Onko totta, että entisaikaan rattaita käytettiin vain pikkutaaperoilla?
Anoppi väittää, että hänen nuoruudessaan jo 2-vuotias oli yleensä "liian vanha" rattaisiin.
Kommentit (882)
Minulla on ollut pienenä rattaat ja on ollut myös talutusvaljaat. Olen vanhoista valokuvista nähnyt.
Ehkä vähemmin käytettiin rattaita, koska ne olivat kalliit, eikä edes vaunujen jälkeen ostettu. Tämä vielä 90-luvulle saakka.
Ja eikä niille rattaille ollut edes tarvetta, koska päiväkoeja oli lähes joka kadun kulmassa, samoin kioskeja ja ruokakauppoja, koska lapsia paljon ja palvelut lähellä.
Oman alueen päiväkoti oli 500m päässä ja muutaman kilometrin säteellä useampi. Helposti matka taittui kävellen tai lapsi oli sylissä.
Nyt lähipäiväkoti 4 km päässä, koska syntyvyys laskenut rajusti ja jos ei ole omaa autoa tai julkinen liikenne ei kulje, niin rattaita voi tarvita vielä 5v, jos vanhemmat me evät töihin vaikka klo 7-8 ja aamu kovin kiireinen. Meilläpäin monet käyttävät isoillakin lapsilla rattaita, kun julkista liikennettä ei juuri ole ja vanhemmat samalla hoitavat oman liikuntansa. Jonkun 4v kanssa joku 4KM kestäisi ikuisuuden. Ainakin jos lapsi väsynyt tai nälkäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos ihan puhutaan "ennen vanhaan" ajasta, niin itse olen syntynyt 1958 ja ei ole koskaan ollut rattaita, silloin käveltiin kauppaan äidin kädestä pitäen.
Ja kauppa oli kävelymatkan päässä, tiet ja kadut oli aurattu ja äitisi oli kotirouva.
Mainitsemasi asiat eivät poista tosiasiaa, että rattaita ei 1960-luvulla todellakaan ollut.
Kenelläkään, joku suurperhe veteli lapsiaan jopa paskakärryillä ja myö hiihettiin kesät-talvet joka paekkaan
Vierailija kirjoitti:
No esim. 90 luvulla kyllä pidettiin outona, jos joku 2-3 vuotias ei itse kävellyt. Vaikka voi olla helpompi kahlita rattaisiin, pitää vaan antaa lapsen opetella pärjäämään itse.
Missä päin Suomea se oli outoa 90-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
En muista tarkkaa ikää, mutta tytär sai kävellä heti kun vain mahdollista ihan itse.
Rattaat meni varastoon jo varmaan 2-3v ikäisenä. Miksi ihmeessä istuttaa jos jalat toimii??M42, neiti nykyään 12
2-vuotias kävelee reippasti 5 km neuvolaan ja toiset 5 km takaisin kotiin? Onnea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista tarkkaa ikää, mutta tytär sai kävellä heti kun vain mahdollista ihan itse.
Rattaat meni varastoon jo varmaan 2-3v ikäisenä. Miksi ihmeessä istuttaa jos jalat toimii??M42, neiti nykyään 12
2-vuotias kävelee reippasti 5 km neuvolaan ja toiset 5 km takaisin kotiin? Onnea
Jos lapsi ei suostu kävelemään koko matkaa, häntä on kannettava sylissä. Neuvolaan on ehdittävä ajoissa, mutta parivuotias tai kolmevuotiaskaan ei välttämättä vielä ymmärrä sitä. Siksi rattaista voi olla hyötyäkin.
Minä en muista ikinä mitään aikaa rattaissa. Toki lähin kauppa oli ehkä 2km päässä. Siellä ehkä kerran muistan äitin pyörän istuimessa käyneeni ennen kun lakkautettiin.
Kouluun mentiin pyörällä ala-asteelle aina. Sinne myös oli se 2km matka. En muista yhtään kertaa että mua ois viety autolla kouluun.
N86
Milloin oli ennenvanhaan? Mun lapset syntyneet 2002-2008 ja kukaan heistä ei viihtynyt rattaissa 2 v täytettyään. Olivat kyllä kaikinpuolin sporttisia ja liikunnallisia. Minä oon ite soffapottu, joten en tiedä monenko sukupolven yli tuli perittyä nuo liikuntageenit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni Intiasta kertoi ihmetelleensä Suomeen muutettuaan, miksi lapsia kuljetetaan rattaissa ja vaunuissa. Luuli lapsia vammaisiksi🤣
Rääkyviä huutavia ruskettuneita 💩
Eilen kuuntelin koko puolituntisen bussimatkan rääkyvää ja kiljuvaa intialaiskakaraa.
