Menisitkö yliopistosairaalaan gynekologille opetusvastaanotolle?
Mulle tuli kutsu sellaiseen. Paikalla ilmeisesti 2 opiskelijaa jotka osallistuvat myös tutkimuksiin. Eivät pelkästään katso.
Kommentit (80)
Joo kyllä voisin, olen itsekin terveydenhoitoalan ihminen ja tarvinnut saada opiskeluaikana niitä harjoituspotilaita toimenpiteiden opetteluun... Silloin itse opiskelijana tuli mieleen, että moni suostuu vaikkei selvästi haluaisikaan, ja sellaista ei kannata tehdä koska tosiaan on täysin vapaaehtoista että hyväksyy opiskelijat. Sääliksi kävi joskus niitä ihmisiä jotka suostuivat koska ilmeisesti ei kehdanneet sanoa ei, ja sitten näyttivät todella ahdistuneilta ja häpeäviltä siinä kun toimenpidettä tehtiin opiskelijoiden katsellessa. Kyllä meitä "ronskimpiakin" riittää joita ei oma keho lääketieteellisessä yhteydessä nolota, joten ei ole pakko kenenkään sellaisen suostua jolle se tuntuisi epämiellyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suostuisin. Oma kumppani on lääkäri ja heille, jos joillekin olisi tärkeää saada oppia taitonsa myös kokneemmaan lääkärin vastaanotolla. Näkevät esim. siitä miten vuorovaikutus toimii parhaiten (joskus myös, etät miten toimii pahiten). Puhumattakaan siitä, että sillä kokneemmalla lääkärillä on ennen kaikkea know-how:ta verrattuna tilanteeseen, jossa lääkäriopiskelija olisi vain opiskellut toimenpiteen kirjasta.
Eikä niillä seksi ole mielessä kun näkevät toisen alapään, vaan päässä pyörii asiat itse toimenpiteestä ja etenkin se mitä pitää välttää jne.
Tuskin kukaan tässä ajattelee että niillä opiskelijoilla on seksi mielessä, vaan se että toimenpide saattaa sattua kun he harjoittelevat
Plus, että siinä saattaa joku mennä ihan huolella pieleen. Asia, jota ei voi ehkä korjata ennalleen.
Moon ollut!
Koulukaveri (se kandi, mies) ekana vastassa.
Olin äitiyspolilla. Ei muuta kun maha pystyssä pöydälle ja torttu tiskiin.
Mulle teki nyt alkuvuodesta opiskelija gynekologisen tutkimuksen, kun kävin kystan takia vastaanotolla. Varsinainen gynekologi seurasi vierestä ja ohjeisti tarvittaessa. Eihän ne muutoin opi.
Hyvin meni, eikä jäänyt huonoa kokemusta. Toki jokainen tekee omat ratkaisut haluaako opiskelijan tekevän tutkimuksen vai ei.
Multa on myös opiskelija ottanut verinäytteitä kun kävin labrassa ja toisen ultraäänitutkimuksen.
En luultavasti suostuisi kun gyne tutkimus on muutenkin minusta kiusallinen. Jos olisi vaikka jalka kipeä tai ihottumaa kädessä niin opiskelijat olisivat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistosairaalat on opetussairaaloita!
Niin mutta jopa naisella on oikeus kieltäytyä opiskelijan läsnäolosta.
Ja kun tuolla joku kirjoitti että eihän ne naista katso niin tietenkin ne katsoo ja ajattelee juuri sitä jalkoväliä ja miehet käy rnkkaamassa ennen tapahtumaa että vähäinenkin järki pysyisi päässä.
Naurettava väite. Kyllä miesopiskelijat ovat kaikkea jo nähneet. Eivät todellakaan käy nkkaaamassa ennen naisten alapäävaivoja kestääkseen nähdä. Olen ollut tilanteessa, jossa oli huoneessa kymmenkunta opiskelijaa, naisia ja miehiä. Homma oli todella asiallista, kohteliasta ja hienotunteista. Lääketietten opiskelu on puhtaasti kliinistä.
En haluaisi ylimääräisiä ihmisiä seuraamaan. Joillekin.sopii, minulle ei.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menisin. Nuo nuoret ja kokemattomat kädet koskettelemassa siellä ovat todella houkutteleva ajatus!
Merja
Olen ollut gynellä, jossa oli läsnä paljon opiskelijoita. Eikä todellakaan käynyt mielessänikään "nuoret ja kokemattomat kädet siellä...". Siinä tilanteessa ei intiimi hiplaus tullut kyseeseenkään. Ovat erittöin asiallista porukkaa. Eri asia sitten, jos potilas itse kuvittelee tilanteen "sen" kannalta. Mutta onhan näitä naisia, jotka kuvittelevat jopa silmiin katsomisen olevan houkuttelu mieslääkäriltä.
