Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monimutkaisia älytelevisiot ovat?

Vierailija
02.11.2022 |

93 v. mummolta hajosi telkkari, ja pitäisi hankkia uusi tilalle. Mietin, että onko ihan tuhoon tuomittu ajatus ostaa jonkinlainen äly-TV, josta voisi kai vapaasti valita katsottavaa Areenasta tai mtv3:n palvelusta, niin ei olisi sen armoilla mitä televisiosta kulloinkin suorana tulee. Mummo nukkuu välillä huonosti, joten yöt ovat välillä pitkiä ja tylsiä ja yksinäisiä.

Toinen minkä haluaisin telkkariin, olisi jonkinlainen sovellus, johon voisimme lähettää hänelle kuvia. Olemme hankkineet hänelle tabletin ja siihen Fotoo-sovelluksen, joka näyttää kuvaesitystä dropboxin kansion kuvista, mutta tabletti on koko ajan jossain tilassa kun käsien motoriikka ei enää riitä pienen kosketusnäytön käyttämiseen, eikä mummo saa laitetta itse takaisin perustilaan ja sovellusta päälle.

Onko älytelkkareihin jotain lapsien ja vanhusten ja muiden vähemmän taitavien turvamoodeja, joissa voisi turvallisesti rämpyttää valikoita ilman että koko laite on heti aivan sekaisin? Yksi ongelma on se, että mummo asuu 450 km päässä kaikista sukulaisista, eikä suostu muuttamaan, eikä huoli mitään kotiapua, joten ihan jatkuvasti kukaanei pääse selvittelemään laitteiden vikatiloja.

Olisin tosi tosi kiitollinen kaikista neuvoista! Itselläni ei ole kokemusta älytelkkareista ollenkaan, minulla on vain tavallinen telkkari ja chromecast. Googlaamalla löytyy vain laitteiden mainoksia, ja niiden mukaan kaikki ovat joko uskomattoman helppokäyttöisiä, tai sitten sisältävät niin paljon hienoja toimintoja, etten ole varma osaisinko itsekään käyttää niitä.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele ProCasteria. Sen kaukosäädin on ihan kamala.

Vierailija
42/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaatte sen wifin, älytelkkarin ja naapurin teinin päivystysvalmiuteen 20€/keikka, kun käy korjaamassa mummon tv:n.. itse ainakin koen, että esim youtubesta ja areenasta jonkun asian hakeminen sillä telkkarin haulla on todella työläs (kun meillä ei ole telkkariin liitettyä irtonäppistä), en juurikaan niitä käytä vaan katson tuollaiset läppäriltä.

Vierailija kirjoitti:

Tätini 95 v hankki äly tv :n ja alkukankeuden jälkeen katsoo kaunarit ja lemmenviemät sujuvasti.

💡💡

Olen laittanut samat tunnukset omaani ja tätini telkkariin, näin voin esim.lisättävä suosikkeihin ohjelmia ,joista luulen hänen pitävän.💡💡

Itse en juurikaan käytä Mtv katsomoa tai Arenaa, mutta käytän c morea.

Kun hän huomasi esim kaapelitelevision sakkaavan saattoi katso ( netti) äly tv:n puolelta tvtä.

Palvelutalossa jossa hän asuu, ei ollut taloyhtiön nettiä, joten joutui laittamaan oman netin DNA .

Se minua harmittaa että joutuu maksamaa aika paljon netistä,

Verrattuna itselläni on 8 e/ kk taloyhtiön netti, joka toimii oikein hyvin.

Niin ja Samsungia suosittelen lämpimästi.📺

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätini 95 v hankki äly tv :n ja alkukankeuden jälkeen katsoo kaunarit ja lemmenviemät sujuvasti.

Olen laittanut samat tunnukset omaani ja tätini telkkariin, näin voin esim.lisättävä suosikkeihin ohjelmia ,joista luulen hänen pitävän.

Kun hän huomasi esim kaapelitelevision sakkaavan saattoi katso ( netti) äly tv:n puolelta tvtä.

Palvelutalossa jossa hän asuu, ei ollut taloyhtiön nettiä, joten joutui laittamaan oman netin DNA .

Kiitos! Täytyy tutustua Samsungin valikoimaan. Se olisi sikälikin paras vaihtoehto, että mummon tabletti on Samsung, eli ehkä uusi telkkari tuntuisi sitten edes vähän tutulta.

