Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta, että entisaikaan rattaita käytettiin vain pikkutaaperoilla?

Vierailija
31.10.2022 |

Anoppi väittää, että hänen nuoruudessaan jo 2-vuotias oli yleensä "liian vanha" rattaisiin.

Kommentit (882)

Vierailija
821/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista tarkkaa ikää, mutta tytär sai kävellä heti kun vain mahdollista ihan itse.

Rattaat meni varastoon jo varmaan 2-3v ikäisenä. Miksi ihmeessä istuttaa jos jalat toimii??

M42, neiti nykyään 12

Saanko arvata, että menette kauppaan ja muihin kauempana oleviin paikkohin autolla? Meillä on lähimpään isoon kauppaan 20 minuutin (aikuisen reipas) kävelymatka ja tarhaankin menee 15 minuuttia vaunuja työntämällä. En uskalla edes arvailla, miten kauan reissut kestäisi, jos pari vuotiaan pitäisi kävellä noi matkat edestakaisin.

Mutta autossa istumistahan ei tietysti lasketa tuohon Miksi ihmeessä istuttaa, jos jalat toimii -juttuun?

Saat tietää kauanko 2 veellä menee tarhamatkaan kun kokeilet. Suosittelen vahvasti k

"Sulla on mukavan helppo lapsi, kun kaikki sujuu aina rutiinilla. Ei ole uhmaa tai muuten huonoja päiviä."

Eikä mitään tavaroita koskaan...

Eri

Vierailija
822/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä aika isoja lapsia työnnetään rattaissa, koska siten pääsee ilmaiseksi kulkuvälineisiin.  Minulla oli vieraita ulkomailta ja heillä oli noin 3 ja 5 vuotiaat pojat. Kyllä heitä kuljettiin kaksoisrattaissa. 

Ajattelin hankkia rollaattorin vain siksi, että pääsen ilmaiseksi bussilla stadiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni jo isoja 21v ja 16v. Laitoin tosi pienenä kävelemään ja esim. reissuissa kävelivät kilometrikaupalla joka päivä.

Muistan yhden reissun kun jouduimme menemään sairaalaan vauvan korvatulehduksen vuoksi. Opas kehoitti ottamaan taksin matkaa edestakas 15km. Käveltiin. Rattaa vauvalla matkassa ja sisarlauta. 5v seisoi hetkittäin lyhyitä pätkiä sisarlaudalla mutta mielummin käveli. Joitakin minuutteja lukuunottamatta käveli tuon matkan helposti ja mielellään. Jo tuolloin 5v oli rutinoitunut kävelijä ja tykkäsi kävellä ja jaksoi lähes määrättömästi. 

Nyt aikuisena tykkää yhä kävelystä tosi paljon ja juoksee omaksi ilokseen vaikka ei harrasta enää mitään lajia.

Laittakaa ihmeessä lapset kävelemään. Jos on välillä takkusta niin lyhyempiä matkoja mutta pääasia että kävelevät säännöllisesti ja ENNEN KAIKKEA!!!! Oppivat tykkäämään kävelem

"Ja vauvako itki ja huusi koko 7,5 kilometrin kävelymatkan ajan, koska oli kipeä?

Kuulostaa julmalta."

Tätä jäin ihmettelee kans. Mut ehkä tuo "sankarillisuus" oli tärkeämpää.

Vierailija
824/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää lukea näitä missä pidetään 5- ja 6-vuotiaita rattaissa. Itse kävelin, pyöräilin ja ratsastin jo tuon ikäisenä. Nuoremmalla sisaruksellani oli valjaat kun oli niin nopeaa sorttia :D Tämä siis ysärillä. 

Loppuelämästä voi tulla yllättävänkin hankalaa jos lapsen motoriset kyvyt jää kehittymättä. Istuminen on huonoksi ihmisille! Sitähän on toitotettu ties kuinka kauan. Toimistotyön hiljainen tappaja jne... Ihan hirveä alku selkäkipuihin näillä liikakasvaneilla lapsilla liian pienissä rattaissa.

Vierailija
825/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitäähän sitä saada se kännykkäkäsi vapaaksi että voi selata tiktokkia! NEi moderni äiti enää kerkeä pitämään kädestä!! Istukoot lapsi hiljaa oman tablettinsa kanssa joku aivomätä tubettaja täysillä.

Vierailija
826/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku nähnyt joskus taaperoita kävelemässä talvisin?  Kamalaa katsoa, kun lapsi kyhjöttää pulkassa haistelemassa autojen pakokaasuja suoraan nenään.    Ei tuossa ainakaan tasapaino kehity.  Missä ihmeen pumpulissa lapsia pidetään?

Vierailija
827/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin kaupungeissa lastenvaunujen kulkijat pääsevät ilmaiseksi bussilla. Huomaa kyllä, että yllättävän isojakin lapsia kuljetetaan ilm. tästä syystä vaunuissa. Jalatkin joillakin niin pitkät jo, että eivät mahdu rattaisiin ja ovat sitten jalat koukussa matkan ajan :D

Tuo etuus pitäisi poistaa, nykyään kortinlukijoita on myös bussin keskiosassa. Ennen vanhaan lippuja leimattiim kuskin kopin vierestä tai mentiin näyttämään paperinen kuukaisilippu kuskille, eikä rattaita voitu jättää. 

Miksi vieläkin pääsee vaunulla ilmaiseksi?? Mielummin sitten esim työttömät ilmaiseksi kyytiin.

Vierailija
828/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 92 syntyny eikä mulla ollu koskaan mitään rattaita käytössä. Toki sain seistä välillä sellasella astinlaudalla vaunuissa kun pikkuveli synty heti perään 93. 

