Menisitkö yliopistosairaalaan gynekologille opetusvastaanotolle?
Mulle tuli kutsu sellaiseen. Paikalla ilmeisesti 2 opiskelijaa jotka osallistuvat myös tutkimuksiin. Eivät pelkästään katso.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Olisi tosi käytännöllistä naiselle, jos puoliso oli gynekologi tai gynekologiopiskelija. Kotona vastaanotto ja tutkimus menisi esileikkinä.
Papakoe esileikkinä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on huono kokemus opiskelijasta raskausajan vastaanotolta. Siksi mietin ajan perumista. Ehkä menen yksityiselle.
Ap
Ei sinun tarvitse selitellä mitään, soitat saamaasi ajanvarausnumeroon ja sanot että vaihdat ajan sellaiseen missä ei ole opiskelijoita. Et ole todellakaan ainoa joka vaihtaa pois opetusvastaanotolta eikä toisessa päässä ala hoitaja vänkäämään kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Saako sen tutkimuksen ilmaiseksi?
Siis ilman poliklinikkamaksua, joka on jotain 40 euroa.
Toisaalta, pitäähän niiden lääkäri opiskelijoiden oppia, tutkimalla oikeaa ihmistä.
Eihän ne muuten opi lääkärin taitoja.Ei ne potilasta katso, vaan sitä tutkittavaa kohdetta. Ja jännittävät melkoisesti.
Siinähän on koko ajan erikoislääkäri paikalla neuvomassa ja näyttämässä.
Ei taida saada.
Siksi toisekseen, vaikkei olisi mitenkään ilmoitettu että kyseessä on opetustilanna, niin siinä poliklinikalla saattaa sitten kuitenkin olla jotain opiskelijoita läsnä, hehän ovat kuitenkin lääkäreiksi opiskelemassa ja vaitiolovelvollisuus tällaisissa opetustilanteissa kohdatuista asioista koskee heitä siinä kuin vakinaista henkilökuntaakin.
Jos sinut sitten nimenomaisesti halutaan opetuspotilaaksi, niin siitä varmaan sitten kysytään, että suostutko.
Mutta onko jollakin gynekologialla esim. opetuspotilaita? Vai hoidetaanko se opetus nimenomaan siten, että opiskelijat ovat läsnä kun vastaanottoa pidetään, normaalia vastaanottoa.
Yliopiston hammasklinikoilla otettiin aiemmin opetuspotilaita hoidettaviksi. Näistä käynneistä ei hoitotoimien osalta tarvinnut maksaa, mutta esim. jos hampaisiin laitettiin jotakin niin se materiaali oli sitten maksullista, eli käynnit maksuttomia mutta erilaiset vaikkapa siltarakenteet piti maksaa.
Kyllä menisin. Nuo nuoret ja kokemattomat kädet koskettelemassa siellä ovat todella houkutteleva ajatus!
Merja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sen tutkimuksen ilmaiseksi?
Siis ilman poliklinikkamaksua, joka on jotain 40 euroa.
Toisaalta, pitäähän niiden lääkäri opiskelijoiden oppia, tutkimalla oikeaa ihmistä.
Eihän ne muuten opi lääkärin taitoja.Ei ne potilasta katso, vaan sitä tutkittavaa kohdetta. Ja jännittävät melkoisesti.
Siinähän on koko ajan erikoislääkäri paikalla neuvomassa ja näyttämässä.Ei taida saada.
Siksi toisekseen, vaikkei olisi mitenkään ilmoitettu että kyseessä on opetustilanna, niin siinä poliklinikalla saattaa sitten kuitenkin olla jotain opiskelijoita läsnä, hehän ovat kuitenkin lääkäreiksi opiskelemassa ja vaitiolovelvollisuus tällaisissa opetustilanteissa kohdatuista asioista koskee heitä siinä kuin vakinaista henkilökuntaakin.
Jos sinut sitten nimenomaisesti halutaan opetuspotilaaksi, niin siitä varmaan sitten kysytään, että suostutko.
Mutta onko jollakin gynekologialla esim. opetuspotilaita? Vai hoidetaanko se opetus nimenomaan siten, että opiskelijat ovat läsnä kun vastaanottoa pidetään, normaalia vastaanottoa.
Yliopiston hammasklinikoilla otettiin aiemmin opetuspotilaita hoidettaviksi. Näistä käynneistä ei hoitotoimien osalta tarvinnut maksaa, mutta esim. jos hampaisiin laitettiin jotakin niin se materiaali oli sitten maksullista, eli käynnit maksuttomia mutta erilaiset vaikkapa siltarakenteet piti maksaa.
Siis ei saa ilmaiseksi.
Ja siitä voi kieltäytyä, että opiskelija on läsnä tai tekisi tutkimuksen tai toimenpiteen.
Miten jos olet vaikka leikkauksessa, tiedätkö edes jos paikalla on opiskelijoita...
Opetuspotilaalla tarkoitan tilannetta, jossa jokin pitempiaikainen homma, useita käyntejä vaativa ongelma, hoidetaan siten, että olet opetuspotilaana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menisin. Nuo nuoret ja kokemattomat kädet koskettelemassa siellä ovat todella houkutteleva ajatus!
Merja
Tarkoitit varmaan Markku.
En keksi yhtäkään syytä, miksi en menisi.