Anoppi on oikeassa. Eikä lapsia kantaa retuutettu enää noin isoina, itse kävelivät ja matkat tehtiin sen mukaan mitä lapset jaksoivat. Ja jaksoivathan ne. Juoksivat moneen kertaan edestakaisin sen matkan mitä me käveltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ihme, eikö teillä ole polkupyörää. Polkupyörällä olisit jo perillä. Ihan on outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni Intiasta kertoi ihmetelleensä Suomeen muutettuaan, miksi lapsia kuljetetaan rattaissa ja vaunuissa. Luuli lapsia vammaisiksi🤣
Eilen kuuntelin koko puolituntisen bussimatkan rääkyvää ja kiljuvaa intialaiskakaraa.
Sehän se rääkyminen on kamalaa. Niille pirpanoille ei anneta mitään käteen mukaan, jotta viihtyisivät omissa oloissa ja näpertäisivät jotain.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Eihän kävelevää lasta missään rattaissa työnnetä.
Omiani olen työntänyt rattaissa 4-5 v asti silloin, kun hoitoapua ei saatavilla ja olen halunnut käydä kuntoilemassa pitkällä 6 km kävelylenkillä. Sellaista ei lapsi jaksa kävellä eikä monesti pyöräilläkään. Onneksi ollut rattaat niin olen päässyt hoitamaan kuntoani.
En laske kuntoiluksi sitä, että maanittelen 4 v kävelemään 1,5 km ja siihenkin kävelyyn menee 1/2 h, koska joka oksa ja kivenmurikka pitää tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se rääkyminen on kamalaa. Niille pirpanoille ei anneta mitään käteen mukaan, jotta viihtyisivät omissa oloissa ja näpertäisivät jotain.
Suurimmalle osalle lapsista annetaan puhelin käteen. Siellä pyörivä video tai peli pitää lapsen hiljaisena ja säästää siten kanssaihmisten hermoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omiani olen työntänyt rattaissa 4-5 v asti silloin, kun hoitoapua ei saatavilla ja olen halunnut käydä kuntoilemassa pitkällä 6 km kävelylenkillä. Sellaista ei lapsi jaksa kävellä eikä monesti pyöräilläkään. Onneksi ollut rattaat niin olen päässyt hoitamaan kuntoani.
En laske kuntoiluksi sitä, että maanittelen 4 v kävelemään 1,5 km ja siihenkin kävelyyn menee 1/2 h, koska joka oksa ja kivenmurikka pitää tutkia.
No tuohan tuntuu hienolta. Lapsi kommunikoi luonnon kanssa, tosin äidillä on kiire. Tutustuminen ympäristöön on luovaa lapselle, tosin saattaa ärsyttää vanhempaa.
Täytynee miettiä, olisiko otettava enemmän aikaa tuolle matkalle. Hieno lapsi sinulla.
Ennen lapset pääsivät pois, koska yksinkertaisesti piti käyttäytyä. Nykyään pullamössöt istuu rattaissa, ettei muassa vaan tarvitse kieltää jostain ja sitten ihmetellään lopputulosta. Lihava, itsekäs, kovaääninen kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapset pääsivät pois, koska yksinkertaisesti piti käyttäytyä. Nykyään pullamössöt istuu rattaissa, ettei muassa vaan tarvitse kieltää jostain ja sitten ihmetellään lopputulosta. Lihava, itsekäs, kovaääninen kiusaaja.
Lastenkasvatus on muuttunut perusteellisesti viime vuosikymmeninä. Auktoriteettien ja tottelun korostamisesta, rankaisemisesta ja pakottamisesta on luovuttu. Tilalle on otettu positiivinen kasvatus joka korostaa positiivisen luottamussuhteen luomista ja lapsen oikeutta ilmaista tunteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, ihan puoli tuntia ihmeellisen maailman tutkimiseen! Mitä jos sinäkin saisit paljon iloa, jos lapsesi kanssa itsekin tutkisit oksat ja kivenmurikat! Nauti lapsestasi! Ei hän kauan niitä oksia tutki.
Ihmettelee tahtomattaan lapseton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos ihan puhutaan "ennen vanhaan" ajasta, niin itse olen syntynyt 1958 ja ei ole koskaan ollut rattaita, silloin käveltiin kauppaan äidin kädestä pitäen.
Ja kauppa oli kävelymatkan päässä, tiet ja kadut oli aurattu ja äitisi oli kotirouva.
Mainitsemasi asiat eivät poista tosiasiaa, että rattaita ei 1960-luvulla todellakaan ollut.
Kenelläkään, joku suurperhe työnteli lapsiaan jopa lavettikärryillä.
Mikä on lavettikärry?
Minua lykättiin rattaissa vielä noin 4-vuotiaanakin, valokuvien perusteella...
Kai se oli helpompaa, kun äitini oli kova matkustamaan ja kiertämään kaikenlaisia tapahtumia.