Voisin mennä, mutta vain jos opiskelijoita olisi 1.
Jos se tavara pitää näyttää joka tapauksessa yhdelle valkotakille, niin eikö siinä mene pari lisääkin samaan rahaan?
Voisin mennä. Noissa tutkitaan kyllä paljon tarkemmin kuin muuten.
Miksi eivät voi harjoitella jonkun seksinuken kanssa? Kukaan normaali ihminen tuollaiselle vastaanotolle mene!
En. Tiesin jo parikymppisenä, että opetusväline ei tarvitse olla. Pyysin ulos opiskelijat. Vähän vanhempana oli kai kerran yksi naiskandi ja annoin olla, vaikka tuolloinkin ihmettelin kun lääkäri "opetti" työnsi sormet sisään ja kyseli, oletko ennen koittanut "näitä" tuolta kandilta.
Naispuolisille (ei transnaisille) kyllä. Sen jälkeen kun lääkäriksi opiskellut veljeni kertoili, miten olivat miesopiskelijoiden kanssa kommentoineet naispotilaita, ei huvita mennä muutenkaan enää mieslääkärille.
On niitä toki asiallisiakin, mutta ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät voi harjoitella jonkun seksinuken kanssa? Kukaan normaali ihminen tuollaiselle vastaanotolle mene!
No kiäh kiäh, eikö jotkut naiset ole vähän kun seksinukkeja.
Vierailija kirjoitti:
Naispuolisille (ei transnaisille) kyllä. Sen jälkeen kun lääkäriksi opiskellut veljeni kertoili, miten olivat miesopiskelijoiden kanssa kommentoineet naispotilaita, ei huvita mennä muutenkaan enää mieslääkärille.
On niitä toki asiallisiakin, mutta ei kiitos.
Toivottavasti nuo sankarit osaavat edes työelämässä olla. Hyvin mautonta, jos opiskelijana ja vieläpä harjoittelujakson aikana ollaan yläasteikäisten tasolla kommentoimassa.
Ei tullut itsellä ikinä mieleenkään arvostella ketään ääneen yhtään kenellekään kun harkat oli. Jonkilainen ammatillisuus pitää muistaa.
Ilmaiseksi kyllä, mutta normaalimaksulla en todellakaan. En halua maksaa siitä, että opiskelija töllistelee ja ehkä jopa sorkkii. Pätee myös muuhun hoitoon kuin gynekologiin. En minä kampaajaopiskelijallekaan maksaisi normaalihintaa hiustenleikkuusta.
Eipä noista opiskelijoista ole etukäteen varoiteltu, ainoastaan fysioterapeutti soitteli, että käykö minulle, että paikalla on myöskin opiskelija. Kertaakaan en ole kieltänyt opiskelijoiden läsnäoloa, vaikkakin opiskelijalauma synnytystapa-arviossa oli ehkä vähän outo tilanne. Joka kerta on kysytty vastaanoton alkaessa, että käytö, että paikalla on harjoittelija. Synnytyksessä mukana olleelta lääkäriopiskelijalta olisin kyllä tikkauksen kieltänyt, kun kätilö kysyi tältä, että onko tikannut aikaisemmin ja vastasi ettei ole. Siinä vaiheessa kätilö laittoi itse tikin, ettei minun tarvinnut edes kieltäytyä.
Vuosien varrella on ollut niin lääkäri, hoitaja ja fysioterapeuttiharjoittelijoita.
En todellakaan menisi. En kehdannut kieltäytyä opiskelijoista kun olin 20v ja viimeisillään raskaana. Siinä sitten makasin haarat levällään pöydällä ja suunnilleen oman ikäiseni opiskelijat istuivat kaarimuodostelmassa pöydän päässä. Suora näköyhteys sisimpääni. Toki sisätutkimuksenkin tekivät jokainen, muistaakseni 7 opiskelijaa. En kaikkea yksityiskohtia nyt kirjoita, mutta tästä varmaan saa jo hyvän kuvan. Kiusallista oli, ja nöyryyttävää.
Ei minulle ole koskaan etukäteen kerrottu. Sektion teki opiskelija. Sitäkään ei kerrottu etukäteen. Kysyin sektion alkaessa, että oletko ennen tehnyt. Ei ollut. Sanoin, että hyvin se menee, muista keskittyä siihen, mitä teet. Sitten operoitiin.