Vierailija
829/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. 90 luvulla kyllä pidettiin outona, jos joku 2-3 vuotias ei itse kävellyt. Vaikka voi olla helpompi kahlita rattaisiin, pitää vaan antaa lapsen opetella pärjäämään itse. 

Vierailija
830/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä aika isoja lapsia työnnetään rattaissa, koska siten pääsee ilmaiseksi kulkuvälineisiin.  Minulla oli vieraita ulkomailta ja heillä oli noin 3 ja 5 vuotiaat pojat. Kyllä heitä kuljettiin kaksoisrattaissa. 

Ajattelin hankkia rollaattorin vain siksi, että pääsen ilmaiseksi bussilla stadiin.

Ei rollaattorin käyttäjä saa matkustaa ilmaiseksi, sulla on oltava se lippu vaikket et sitä näytä. 

Vierailija
831/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin kaupungeissa lastenvaunujen kulkijat pääsevät ilmaiseksi bussilla. Huomaa kyllä, että yllättävän isojakin lapsia kuljetetaan ilm. tästä syystä vaunuissa. Jalatkin joillakin niin pitkät jo, että eivät mahdu rattaisiin ja ovat sitten jalat koukussa matkan ajan :D

Tuo etuus pitäisi poistaa, nykyään kortinlukijoita on myös bussin keskiosassa. Ennen vanhaan lippuja leimattiim kuskin kopin vierestä tai mentiin näyttämään paperinen kuukaisilippu kuskille, eikä rattaita voitu jättää. 

Miksi vieläkin pääsee vaunulla ilmaiseksi?? Mielummin sitten esim työttömät ilmaiseksi kyytiin.

Olen täällä Stadissa nähnyt ihmisiä, joilla on rattaat muttei vauvaa. Ilmaiseksi yritetään kulkea. 

Vierailija
832/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täällä Stadissa nähnyt ihmisiä, joilla on rattaat muttei vauvaa. Ilmaiseksi yritetään kulkea. 

Kyllä. Olen myös nähnyt kun äiti työntää ison lapsen bussiin tai ratikkaan rattailla, ja sitten lapsi nousee rattaista ja menevät muualle istumaan. Helsinki.

Vierailija
833/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa kasarilla meillä oli sisaruksilla käytössä vain sellaiset vauvanvaunut (tästä en itse tietenkään muista mitään koska olin niin pieni, mutta kuvissa näkyy), rattaissa ei istuttu paitsi päiväkodin retkillä kaikista pienimmät sai, siis jotkut pari vuotiaat.

Vierailija
834/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis ihan sama vaan mennä pummilla. Tostahan saa sakon jokatapauksessa. 

Vierailija
835/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liekö jollain myös sitä että on nukke siellä rattaissa? Nykyään on tosi aidonnäköisiä vauvanukkeja olemassa. Sanoo vaan sitten että "vauva nukkuu".

Vierailija
836/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus syntyi kun esikoinen oli 2,5v. Hommattiin esikoiselle rattaisiin seisomalauta, oli ihan kätevä kun sai siihen tulla kyytiin mutta yleensä aina käveli ainakin osan matkasta. Kulki myös paljon potkupyörällä kun työnsin rattaita, siihen oli mulla hihna varmuuden vuoksi kun kuljettiin vilkasliikenteisillä paikoilla. Monet hommaavat tuolla ikäerolla sisarusrattaat, mutta me ei koettu tarpeelliseksi vaikka kuljettiin paljon noin parin kilometrin matkoja kaupungille, perhekerhoon tms. Vaikka esikoinen oli pienenä aika vilkas niin kulkemiset sujui ihan hyvin enimmäkseen.

Kuopus käytti rattaita vähän pidempään, mutta ei ainakaan kovin paljon yli 3v. Hän ei pienenä ollut mikään kovin reipas kävelijä, vaan aina sai osan matkasta kantaa tai muuten maanitella ja kannustaa. Siinä vaiheessa arki oli kuitenkin vähän erilaista ja kävellen kulkemista vähemmän, päiväkoti oli sen verran kauempana että täytyi mennä pyörällä tai autolla. Voi olla että muuten olisi tarvittu rattaita hänen kanssa pidempään, tai sitten reipastui hitaammin juuri siksi että harjoitusta tuli vähemmän. 4v täytettyään hänestäkin tuli ihan reipas kävelijä, ja ollaan käyty lasten kanssa paljon metsäretkellä yms.

Vierailija
837/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Eihän kävelevää lasta missään rattaissa työnnetä.

Rattaat mukaan jos ei jaksa kävellä

Vierailija
838/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää opettaa 3-vuotiaat liikkumattomiksi ja pistää rattaisiin

Vierailija
839/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ennen vanhaan?

Silloinko kun kaikki lapsiperheiden palvelut oli lähellä, eikä esimerkiksi Katajanokalta tarvinnut lähteä Ruskeasantaan Vantaalle neuvolaan? Lapsille sai kaikille paikat samasta päiväkodista omalta alueelta? Oli lähikoulut eikä koululaisia tarvinnut saattaa julkisilla omaan kouluun?

Minulla on lapset 18 ja 20 ja kyllä meillä oli tuplarattaat vielä niin että esikoinen 6 vee matkoilla otti niissä tirsat. Kun he oli 4 ja 2 käytin niitä arkimatkoilla. Huomattavasti helpompaa kuin paimentaa julkisissa tuonikäisiä ja kauppakasseja.

Tää oli hyvä.

Vierailija
840/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan rattaita käytettiin lähinnä hevosilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi