? Ei tarvitse kuin pitää hiukan silmät ja korvat auki esim. kauppakeskuksissa niin kyllä sen tietää.
Arki on muutakin kuin kauppakeskuksissa oleskelua.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa noi alapekuttajat. Onko heistä siis ihan ok, että lapselle kirotaan ja huudetaan? Ehkä karma joskus iskee ja joku palvelutalon hoitsu huutaa tolle mutsille et voi vxxttu just aamul vaihoin sun vaipan ja nyt saat luvan maata pxxxxskoissa viel muutaman tunnin.
Niin siinä käy joka tapauksessa, ihan sama miten lapsillesi puhut. Ikävä kyllä. Itsekin tietenkin pidän ystävällisesti puhetyylistä enemmän, mutta toisaalta jos lapsi oppii jo kotona myös ikävän puhetyylin (siis MYÖS, ei AINOASTAAN), osaa taatusti puolustaa itseään paremmin maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arki on muutakin kuin kauppakeskuksissa oleskelua.
Eli se on vielä pahempaa kuin se mitä ostoskeskuksissa nähdään?
Suuremmalla syyllä on syytä ihmetellä miten ihmisille tulee se pikkulapsiarki niin yllätyksenä.
Luunapit ja tukkapölly ovat väkivaltaa ja se on kiellettyä laissa vuodesta 1984.
Vierailija kirjoitti:
Luunapit ja tukkapölly ovat väkivaltaa ja se on kiellettyä laissa vuodesta 1984.
Mikäpä ei olisi tänä päivänä väkivaltaa.
En uskalla mennä väliin, mutta kyllä tulee lapsen kannalta paha mieli kun vaikka aikuinen huutaa lapselleen julkisella paikalla ja väkisin tulee ajatelleeksi, että miten lapsia kotona kohdellaan, jos julkisella paikallakin ihmisten nähden heitä kohdellaan huonosti. Kotona kun ei ole edes ketään näkemässä kun taas kaupassa sitä käytöstä varmasti hillitsee se, että siellä on muitakin ihmisiä joiden nähden ei sentään ihan mitä tahansa voi tehdä tai sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai lasta saa komentaa tarpeen tullen ja vaikka huutaakin esim. jos lapsi on väkivaltainen tai itse vaarassa (pitää käydä tilanne läpi jälkikäteen ja selittää, miksi huudettiin) mutta en ymmärrä mitä huutamista on esim. siinä, että lapsella on vessahätä? Eikö siinä kohti voida vaan etsiä vessa ja sanoa lapselle nätisti, että ensi kerralla pitää käydä jo lähtiessä vessassa?
Ei huutaa eikä kiroilla tarvi, mutta kyllä minä ainakin huomauttaisin tuossa kohtaa hyvinkin tiukasti, että tästä asiasta muistutettiin ennen kuin lähdettiin kotoa, että käy pissalla. Jos sen olisi voinut hoitaa kotona, se olisi pitänyt hoitaa kotona, ettei tarvitse julkiseen vessaan mennä. Lapset on erilaisia, useimmat ei moista nätisti huomauttamista muista enää edes tullessaan pois sieltä vessassa. Hyvä jos sinun muistaa ja vielä seuraavalla kauppareissulla.
Eihän sitä muuta ehtisi kaupoissa ja uimahalleissa tekemäänkään, jos joka kerta puuttuisi äitien ilkeisiin puheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Se on perheen tyyli. Ei se mihinkään muutu vaikka sinä sekaantuisit.
Ja jos nolaat vanhemman, hän voi hyvin kostaa tilanteen lapselle tai rankaista lasta jälkeenpäin.
Siinä muuttuu se, että jos kyseessä ei ole vaan joku väsynyt vanhempi, jolla poikkeuksellisesti palaa käämi, vaan oikeasti välivaltainen kauhuvanhempi, se lapsi voi tajuta toisen aikuisen väliintulosta, että hei, mä en olekaan se kamala, hirveä surkimus, joka tekee aina kaiken väärin, niinkuin iskä/äiti väittää. Ei, vaan tuo mun vanhempi toimii nyt väärin.
Mä olen lapsi, jonka toisella vanhemmalla on ilm. joku pershärö, ja toinen on hiljainen peesailija. Koko lapsuuteni ajan mulle on huudettu, kaikki mitä teen on väärin (eikä koskaan ole neuvottu, mikä olisi oikein...) Mä olen ruma, käytän rumia vaatteita, mulla on huono maku, mä olen tyhmä, en tajua, olen turha vahinko joka pilasi vanhempien elämän. Uskoin tähän parikymppiseksi asti, sillä koskaan, ei koskaan kukaan ollut kertonut mitään päinvastaista. Päivä päivältä ja vuosi vuodelta vaan sitä vanhemman haukkumista. Niin ja läheisille toki esitettiin, kuinka nyt tässä leijonaemona rakastetaan kovasti ja tunteet, kaikki sellaiset saa meidän perheessä näkyä
Jokainen täysijärkinen varmaan tajuaa, että tällaisessa perheessä eläminen ei tee lapselle kovin hyvää? Joo, jos joku sivullinen olisi joskus kommentoinut jotain mun vanhemmalle, kun se esim. raivopäänä karjui mulle yleisillä paikoilla, olisi siitä saattanut seurata joku kosto mulle myöhemmin. Mutta hei, mun elämä oli helvettiä jo muutenkin, ei se vanhemman kosto tai rankaisu muiden puuttumisesta olisi tilanteessa asiaa pahentanut. Ei, vaan se olisi voinut antaa sen tärkeän kipinän sen tajuamiseen että mun vanhempi ei käyttäydy normaalisti.
Mua ei muuten juurikaan kiinnosta, mitä kanssaihmiset puuhaavat, mutta jos huomaan että joku käyttäytyy todella rumasti lastaan kohtaan, niin kyllä puutun. Ihan kun puuttuisin siihenkin, jos näkisin että joku on fyysisesti väkivaltainen lastaan kohtaan. Näihin on velvollisuus puuttua eikä vaan voivotella ja ymmärtää että voivoi, kyllä se voi vanhemmalla olla rankkaa. Syytön se lapsi siihen on, ei se sitä ymmärrä!
Joo vanhemmalla voi olla huono päivä, väsyttää ja on rankkaa. Ja lapsia pitää komentaa ja kasvattaa, ja olla tarvittaessa tiukka ja jämäkkä. Mutta aikuisen nyt vaan on osattava hoitaa se vanhemman hommansa ilman ilkeilyä, nälvimistä, haukkumista, lapsen tietoista nolaamista tai kiukkuista huutoa.
Muistelevat omaa lapsuuttaan tiedostamatta, että ajat ovat muuttuneet.