Onko totta, että entisaikaan rattaita käytettiin vain pikkutaaperoilla?
Anoppi väittää, että hänen nuoruudessaan jo 2-vuotias oli yleensä "liian vanha" rattaisiin.
Kommentit (882)
Vierailija kirjoitti:
Rattaat pois kävelevältä 2v. Tutti pois 1.5 v. Antoi joulupukille.
Tutti? Eihän sitä saa käyttää! Ja noin isolla? Oli varmaan hampaat vintin väntin ja puhe sössötystä vielä isonakin.
Kuinka vanhat nykyään sitten istuu rattaissa? Olin pikkulapsi vuosituhannen vaihteessa ja kyllä vielä siihen aikaan rattaissa istuminen lopetettiin niin aikaisin, että harva ikäiseni muistaa ikinä istuneensa niissä. Taisin 5-6-vuotiaana kuulla ikäisestäni pojasta, jota edelleen kuljetettiin vaunuissa ja mietin, että mikähän hänessä oli vialla
No onhan se härskin näköistä, kun iso koljattilapsi istuu rattaissa jalat maata laahaten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo niitä rattaita työntäviä nykyvanhempia, niin näkee heti, miksi lapsia pidetään niissä kauemmin, kuin on tarve.
Koska jos se rattaita työntävä vanhempi näppäilee kokoajan vain kännykällä somessa, niin ei sellainen onnistu, jos joutuu toisella kädellä pitämään vierellä kävelevän lapsen kädestä kiinni.
Niin monen asian aina peruskoulua käyvästä lapsesta, pienten lasten vanhempiin, on mobiililaitteet ja varsinkin sosiaaliseen mediaan koukuttuminen pilannut, että toivoisi koko somen jääneen keksimättä. Maailma olisi niin paljon parempi paikka kaikille ilman sitä.
Mun 3-vuotias istuu välillä rattaissa ihan sen vuoksi, koska esim. viiden kilometrin kävelymatkaan pitäisi varata vähintään kaksi tuntia aikaa. Kaikki vaan kiinnostaa niin paljon
Pomon asemasta voi tulla kiistaa. Ja vaikea lasta on pakottaakaan. Kuritus on lasun paikka.
Missä välissä lastensuojelusta on tullut joku valitustuomioistuin missä käsitellään vanhempien tekemät kasvatuspäätökset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin kaikki rattaita kauhistelevat: kuinka moni kulkee ja kuljettaa lasta autolla?
Niimpä. Huuto seis.
Ei tuo ole mikään syy. Jos lapsi istuu autossa ja toisaalta perheen kävellessä istuu rattaissa niin ei hän saa kävelyharjoitusta ollenkaan.
Jos perhe ei kävele lainkaan pitkiä matkoja, vaan menee kaikkialle autolla, niin eihän lapsi silloinkaan saa kävelyharjoituksia. Autossa vaan istuu kaikki matkat. Pääseekö koskaan edes leikkipuistoon leikkimään?
Mielenkiintoista! Meillä esikoinen ei istunut rattaissa enää 1v 9 kk jälkeen kun pikkuveli syntyi. Silloin tällöin, jos yritettiin saada päiväunille. Kuopus ei myöskään ole istunut rattaissa 1,5 v jälkeen, kulkee potkupyörällä. Toki asutaan "maalla", ei keskustassa. Mutta keskustassa käydessä ei myöskään rattaita mukana vaan käsi kädessä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 53-vuotias ja itse en kyllä istunut rattaissa kaksivuotiaana enää. Olin niin kova menemään että äiti joutui laittamaan minut valjaisiin kun muuten olisin karkaillut ties minne kauppareissuilla sun muissa paikoissa missä asioimme.
70-luvulla oli ihan normaalia käyttää vilkkaalla lapsella valjaita. Nykyisin vilkkaat lapset tungetaan rattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt isoja lapsia rattaissa. Sen sijaan lapsia kuskataan autoilla lyhyetkin matkat. Rattaissa saa sentään raikasta ilmaa.
Rattaissa kuskattavat lapset yleensä myös kävelevät osan matkasta. Autosta on vähän vaikeampi hypätä kävelemään kun istuminen alkaa tympäisemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin kaikki rattaita kauhistelevat: kuinka moni kulkee ja kuljettaa lasta autolla?
Niimpä. Huuto seis.
Ei tuo ole mikään syy. Jos lapsi istuu autossa ja toisaalta perheen kävellessä istuu rattaissa niin ei hän saa kävelyharjoitusta ollenkaan.
Jos perhe ei kävele lainkaan pitkiä matkoja, vaan menee kaikkialle autolla, niin eihän lapsi silloinkaan saa kävelyharjoituksia. Autossa vaan istuu kaikki matkat. Pääseekö koskaan edes leikkipuistoon leikkimään?
Autolla mennään isoon kauppakeskukseen ja sitten parkkikentällä kaivetaan rattaat esiin, kun tuleehan siinä parkkikentällä ja kauppakeskuksen sisällä kävelymatkaa helposti kilometrin verran ainakin.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se härskin näköistä, kun iso koljattilapsi istuu rattaissa jalat maata laahaten.
Näitä näkee paljon pk-seudulla julkisissa liikennevälineissä. Enimmäkseen muualta tulleita. Välttävät näin lipun oston koska lapsen kanssa rattailla kulkevan ei tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näen, että jo rattaisiin ylikasvanutta lasta kuljetetaan edelleen vaunuissa, oletan lapsen olevan jollakin asteella vammainen. Tunnen myötätuntoa.
Samaa ajattelen että lapsi on vammainen. Ei tervettä isoa lasta työnnetä missään rattaissa.
Kyllä täällä Helsingin alueella työnnetään, koska rattaiden kanssa aikuinen saa matkustaa ilmaiseksi.
Aika isotkin lapset istuvat rattaissa, tätä näen päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Huuto seis.
Tämäpä. Tuttu perhe on autoillut jokapaikkaan eikä lapsi ollenkaan tottunut kävelemään. Sitten oli aika lähteä kouluun ja matkaa noin 1,5km. Siinäpä oli vaikeaa lapsen oppia käyttämään jalkoja auton sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni sairastaa vaikeaa reumaa ikä on 13v pieni kokoinen. Ja kyllä saa katseita kun on rattaissa,ei pysty pitkiä pätkiä kävelemään. Ihmiset on tosi julmia.
Miksi lapsesi ei käytä pyörätuolia? Miksi haluat pitää lapsesi pikkulapsena ja altistaa kiusaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä nyt sitten on "entisaika". Minun anoppini on 96-vuotias. Monen muun anoppi täällä lienee korkeintaan viisikymppinen.
Mun anoppi on 100 v.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö paikkansa sanonta/ suositus, että lapsi jaksaa rasittumatta kävellä omaa ikäänsä vastaavan kilometrimäärän? Toki silloin kävellään lapsentahtisesti.
Oma lapseni, synt. -99, oli rattaissa n. 2,5-3v saakka, osa-aikaisesti loppuvaiheessa.
Pitää hyvinkin paikkansa tuo sanonta. Kokemusta on. Kun lapsi 1-vuotiaana on oppinut kävelemään niin hyvinkin jaksaa 1 km kävellä. 2-vuotialta sujuu 2 km, kolmivuotiaalta kolme, nelivuotias viilettää jo neljä ja viisivuotiaan kanssa on kierretty 5 km lenkkipolku. Kun lapsen kanssa reippaillaan usein pihalla niin kyllä sujuu.
Pieni Karhunkierros on 12 km, se sujui paremmin 8-vuotiaalta kuopukseltamme kuin meiltä aikuisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö paikkansa sanonta/ suositus, että lapsi jaksaa rasittumatta kävellä omaa ikäänsä vastaavan kilometrimäärän? Toki silloin kävellään lapsentahtisesti.
Oma lapseni, synt. -99, oli rattaissa n. 2,5-3v saakka, osa-aikaisesti loppuvaiheessa.
Pitää hyvinkin paikkansa tuo sanonta. Kokemusta on. Kun lapsi 1-vuotiaana on oppinut kävelemään niin hyvinkin jaksaa 1 km kävellä. 2-vuotialta sujuu 2 km, kolmivuotiaalta kolme, nelivuotias viilettää jo neljä ja viisivuotiaan kanssa on kierretty 5 km lenkkipolku. Kun lapsen kanssa reippaillaan usein pihalla niin kyllä sujuu.
Pieni Karhunkierros on 12 km, se sujui paremmin 8-vuotiaalta kuopukseltamme kuin meiltä aikuisilta.
Silti olet niin lihava ja ollut jo 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä nyt sitten on "entisaika". Minun anoppini on 96-vuotias. Monen muun anoppi täällä lienee korkeintaan viisikymppinen.
Mun anoppi on 100 v.
ÄItini on 93-vuotias.
Olen saanut lapseni nollarilla: esikoinen oli reilut 2,5v kun kuopus syntyi. Esikoinen ei tykännyt istua rattaissa, joten mulla oli vauvalle vaunut ja esikoinen juoksi vierellä esim kerhoon ja kauppaan. Jos väsähti niin hyppäsi seisomalaudalle. Mulla ei oikein ollut rattaille käyttöä kummankaan kanssa, tykkäsivät ite mennä. Kaupassa laitoin sellaiseen autokärryyn istumaan, että tilanne pysyi hallinnassa.
En tiedä oliko toi ennen vanhaan kun siitä on vajaat 20v? Pitkät matkat mentiin autolla.
N56
"Mielenkiintoista! Meillä esikoinen ei istunut rattaissa enää 1v 9 kk jälkeen kun pikkuveli syntyi. Silloin tällöin, jos yritettiin saada päiväunille. Kuopus ei myöskään ole istunut rattaissa 1,5 v jälkeen, kulkee potkupyörällä. Toki asutaan "maalla", ei keskustassa. Mutta keskustassa käydessä ei myöskään rattaita mukana vaan käsi kädessä mennään. "
Varmaan teillä oli sitten auto tai julkinen liikenne, jolla liikuitte vai liikuitteko kävellen/potkupyöräillen sinne keskustaankin, kauppareissut ynnä muut? Monella autoa ei ole ja rattaat ovat välttämättömyys sujuvan arjen varmistamiseksi. Eivätkä tarkoita sitä, etteikö lapsi liikkuisi. Usein liikkuvat autossa istuvia enemmän, kun voivat kävellä osan matkaa.
Samaa ajattelen että lapsi on vammainen. Ei tervettä isoa lasta työnnetä missään rattaissa.