Pitääkö teistä 12vuotiaana osata jo mennä yksin hammaslääkäriin/sairaalan labraan ? Miehen kanssa riita asiasta
Kommentit (54)
Mut ainakin viimeksi käännytettiin labran ovelta autoon odottamaan, koska korona.
Mun isä tuli mun kanssa viisaudenhammasleikkaukseen, kun olin varmaan 20-vuotias. Ei tietty ite toimenpiteeseen mut odotti aulassa ja vei kotiin. Ja se oli ihanaa.
Johonkin hammaslääkäriin (jossa on käyty samassa paikassa vuosittain) joo, mutta sairaalan labraan en kyllä laittaisi itse menemään. Lukioikäisenä meillä on alkanut hoitaa terveyskäyntinsä täysin itsenäisesti, sitä ennen aina tapauskohtaisesti joko on kuskattu / saatettu tai mennyt itse.
Mitä ihmettä?
Kai nyt 12-vuotias osaa itse mennä hammaslääkäriin, pyöriväthän ne muutenkin pitkin kaupunkia ilman äitiä ja isää.
Aikanaan itse koulussa ollessani käytiin jo eka luokalta yksin h-hoitolassa. Kun omat lapseni olivat 90-luvulla koulussa, eihän nyt vanhemmat lähteneet töistä kesken päivän hakemaan lasta h-hoitolaan. Yksinhän ne lapset koulutien muutenkin taittoivat. Opettajaa muistutettiin vielä lapsen h-lääkäriajasta joko edellispäivänä tai aamulla ja opettaja lähetti lapsen matkaan.
Onpa mennyt ihmeelliseksi paapomiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan siitä mitä noihin on matkaa. Meillä noihin on matkaa noin 700m. Ei ole mitään järkeä meidän kummankaan keskeyttää sitä työpäivää ja lähteä ihan vaan seuraksi.
Huonot perustelut. Mitä jos lasta pelottaa?
Vierailija kirjoitti:
Mun isä tuli mun kanssa viisaudenhammasleikkaukseen, kun olin varmaan 20-vuotias. Ei tietty ite toimenpiteeseen mut odotti aulassa ja vei kotiin. Ja se oli ihanaa.
Joku perustarkastus on hippasen eri juttu kuin esim hampaan poisto. Eli minusta nämä tulisi katsoa tapaus kohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?
Kai nyt 12-vuotias osaa itse mennä hammaslääkäriin, pyöriväthän ne muutenkin pitkin kaupunkia ilman äitiä ja isää.
Aikanaan itse koulussa ollessani käytiin jo eka luokalta yksin h-hoitolassa. Kun omat lapseni olivat 90-luvulla koulussa, eihän nyt vanhemmat lähteneet töistä kesken päivän hakemaan lasta h-hoitolaan. Yksinhän ne lapset koulutien muutenkin taittoivat. Opettajaa muistutettiin vielä lapsen h-lääkäriajasta joko edellispäivänä tai aamulla ja opettaja lähetti lapsen matkaan.
Joo, munkin hampaita porattiin, kun 3-luokkalaisena olin yksin hammaslääkärissä. Ei edes tarjottu puudutusta enkä edes tiennyt sellaisen olemassaolosta. Jäi muuten hammaslääkärikammo enkä vieläkään mene hammaslääkäriin kuin ihan pakosta.
meillä käytiin jo 9-vuotiaana. 7-vuotiaana opettaja kävelytti koko luokallisen lapsia hammashoitolaan. matkalla näytti mistä mennään (oli noin kilometrin päässä koulusta) ja mitä suojatietä käytetään (toinen suojateistä oli turvallisempi)
sen jälkeen sitten 8-vuotiaana käytiin 3 lapsen ryhmissä ja 9-vuotiaana sai jo mennä yksin.
koulussa oli lääkäri ja terveydenhoitaja, siellä kaikki lapset kävivät yisn jo 7-vuotiaana. jos tuli jotain erikoista, niin sieltä soitettiin sitten vanhemmille
Vierailija kirjoitti:
Johonkin hammaslääkäriin (jossa on käyty samassa paikassa vuosittain) joo, mutta sairaalan labraan en kyllä laittaisi itse menemään. Lukioikäisenä meillä on alkanut hoitaa terveyskäyntinsä täysin itsenäisesti, sitä ennen aina tapauskohtaisesti joko on kuskattu / saatettu tai mennyt itse.
