Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö teistä 12vuotiaana osata jo mennä yksin hammaslääkäriin/sairaalan labraan ? Miehen kanssa riita asiasta

Vierailija
02.11.2022 |

Hokee ettei lapsi opi ellen anna opetella.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?

Kai nyt 12-vuotias osaa itse mennä hammaslääkäriin, pyöriväthän ne muutenkin pitkin kaupunkia ilman äitiä ja isää. 

Aikanaan itse koulussa ollessani käytiin jo eka luokalta yksin h-hoitolassa. Kun omat lapseni olivat 90-luvulla koulussa, eihän nyt vanhemmat lähteneet töistä kesken päivän hakemaan lasta h-hoitolaan. Yksinhän ne lapset koulutien muutenkin taittoivat. Opettajaa muistutettiin vielä lapsen h-lääkäriajasta joko edellispäivänä tai aamulla ja opettaja lähetti lapsen matkaan. 

Onpa mennyt ihmeelliseksi paapomiseksi. 

Joo, munkin hampaita porattiin, kun 3-luokkalaisena olin yksin hammaslääkärissä. Ei edes tarjottu puudutusta enkä edes tiennyt sellaisen olemassaolosta. Jäi muuten hammaslääkärikammo enkä vieläkään mene hammaslääkäriin kuin ihan pakosta.

Joo, ei ainakaan 70-luvulla mitään puudutuksia annettu paikatessa. 

Tämä mun kokemus on sentään 2000-luvun alkupuolelta, mutta eipä silloinkaan lapset vaikuttaneet tarvitsevan puudutusta ainakaan hammaslääkärien mielestä. Useamman kerran kävin paikkauksessa eikä kertaakaan puudutusta tarjottu.

Vierailija
42/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?

Kai nyt 12-vuotias osaa itse mennä hammaslääkäriin, pyöriväthän ne muutenkin pitkin kaupunkia ilman äitiä ja isää. 

Aikanaan itse koulussa ollessani käytiin jo eka luokalta yksin h-hoitolassa. Kun omat lapseni olivat 90-luvulla koulussa, eihän nyt vanhemmat lähteneet töistä kesken päivän hakemaan lasta h-hoitolaan. Yksinhän ne lapset koulutien muutenkin taittoivat. Opettajaa muistutettiin vielä lapsen h-lääkäriajasta joko edellispäivänä tai aamulla ja opettaja lähetti lapsen matkaan. 

Onpa mennyt ihmeelliseksi paapomiseksi. 

Joo, munkin hampaita porattiin, kun 3-luokkalaisena olin yksin hammaslääkärissä. Ei edes tarjottu puudutusta enkä edes tiennyt sellaisen olemassaolosta. Jäi muuten hammaslääkärikammo enkä vieläkään mene hammaslääkäriin kuin ihan pakosta.

Joo, ei ainakaan 70-luvulla mitään puudutuksia annettu paikatessa. 

Tämä mun kokemus on sentään 2000-luvun alkupuolelta, mutta eipä silloinkaan lapset vaikuttaneet tarvitsevan puudutusta ainakaan hammaslääkärien mielestä. Useamman kerran kävin paikkauksessa eikä kertaakaan puudutusta tarjottu.

Olen ihan näin aikuisenakin sitä mieltä, että puudutus hammaslääkärissä on vain jotain huijausta, jolla saa enemmän laskutusta, kun siitä puudutuksestakin tulee laskulle lisähintaa. Todellisuudessa, jos on käynyt säännöllisesti hammaslääkärillä, reikä tuskin on kovin syväksi päässyt, ja se puudutuspiikki sekä se, että on puolinaamaa ihan halvaantuneena koko päivän, on paljon kamalampaa kuin se, että ihan vähän saattaa pari sekuntia tuntua se poraaminen.

En koskaan ota puudutusta moisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin labran työntekijän näkökulmasta, niin eipä juuri alle 15-vuotiaita tule käytännössä koskaan yksin labraan. Jopa 18-22-vuotiailla on joskus vanhempi mukana, vaikka ovat täysi-ikäisiä. 12-vuotiaalla olisi mielestäni hyvä olla joku aikuinen mukana labraan tultaessa, mutta ei se pakollista ole. Ja en tee todellakaan mitään lasua, jos tuon ikäinen tulee labraan yksin.

Minä odotan kahviossa kun 13vuotiaani  menee ilmoittautumaan ja kokeisiin. Sairauden takia usein otettu  verikokokeita ja paikka on tuttu. Joskus on kysytty missä vanhempi on johon poika että kahvilla. Ekan kerran taisi 11vuotiaana sanoa että ei sun tarvi tulla.

Joo, ei vanhempi aina tulekaan huoneeseen, vaikka kyseessä on nuorempikin asiakas. Mutta niin ikään vanhempi on tavattavissa siinä, jos tarvitsee. Teidän tapauksessa ihan ok menettely. Lapsi saa mielestäni tulla näytteenottohuoneeseen yksin ihan minkä ikäisenä vain, jos haluaa. Vanhempi saa odottaa ulkopuolella. Kuitenkin on hyvä, että olet siellä lähettyvillä, jos jolla kulla on asiaa.

Vierailija
44/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10-vuotias saa itse päättää hoidostaan ja esim salata vanhemmiltaan sairauksiaan eli eiköhän hän ole silloin myös riittävän kypsä käymään yksin. Ja voimassaoleva valtakunnallinen linjaus, ei minun mielipide.

Jotenkin huvittavaa, että 12v voi hankkia ehkäisypillerit vanhempien tietämättä, mutta ei voi äidin mielestä mennä yksin labraan, jossa ei ei tapahdu mitään sen ihmeellisempää.

Vierailija
45/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin muistan itsekin käyneeni hammaslääkärissä yksin ala-asteella. Ei ole mitään hammaslääkärikammoa. Varsinkin jos jossain oikomishoidoissa pitää jatkuvasti juosta, niin ei ole mitään järkeä, että vanhemman pitäisi olla jatkuvasti mukana kesken työpäivän hammaslääkärissä.

Mun 6-vuotiaskin on jo melkein yhtä omatoiminen, että ihan hilkulla, että voisi mennä yksin (no en oikeasti päästäisi/luottaisi, mutta aivan taatusi onnistuu joltain 3. luokkalaiselta, varsinkin jos kyseessä koulun yhteydessä/lähellä oleva hammaslääkäri).

Vierailija
46/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10-vuotias saa itse päättää hoidostaan ja esim salata vanhemmiltaan sairauksiaan eli eiköhän hän ole silloin myös riittävän kypsä käymään yksin. Ja voimassaoleva valtakunnallinen linjaus, ei minun mielipide.

Jotenkin huvittavaa, että 12v voi hankkia ehkäisypillerit vanhempien tietämättä, mutta ei voi äidin mielestä mennä yksin labraan, jossa ei ei tapahdu mitään sen ihmeellisempää.

Tämä. Ihan hiukan ristiriitaista, että jo 10v katsotaan riittävän vanhaksi päättämään itse sukupuolielämästään ja ehkäisystä, mutta joku on sitä mieltä, että hammaslääkäristä ei itse selviä. :D

Vierailija
47/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetella asiaa voi vaikka ei yksin menisikään. En ole enää 12 vuotiiaan kanssa automaattisesti mennyt esim. hammaslääkärin vastaanotolle. Jos hän kokee tarvitsevansa apua voi toki mennä vastaanotolle esim. antamaan esitiedot tai kuuntelemaan jatkohoito-ohjeet jos tarpeen.

Vierailija
48/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä ei tarvitse. Jos lapsi haluaa mut mukaan, menen vaikka ikää olisi mitä. Itseasiassa masentunut 18v sai huutoa oikomishoidossa (asiasta, johon he itse olivat syyllisiä), mä menin sitten seuraavalla kerralla mukaan kertomaan, miten homma jatkossa toimii. Ja ihan kivasti meni jatko. saatin hammashoito tehtyä loppuun.

Oikomishoidossa helposti valitetaan lapselle, siellä olisi hyvä olla vanhempi mukana. Poika itki, kun pääsi huoneesta ulos.  Asioita voisi sanoa asiallisemmin kuin loukaten. Tukemalla lasta.

Vierailija
49/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse kävin tuon ikäisenä yksin labrassa, hammaslääkärissä yms. Riippuu varmasti lapsesta. Jos on tuttu paikka mihin mennä, niin varmasti selviää.

-n 25v

Vierailija
50/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esim. labra on isohkon kaupunkgin keskussairaalassa. Siellä aikuisetkin eksyy joten menen 16 vuotiaankin mukaan.

Vierailija
51/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama mitä te siellä riitelette. Jos ei riitojakaan saa kahdestaan sovittua ilman avlle itkua, niin what can I do.?

Miksi helv#¤ssä sä käyt keskustelupalstalla?

Vierailija
52/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ettei, mikäli on tutulla paikkakunnalla  ?

Kyllä mielestäni ainakin hammaslääkäri pitää osata kuudesluokkalaisen itse hoitaa. Kouluhammaslääkärin jo 3-4 luokalla. Tuo labra on vähän eri juttu, jo tilanteena voi olla jännittävämpi. Mutta jos siellä käyminen on esim. kuukausittaista, niin silloin edellyttäisin ainakin oman lapseni osaavan sen hoitaa omatoimisesti. Mutta toki minä olenkin 80-luvun puolella kouluni aloittanut äiti, joka jaksaa jatkuvasti ihmetellä tätä lasten nykyistä paapomista. Miten ihmeessä me on selvitty hengissä ja osattu ihan itse omatoimisesti hoitaa kaikki kouluun liittyvät asiamme. Ei sinne reissuvihkoon montaa viestiä vuoden mittaan tullut, nyt niitä tulee luokan vanhempien Whatsapp-ryhmään ja Wilmaan sellainen määrä jo viikottain.

Vierailija
53/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut lapset oppii, tyhmempien lasten perseet pitää pyyhkiä täysi-ikäisenäkin.

Vierailija
54/54 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen vienyt vielä lukiolaisetkin. Ihan siitä syystä, että meidän kaupungissa hammashoito on keskitetty niin vaikeakulkuiseen paikkaan, ettei sinne kotoa edes pääse kuin autolla. Lisäksi olen halunnut pysyä kärryillä tilanteesta. Toisella lapsella oli mm. vuosia kestänyt oikomishoito. Vähän tuntuisi karulta, jos 12-vuotiaan pitäisi sellaisetkin hanskata ihan itsekseen, kun muutenkin hammaslääkäri jännittää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän