Mies ei puhu eikä suostu käsittelemään ongelmia
Mitä tehdä, kun mies ei suostu keskustelemaan eikä käsittelemään parisuhteen ongelmia. Hän suuttuu, jos yritän nostaa niitä keskusteluun. Pitää mykkäkoulua ja kaikki ikävät tapahtumat pitäisi lakaista maton alle ja teeskennellä, että niitä ei ole. Näin on jatkunut vuosikausia, tuntuu kuin eläisin ontossa tyhjiössä, jossain parisuhteen kulisseissa. Ovatko kaikki eroon johtaneet avioliitot tällaisia ennen sitä lopullista eroa? Onko joku eronnut vastaavassa tilanteessa ja jälkikäteen tajunnut, että olisikin ollut vielä jotain tehtävissä, jottei olisikaan tarvinnut erota?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä muutä yhteistä kuin yhteiset ongelmat?
Aika vähän. Yksi niistä ongelmista, joista mies ei suostu puhumaan ollenkaan on, että hän ei ole halunnut viettää lomia kanssani. Eikä ole halunnut seksiä puoleen vuoteen. Tuo kuulostaa tietysti pahalta jo itsessään, mutta ajattelen, että jos näitä ongelmia voisi käsitellä ja siten ymmärtää ja päästä niistä yli, niin voisi alkaa rakentaa suhdetta uudestaan. Mutta mitään ei voi ottaa puheeksi ilman, että mies suuttuu jäätävästi.
Ap
"Ongelmien käsittely" terminä ja koko tuo tianteenne sanallistamisesi kuulostaa minunkin korvaan ahdistavalta.
Mikset vaan kysy "Miksi meillä ei ole enää seksiä? Minä haluaisin seksiä."
Jos reaktio tuollaiseenkin keskustelunavaukseen on pelkkää kiukuttelua niin ehkä on aika erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän. Yksi niistä ongelmista, joista mies ei suostu puhumaan ollenkaan on, että hän ei ole halunnut viettää lomia kanssani. Eikä ole halunnut seksiä puoleen vuoteen. Tuo kuulostaa tietysti pahalta jo itsessään, mutta ajattelen, että jos näitä ongelmia voisi käsitellä ja siten ymmärtää ja päästä niistä yli, niin voisi alkaa rakentaa suhdetta uudestaan. Mutta mitään ei voi ottaa puheeksi ilman, että mies suuttuu jäätävästi.
Ap
Se on ok jos ei halua, ei voi pakottaa. Mies ei silti sano mitään syitä. Miksi haluat olla yhdessä jäätävän suuttujan kanssa, joka saa pieniä raivareitaan(?). Parisuhde ei toimi joltain osin. Narskumies, alkoholi? Vaaditko liikaa? Mikä käsitys teillä on lomasta, eroaako se hyvin paljon toisen versioista. Onko toinen nainen?
Jankkaat samaa levyä ja yrittää juntata oma näkemystäsi ainoana oikeana. Tulet vielä nettiin hakemaan isompaan joukkoa kannattamaan asiaasi, josta et edes kerro mikä se on.
Taputan täällä yksin.
Mulla on nykyisin mies, joka ei osaa tai halua puhua ongelmista. Viettää aikaansa autotallissa ja on sanonut viihtyvänsä yksin. Seksi ja läheisyys puuttuu. Ei todellakaan ole ollut aina tämmöinen, nyt viimeisten vuosien aikana vetäytynyt ja erakoitunut enemmän. On myös sanonut, että jos erotaan, niin viettää lopun ikänsä yksin, ei kaipaa ketään. Koen olevani ihan turha, naisena ja vaimona mulla ei oo hänen elämässään roolia, mutta siivoajana, ruuanlaittajana ja äitinä on. Näin kun olen sanonut niin kieltää "ei pidä paikkaansa, olen tärkeä" ja painuu autotalliin.
Haluaisin, että lapset kasvaa yhteisessä kodissa niinkuin on suunniteltu. Kunhan nuorin lähtee kotoa niin muutan samana päivänä. Jos en sitä ennen...
1234saaruska@gmail.com jos haluat jutella AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulla oli nuorena tämmöinen suhde, jossa mies ei suostunut puhumaan tai harrastamaan seksiä ja lopetti tyyliin päin katsomisen. Erotahan se halusi, mutta ei ollut pokkaa tehdä sitä itse vaan rupesi perseilemään jotta minä jättäisin.
Luovuta hänen suhteensa ja eroa. Ei se keskustelemalla parane, jos hän ei edes halua keskustella.
Hanki miespuolinen ystävä itsellesi lomaseuraksi ja sano, että te ootte vain kavereita.