En! Kokemusta on synnytyksen jälkeisen kohdunsuun haavauman poltosta. Lääkäri ohjeisti ja lääkäriharjoittelija suoritti polton. Sattui niin pihkenasti ja koko huone täyttyi grillatun lihan hajusta. Yhhh!
Minä suostuisin. Oma kumppani on lääkäri ja heille, jos joillekin olisi tärkeää saada oppia taitonsa myös kokneemmaan lääkärin vastaanotolla. Näkevät esim. siitä miten vuorovaikutus toimii parhaiten (joskus myös, etät miten toimii pahiten). Puhumattakaan siitä, että sillä kokneemmalla lääkärillä on ennen kaikkea know-how:ta verrattuna tilanteeseen, jossa lääkäriopiskelija olisi vain opiskellut toimenpiteen kirjasta.
Eikä niillä seksi ole mielessä kun näkevät toisen alapään, vaan päässä pyörii asiat itse toimenpiteestä ja etenkin se mitä pitää välttää jne.
Yliopistosairaaloissahan on myös erikoistuvia lääkäreitä. Mites, opiskelijoitahan hekin ovat....
On kandeja, mutta myös erikoistuvia.
Itse en ikinä suostuisi, mutta onneksi on paljon niitä, jotka eivät koe asiaa kiusallisena, saavat opiskelijatkin harjoitusta.
Menisin, jos se ei maksa sinulle lainkaan.
Normi tarkastus ei olisi mikään ongelma. Menisin.
En. Olen itsekin opiskelija ja nuori, joten ei tuntuisi hyvältä ajatukselta. Kun kuitenkin on riski, että bileissä/kavereiden kautta törmää.
Vierailija kirjoitti:
Minä suostuisin. Oma kumppani on lääkäri ja heille, jos joillekin olisi tärkeää saada oppia taitonsa myös kokneemmaan lääkärin vastaanotolla. Näkevät esim. siitä miten vuorovaikutus toimii parhaiten (joskus myös, etät miten toimii pahiten). Puhumattakaan siitä, että sillä kokneemmalla lääkärillä on ennen kaikkea know-how:ta verrattuna tilanteeseen, jossa lääkäriopiskelija olisi vain opiskellut toimenpiteen kirjasta.
Eikä niillä seksi ole mielessä kun näkevät toisen alapään, vaan päässä pyörii asiat itse toimenpiteestä ja etenkin se mitä pitää välttää jne.
Tuskin kukaan tässä ajattelee että niillä opiskelijoilla on seksi mielessä, vaan se että toimenpide saattaa sattua kun he harjoittelevat
Synnytyksessäni oli kaksi opiskelijaa, tyttö ja poika. Kätilö kysyi, saavatko tulla ja sanoin että katsoa saavat, ei koskea; ei minuun eikä vauvaan.
Tämä siksi, että kun olin synnyttämässä aikaisemmin esikoistani, viereisessä sängyssä osastolla oli rouva jonka alapään oli harjoittelija tikannut. Hänellä on mahtavat kivut monta päivää ja paha tulehdus, joutui jäämään sinne vielä kun minä lähdin kotiin vauvan kanssa. Toimenpidekin oli sattunut ja kestänyt ja kestänyt.
Minua ei sinänsä haittaa minkä alan lääkäri, olkoon toimenpide vaikka luomen poisto tai keuhkoimu, en koskaan suostu opiskelijan enkä harjoittelijan koekaniiniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan tässä ajattelee että niillä opiskelijoilla on seksi mielessä, vaan se että toimenpide saattaa sattua kun he harjoittelevat
Ei opiskelijoilla, mutta ehkä tutkittavaksi hakeutuneella.
Opiskelijan läsnäolon saa aina kieltää.
Minulta ei ole koskaan kysytty että saako opiskelija olla läsnä. Aina on vain ilmoitettu että opiskelija on läsnä. Ja halutessani olen pyytänyt opiskelijaa poistumaan eikä se ole koskaan ollut ongelma.
Joskus on kysytty saako harjoittelija ottaa verinäytteen ja olen suostunut. Ja joskus on vain ilmoitettu että opiskelija tekee mammografian. Olisin siitäkin voinut halutessani kieltäytyä, mutta annoin tehdä.
Ja joskus ortopedikäynnillä lääkäri selitti kandille kaiken juurta jaksaen ja kyseli hänen mielipidettään että mitä näkyy. Ja tuolla käynnillä älysin viimein, mikä polvessani oli vikana. Koskaan aiemmin niiden 17 vuoden aikana kun polvi oli oireillut, ei vikaa löydetty, mutta kun lääkäri selitti kandille, niin vika löytyi. Eikä vika ollutkaan polvessa, vaan lonkassa. Koskaan aiemmin ei yksikään ortopedi ollut väännellyt lonkkiani, mutta tuo ortopedi teki sen, ja huomasi lonkkieni olevan eri paria, joka aiheuttaa toisessa jalassa polveen vääntöä, joka kipeyttää polven.
Gynekologille voisin mennä opetuspotilaaksi, jos opiskelijoita olisi paikalla vain yksi. Mikään eläintarhan näyttelykappale minä en ole, eikä ne opiskelijatkaan mitään opi, jos heitä on paikalla monta.
Jollekin toiselle opetuskäynnille voisin mennä, mutta gynelle en. Kyseessä on sen verran henk.koht. asia ja en halua olla harjoituskappale.