Menisitkö yliopistosairaalaan gynekologille opetusvastaanotolle?
Mulle tuli kutsu sellaiseen. Paikalla ilmeisesti 2 opiskelijaa jotka osallistuvat myös tutkimuksiin. Eivät pelkästään katso.
Kommentit (80)
En. Ei kenenkään tarvitse olla harjoituspaikassa harjoituskohde. Paitsi jos on kestävää sorttia. Kaupungin ostopalvelulabra oli ihan katastrofi, koska ei ollut edes gynekologia paikalla tai riittävän pätevää hoitsua. Kivuttomuus on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kerran kieltäytynyt, kun ovella kysyttiin saako miesopiskelija olla paikalla.
Tiedän, että heidän pitää saada opiskelijana oppia, mutta tästä ei oltu ilmoitettu etukäteen ja tunsin siinä hetkessä ajatuksen todella epämiellyttävänä.
Miesten syrjintä on silmiinpistävää, tosin itsekin menisin mieluummin naisurologille.
Jos ajatus tuntuu yhtään epämiellyttävältä, niin kannattaa ilmoittaa etukäteen ettei halua opetusvastaanotolle. Aina on oikeus kieltäytyä.
Voisin mennä ja olen ollutkin raskausaikana opetusvastaanotolla. Siitä ei kyllä etukäteen ilmoitettu ja kun olet jo ajanut 150km sinne sairaalaan niin eipä siinä paljon kieltäydytä.
Ja oli muuten miesopiskelija vielä jonka edessä sitten oltiin revohka levällään. Hän ei sentään osallistunut alatutkimukseen, katseli vain kauempana pois päin. Naisopiskelija osallistui siihenkin. Mahaa tunnustelivat kyllä molemmat.
Mulla on huono kokemus opiskelijasta raskausajan vastaanotolta. Siksi mietin ajan perumista. Ehkä menen yksityiselle.
Ap
Jos saisin huolellisempaa ja parempaa hoitoa niin kyllä.
Eka synnytykseen pyydettiin lupa opiskelijoiden tulla, oli vähän työläämpi keissi, sanoin tervetuloa ja sinne tuli aika joukko nuorta valkotakki porukkaa. Eipä minua häirinnyt enkä oikeastaan kiinnittänyt heihin huomiota.
Olisi tosi käytännöllistä naiselle, jos puoliso oli gynekologi tai gynekologiopiskelija. Kotona vastaanotto ja tutkimus menisi esileikkinä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi tosi käytännöllistä naiselle, jos puoliso oli gynekologi tai gynekologiopiskelija. Kotona vastaanotto ja tutkimus menisi esileikkinä.
Niinpä. Miesopiskelija voi muutenkin harjoitella kotona sen oman muijansa kanssa.
Ei haittaa yhtään. On mielenkiintoista kuunnella kun lääkäri selittää opiskelijalle tai erikoistuvalle, että "tässä on kypsymässä munasolu 16mm" jne. Saattaa oppia jotain itsekin.
Kävin allergisen nuhan takia korva-, nenä- ja kurkkutautien polilla. Ennen vastaanottoa kysyttiin onko ok, jos kandi tutkii ensin. Joo oli... yllätyksenä kandi olikin hyvän ystäväni isoveli 🤣
Pohdin myöhemmin ystäväni kanssa, että miten näppärästi ja tyylikkäästi olisin vaihtanut kandin takaisin lääkäriin, jos kyseessä olisi ollut gynen käynti. 😌
Multa kysyttiin terkkarissa haluanko ajan kandivastaanotolle. En olisi halunnut , mutta mutta. Oli paikalla kandi ja opettajansa , kaikki selitettiin , tutkittiin , mitattiin , keskusteltiin , tutkimusaika kesti TUNNIN. Olin niin tyytyväinen lähtiessäni että halasin ja kiittelin molempia. Aivan huippua!
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa yhtään. On mielenkiintoista kuunnella kun lääkäri selittää opiskelijalle tai erikoistuvalle, että "tässä on kypsymässä munasolu 16mm" jne. Saattaa oppia jotain itsekin.
Kuuntelin, kun sektiota tekevä gyne selitti eri vaiheita nuorelle kirurgille... 😑
Vierailija kirjoitti:
Joko sinulla ei ole kokemusta gynekäynneistä tai sitten et ole ikinä ollut sängyssä kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Voit vaihtaa ajan pelkäksi lääkäri+hoitaja (ei opiskelija) kun sanot ettet suostu opetusvastaanottoon. Tarjoavat usein sitä ensimmäiseksi.
Miksi muka ei?
Miten ikinä yksikään lääkäri valmistuisi, elleivät he kohtaisi ja tutkikisi sairasta potilasta?
On oikeus kieltäytyä ja tuohon voi sitten suostua ne joita asia ei haittaa. Ei ole mikään pakko suostua siihen, että paikalla on useita ihmisiä. Joo pitää niiden opiskelijoiden oppia, mutta ei siihen jokaista potilasta tarvita.
Itse en suostuisi tuohon kuten en suostuisi myöskään siihen, että hoitaja-opiskelija laittaa mulle kanyylin tai ottaa verikokeet. Mua on pistelty elämän aikana niin paljon, että haluan jonkun kokeneen tekevän nuo. Mulla on huonot suonet sytostaattien takia.
Miksei. Synnärillä mulla oli opiskelija ja tosi nätisti harjoitteli tutkimusta. Kysyttiin alussa jo saako olla mukana eikä kertaakaan koskenut ilman että kysyivät minulta. Opittava se on käytännössä opiskelijoiden.
Olen kieltänyt. Joskus sallin opiskelijoiden läsnäolon/harjoittelun, mutta aiheutti niin suurta kipua, että enää en suostu.
Potilas päättää.
en halua alapäähän ylimääräistä yleisöä
Kyllä olen suostunut joka kerta, kun tällainen tilanne on tullut eteen. Meillä lähin sairaala on yliopistosairaala, joten jos odotuksissa on ollut käyntejä äitiyspolilla, on hyvin mahdollista, että opiskelijoita on. Ei minua haittaa lainkaan, pakkohan heidän on harjoitella. Olen hyvin koulutusmyönteinen ja elämässäni käynyt monta kertaa miesgynelläkin, joten ei haittaa yhtään, vaikka olisi miesopiskelija. En jotenkin pysty ajattelemaan tilannetta yhtään muuna kuin opetustilanteena, joten mitäpä outoa siinä olisi.
En menisi, mulla on niin huonoja kokemuksia siitä kun on ollut opetuksessa olevia hekilöitä mukana(mm. verikokeessa joka ei normaalisti satu mutta ai saakutti kun ne vaan tökki ja tökki ja tökki ja sattui niin maanpirkuleesti).