Olen ollut vastaavassa tilanteessa ja kadun sitä, ettei erottu paljon aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jankkaat samaa levyä ja yrittää juntata oma näkemystäsi ainoana oikeana. Tulet vielä nettiin hakemaan isompaan joukkoa kannattamaan asiaasi, josta et edes kerro mikä se on.
Taputan täällä yksin.
Luulen tosiaan, että miehestä tuntuu siltä, että jankkaan samoja vanhoja asioita uudestaan ja uudestaan. Mutta teen sen, koska niitä itselleni todella isoja ja vakavia ongelmia ei ole koskaan käsitelty ja sen jälkeen paikattu suhdetta. Miehen käsitys on, että hän voi tehdä jotain ikävää ja sen jälkeen se pitäisi hyväksyä ja unohtaa ilman, että siitä voi puhua tai että sitä väärintekemistä tarvitsisi paikata mitenkään. Minä koen, että ne kaikki tapahtumat ovat avoinna ja yhä ajankohtaisia, kun niitä ei ole käsitelty.
Joku muu on muuten kirjoittanut ketjuun lyhyehköjä kommentteja esiintyen ap:na, mitähän iloa hän sellaisesta trollaamisesta saa.
Oikea ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään ole vastaavaa kokemusta? Ajattelin että puolet av-laisista tunnistaisi tämmöisen tilanteen heti, mutta onko se sittenkin harvinaista?
Ap
Asiaa on todella vaikea kommentoida, kun ei meillä ole kuin sinun näkemyksesi asiasta. Sinä varmaankin kuvittelet lähestyväsi asiaa rakentavasti ja lempeästi, mutta sillä miehelläsi voi olla asiasta aivan eri näkemys.
Voi olla, ettei mies van halua enää jatkaa, mutta pysyy suhteessa velvollisuudentunnosta. Miehet eivät yleensäkään osaa lähteä suhteesta, vaikka haluaisivat, se on joku sisäänrakennettu kasvatusmalli ikävä kyllä.
Kysy suoraan hänen tunteitaan ja sano, että saa olla rehellinen.
Maikkis-69 kirjoitti:
Voi olla, ettei mies van halua enää jatkaa, mutta pysyy suhteessa velvollisuudentunnosta. Miehet eivät yleensäkään osaa lähteä suhteesta, vaikka haluaisivat, se on joku sisäänrakennettu kasvatusmalli ikävä kyllä.
Osut aika lähelle. Itse olen ollut yli 20 vuotta ilman vaimon osoittamaa kiinnostusta hellyyteen/seksiin. Suostuu yhdyntään, mutta ei todellakaan edes yritä näyttää siltä, että asia edes vähäänkään häntä kiinnostaisi. Olen siis lopettanut omaltakin osaltani asian tarjoilun. Homma loppui viimeisen lapsen tekoon, ja sen jälkeen elin varmaan 5 vuotta kuin kidutuksessa, kun mikään ei auttanut, eikä aiemmin ihan normi seksuaalinen ja aktiivinen vaimoni muuttui frigidiksi. Mietin yöt eroavani ja etsiväni jonkun halukkaamman elinkumppanin, mutta lasten takia en vain kyennyt perhettä rikkomaan. Sitä oppii näköjään ihminen elämään ilman rakkautta, kun vaan tarpeeksi kovasti yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään ole vastaavaa kokemusta? Ajattelin että puolet av-laisista tunnistaisi tämmöisen tilanteen heti, mutta onko se sittenkin harvinaista?
ApAsiaa on todella vaikea kommentoida, kun ei meillä ole kuin sinun näkemyksesi asiasta. Sinä varmaankin kuvittelet lähestyväsi asiaa rakentavasti ja lempeästi, mutta sillä miehelläsi voi olla asiasta aivan eri näkemys.
Oikeastaan en kuvittele lähestyväni lempeästi ja rakentavasti, vaan kyllä mä puhun aika vihaisestikin välillä. Mutta miksi minun pitäisi puhua tosi hellämielisesti ja kierrellen ja kaarrellen, jos ongelma, josta haluan keskustella on esim sellainen, että mies on haukkunut ulkonäköni rumasti maanrakoon, eikä suostu pyytämään edes anteeksi, eikä hyvittämään sitä tekemäänsä vahinkoa? Tällaiset asiat jäävät käsittelemättöminä kaivamaan ja nousevat sitten esiin jossain muussa tilanteessa taas. Kyllä mä silloin ikävä kyllä vihaisesti saatan todeta, että tämä asia x on yhä auki, että mä en pysty menemään eteenpäin, jos mies ei suostu sitä käsittelemään ja esim pyytämäön anteeksi. Muutoin elämä menee siytten päällisin puolin ok, arki sujuu ja puhellaan arjen small talk-tyyppisiä juttuja ihan hyvässä hengessä, mutta etäisinä kämppiksinä.
Ap
Miksi pitäisi keskustella ongelmista? Se on aika epämiellyttävää etenkin raskaan työpäivän jälkeen. Mitä jos vaan ottaisit rennommin.
m33
Vierailija kirjoitti:
Maikkis-69 kirjoitti:
Osut aika lähelle. Itse olen ollut yli 20 vuotta ilman vaimon osoittamaa kiinnostusta hellyyteen/seksiin. Suostuu yhdyntään, mutta ei todellakaan edes yritä näyttää siltä, että asia edes vähäänkään häntä kiinnostaisi. Olen siis lopettanut omaltakin osaltani asian tarjoilun. Homma loppui viimeisen lapsen tekoon, ja sen jälkeen elin varmaan 5 vuotta kuin kidutuksessa, kun mikään ei auttanut, eikä aiemmin ihan normi seksuaalinen ja aktiivinen vaimoni muuttui frigidiksi. Mietin yöt eroavani ja etsiväni jonkun halukkaamman elinkumppanin, mutta lasten takia en vain kyennyt perhettä rikkomaan. Sitä oppii näköjään ihminen elämään ilman rakkautta, kun vaan tarpeeksi kovasti yrittää.
Ansaitset parempaa. Sun kannattaisi erota ihan itsesi takia. Ei tollanen ole mitään ihmisen elämää ja sulla on vain yksi semmonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAsiaa on todella vaikea kommentoida, kun ei meillä ole kuin sinun näkemyksesi asiasta. Sinä varmaankin kuvittelet lähestyväsi asiaa rakentavasti ja lempeästi, mutta sillä miehelläsi voi olla asiasta aivan eri näkemys.
Oikeastaan en kuvittele lähestyväni lempeästi ja rakentavasti, vaan kyllä mä puhun aika vihaisestikin välillä.
Ja sitten ihmettelet, kun miehesi ei halua osallistua tähän huutokisaan? Kaikkia sellainen ei vaan oikeasti kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maikkis-69 kirjoitti:
Ansaitset parempaa. Sun kannattaisi erota ihan itsesi takia. Ei tollanen ole mitään ihmisen elämää ja sulla on vain yksi semmonen.
No, se nyt on vaan seksiä? Onhan sitä ihmisen elämässä paljon muitakin osa-alueita, kuten pihatyöt, koiran ulkoitus, talon remontointi, lasten koulutus ja harrastukset, laskujen maksu, jne....
Katsellaan sitten elämää uusiksi, kun viimeinenkin lapsista muuttaa kotoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi keskustella ongelmista? Se on aika epämiellyttävää etenkin raskaan työpäivän jälkeen. Mitä jos vaan ottaisit rennommin.
m33
Tuntuu oudolta, että joku edes kysyy tuollaista, mutta yritän nyt selittää. Haluaisin tuntea itseni rakastetuksi parisuhteessa ja se tarkoittaa esim. Että mies tykkäisi minusta ja pitäisi sillä lailla puoleensavetävänä, että haluaisi seksiä ja viettää joskus parisuhdeaikaa yhdessä edes lomalla. Niin jos mies tekee tai sanoo asioita, jotka saavat tuntemaan juuri päinvastoin, niin se pitäisi edes jälkikäteen korjata, jotta suhde voisi jatkua entisellään. Yleensä se korjaaminen tapahtuu puhumalla, pyytämällä anteeksi ja siten paikkaamalla ne tapahtuneet vahingot.
Ap
Katso YouTubesta: mistä puhumattomuus voi johtua.
PS. Meillä se johtui siitä, että mies mietti eroa ja pommina (minulle) ihastui toiseen, petti ja jätti
Kysy suoraan, haluaako jatkaa vai erota. Kysy kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä tai ei. En tiedä = ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m33
Tuntuu oudolta, että joku edes kysyy tuollaista, mutta yritän nyt selittää. Haluaisin tuntea itseni rakastetuksi parisuhteessa ja se tarkoittaa esim. Että mies tykkäisi minusta ja pitäisi sillä lailla puoleensavetävänä, että haluaisi seksiä ja viettää joskus parisuhdeaikaa yhdessä edes lomalla. Niin jos mies tekee tai sanoo asioita, jotka saavat tuntemaan juuri päinvastoin, niin se pitäisi edes jälkikäteen korjata, jotta suhde voisi jatkua entisellään. Yleensä se korjaaminen tapahtuu puhumalla, pyytämällä anteeksi ja siten paikkaamalla ne tapahtuneet vahingot.
Ap
Mikäs se on voimassaoleva hinnasto noille vahinkojen paikkaamisille? Rahallako ajattelit että asiat voi kuitata? Vai timantteja ja turkiksiako niiden tulee olla?
Ootko kysynyt mieheltä tämän suuttuessa että miksi suutuit nyt? (jos oma kysymyksesi/puheesi oli neutraalin asiallista eikä syyllistävää/nalkuttavaa/jankuttavaa/tms.)