Toi mun linkkaama "riisuttu kaukosäädin" on muuten Samsungin telkkarin kaukosäädin :-D

Telkkari on hyvä, ei siinä mitään.

Vierailija
44/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut samat tunnukset omaani ja tätini telkkariin, näin voin esim.lisättävä suosikkeihin ohjelmia ,joista luulen hänen pitävän.

Kiitos! Täytyy tutustua Samsungin valikoimaan. Se olisi sikälikin paras vaihtoehto, että mummon tabletti on Samsung, eli ehkä uusi telkkari tuntuisi sitten edes vähän tutulta.

Itse käytän puhelimensa ja taplettia Applea ja keskustelee täydellisesti Samsung tvn kanssa ( esim YouTube ).

Vierailija
45/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

älytv on samanlainen kuin perinteinen televisio. ainoa ero on siinä, että lytv:ssä on nettiyhteys ja sillä voi katsoa juurikin noita areenoita,, youtubeja sun muita.

toisinaan tv sitten päivittää itseään ja siitä voi tulla ilmoitus, johon pitää vastata kyllä tai ei (asetuksista voi valita myös automaattisen päivityksen). Tärkeintä tässä on se, että sanoo iäkkäälle, että jos ruudussa lukee päivitys, niin silloin ei ala sulkemaan konetta tai rämpyttämään kaukosäädintä

oma älytelkkarini avaa joskus automaattisesti nettitv-osiot, johon tulee mainoksia uusista sarjoista eri palveluissa. Se on omasta mielestä ärsyttävää, etenkin, kun se päättääkin avata nettitv menun juuri sen jälkeen kun olen avannut kiintoelvyn ja alkanut selata sitä. Voisin kuvitella, että joku tietoteknisesti ei niin kärryillä oleva iäkäs henkilö voi alkaa hätäillä sen kanssa. Tätä varten voi näyttää kaukosäätimestä exit painikkeen, jonka avulla sen voi sulkea.

omilla vanehmmillani on älytv ja osaavat käyttää sitä. Sen verran ollaan joudutta auttamaan, että avattiin heille tilit esim. ruutuun, areenaan ja  katsomoon ja laitettiin asetuksiin automaattiset kirjautumiset sinne. oikein aktiivisesti osaavat käyttää noitakin toimintoja ja isä varsinkin käyttää areenaa sujuvasti. areenaa voi käyttää myös puhekomennoilla, ainakin oma telkkari toimii niin, lisäksi siellä on jossain hakutoiminto, johon voi kaukon nuolinäppäimillä kirjoittaa hakunsa

Vierailija
46/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä juuri ja juuri menee kaaliin, että painamalla ykköstä, saa ykköskanavan näkyviin ja punaisesta nappulasta säätimen yläosassa television saa päälle ja pois päältä. Kaikki muu menee liian vaikeaksi.

Vierailija
47/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea te älykääpiöt uskotte kanssa,että yli 90v älytv,voi teitä typeryksiä!!

Vierailija
48/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla älytv että ohjelmaa tulee läpi yön. Tuon ikäiset kyllä nukkuu suurimman osan ajastaan ja kohta jo ikuiseen uneen.

Vierailija
49/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä areenasa voi kaukosäätimenkin avulla hakea  ohjelmia:

https://ohjeet.areena.yle.fi/hc/fi/articles/115002969609-Yle-Areena-%C3…

Vierailija
50/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

älytv:tä ostettaessa kannattaa kiinnittä huomiota myös laitteen sovellukseen. Itselläni on android tv ja olen oikein tyytyväinen siihen, joku toinen voisi taas sanoa ettei halua android pohjaista televisiota

Vierailija
51/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

android pohjaisissa televisioissa voi estää tiettyjen sovellusten käynnistymisen

Vierailija
52/52 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea te älykääpiöt uskotte kanssa,että yli 90v älytv,voi teitä typeryksiä!!

No miksei. Meillä ainakin tuonikäinen mummeli käyttää erittäinkin näppärästi. Lisäksi on IPhone ja niin sujuvasti whats up viestit lähettelee , välillä jopa kuvien kera. Kyllähän se riippuu ihmisestä itsestään , mitä haluaa oppia. Ikä on vain numero.

Monet jo kuuskymppiset on ihan tumpeloita kaikkien älylaitteiden kanssa. Avoin mieli kaikkeen uuteen. Sillä pärjää jo pitkälle.