Ja kuskaamiseen syynä on meidän tapauksessa ollut yleisimmin joukkoliikenteen puute, eli jos on joutunut käymään vaikka keskustassa fyssarilla tai sairaalassa, niin on vaan ollut pakko toimia kuskina. Mutta sitten jonnekin hammaslääkäriin on päässyt nätisti käymään pyörällä kesken koulupäivän, kun taas vanhempi joutuisi ensin ajamaan kotiin / koululle (15 km), viemään lapsi hammaslääkäriin (4 km) ja takaisin kotiin / kouluun (4 km) ja ajamaan takaisin töihin (15 km).
Sitten kun on valmis.
Ei musta tartte mennä yksin aikuisenakaan, jos asia ahdistaa.
Eli kysyisin siltä nuorelta itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäriin meillä joo kun on tuossa ihan näkömatkan päässä, mutta ei mihinkään labraan.
Joo, riippuu varmaan ihan siitä kuinka pitkä ja hankala matka sinne hammaslääkärille on. 80-luvun alussa me ala-asteikäiset kuljettiin ihan itsekseen hammaslääkärille kesken koulupäivän. Itse jouduin hammastapaturman takia yhdessä vaiheessa käymään paljonkin.
Joku sairaala/terveyskeskuskäynti on vähän eri. Siinähän on syytä vanhemman olla mukana ihan jo hoito-ohjeita kuulemassa.
Voi mennä jos pentu osaa itse mennä.
Vierailija kirjoitti:
No ei. Ja vaikka osaisi, ihan hyvin voi haluta silti vanhemman tueksi mukaan. Oma isäni tuli vielä täysikäistyttyäni päivistykseen tarkistamaan, että pärjään.
Huutista :D
Näin labran työntekijän näkökulmasta, niin eipä juuri alle 15-vuotiaita tule käytännössä koskaan yksin labraan. Jopa 18-22-vuotiailla on joskus vanhempi mukana, vaikka ovat täysi-ikäisiä. 12-vuotiaalla olisi mielestäni hyvä olla joku aikuinen mukana labraan tultaessa, mutta ei se pakollista ole. Ja en tee todellakaan mitään lasua, jos tuon ikäinen tulee labraan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?
Joo, munkin hampaita porattiin, kun 3-luokkalaisena olin yksin hammaslääkärissä. Ei edes tarjottu puudutusta enkä edes tiennyt sellaisen olemassaolosta. Jäi muuten hammaslääkärikammo enkä vieläkään mene hammaslääkäriin kuin ihan pakosta.
Joo, ei ainakaan 70-luvulla mitään puudutuksia annettu paikatessa.
Riippuu ihan siitä lapsesta. Jos ei halua millään mennä vielä yksin, niin sillon pitää lähteä mukaan vaikka olisi 15 v.
Itse jouduin hammaslääkärissä käymään yksin jo ekaluokkalaisena. Matkaa koululta oli noin 1,5 km. Matka oli opittu ensimmäisellä käyntikerralla, kun kaikki kävivät purskuttelemassa ja pesemässä siellä ohjeen mukaan hampaat.
Mutta ajat oli erilaiset. 70--luvulla. Silloin lapset joutui liiankin nuorina selviytymään monesta asiasta yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?
Joo, ei ainakaan 70-luvulla mitään puudutuksia annettu paikatessa.
Tuo aika oli monessa suhteessa vähän rajua aikaa.
10-vuotias saa itse päättää hoidostaan ja esim salata vanhemmiltaan sairauksiaan eli eiköhän hän ole silloin myös riittävän kypsä käymään yksin. Ja voimassaoleva valtakunnallinen linjaus, ei minun mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Näin labran työntekijän näkökulmasta, niin eipä juuri alle 15-vuotiaita tule käytännössä koskaan yksin labraan. Jopa 18-22-vuotiailla on joskus vanhempi mukana, vaikka ovat täysi-ikäisiä. 12-vuotiaalla olisi mielestäni hyvä olla joku aikuinen mukana labraan tultaessa, mutta ei se pakollista ole. Ja en tee todellakaan mitään lasua, jos tuon ikäinen tulee labraan yksin.
Minä odotan kahviossa kun 13vuotiaani menee ilmoittautumaan ja kokeisiin. Sairauden takia usein otettu verikokokeita ja paikka on tuttu. Joskus on kysytty missä vanhempi on johon poika että kahvilla. Ekan kerran taisi 11vuotiaana sanoa että ei sun tarvi tulla.
10v poika käy yksin hammaslääkärissä. Meiltä hammaslääkäriin kestää kävellä 5min joten ei ole pitkä matka.